James Hinchcliffe wywalczył pole position do setnej edycji wyścigu Indianapolis 500, różnicą 0,060 mph pokonując Josefa Newgardena.
„Przed przyjechaniem tutaj miałem nadzieję, że damy ludziom nowy temat do rozmowy i chyba to zrobiliśmy”
– powiedział po wyjściu z samochodu Kanadyjczyk, który rok temu oglądał wyścig ze szpitala po potężnym wypadku w ostatnim treningu.
Hinchcliffe, który uzyskał najlepszy czas czterech okrążeń podczas sobotnich jazd kwalifikacyjnych, wyjechał na tor jako ostatni, mając do pokonania pierwszego w tabeli z czasami Newgardena. Kanadyjczyk przejechał pierwsze okrążenie o ponad pół mili na godzinę wolniej, lecz na kolejnym okrążeniu zwiększył prędkość i utrzymał je na solidnym poziomie przez cały przejazd, by zakończyć go ze średnią prędkością 230,760 mph (371,372 km/h).
Regularność i mniejsza od Newgardena strata prędkości na kolejnych okrążeniach były kluczem do szybkości Kanadyjczyka, który jako jeden z nielicznych poprawił się na drugim okrążeniu. To pierwsze pole position Hinchcliffe’a w IndyCar Series i pierwsze pole position Hondy od momentu wprowadzenia pakietów aerodynamicznych przed sezonem 2015.
Newgarden ustawi się pośrodku drugiego rzędu, a obok niego stanie drugi wczoraj Ryan Hunter-Reay, któremu do drugiego miejsca zabrakło zaledwie pół mili na godzinę. Pokonali oni startującego gościnnie Townsenda Bella, Carlosa Muñoza i najlepszego kierowcę Team Penske Willa Powera. Z trzeciej linii do wyścigu ruszą Michaił Aloszyn, Simon Pagenaud i trzykrotny zwycięzca wyścigu Hélio Castroneves.
Pagenaud powiększył jednak swoje prowadzenie klasyfikacji. Ósme miejsce podczas dzisiejszych jazd było punktowane jak w normalnym wyścigu IndyCar Series, a jego najbliższy w tabeli rywal Scott Dixon był dopiero 13., nie kwalifikując się w sobotę do walczącej o pole position dziewiątki. Aktualny mistrz serii dał swoim mechanikom pełne ręce roboty tuż przed kwalifikacjami, bowiem w ostatnich minutach porannej rozgrzewki w jego aucie eksplodował silnik, który ekipa Chipa Ganassiego wymieniła w nieco ponad godzinę, w porę by ich samochód mógł przejść badanie techniczne i wyjechać na tor podczas kwalifikacji.
Dixon był czwarty spośród zawodników na pozycjach 10-33, którzy po zakwalifikowaniu się do swojej grupy w sobotę, nie mogli już walczyć o pole position, a jedynie o kolejność wewnątrz swojej grupy. Tu najszybszy był Oriol Servià, co oznaczało że zespół Schmidt Peterson Motorsports był najlepszy w obu grupach kwalifikacyjnych.
Dopiero na 17. pozycji zakwalifikował się Juan Pablo Montoya. Ubiegłoroczny zwycięzca wyścigu w połowie swojego przejazdu uderzył w plastikową torbę, która zawinęła się na przednim skrzydle i znacząco spowolniła Kolumbijczyka, który dokończył swój przejazd i znalazł się na ostatnim miejscu. Dyrekcja wyścigu podjęła jednak decyzję o umożliwieniu kierowcy Team Penske ponowienia swojej próby, co uczyniło Montoyę jedynym kierowcą w ciągu dnia, który przejechał osiem okrążeń kwalifikacyjnych. Drugi przejazd dał mu miejsce dokładnie w połowie stawki, o dwie pozycje niższe niż to, z którego wygrał ubiegłoroczny wyścig.
Jedynym kierowcą, który nie ukończył swojego przejazdu kwalifikacyjnego był Alex Tagliani. Zdobywca pole position sprzed pięciu lat stracił kontrolę nad samochodem na wyjściu z ostatniego zakrętu jeszcze przed startem pierwszego okrążenia pomiarowego, a następnie uderzył w bandę z opon na końcu pit lane. Kanadyjczyk wysiadł z samochodu o własnych siłach i wystartuje do wyścigu ostatni.
Setny wyścig Indianapolis 500 odbędzie się w niedzielę 29 maja. Przed tym kierowców IndyCar jutro czeka ostatni trening, a w piątek zawodnicy niższej serii Indy Lights będą walczyć o zwycięstwo w najważniejszym dla siebie wyścigu Freedom 100.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
1 | 5 | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | 2:36,0063 | |||
2 | 21 | Josef Newgarden | Ed Carpenter Racing | + 0,0407 | |||
3 | 28 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | + 0,0758 | |||
4 | 29 | Townsend Bell | Andretti Autosport | + 0,1887 | |||
5 | 26 | Carlos Muñoz | Andretti Autosport | + 0,3201 | |||
6 | 12 | Will Power | Team Penske | + 0,7408 | |||
7 | 7 | Michaił Aloszyn | Schmidt Peterson Motorsports | + 0,8142 | |||
8 | 22 | Simon Pagenaud | Team Penske | + 1,1033 | |||
9 | 3 | Hélio Castroneves | Team Penske | + 1,1202 | |||
10 | 77 | Oriol Servià | SPM with Marotti Racing | + 1,1575 | |||
11 | 98 | Alexander Rossi | D | Andretti Herta Autosport | + 1,5616 | ||
12 | 14 | Takuma Sato | A.J. Foyt Enterprises | + 1,8684 | |||
13 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing Teams | + 1,8944 | |||
14 | 27 | Marco Andretti | Andretti Autosport | + 1,9098 | |||
15 | 6 | JR Hildebrand | Ed Carpenter Racing | + 1,9746 | |||
16 | 42 | Charlie Kimball | Chip Ganassi Racing Teams | + 2,0117 | |||
17 | 2 | Juan Pablo Montoya | Team Penske | + 2,1078 | |||
18 | 10 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing Teams | + 2,2843 | |||
19 | 11 | Sébastien Bourdais | KVSH Racing | + 2,2856 | |||
20 | 20 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | + 2,2462 | |||
21 | 19 | Gabby Ghaves | Dale Coyne Racing | + 2,4503 | |||
22 | 8 | Max Chilton | D | Chip Ganassi Racing Teams | + 2,8037 | ||
23 | 24 | Sage Karam | DRR-Kingdom Racing | + 2,9788 | |||
24 | 18 | Conor Daly | Dale Coyne Racing | + 3,0658 | |||
25 | 63 | Pippa Mann | Dale Coyne Racing | + 3,2814 | |||
26 | 15 | Graham Rahal | RLL with Theodore Racing | + 3,3939 | |||
27 | 61 | Matthew Brabham | D | PIRTEK Team Murray | + 3,4783 | ||
28 | 88 | Bryan Clauson | Coyne/Byrd's Racing | + 3,8048 | |||
29 | 16 | Spencer Pigot | D | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 4,1024 | ||
30 | 25 | Stefan Wilson | D | KV Racing Technology | + 4,2770 | ||
31 | 41 | Jack Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises | + 4,2815 | |||
32 | 4 | Buddy Lazier | Lazier/Burns Racing | + 6,0435 | |||
33 | 35 | Alex Tagliani | A.J. Foyt Enterprises |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.