Pogawędka z... Sir Stirlingiem Mossem

Sir Stirling Moss, członek Międzynarodowej Galerii Sław Motorsportu, 4-krotny vice-mistrz świata Formuły 1, zwycięzca wielu Grand Prix i innych długodystansowych wyścigów, w tym Millie Milgia. W latach 50-tych był ikoną wyścigów, jednak największa sławę zdobył będąc partnerem Juana Manuela Fangio w zespole Mercedesa w Formule 1.Oprócz tego brał udział w wielu różnych wyścigach dosłownie w każdy weekend w roku. Jakiś czas temu gościł już na naszym portalu w obszernym wywiadzie, jednakże dzisiaj przedstawiamy wam kolejną rozmową z Sir Stirlingiem. Dodatkowo mamy dla was konkurs w którym do wygrania są autografy Sir Stirlinga Mossa - szczegóły poniżej!

Sir Stirling Moss

Narodowość: Brytyjczyk
Data urodzenia: 17 września 1929

Osiągnięcia:
1951-1961: Formuła 1 (4-krotny wicemistrz, 16 wygranych, 3-krotny II-wicemistrz)
W latach 1954-1962 wziął udział w 318 różnych wyścigach - wygrał 60% z nich w tym Targa Florio czy Mille Miglia. Startował również w wyścigu Le Mans, ale nie odniósł zwycięstwa. Członek Międzynarodowej Galerii Sław Motorsportu od roku 1990.






Sir Stirling Moss, członek Międzynarodowej Galerii Sław Motorsportu, 4-krotny vice-mistrz świata Formuły 1, zwycięzca wielu Grand Prix i innych długodystansowych wyścigów, w tym Millie Milgia. W latach 50-tych był ikoną wyścigów, jednak największa sławę zdobył będąc partnerem Juana Manuela Fangio w zespole Mercedesa w Formule 1.Oprócz tego brał udział w wielu różnych wyścigach dosłownie w każdy weekend w roku. Jakiś czas temu gościł już na naszym portalu w obszernym wywiadzie, jednakże dzisiaj przedstawiamy wam kolejną rozmową z Sir Stirlingiem. Dodatkowo mamy dla was konkurs w którym do wygrania są autografy Sir Stirlinga Mossa - szczegóły poniżej!

For English version click here

Pytanie 1: Tory uliczne czy klasyczne?

Sir Stirling: Z mojej perspektywy wszystkie wydają się klasyczne, ale zdecydowanie wybrałbym tory uliczne, jak Monako czy inne tego typu, chociaż lubię też Nürburgring, który uznawany jest za klasyczny.

Pytanie 2: Nawierzchnia sucha czy mokra?

Sir Stirling: Wybrałbym mokrą nawierzchnię, ponieważ zawsze mi bardziej pasowała i wszyscy inni darzyli ją mniejszą sympatią niż ja.

Pytanie 3: Podsterowność czy nadsterowność?

Sir Stirling: Dużo łatwiej jest radzić sobie z podsterownością, ale uważam, że jeśli masz odpowiednie umiejętności, to lepsza jest nadsterowność. Dla przykładu, jeśli jesteś kierowcą takim jak Vettel, jesteś w stanie radzić sobie i z jednym i z drugim, ale jeśli nie, nie poradzisz sobie z nadsterownością.

Pytanie 4: Samochody z DRSem,czy bez DRSu?

Sir Stirling: Nigdy nie miałem DRSu, dlatego nie mam wiedzy na ten temat i preferowałbym samochody bez tego systemu.

Pytanie 5: Silniki hybrydowe czy spalinowe?

Sir Stirling: Jako że nie wiem zbyt dużo na temat nowych, hybrydowych silników, wybrałbym te stare, klasyczne.

Pytanie 6: Proste czy zakręty?

Sir Stirling: Proste nie istnieją, są tylko dodatkiem do zakrętów.

Pytanie 7: Monza czy Spa?

Sir Stirling: Spa, zdecydowanie. Monza ma wielką tradycję, ale nie wymaga od ciebie tyle co Spa. W 1960 roku miałem tam bardzo poważny wypadek, podobnie jak dwóch innych kierowców, Chris Birtsow i Allan Stacey, dlatego jest to bardzo niebezpieczny obiekt dla kierowców, głównie zakręt Eau Rouge, gdzie wypadek miał również Jean Behra. Uważam, że jest on jednak również bardzo ekscytujący.

Pytanie 8: Opony miękkie czy twarde?

Sir Stirling: Za moich czasów nie było typów opon. Miałeś jeden typ opon i może drugi na mokrą nawierzchnię, jeśli miałeś szczęście. Ja miałem szansę użyć go tylko raz. Dunlop przywiózł je raz i opony te okazały się jeszcze szybsze na suchym torze, ale ich żywotność nie była wtedy za długa, dlatego podjęcie odpowiedniej decyzji na temat pit stopu również było wyzwaniem. Mimo wszystko wybrałbym opony miękkie, ponieważ uważam, że są szybsze.

Pytanie 9: Wyścig czy kwalifikacje?

Sir Stirling: Myślę, że idą one ze sobą w parze. Musisz zrobić wszystko żeby zdobyć jak najlepszą pozycję w kwalifikacjach, a następnie w wyścigu.

Pytanie 10: Ferrari czy McLaren?

Sir Stirling: Ferrari, chociaż nie miałem wielu możliwości aby się nimi ścigać.

Pytanie 11: Senna czy Prost?

Sir Stirling: Nad nimi oboma postawiłbym Fangio, ponieważ uważam, że był lepszy. Zdarzało mi się pokonywać go w wyścigach samochodów sportowych, ale w Formule 1 był nie do pobicia. Jestem jego fanem i to jest mój wybór.

Pytanie 12: Lewis czy Nico?

Sir Stirling: Zdecydowanie Lewis, to oczywiście, ale myślę, że kierowcą, który jest jeszcze lepszy od nich obu jest Vettel. W tym momencie uważam, że Vettel jest najlepszym kierowcą, najszybszym.

Pytanie 13: Impreza czy wieczór ze znajomymi?

Sir Stirling: W moim przypadku... wieczór ze znajomymi.

Pytanie 14: Muzyka modna czy klasyczna?

Sir Stirling: Powiedziałbym, że najlepszym wyborem jest połączenie. Nie lubię ciężkiej, klasycznej muzyki, ale lekką jak najbardziej. Za kilka dni wybieram się na koncert, gdzie grana będzie muzyka z lat 50-tych.

Pytanie 15: Wakacje letnie czy zimowe?

Sir Stirling: Wolałbym odbyć swoje wakacje w zimie, ponieważ w lecie zawsze miałem ochotę na wyścigi. Brałem udział w 50 wyścigach w roku, a obecnie tak się już nie robi, ponieważ jeśli ścigasz się w Formule 1 to nie bierzesz udziału w wyścigach samochodów sportowych, czy turystycznych.

Aby wygrać autograf Sir Stirlinga Mossa należy zgadnąć jaki jest jego ulubiony kierowca, zespół lub tor z całej historii Formuły 1. Możecie udzielać odpowiedzi na wszystkie pytania, jednak gdy wygracie już jeden autograf, nie będziecie brani pod uwagę przy następnych losowaniach. Na wasze odpowiedzi czekamy do soboty do godziny 23:59. W niedziele przeprowadzimy losowanie i ogłosimy zwycięzców. Odpowiedzi udzielajcie w komentarzach pod artykułem lub pod postem na facebooku.

Powodzenia!

Już za tydzień będziecie mieli okazję poznać preferencje kolejnego zawodnika!

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league