Inter Europol Competition rozpoczyna sezon ELMS

Sześć wyścigów w ciągu sześciu miesięcy, sześć najbardziej znanych i renomowanych torów europejskich, 42 samochody w trzech klasach – to najkrótsze podsumowanie rozpoczynającego się sezonu Europejskiej Serii Le Mans. Na starcie znów zobaczymy polski zespół Inter Europol Competition, który wystawi w każdym wyścigu trzy samochody.

Seria wywodzi się bezpośrednio z tradycji najsłynniejszego wyścigu świata – 24h Le Mans, dlatego też jej nazwa jest nieprzypadkowa. Historia ELMS sięga początków bieżącego stulecia. Na przestrzeni lat ścigały się w niej samochody różnych kategorii, niekiedy dziś już zapomnianych, ale seria zawsze była wierna duchowi wyścigów samochodów sportowych (sportscar), łącząc rywalizację prototypów i samochodów GT.  

Nie inaczej będzie w sezonie 2022. Na starcie staną prototypy LMP2 i LMP3 oraz samochody klasy GTE. Polski zespół z bazą w podwarszawskim Małopolu wystawi jeden pojazd marki Oreca 07 w klasie LMP2 i dwa prototypy Ligier w kategorii LMP3.

Skład zespołu jest bardzo zróżnicowany i bardzo międzynarodowy. Dziewięciu kierowców pochodzi z dziewięciu różnych krajów, z trzech kontynentów. W ELMS często startują młodzi kierowcy, budujący dopiero swoją karierę w kategorii samochodów sportowych, dlatego nie dziwi obecność w składzie Inter Europol Competition takich talentów, jak Nico Pino, Guilherme Oliveira czy najmłodszy w zespole Francuz Noam Abramczyk. Do tej samej kategorii należy zaliczyć Polaka Mateusza Kaprzyka, który pojedzie w kokpicie prototypu LMP3 z numerem 14. To jeden z największych talentów młodego pokolenia w Polsce. Startował on już w zespole Inter Europol Competition w 2021 roku. Z drugiej strony nie brakuje kierowców o większym doświadczeniu, jak na przykład Duńczyk David Heinemeier Hansson, zwycięzca wyścigu 24h Le Mans w klasie LMGTE AM w roku 2014.

Menedżer zespołu Sascha Fassbender podzielił się z kibicami swoimi przemyśleniami przed rozpoczęciem sezonu 2022.

Trzy, a nie dwa samochody jak w ubiegłym sezonie – czy to dużo większe wyzwanie dla zespołu?
„I tak i nie. Z jednej strony to dla nas nic nowego, bo tak już było w latach 2019 i 2020, z drugiej musimy przyjechać na każdy tor z dodatkową ciężarówką i przywieźć odpowiednio więcej części i podzespołów, a także oczywiście ludzi. W takim przypadku na torze pracuje około 20 osób więcej w porównaniu z zeszłym rokiem, gdy wystawialiśmy tylko dwa auta. Musimy mieć także sporo większe większe zaplecze na paddocku, w tym również hospitality. Dlatego logistyka jest bardziej skomplikowana”.

Wystawiacie samochód klasy LMP2, tej samej, która startuje w mistrzostwach świata czyli WEC. Czy specyfikacja samochodu jest identyczna w obu seriach?
„Nie całkiem. Podstawowa różnica to pakiet aerodynamiczny. W ELMS obowiązkowy jest zestaw o wysokiej sile docisku, podczas gdy w WEC używamy kitu o niskiej sile docisku, który dawniej stosowany był tylko w wyścigu 24h Le Mans. To ma wpływ na wiele innych ustawień samochodu i rzecz jasna na jego prowadzenie”.

Tymczasem na torze Le Castellet na południu Francji zakończyła się oficjalna sesja testowa ELMS.
„Rozpoczęliśmy nasze testy już wcześniej, w zeszłym tygodniu na torze Val de Vienne w zachodniej Francji. Przywieźliśmy tam po jednym prototypie LMP2 i LMP3 i spędziliśmy dwa pracowite dni w ramach przygotowań do sezonu. Do Le Castellet przyjechaliśmy już w niedzielę i rozpoczęliśmy przygotowania samochodów. Niektóre czynności, na przykład przymiarki kierowców do fotela są bardzo czasochłonne. Każdy kierowca otrzymuje swoją indywidualną wytłoczkę, w której musi czuć się maksymalnie komfortowo. W poniedziałek rano rozpoczęliśmy jazdy na torze. Przez całe dwa dni nie mieliśmy żadnych problemów technicznych. Kierowcy poznawali tor i zespół. To istotne, bo przecież mamy wielu nowych kierowców w teamie. Osiągi samochodów były dobre, a teraz czekamy już na pierwszy wyścig sezonu ELMS”.

A jakie są oczekiwania sportowe na ten sezon?
„Chcemy, aby w każdym wyścigu przynajmniej jedna nasza załoga stanęła na podium”.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1