Pierwsze pole position Catsburga w deszczowych kwalifikacjach

Nicky Catsburg wywalczył pole position do głównego wyścigu Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych na torze Moscow Raceway. Kierowca Łady zapewnił również pierwszy kwalifikacyjny triumf dla swojego producenta, który zajmie pierwsze trzy pozycje startowe do głównego wyścigu weekendu.

Była to pierwsza mokra sesja kwalifikacyjna od czasu wprowadzenia do mistrzostw samochodów specyfikacji TC1. W takich warunkach początkowo najlepiej odnajdywał się José María López, który ustanowił czas 2:01,306. Za nim po pierwszych przejazdach plasował się Tom Coronel, który był szybszy od Tiago Monteiro, Yvana Mullera i Nicka Catsburga. Ten ostatni następnie awansował na drugie miejsce w połowie sesji Q1 z czasem 2:01,624, co na kolejnym okrążeniu poprawił na 2:00,512, przesuwając się na czoło stawki.

W drugiej połowie sesji Catsburg jako pierwszy zszedł poniżej granicy 2 minut z czasem 1:59,540, co następnie jeszcze poprawił na 1:59,073, co miało być najlepszym czasem sesji. Na czele stawki dołączył do niego jego zespołowy kolega Gabriele Tarquini z wynikiem 2:00,976. Walka toczyła się natomiast o trzecie miejsce – już po wywieszeniu flagi w szachownicę czas Lópeza poprawili Tom Coronel, Norbert Michelisz, Hugo Valente, Tiago Monteiro i James Thompson, którzy tym samym uzupełnili pierwszą siódemkę. López spadł na ósme miejsce, a czołową dwunastkę dopełnili Yvan Muller, Tom Chilton, Rob Huff i Mehdi Bennani. Do sesji Q2 nie weszli natomiast Fredrik Ekblom, Grégoire Demoustier, Thed Björk, John Filippi i Ferenc Ficza.

Wyznacznikiem tego, że warunki na torze poprawiały się z upływem czasu był pierwszy czas Nicka Catsburga w drugiej sesji. Holender przejechał swoje pierwsze okrążenie w czasie 1:57,924 – o ponad dwie sekundy szybciej od Tarquiniego, który ponownie znalazł się na drugiej pozycji, tym razem przed dwoma kierowcami Citroëna – Yvanem Mullerem i José Maríą Lópezem. Zarówno Tarquini jak i Hugo Valente poprawili jednak swoje czasy na swoich drugich okrążeniach, czym utworzyli trio Łady na szczycie tabeli. Kierowców rosyjskiego producenta dzieliło 2,4 sekundy, a pół sekundy za nimi znalazł się James Thompson, który różnicą 0,004 sekundy pokonał najlepszy dotychczasowy wynik Mullera. Na minutę przed końcem sesji, miejsca w Q3 pozbawił Francuza jego zespołowy kolega López, lecz ostatnie słowo miało należeć do Norberta Michelisza – kierowca Hondy już po wywieszeniu flagi w szachownicę awansował na czwarte miejsce, wyrzucając z pierwszej piątki jedynego reprezentanta Citroëna.

López spadł na szóste miejsce, za Catsburga, Tarquiniego, Valente, Michelisza i Thompsona. Za Argentyńczykiem uplasował się Coronel, który również pokonał Mullera. Francuz finiszował ósmy, przed Mehdim Bennanim i Tiago Monteiro, który tym samym zapewnił sobie pole position do otwierającego weekend wyścigu. Dwie ostatnie pozycje w sesji Q2 należały do Brytyjczyków – Roba Huffa i Toma Chiltona.

Wyjazd na tor Jamesa Thompsona jako pierwszego zawodnika w sesji Q3 symbolizował historyczną chwilę – był to pierwszy przypadek od dołączenia Citroëna do WTCC w 2014 roku, gdy przynajmniej jeden kierowca marki nie awansował do finałowej części kwalifikacji.

Przy zaledwie jednym samochodzie na torze w tym samym czasie warunki wydawały się pogarszać – Brytyjczyk sprawił to jako pierwszy, przejeżdżając czyste okrążenie w czasie 2:01,141. Drugi na torze Norbert Michelisz wydawał się potwierdzać tę teorię, będąc wolniejszym we wszystkich trzech sektorach. Węgier zakończył swój przejazd kwalifikacyjny z wynikiem 2:01,357, co oznaczało, że prowizorycznego pole position mógł pozbawić Thompsona jedynie jeden z kierowców Łady.

Kiedy jednak na tor wyjechał pierwszy z przedstawicieli rosyjskiego producenta, deszcz ustał, co od razu przełożyło się na poprawę czasów. Trzeci w stawce Hugo Valente poprawił czas Thompsona w dwóch pierwszych sektorach i wyszedł na prowadzenie z przewagą prawie sekundy nad Brytyjczykiem. Rozpoczynający swoje okrążenie po nim Gabriele Tarquini znalazł jednak jeszcze więcej tempa i jako pierwszy kierowca w Q3 zszedł poniżej 2 minut, uzyskując czas 1:59,160. Wszystkie oczy zwrócone były jednak na Catsburga, który pojawił się na torze jako ostatni. Holender pojechał o 0,4 sekundy szybciej od Tarquiniego w pierwszym sektorze, a następnie o 0,8 sekundy w drugim. Pomimo błędu w ostatnim zakręcie, Holender utrzymał ponad sekundowe prowadzenie w walce o swoje pierwsze pole position w karierze.

To pierwszy kwalifikacyjny triumf Łady w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych. Rosyjski producent zdominował sobotnią sesję, zdobywając pierwsze trzy pozycje startowe do głównego wyścigu weekendu. Zanim to jednak nastąpi, kierowcy będą mieli jeszcze przed sobą udział w rywalizacji producentów MAC3.

P Nr Kierowca Zespół   Q1 Q2 Q3
1 10 Nicky Catsburg   LADA Sport Rosneft 1:59,073 1:57,924 1:57,722
2 2 Gabriele Tarquini   LADA Sport Rosneft 2:00,411 1:59,093 1:59,160
3 7 Hugo Valente   LADA Sport Rosneft 2:00,882 2:00,335 2:00,201
4 15 James Thompson T All-Inkl.com Münnich Motorsport 2:01,296 2:00,401 2:01,141
5 5 Norbert Michelisz   Honda Racing Team JAS 2:00,830 2:00,336 2:01,357
6 37 José María López   Citroën Racing 2:01,306 2:00,561  
7 4 Tom Coronel T ROAL Motorsport 2:00,621 2:00,826  
8 68 Yvan Muller   Citroën Racing 2:01,411 2:00,882  
9 25 Mehdi Bennani T Sébastien Loeb Racing 2:02,118 2:00,942  
10 18 Tiago Monteiro   Castrol Honda WTC Team 2:01,075 2:01,073  
11 12 Rob Huff   Castrol Honda WTC Team 2:01,832 2:01,152  
12 3 Tom Chilton T Sébastien Loeb Racing 2:01,730 2:01,722  
13 61 Fredrik Ekblom   Polestar Cyan Racing 2:02,373    
14 11 Grégoire Demoustier T Sébastien Loeb Racing 2:02,601    
15 62 Thed Björk   Polestar Cyan Racing 2:03,463    
16 27 John Filippi T Campos Racing 2:03,618    
17 55 Ferenc Ficza T Zengő Motorsport 2:04,134    

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze