Podsumowanie ostatnich testów klasy Moto2 przed startem sezonu 2016

W dniach od 11 do 13 marca trwały w Katarze ostatnie przedsezonowe testy pośredniej kategorii. Wyjazdy były podzielone na 3 sesje, jako że jeszcze zawodnicy z Moto3 testowali na tym samym torze. Poniżej znajdziecie obszerne podsumowanie tego, co się wydarzyło na Losail. 

Piątek

Pierwszego dnia najszybszy był Alex Rins z zespołu Paginas Amarillas z czasem 2’00,071s, który wyprzedził liderującego przez większość dnia Sama Lowesa. Obaj zawodnicy używali najnowszej wersji Kalexa i ostatecznie rozdzieliło ich jedynie 0.013s, przy czym Brytyjczyk jako pierwszy wykręcał niskie 2’00. Trzeci był Takaaki Nakagami – 2’00.131s, a czwarty Niemiec Jonas Folger. Na następnej pozycji uplasował się obecny mistrz świata tej kategorii, Johann Zarco (Ajo Motorsport), który uzyskał 2’00.542, ze stratą do Rinsa wynoszącą 0.471s.

To był pracowity dzień dla zawodników Kalexa, dostali oni do przetestowania nowy zbiornik paliwa, chłodnicę i ramę o specyfikacji specjalnej na sezon 2016, wielu motocyklistów sprawdzało również pakiet aerodynamiczny. Na szczęście dla klasy Moto2, jeżdżący przed nimi zawodnicy z najmniejszej kategorii oczyścili tor z kurzu, więc mogli się zabrać od razu do wykręcania dobrych okrążeń.

Tom Luthi (Garage Plus Interwetten), Franco Morbidelli (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), Marcel Schrotter (AGR Team), Simone Corsi (Speed Up Racing) i mistrz Moto3 Danny Kent (Leopard Racing) uzupełnili pierwszą dziesiątkę.

Xavier Vierge (Tech 3 Racing) był najlepszym zawodnikiem na motocyklu Tech 3 kończąc dzień na 22. pozycji, wyprzedzając tym samym bardziej utytułowanego Dominique Aegertera (CarXpert Interwetten). Tymczasem Efren Vazquez (JPMoto Malaysia) poprawiał ustawienia swojego Sutera I jako jedyny zawodnik tej szwajcarskiej marki zakończył piątkowe treningi na 29. miejscu.

Sobota

Drugiego dnia testów pierwsza czwórka zeszła poniżej granicy 2’00, a większość zawodników wyjechała dopiero na 2 sesję, aby warunki na torze Losail były zbliżone do tych, które będą panowały podczas przyszłotygodniowego wyścigu. Tylko Axel Pons (AGR Team) w ogóle nie wyjechał z boksu, ale to z powodu kontuzji.

Sensacją soboty był debiut słynnych z królewskiej kategorii skrzydełek, jednak nie na zwyczajowej pozycji. Dominique Aegerter zdecydował się na umieszczenie ich na siodełku swojej maszyny, ma to pomóc w wytworzeniu zawirowań powietrza za motocyklem i utrudnić jazdę rywalom w tunelu aerodynamicznym za zawodnikiem. Zespół Szwajcara, CarXpert Interwetten przetestował wcześniej to rozwiązanie, jednakże to nie oni byli protoplastami tego pomysłu. Wcześniej, w 2014 roku, Caterham Suter próbował w podobny sposób rozwiązać problem jazdy zawodników za sobą, jednak nie użyli wtedy skrzydełek.

Podczas trzeciej sesji rezultaty Nakagamiego oraz Folgera poprawił Tom Luthi i to Szwajcar zakończył sobotę na czele stawki z czasem 1’59.680s. Drugi Folger stracił do lidera 0.126s, Niemiec z każdym okrążeniem poprawiał swój wynik i zyskiwał większą pewność ustawień swojego motocykla. Sam Lowes był trzeci tracąc do Luthiego 0.144s, natomiast pierwszą czwórkę uzupełnił Nakagami z czasem 1’59.933. Bardzo bliski przekroczenia granicy 2 minut był także Alex Rins, który ostatecznie zakończył dzień na 5. lokacie z wynikiem 2’00.079s.

W pierwszej dziesiątce znaleźli się również Johann Zarco, Marcel Schrotter, Lorenzo Baldassarri, Danny Kent oraz Franco Morbidelli.

Niedziela

Sobotni lider testów na torze Losail, Thomas Luthi poprawił jeszcze swój rezultat – 1.59.608s i przez większość dnia był znów na czele tabeli. Zdawało się już, że nikt nie pokona zawodnika ekipy Garage Plus Interwetten, jednak na 10 minut do końca jazd do ataku przystąpił Sam Lowes (Federal Oil Gresini Moto2).

Brytyjczyk, który do tej pory skupiał się nad ustawieniami swojej maszyny i tempem wyścigowym, zaatakował pozycję lidera. Na 17. okrążeniu z 17 dotąd przejechanych wykręcił rezultat 1’59.405s, przez co został najszybszym motocyklistom tych testów, poprawiając tym samym także rekord pole position do GP Kataru z 2015 roku, który sam ustanowił. Niestety nie był w stanie wykręcić jeszcze lepszego czasu, gdyż zaliczył niegroźny upadek i nie mógł już dokończyć jazdy. Na szczęście nic się Lowesowi nie stało.

Luthi pozostał na drugiej pozycji, wyprzedzając o 0.044s Jonasa Folgera (Dynavolt Intact GP). Czwarty był Alex Rins (Paginas Amarillas HP 40) ze stratą 0.357s do czasu Brytyjczyka. Najlepszy debiutant poprzedniego sezonu będzie miał dużo do udowodnienia w swoim drugim roku startów w klasie Moto2, a patrząc na jego tempo podczas testów można być pewnym, że i w sezonie 2016 pokaże nam na co go stać. Jest jednym z faworytów do walki o tytuł mistrzowski wraz z Lowesem, Luthim oraz Folgerem. Nie należy skreślać Johanna Zarco, który pomimo słabych całych jazd testowych, na pewno będzie się liczył w klasyfikacji generalnej. Francuz i tak znacznie poprawił swój rezultat w porównaniu z testami w Jerez.

Tymczasem, Lorenzo Baldassarri (Forward Team) zakończył testy w Katarze na imponującym piątym miejscu w tabeli końcowej. Włoch może być niespodzianką zbliżającego się sezonu, podczas przerwy zimowej dużo czasu spędził na ranczo Valentino Rossiego ucząc się od swojego mistrza. Może być o nim jeszcze głośno.

Takaaki Nakagami (Idemitsu Honda Team Asia), Sandro Cortese (Dynavolt Intact GP), Johann Zarco (Ajo Motorsport), Alex Márquez i Franco Morbidelli (obaj Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) uzupełnili pierwszą dziesiątkę. Czołowa trzynastka zmieściła się w czasie poniżej jednej sekundy od najlepszego wyniku Lowesa.

Obecny mistrz świata klasy Moto3 Danny Kent (Leopard Racing), który powrócił do pośredniej kategorii, zakończył testy na 11. lokacie ze stratą 0.026s do Morbidellego. Na tor znów nie wyjechał Axel Pons (AGR Team), ale do inauguracji sezonu powinien wrócić już do pełni zdrowia.

Pierwsze treningi do GP Kataru dla klasy Moto2 zaczynają się już we czwartek. Czy Johann Zarco porozumie się ze swoim motocyklem? Czy Sam Lowes potwierdzi świetną dyspozycję z testów podczas sezonu? Czy Rins i Luthi będą się liczyć w walce o tytuł mistrzowski? Odpowiedzi na te pytania być może poznany już w niedzielę. Na pewno będzie to ciekawy sezon. 

Źródło: na podstawie newsów z motogp.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze