Craig Lowndes po zjeździe samochodu bezpieczeństwa stoczył niewiarygodny pojedynek z Maximilianem Buhkiem w 20-minutowym sprincie do linii mety, by dać Ferrari pierwsze zwycięstwo w tym 12-godzinnym wyścigu różnicą niecałych pół sekundy.
Cztery samochody liczące się w walce o zwycięstwo w 12-godzinnym wyścigu na torze Mount Panorama na godzinę przed końcem dzieliła niecała minuta. Shane Van Gisberger forsował sobie drogę przez wolniejsze samochody i kręcił czasy okrążeń dużo lepsze od konkurencji, lecz musiał zjechać do boksów na tankowanie. Na czele Craig Lowndes z 20-sekundową przewagą nad Maximilianem Buhkiem w Mercedesie od HTP Motorsport, trzeci jest Will Davison z australijskiej załogi Erebus. Van Gisberger zjeżdża do boksów, mechanicy zakładają całkiem nowy komplet opon Pirelli, które świetnie się spisywały się w tym wyścigu. Australijczyk wraca na tor i natychmiast zaczyna jechać półtorej do dwóch sekund na okrążeniu szybciej od rywali. Lowndes kontroluje przewagę nad Buhkiem, który musi pilnować zużycia paliwa, jeśli chce uniknąć dodatkowego postoju.
20 minut do końca wyścigu, Jeff Lowrey parkuje Porsche tuż poza torem w krętej części toru, po uderzeniu w ścianę na nawierzchni jest rozlany płyn chłodzący. Wszyscy czekają w napięciu na decyzję dyrekcji wyścigu. Samochód bezpieczeństwa.
Całe dotychczasowe 11 godzin i 40 minut można uznać za nieistotne, losy wyścigu rozstrzygną się w 20-minutowym sprincie do linii mety. Wszyscy czterej czołowi kierowcy ustawiają elektronikę swoich samochodów, by silniki dawały pełną moc. To jest walka o wszystko albo nic. Gasną światła na samochodzie bezpieczeństwa, ten zjeżdża do boksów. Lowndes przyśpiesza i stara się uzyskać tak dużą przewagę nad Buhkiem, jak to tylko możliwe. Niemiec ma między sobą a liderem kilka wolniejszych maszyn, które może wyprzedzić dopiero za linią startu, ale gdy to się dzieje, Ferrari jest już daleko z przodu. W tej chwili mogłoby się wydawać, że Buhk nie ma szans, ale w jego Mercedesie są nowe klocki hamulcowe, co pozwoli mu w pełni wykorzystać przewagę prędkości maksymalnej nad rywalem. Okrążenie za okrążeniem przewaga się zmniejsza, na 8 minut przed końcem Buhk wykonuje manewr. Na długiej prostej między zakrętami 1 i 2 liderzy zrównują się ze sobą, Lowndes zmusza Buhka do obrania zewnętrznej linii w prawym zakręcie. Niemiec traci przyczepność i Australijczyk oddala się na kilka długości samochodu.
Wszystkim przypomina się walka o zwycięstwo w październikowym Bathurst 1000, która skończyła się dokładnie w ten sposób. Ale ten wyścig jeszcze się nie skończył. Wkrótce Lowndes natrafił w krętej części toru na wolniejszy samochód, który go spowolnił. Logo Mercedesa na samochodzie Buhka znów dzieliło kilka centymetrów od końcówek rur wydechowych Ferrari Lowndesa. Mimo przewagi prędkości swojego Mercedesa, młody Niemiec nie mógł jednak równać się doświadczeniem z byłym zwycięzcą 1000-kilometrowego wyścigu. Lowndes skutecznie bronił swojej pozycji do momentu, kiedy obaj na pełnej prędkości przejechali pod flagą w szachownicę. O takim finiszu organizatorzy 12-godzinnego wyścigu nie mogli nawet marzyć.
Lowndes stał się jednym z pięciu kierowców, którzy wygrali zarówno "1000", jak i wyścig długodystansowy na Mount Panorama, dając jednocześnie pierwsze zwycięstwo na tym torze dla Ferrari, w którym Allan Simonen ustanowił poprawiony w tym roku rekord toru.
P | Nr | Kierowcy | Kl. | Zespół/Samochód | Rezultat | ||
1 | 88 | Peter Edwards John Bowe Craig Lowndes Mika Salo |
A | Maranello Motorsport Ferrari 458 Italia GT3 |
296 okr. | ||
2 | 84 | Harold Primat Thomas Jäger Maximilian Buhk |
A | HTP Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
+ 0,4138 | ||
3 | 63 | Will Davison Jack Le Brocq Greg Crick |
A | Erebus Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
+ 2,4025 | ||
4 | 37 | Tony Quinn Klark Quinn Shane Van Gisberger Andrew Kirkaldy |
A | VIP Holdings McLaren MP4-12C GT3 |
+ 3,0541 | ||
5 | 3 | René Rast Rahel Frey Laurens Vanthoor |
A | Phoenix Racing Audi R8 LMS Ultra |
+ 36,9483 | ||
6 | 25 | Mark Patterson Eric Lux Markus Winkelhock |
A | United Autosport Audi R8 LMS Ultra |
+ 2 okr. | ||
7 | 1 | Bernd Schneider Maro Engel Nico Bastian |
A | Erebus Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
+ 5 okr. | ||
8 | 4 | StGrove Earl Bamber Ben Barker |
B | Grove Motorsport Porsche 997 GT3 Cup |
+ 10 okr. | ||
9 | 12 | David Calvert-Jones Alex Davison Patrick Long |
B | Competition Motorsport Porsche 911 GT3 Cup |
+ 12 okr. | ||
10 | 9 | Marc Cini Mark Eddy Christopher Mies |
A | Mark Eddy / Marc Cini Audi R8 LMS Ultra |
+ 18 okr. | ||
11 | 19 | Damien Flack Rob Smith Shane Smollen |
B | Damien Flack Porsche 997 GT3 Cup |
+ 19 okr. | ||
12 | 69 | James Koundouris Theo Koundouris Stewe Owen Max Twigg |
B | James Koundouris Porsche 911 GT3 Cup |
+ 21 okr. | ||
13 | 99 | Peter Hill Simon Middleton Eric Bana |
B | Racing Incident Lamborghini Gallardo LP520 GT3 |
+ 21 okr. | ||
14 | 71 | Dean Koutsoumidis Dean Grant Dean Fiore Michael Loccisano |
B | Dean Koutsoumidis Audi R8 LMS |
+ 25 okr. | ||
15 | 70 | Mick Benton Hadrian Morrall Dylan Thomas |
I | Racer Industries Marc GTC Focus V8 |
+ 28 okr. | ||
16 | 22 | Richard Billington Lewis Scott Stuart Owers |
D | Richard Billington SEAT León Supercopa |
+ 49 okr. | ||
17 | 50 | Keith Kassulke Jake Camilleri Chris Pither |
I | Racer Industries Marc GTC Focus V8 |
+ 50 okr. | ||
18 | 96 | Luke Youlden Paul Gover Gregory Hede |
F | FIAT Abarth Motorsport Abarth 500 |
+ 53 okr. | ||
19 | 60 | G Hede M Sinclair M Benton H Morrall |
I | Racer Industries Marc GTC Focus V8 |
+ 54 okr. | ||
20 | 28 | Kean Booker Peter O'Donnell D Thomas M CHanda |
D | Peter O'Donnell BMW 335i |
+ 58 okr. | ||
21 | 51 | Andrew Macpherson Ben Porter Garth Walden |
B | Andrew Macpherson Porsche 911 GT3 Cup |
+ 59 okr. | ||
22 | 95 | Paul Stokell Toby Hagon Joshua Dowling Clyde Campbell |
F | FIAT Abarth Motorsport Abarth 500 |
+ 60 okr. | ||
23 | 66 | Michael Driver Danny Stutterd Guy Stewart |
D | Motorsport Services SEAT León Supercopa |
+ 84 okr. | ||
24 | 7 | Dean Herridge John O'Dowd Angus Kennard |
D | Dean Herridge Subaru Impreza WRX STi |
+ 88 okr. | ||
25 | 54 | Tony Alford Peter Leemhuis Mark O'Connor |
C | Donut King Lotus Exige |
+ 92 okr. | ||
26 | 35 | Ric Shaw Indiran Padayachee Adnrew Fisher Aaron Zerefos |
B | Indiran Padayachee Porsche 997 GT3 Cup |
+ 113 okr. | ||
27 | 97 | Warwick Mortimer Andre Mortimer Michael Lyons |
D | Mortimer Motorsports BMW M3 GT4 |
+ 170 okr. | ||
28 | 59 | Matt Cherry Matt Campbell Luke Ellery |
F | FIAT Abarth Motorsport Abarth 500 |
+ 286 okr. | ||
NSK | 65 | Jamie Augustine Ben Schoots Paul Freestone |
D | Richard Bendell Daytona Sportscar Coupe |
|||
NSK | 67 | Jeff Lowrey Tony Richards Jonathan Venter |
B | Motorsport Services Porsche 997 GT3 Cup |
|||
NSK | 45 | Duvashen Padayachee Richard Muscat Barton Mawer |
B | Indiran Padayachee Porsche 997 GT3 Cup |
|||
NSK | 17 | Sam Chester Mark Griffiths Adam Gowens |
C | Sam Chester Ginetta G50 GT4 |
|||
NSK | 6 | Richard Gartner Garth Duffy Michael Hector Stewart Kostera |
B | Richard Gartner Porsche 997 GT3 Cup |
|||
NSK | 14 | Oliver Gavin Rob Huff Richard Meins Kevin Gleason |
B | Rotek Racing Audi R8 LMS |
|||
NSK | 48 | Justin McMillan Steve Richards Dale Wood Ross Lilley |
A | M Motorsport Lamborghini Gallardo GT3 FL2 |
|||
NSK | 55 | Nelson Mason Pete Storey Ben Gower |
C | Motionsport Lotus Exige |
|||
NSK | 32 | Rick Kelly Katsumasa Chyio Alex Buncombe Wolfgang Reip |
A | Nissan Motorsport Nissan GT-R Nismo GT3 |
|||
NSK | 33 | Weng Sun Mok Craig Baird Matt Griffin Hiroshi Hamaguchi |
A | Clearwater Racing Ferrari 458 Italia GT3 |
|||
NSK | 23 | Roger Lago David Russell Peter Kox |
B | Lago Racing Lamborghini Gallardo LP520 GT3 |
|||
NSK | 42 | Anthony Gilbertson Angus Chapel Jason Clements |
D | Anthony Gilbertson BMW M3 E46 GTR |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.