Dwa Audi na czele, HTP mistrzami Pro-Am

Dwie załogi Audi od WRT Team wygrały wyścig kwalifikacyjny na torze w Baku. W pełnym wydarzeń starcie, mistrzostwo kategorii Pro-Am zapewnili sobie kierowcy Mercedesa nr 2.

Wydarzenia z treningów i kwalifikacji jednoznacznie sugerowały, że w niedzielnych wyścigach może stać się dosłownie wszystko – i rzeczywiście, już pierwsza odsłona rywalizacji pokazała nam rozmaite opcje dotyczące tego, co może stać się na ulicznym torze. Pierwsza tego oznaka pojawiła się zresztą już w sobotę, kiedy to po fantastycznych kwalifikacjach Markusa Winkelhocka z Audi ekipy Phoenix, sędziowie dopatrzyli się w samochodzie nieprawidłowości w tylnim skrzydle – i przesunęli załogę nr 5 z pierwszej linii aż na koniec stawki. W nocy, w Baku padał natomiast deszcz, przez co na wyścig musieliśmy poczekać przeszło godzinę – a w nim mieliśmy do czynienia nie tylko z neutralizacją, ale nawet z czerwoną flagą. Nie przeszkodziło to jednak załodze Audi nr 12 w obronie wywalczonego w kwalifikacjach pole position – ważniejsze było jednak drugie miejsce siostrzanej załogi nr 11, która dzięki temu zbliżyła się do mistrzostwa tego sezonu w kategorii Pro Cup.

Wskutek wciąż wysychającego toru, wyścig rozpoczął się za samochodem bezpieczeństwa. Już wtedy, problemy z wydechem wyeliminowały z walki jednego z faworytów, McLarena nr 10 ekipy Sébastiena Loeba – z imprezy w ogóle zrezygnowała natomiast Corvette zespołu Callaway, która ucierpiała jeszcze w sobotnich treningach. W praktyce, wyścig ruszył 8 minut po starcie – na czele pozostali René Rast przez Laurensem Vanthoorem oraz Stefem Dusseldorpem z McLarena nr 15 od Boutsen Ginion. Dalej, w miejsce załogi nr 10 wszedł Maxime Martin w BMW od Marc VDS – a za nim Álvaro Parente w McLarenie nr 9 od Loeb Racing, Stoffel Vandoorne w nr 22 od Boutsen i Kevin Estre w nr 27 od Hexis. Lider klasyfikacji Pro-Am, Andreas Simonsen, był trzynasty, jego konkurent Hari Proczyk osiemnasty – a czternasty jechał konkurent Vanthoora w walce o mistrzostw Pro Cup, Edward Sandström.

Wkrótce Estre wyprzedził Vandoorna, a Simonsem awansował na miejsce jedenaste – m.in. wskutek problemów dziesiątego wówczas McLarena nr 44 od MRS GT. Dusseldorp bronił się przed Martinem, Parentem i Estre, Rast oddalał się od Vanthoora – za to Sandström prowadził pojedynek z Michaelem Ammermüllerem z Audi nr 14 od NovDriver, zamieniając się miejscami. Wkrótce, Szwed pokonał także Federica Leo z Ferrari od AF Corse i Sergio Jimeneza z BMW Team Brazil – przy czym Włoch po chwili odebrał mu dziesiątą pozycję. Piąte miejsce, Parentemu zabrał za to Estre – a coraz wyżej był Proczyk, który walczył już o drugie miejsce w swojej kategorii z Ammermüllerem.

Gdy nastał okres rutynowych zmian, od razu do boksów zjechali Dusseldorp i Martin – a także ścigający czołówkę Enzo Ide z Audi nr 5 i Alon Day w Mercedesie nr 1. Ten ostatni otrzymał w tym czasie ostrzeżenie za ścinanie szykan – na kolejnym okrążeniu, zmiany zaliczyli natomiast Vandoorne, Parente i Sandström. W połowie wyścigu zjechał Estre – i tak, na czele pozostały już tylko dwa Audi od WRT, a także opóźniający swój zjazd Simonsen. Ten, w trakcie okresu zmian stał się niemal pewnym mistrzem w swojej kategorii – pecha miał mianowicie Hari Proczyk, który na zakręcie nr 9 wpadł w barierę z opon, wymuszając także wyjazd samochodu bezpieczeństwa.

Za białym Jaguarem, po zmianach jechali Nicolaus Mayr-Melnhof przed Stéphane Ortellim – trzeci był już jednak zmiennik Kevina Estre, Rob Bell. Neutralizacja korzystnie wpłynęła na pozycję zmiennika Simonsena, Siergieja Afanasiewa, który obecnie był czwarty – choć w punktacji kategorii Pro-Am Cup nie miało to żadnego znaczenia. Dalej jechał zmiennik Dusseldorpa, Alexander Sims, za nim Nicky Catsburg z Marc VDS i Sébastien Loeb – a dziesiątkę zamykali Fréderic Vervisch w McLarenie nr 22, Carlos Bueno w BMW nr 0 i Frank Stippler w Audi nr 13, który również skorzystał na zmianach. To samo mógł powiedzieć także Markus Winkelhock – jego startujące z ostatniej pozycji Audi nr 5 było już trzynaste.

Kwadrans przed metą wyścig wznowiono – tylko po to, by po chwili całkowicie go zatrzymać, kiedy to w wąskim gardle szykany nr 5 rozbił się Cesar Campanico w Audi nr 14. Nieczęsto widywana w wyścigach czerwona flaga wisiała tu przez 10 minut – po czym samochody znów ruszyły na tor za samochodem bezpieczeństwa. Sędziowie zarządzili, iż wyścig trwał będzie jeszcze 15 minut – a samochód bezpieczeństwa wkrótce zjedzie z toru.

Po wznowieniu, Afanasiew szybko spadł za Simsa i Catsburga – a Vervisch za Bueno i Stipplera. Winkelhock przesunął się o dwa miejsca, Maximilian Buhk w Mercedesie nr 1 awansował na pozycję piętnastą – a chwilę później, Afanasiewa wyprzedził także Loeb. Z przodu, Mayr-Melnhofa ścigał Ortelli – z drugiej jednak strony nie chcąc stracić 6 punktów, które zwiększały jego szanse na mistrzostwo po wyścigu głównym. Ostatecznie, Austriak pierwszy przejechał metę, Ortelli stracił do niego 1.2 sekundy – a bardzo wysokie, trzecie miejsce zdobył dla zespołu Hexis Rob Bell. Bez zmian, do mety dojechali także Catsburg, Loeb i Afanasiew – ten ostatni ciesząc się najbardziej z tego faktu, gdyż pierwsze miejsce i 8 punktów (przy nieklasyfikowanym Harim Proczyku) dawało mu oraz Simonsenowi mistrzostwo kategorii Pro-Am. Czołówkę zamknęli Stippler, który wyprzedził Brazylijczyka Bueno  - a także Winkelhock, który w ostatnich minutach pokonał Vervischa.

Poz Nr Kierowcy   Klasa Zespół   Rezultat
1 12
René Rast
Nicolaus Mayr-Melnhof 
1 PRO Belgian Audi Club
Team WRT
32 okr.
2 11
Stéphane Ortelli
Laurens Vanthoor
2 PRO Belgian Audi Club
Team WRT
+1.226
3 27
Rob Bell
Kevin Estre
3 PRO Hexis Racing +2.190
4 15
Stef Dusseldorp
Alexander Sims
4 PRO Boutsen Ginion +2.787
5 4
Nick Catsburg
Maxime Martin
5 PRO BMW Team Marc VDS +5.710
6 9
Sébastien Loeb
Alvaro Parente
6 PRO Sébastien Loeb Racing +6.859
7 2
Siergiej Afanasiew
Andreas Simonsen 
1 PAM HTP Gravity Charouz  +7.761
8 13
Frank Stippler
Edward Sandström
7 PRO Belgian Audi Club
Team WRT
+7/986
9 0
Carlos "Caca" Bueno
Allam Khodair
8 PRO BMW Team Brazil  +8.606
10 5
Enzo Ide
Markus Winkelhock
9 PRO Phoenix Racing +9.317
11 41
Marco Holzer
Nick Tandy
10 PRO Trackspeed +10.498
12 22
Fréderic Vervisch
Stoffel Vandoorne
11 PRO Boutsen Ginion +11.819
13 1
Maximilian Buhk
Alon Day
12 PRO HTP Gravity Charouz +12.215
14 7
Matheus Stumpf
Patrick Cunha
2 PAM Rodrive Competicoes  +22.513
15 62
Oli Webb
Benji Hetherington
13 PRO Fortec Motorsport +40.205
16 21
Ricardo Zonta
Sergio Jimenez 
14 PRO BMW Team Brazil +40.324
17 18
Grégoiré Demoustier
Filipe Albuquerque
15 PRO Belgian Audi Club
Team WRT
+46.554
18 50
Claudio Sdanewitsch
Michele Rugolo
1 GTR AF Corse +1:16.134
19 77
Mark Thomas
Ilja Melnikow
2 GTR MRS GT Racing +1 okr.
20 45
Henri Hassid
Anthony Beltoise
3 PAM TDS Racing +2 okr.
21 52
Štefan Rosina
Filip Sladecka
16 PRO GRT Grasser Racing +4 okr.
NSK 14
Cesar Campanico
Michael Ammermüller
- PAM NovaDriver +11 okr.
NSK 25
Hari Proczyk
Dominik Baumann
- PAM Grasser Racing  +19 okr.
NSK 42
Martin Ragginger
Daniel Watts
- PRO Trackspeed +24 okr.
NSK 3
Petr Charouz 
Jarek Janis
- PAM HTP Gravity Charouz  +24 okr.
NSK 44
Oliver Turvey
Andy Soucek
- PRO MRS GT Racing +24 okr.
NSK 10
Andreas Zuber
Mike Parisy
- PRO Sébastien Loeb Racing +28 okr
NST 102
Daniel Keilwitz
Jeroen Bleekemolen
- PRO Callaway Competition  

 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze