Rywalizacja w Rajdzie Dziesięciu Tysięcy Zakrętów, czyli zapowiedź Rajdu Korsyki

Sezon Rajdowych Mistrzostw Świata powoli dobiega końca - przed nami cztery ostatnie rundy. Pierwszą z nich będzie Rajd Francji, który po powrocie na Korsykę w 2015 roku, po raz drugi z rzędu rozegrany zostanie ma francuskiej wyspie. Jest to druga (i zarazem ostatnia) stuprocentowo asfaltowa runda w tym sezonie. Kolejną będzie Rajd Hiszpanii, gdzie kierowcy będą rywalizować na trasach zarówno asfaltowych, jak i szutrowych.

O RAJDZIE

  • Kluczowym słowem określającym ten rajd jest wytrzymałość
  • Tegoroczny harmonogram przewiduje rozegranie zaledwie dziesięciu oesów (po cztery w dwóch pierwszych dniach rajdu i dwa w niedzielę). Tak niewielka ilość odcinków specjalnych przekłada się oczywiście na ich długość – poza Power Stage, który liczy 10 kilometrów, najkrótszym odcinkiem jest piątkowy Plage du Liamone - Sarrola-Carcopino o długości ponad 29 kilometrów. Najdłuższy zaś liczy prawie 54 kilometry i przejechany zostanie dwukrotnie w sobotę.
  • W 59. edycji Rajdu Korsyki łączna długość oesów wynosi 391 km, co stanowi 33% całej trasy.
  • Odcinki różnią się aż w 70%, w porównaniu z poprzednim sezonem (inaczej – jest to 161 km nowych tras)
  • Rajd jest o 20% dłuższy niż w 2015 roku
  • Baza rajdu znajdować się będzie w Bastii
  • W Rajdzie Korsyki zobaczymy 77 załóg (dla porównania – rok temu zgłosiło się ich aż 130)
  • W rajdzie wystartuje 12. załóg WRC, w tym: Kris Meeke, Craig Breen i Lorenzo Bertelli
  • W rundzie na Korsyce nastąpi debiut Hyundaia i20 R5 w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Za kierownicą nowego samochodu zasiądą: Kevin Abbring, Stéphane Sarrazin i Fabio Andolfi
  • Wśród Polaków na Korsyce pojawią się Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak w Fordzie Fiesta R5
  • Ilość kilometrów OS-owych do przejechania w poszczególnych dniach:

piątek – 157,68 km

sobota – 169,04 km

niedziela – 64,20 km

WYZWANIA

  • Bardzo wymagający rajd dla pilotów, z racji bardzo dużej ilości zakrętów, co wymaga od nich nieustannego dyktowania trasy (taki rajd to około 500 zapisanych stron w zeszycie pilota)
  • Długie i wymagające odcinki
  • Wąskie i kręte górskie drogi
  • Różna charakterystyka dróg na jednej pętli wymaga znalezienia pewnego kompromisu w doborze ustawień
  • Brak porannego serwisu w piątek, a także serwisu pomiędzy pętlami tego samego dnia oraz brak serwisu pomiędzy oesami w niedzielę

100 START MADSA ØSTBERGA

Rajd Korsyki jest jubileuszowym startem dla norweskiego kierowcy. Østberg rozpoczął swoją przygodę z WRC podczas Rajdu Szwecji 2006 za kierownicą Subaru Imprezy WRC, gdzie zajął 31. miejsce. Dalsza kariera Norwega to jazda w teamie Adapta, potem krótka przygoda z M-Sportem, starty w Adapta WRT, ponowne dołączenie do M-Sportu, dwa lata spędzone w Citroënie i ostateczny powrót do zespołu Malcolma Wilsona. W czasie swojej kariery Østbergowi udało się 16 razy stanąć na podium, w tym raz na najwyższym jego stopniu podczas Rajdu Portugalii 2012.

Mads Østberg to 26 kierowca WRC, któremu udało się przekroczyć próg 100 przejechanych rajdów. Na pierwszym miejscu tego zestawienia znajduje się Carlos Sainz, który wziął udział w 196 rundach, natomiast z obecnych kierowców WRC najwyżej plasuje się Jari-Matti Latvala, który wystartował w 165 rajdach.

MOŻLIWY TYTUŁ DLA OGIERA

Choć będzie to trudne zadanie - niewykluczone, że mistrz świata obroni tytuł mistrzowski już na Korsyce. Po przeanalizowaniu szans i możliwości Sébastiena Ogiera okazało się, że dla wywalczenia tytułu Francuz musi koniecznie wygrać tę rundę. Co więcej, w zależności od zdobyczy punktowych Ogiera na Power Stage, jego rywale muszą zdobywać określoną liczbę punktów. Tak czy inaczej, Ogier i Ingrassia muszą wyjechać z Korsyki z przewagą wynoszącą 84 punkty nad rywalem znajdującym się na drugim miejscu. To daje nam cztery możliwe scenariusze:

SCENARIUSZ NUMER 1: Ogier wygrywa rajd, jednak nie zdobywa żadnych punktów na Power Stage. W tym przypadku Francuz zostanie mistrzem, jeśli Andreas Mikkelsen nie zdobędzie żadnych punktów, a Hayden Paddon i Thierry Neuville nie zdobędą więcej niż 16 punktów

SCENARIUSZ NUMER 2: Ogier wygrywa rajd i finiszuje na trzecim miejscu na Power Stage, co daje mu łącznie 26 punktów. W związku z tym Mikkelsen nie może zdobyć więcej niż jednego oczka, a Paddon i Neuville więcej niż 17 punktów

SCENARIUSZ NUMER 3: Ogier wygrywa rajd i zajmuje drugie miejsce na Power Stage, co daje mu łącznie 27 punktów. W tym przypadku Mikkelsen nie może zdobyć więcej niż 2 punkty, a Paddon i Neuville więcej niż 18

SCENARIUSZ NUMER 4: Ogier wygrywa rajd i Power Stage, w związku z czym zgarnia całą pulę 28 punktów. Wtedy Mikkelsen nie może zdobyć więcej niż 3 punkty, a Paddon i Neuville więcej niż 19

KOLEJNY RAJD KORSYKI W KWIETNIU

Obecnie sezon WRC podzielony jest na dwie części: część szutrową w pierwszej połowie roku i część asfaltową w drugiej. Co więcej, już po trzech rajdach mamy do czynienia z ponad sześciotygodniową przerwą, podczas gdy w drugiej części sezonu rajdy rozgrywane są zdecydowanie częściej. W związku z tym zdecydowano przepleść rajdy na szutrze jedną rundą asfaltową. Już od dłuższego czasu mówiło się o przeniesieniu Rajdu Korsyki na wiosnę, a niedawno potwierdziło to jedno ze źródeł w rozmowie z Autosportem:

„W rzeczywistości Korsyka musi zostać przeniesiona, aby utrzymać się w kalendarzu. Potrzebujemy rundy asfaltowej, aby przerwać długi okres rajdów szutrowych (obecnie rozgrywanych jest sześć takich rund pod rząd)”.

Tak też się stało. Światowa Rada Sportów Motorowych w prowizorycznym kalendarzu WRC 2017 umieściła Rajd Korsyki jako czwartą rundę sezonu, która zostanie rozegrana w dniach 7-9 kwietnia.

CIEKAWOSTKI

  • WRC gościło na francuskiej wyspie w latach 1973-2008 i po 7-letniej przerwie, w 2015 roku powróciło na Korsykę
  • Dwie poprzednie rundy wygrał Jari-Matti Latvala
  • Runda ta nazywana jest „Rajdem Dziesięciu Tysięcy Zakrętów”

HARMONOGRAM RAJDU

Piątek, 30.09

08:58 - SS1 Acqua Doria – Albitreccia 1 (49,72 km)

11:06 - SS2 Plage du Liamone – Sarrola-Carcopino 1 (29,12 km)

14:42 - SS3 Acqua Doria – Albitreccia 2 (49,72 km)

16:32 - SS4 Plage du Liamone – Sarrola-Carcopino 2 (29,12km)

Sobota, 01.10

09:22 - SS5 La Porta – Valle di Rostino 1 (53,72 km)

11:03 - SS6 Novella – Pietralba 1 (30,80 km)

15:20 - SS7 La Porta – Valle di Rostino 2 (53,72 km)

17:01 - SS8 Novella – Pietralba 2 (30,80 km)

Niedziela, 02.10

08:58 - SS9 Antisanti – Poggio di Nazza (53,78 km)

12:08 - SS10 Porto-Vecchio – Palombaggia (10,42 km) - Power Stage

{youtube}xPkxHn4Jluk{/youtube}

Źródło: tourdecorse.comwrc.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze