René Rast był najszybszy w kwalifikacjach do pierwszego wyścigu FIA GT w Baku. Niemiec uzyskał w drugiej części sesji najlepszy czas weekendu, bijąc wynik rodaka z części pierwszej.
W przeciwieństwie do poprzednich rund FIA GT, w Baku nie odbyła się finałowa rywalizacja o pole position – wyniki dwóch części sesji decydowały więc o układzie całej stawki na starcie pierwszego, niedzielnego wyścigu. Po dramatycznej i dwukrotnie przerwanej części pierwszej, bezwzględnym zdobywcą pole positon wydawał się być Markus Winkelhock – kierowca Audi nr 5 zespołu Phoenix praktycznie zdominował tą część kwalifikacji, dopiero pod koniec nieco "doścignięty" przez czołowego konkurenta. Jak się jednak okazało, w luźniejszej sesji drugiej, rezultat Niemca przebił jego rodak, René Rast z Audi nr 12 od WRT – i to on, z jedynym czasem poniżej 1:43, zapewnił swojej załodze start z pierwszego miejsca w niedzielnym wyścigu kwalifikacyjnym.
Podobnie, jak pierwszy trening, także i pierwsza część kwalifikacji okazała się niezwykle dramatyczna – a co ciekawe, znów jedną z przyczyn takiego przebiegu zdarzeń był pech kierowcy Mercedesa nr 1 od HTP. Tym razem sprawcą zamieszania był Maximilian Buhk, który w połowie 15-minutowej rywalizacji wpadł w barierę z opon – więcej szczęścia miał natomiast Markus Winkelhock, który ratując się przed uderzeniem w inne Audi, zjechał z toru akurat w otwartą, boczną uliczkę zakrętu nr 8. Jakby tego było mało, pod koniec sesji, w barierę wpadł także Matheus Stumpf w Lamborghini ekipy Rodrive – przez co ta część sesji została zakończona nieco przed upływem 15 minut.
Przygoda Winkelhocka nie przeszkodziła mu jednak w uzyskaniu najlepszego wyniku pierwszej części kwalifikacji – Niemiec był tu zresztą najlepszy już od początku. Na swoim pierwszym okrążeniu, kierowca Audi przebił wynik Renego Rasta z drugiej sesji treningowej – a następnie zszedł do niesamowitego poziomu 1:43.314, o ponad 2 sekundy będąc szybszym od kolejnego kierowcy w stawce. Tym był Fréderic Vervisch w McLarenie ekipy Boutsen, który z czasem zszedł poniżej granicy 1:45 – podobnie, jak Nick Tandy w Porsche nr 41 od Trackspeed. Pod koniec sesji, najbliżej Winkelhocka znalazł się jednak Alexander Sims w drugim McLarenie od Boutsen Ginion, jako drugi schodząc tu poniżej granicy 1:44 – a dopiero wtedy, do czołówki wszedł kierowca zespołu Team WRT, konkretnie Stéphane Ortelli. Moniakijczyk zaliczył szósty wynik, przegrywając także z Robertem Bellem z Hexis – a po części wskutek dwóch przerw w sesji, dopiero w trzeciej dziesiątce znaleźli się Frank Stippler i Nicolaus Mayr-Melnhof.
W drugiej części kwalifikacji, początkowo wydawało się, że decydujące o układzie na starcie będą raczej rezultaty części pierwszej. Wkrótce jednak kierowcy zaczęli poprawiać wyniki swoich partnerów – na czele znaleźli się Maxime Martin w BMW od Marc VDS przed Laurensem Vanthoorem z Audi nr 11 i Sébastienem Loebem z McLarena nr 9. 6 minut przed końcem sesji, Martin jako pierwszy zszedł poniżej granicy 1:44 – i wtedy do walki przystąpił René Rast, który bardzo zbliżył się do wyniku Winkelhocka z sesji pierwszej. Na trzecie miejsce w całych kwalifikacjach wszedł Vanthoor, na piąte Mike Parisy – za to Rast, na kolejnym okrążeniu uzyskał niesamowite 1:42.551, o pół sekundy przebijając czas Winkelhocka i odbierając mu pole position.
Pod koniec sesji, poniżej 1:44 zszedł jeszcze Stef Dusseldorp w McLarenie nr 15 – nieco lepszym był jednak wynik jego zmiennika, Alexa Simsa, dzięki któremu załoga ta wystartuje z miejsca czwartego. Za Rastem, Winkelhockiem, Vanthoorem i Simsem, najlepsze czasy kwalifikacji uzyskali Martin i Loeb – a Stoffel Vandoorne w McLarenie nr 22 od Boutsen uzyskał niemal identyczny czas, co jego zmiennik w sesji pierwszej. Wynik Nicka Tandego przebił Kevin Estre z McLarena od Hexis, odbierając Brytyjczykowi miejsce ósme – Porsche nr 41 stanie do walki razem z BMW nr 21. W drugiej części sesji, pierwszą dziesiątkę uzupełnił Edward Sandström w Audi nr 13 – jednak incydent z jego udziałem z pierwszego treningu przesunie tą załogę o 5 miejsc na starcie jutrzejszego wyścigu.
Z kategorii Pro-Am Cup, najszybszym był ponownie Andreas Simonsen w Mercedesie nr 2 ekipy HTP Gravity Charouz – co ciekawe, plasując się za najlepszym kierowcą wśród "dżentelmenów". Tu jednak, ekipę AF Corse reprezentował m.in. Federico Leo – tak więc nie należy się dziwić tak wysokiej pozycji załogi kategorii GTR. Wśród kierowców walczących o mistrzostwo Pro-Am Cup, obaj kierowcy Mercedesa nr 2 byli wyraźnie lepsi od załogi Lamborghini nr 25.
Wyścig kwalifikacyjny odbędzie się w niedzielę o godzinie 6:45 czasu polskiego.
Poz | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | S | ||||
1 | 12 | ![]() ![]() |
René Rast Nicolaus Mayr-Melnhof |
1 | PRO | ![]() |
Belgian Audi Club Team WRT |
![]() |
1:42.551 | 2 | |
2 | 5 | ![]() ![]() |
Enzo Ide Markus Winkelhock |
2 | PRO | ![]() |
Phoenix Racing | ![]() |
1:43.062 | +0.511 | 1 |
3 | 11 | ![]() ![]() |
Stéphane Ortelli Laurens Vanthoor |
3 | PRO | ![]() |
Belgian Audi Club Team WRT |
![]() |
1:43.615 | +1.064 | 2 |
4 | 15 | ![]() ![]() |
Stef Dusseldorp Alexander Sims |
4 | PRO | ![]() |
Boutsen Ginion | ![]() |
1:43.825 | +1.274 | 1 |
5 | 10 | ![]() ![]() |
Andreas Zuber Mike Parisy |
5 | PRO | ![]() |
Sébastien Loeb Racing | ![]() |
1:43.855 | +1.304 | 2 |
6 | 4 | ![]() ![]() |
Nick Catsburg Maxime Martin |
6 | PRO | ![]() |
BMW Team Marc VDS | ![]() |
1:43.908 | +1.357 | 2 |
7 | 9 | ![]() ![]() |
Sébastien Loeb Alvaro Parente |
7 | PRO | ![]() |
Sébastien Loeb Racing | ![]() |
1:44.123 | +1.572 | 2 |
8 | 22 | ![]() ![]() |
Fréderic Vervisch Stoffel Vandoorne |
8 | PRO | ![]() |
Boutsen Ginion | ![]() |
1:44.216 | +1.665 | 2 |
9 | 27 | ![]() ![]() |
Rob Bell Kevin Estre |
9 | PRO | ![]() |
Hexis Racing | ![]() |
1:44.243 | +1.692 | 2 |
10 | 41 | ![]() ![]() |
Marco Holzer Nick Tandy |
10 | PRO | ![]() |
Trackspeed | ![]() |
1:44.402 | +1.851 | 1 |
... | ... | ... | |||||||||
15 | 50 | ![]() ![]() |
Claudio Sdanewitsch Federico Leo |
1 | GTR | ![]() |
AF Corse | ![]() |
1:45.156 | +2.605 | 2 |
16 | 2 | ![]() ![]() |
Siergiej Afanasiew Andreas Simonsen |
1 | PAM | ![]() |
HTP Gravity Charouz | ![]() |
1:45.207 | +2.656 | 2 |
... | ... | ... | |||||||||
18 | 14 | ![]() ![]() |
Cesar Campanico Michael Ammermüller |
2 | PAM | ![]() |
NovaDriver | ![]() |
1:45.491 | +2.940 | 2 |
... | ... | ... | |||||||||
20 | 25 | ![]() ![]() |
Hari Proczyk Dominik Baumann |
3 | PAM | ![]() |
Grasser Racing | ![]() |
1:45.588 | +3.037 | 2 |
... | ... | ... | |||||||||
26 | 77 | ![]() ![]() |
Mark Thomas Ilja Melnikow |
2 | GTR | ![]() |
MRS GT Racing | ![]() |
1:49.821 | +7.270 | 2 |