Thierry Neuville odniósł zwycięstwo w Rajdzie Katalonii, przedostatniej rundzie w tegorocznym kalendarzu WRC. Drugie miejsce zajął Ott Tänak, który w ten sposób przerwał dominację Francuzów w Rajdowych Mistrzostwach Świata i na jedną rundę przed końcem zapewnił sobie tytuł mistrza świata. Na najniższym stopniu podium stanął Dani Sordo.
Po wczorajszym dniu rywalizacji na czele znajdował się Neuville, który miał 21,5 sekundy przewagi nad Sordo. Na koniec soboty na trzecie miejsce awansował Tänak, który po południu wygrał trzy z czterech oesów, wyprzedzając Sébastiena Loeba w klasyfikacji rajdu. Dzisiaj załogi miały do pokonania cztery asfaltowe odcinki specjalne o łącznej długości 74,14 km, w tym nagradzany dodatkowymi punktami Power Stage.
Tänak miał dzisiaj szansę na mistrzostwo. Zakładając, że utrzymałby swoje trzecie miejsce, na Power Stage musiałby pokonać lub uplasować się co najwyżej o jedną pozycję za Neuvillem, aby już dzisiaj mógł przełamać trwającą 15 lat dominację Francuzów w WRC. Rozpoczęła się ona poprzez 9 tytułów Loeba w sezonach 2004-2012, a potem kontynuował ją Sébastien Ogier w latach 2013-2018.
Mimo prowadzenia, Neuville uzyskał najlepszy czas na otwierającym dzisiejszą rywalizację OS14 Riudecanyes (16,35 km), gdzie był szybszy od drugiego Sordo o 0,7 sekundy. Co ważniejsze, Hiszpan pokonał trzeciego Tänaka o 0,4 sek., powiększając nad nim przewagę w klasyfikacji generalnej do 3,5 sek.
Na OS15 La Mussara (20,72 km), który później posłużył również za Power Stage, tym razem to Sordo był najszybszy, pokonując drugiego na tym odcinku Tänaka o Sekundę. Lider Neuville zaliczył bardziej spokojny przejazd, tracąc do zespołowego kolegi z Hyundaia 4,7 sek.
Na przedostatnim oesie i zarazem drugim przejeździe OS16 Riudecanyes Sordo ponownie okazał się być najlepszy, urywając z czasu drugiego Tänaka kolejne 1,3 sekundy, dzięki czemu różnica między nimi przed Power Stagem wynosiła już 5,8 sekundy. Postawa Sordo była bardzo na rękę przede wszystkim Hyundaiowi, którzy zbliżyliby się do zdobycia mistrzostwa wśród producentów.
Dosyć wyjątkowo jako ostatni do Power Stage OS17 La Mussara nie przystępował lider rajdu (w tym przypadku Neuville), a lider mistrzostw Tänak. Na nim kierowca Toyoty uzyskał najlepszy czas, pokonując drugiego Elfyna Evansa aż o 3,6 sekundy, co nie tylko pozwoliło mu zając drugie miejsce w rajdzie, ale też wystarczyło do zdobycia pierwszego w karierze tytułu mistrzowskiego. W ten sposób Estończyk przerwał 15-letnią dominację Sébastienów z Francji (Loeba i Ogiera), stając się jednocześnie pierwszym kierowcą ze swojego kraju, który dokonał tego wyczynu. Z kolei mistrzem wśród pilotów został jego partner z załogi Martin Järveoja.
W Rajdzie Katalonii zwycięstwo wywalczył Neuville, dla którego jest to trzeci triumf w tym sezonie. Drugie miejsce zajął Tänak, a na najniższym stopniu podium stanął Sordo. Na czwartej pozycji dojechał Loeb, piąty był Jari-Matti Latvala, a szósta lokata przypadła Evansowi. siódme miejsce zajął Teemu Suninen, który na Power Stage uderzył w przednim lewym kołem w skarpę po przejechaniu 2 km, lecz jego Ford Fiesta był w stanie kontynuować jazdę. Ósma pozycja przypadła z kolei Ogierowi, który w piątek doznał awarii hydrauliki w swoim Citroënie i stracił wspomaganie kierownicy, tracąc dużo czasu.
Na Power Stage dodatkowe punkty zdobyli: Ott Tänak (5), Elfyn Evans (4), Thierry Neuville (3), Dani Sordo (2) i Sébastien Ogier (1).
W klasyfikacji WRC 2 Pro po zwycięstwo sięgnął Mads Østberg, który pokonał Jana Kopeckiego o prawie 55 sekund. Z kolei w kategorii WRC 2 wygrał Eric Camilli. Kajetan Kajetanowicz zajął w tej klasie 3 miejsce, tracąc do drugiego Emila Lindholna 15,8 sekundy.
Nieuchronnie zbliżamy się do zakończenia tegorocznego sezonu WRC. Ostatnim przystankiem w kalendarzu będzie Rajd Australii, który zostanie rozegrany w dniach 14-17 listopada.
P | Nr | Załoga | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 11 | Thierry Neuville Nicolas Gilsoul | Hyundai Shell Mobis WRT | 3:07:39,6 | |||
2 | 8 | Ott Tänak Martin Järveoja | Toyota Gazoo Racing WRT | + 17,2 | |||
3 | 6 | Dani Sordo Carlos del Barrio | Hyundai Shell Mobis WRT | + 17,6 | |||
4 | 19 | Sébastien Loeb Daniel Elena | Hyundai Shell Mobis WRT | + 53,9 | |||
5 | 10 | Jari-Matti Latvala Miikka Anttila | Toyota Gazoo Racing WRT | + 1:00,2 | |||
6 | 33 | Elfyn Evans Scott Martin | M-Sport Ford WRT | + 1:14,2 | |||
7 | 3 | Teemu Suninen Jarmo Lehtinen | M-Sport Ford WRT | + 1:47,6 | |||
8 | 1 | Sébastien Ogier Julien Ingrassia | Citroën Total WRT | + 4:20,5 | |||
9 | 23 | Mads Østberg Torstein Eriksen | Citroën Total | + 8:24,6 | |||
10 | 56 | Eric Camilli Benjamin Veillas | Eric Camilli | + 8:47,2 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.