Dwie załogi Audi od WRT Team wygrały wyścig kwalifikacyjny na torze w Baku. W pełnym wydarzeń starcie, mistrzostwo kategorii Pro-Am zapewnili sobie kierowcy Mercedesa nr 2.
Wydarzenia z treningów i kwalifikacji jednoznacznie sugerowały, że w niedzielnych wyścigach może stać się dosłownie wszystko – i rzeczywiście, już pierwsza odsłona rywalizacji pokazała nam rozmaite opcje dotyczące tego, co może stać się na ulicznym torze. Pierwsza tego oznaka pojawiła się zresztą już w sobotę, kiedy to po fantastycznych kwalifikacjach Markusa Winkelhocka z Audi ekipy Phoenix, sędziowie dopatrzyli się w samochodzie nieprawidłowości w tylnim skrzydle – i przesunęli załogę nr 5 z pierwszej linii aż na koniec stawki. W nocy, w Baku padał natomiast deszcz, przez co na wyścig musieliśmy poczekać przeszło godzinę – a w nim mieliśmy do czynienia nie tylko z neutralizacją, ale nawet z czerwoną flagą. Nie przeszkodziło to jednak załodze Audi nr 12 w obronie wywalczonego w kwalifikacjach pole position – ważniejsze było jednak drugie miejsce siostrzanej załogi nr 11, która dzięki temu zbliżyła się do mistrzostwa tego sezonu w kategorii Pro Cup.
Wskutek wciąż wysychającego toru, wyścig rozpoczął się za samochodem bezpieczeństwa. Już wtedy, problemy z wydechem wyeliminowały z walki jednego z faworytów, McLarena nr 10 ekipy Sébastiena Loeba – z imprezy w ogóle zrezygnowała natomiast Corvette zespołu Callaway, która ucierpiała jeszcze w sobotnich treningach. W praktyce, wyścig ruszył 8 minut po starcie – na czele pozostali René Rast przez Laurensem Vanthoorem oraz Stefem Dusseldorpem z McLarena nr 15 od Boutsen Ginion. Dalej, w miejsce załogi nr 10 wszedł Maxime Martin w BMW od Marc VDS – a za nim Álvaro Parente w McLarenie nr 9 od Loeb Racing, Stoffel Vandoorne w nr 22 od Boutsen i Kevin Estre w nr 27 od Hexis. Lider klasyfikacji Pro-Am, Andreas Simonsen, był trzynasty, jego konkurent Hari Proczyk osiemnasty – a czternasty jechał konkurent Vanthoora w walce o mistrzostw Pro Cup, Edward Sandström.
Wkrótce Estre wyprzedził Vandoorna, a Simonsem awansował na miejsce jedenaste – m.in. wskutek problemów dziesiątego wówczas McLarena nr 44 od MRS GT. Dusseldorp bronił się przed Martinem, Parentem i Estre, Rast oddalał się od Vanthoora – za to Sandström prowadził pojedynek z Michaelem Ammermüllerem z Audi nr 14 od NovDriver, zamieniając się miejscami. Wkrótce, Szwed pokonał także Federica Leo z Ferrari od AF Corse i Sergio Jimeneza z BMW Team Brazil – przy czym Włoch po chwili odebrał mu dziesiątą pozycję. Piąte miejsce, Parentemu zabrał za to Estre – a coraz wyżej był Proczyk, który walczył już o drugie miejsce w swojej kategorii z Ammermüllerem.
Gdy nastał okres rutynowych zmian, od razu do boksów zjechali Dusseldorp i Martin – a także ścigający czołówkę Enzo Ide z Audi nr 5 i Alon Day w Mercedesie nr 1. Ten ostatni otrzymał w tym czasie ostrzeżenie za ścinanie szykan – na kolejnym okrążeniu, zmiany zaliczyli natomiast Vandoorne, Parente i Sandström. W połowie wyścigu zjechał Estre – i tak, na czele pozostały już tylko dwa Audi od WRT, a także opóźniający swój zjazd Simonsen. Ten, w trakcie okresu zmian stał się niemal pewnym mistrzem w swojej kategorii – pecha miał mianowicie Hari Proczyk, który na zakręcie nr 9 wpadł w barierę z opon, wymuszając także wyjazd samochodu bezpieczeństwa.
Za białym Jaguarem, po zmianach jechali Nicolaus Mayr-Melnhof przed Stéphane Ortellim – trzeci był już jednak zmiennik Kevina Estre, Rob Bell. Neutralizacja korzystnie wpłynęła na pozycję zmiennika Simonsena, Siergieja Afanasiewa, który obecnie był czwarty – choć w punktacji kategorii Pro-Am Cup nie miało to żadnego znaczenia. Dalej jechał zmiennik Dusseldorpa, Alexander Sims, za nim Nicky Catsburg z Marc VDS i Sébastien Loeb – a dziesiątkę zamykali Fréderic Vervisch w McLarenie nr 22, Carlos Bueno w BMW nr 0 i Frank Stippler w Audi nr 13, który również skorzystał na zmianach. To samo mógł powiedzieć także Markus Winkelhock – jego startujące z ostatniej pozycji Audi nr 5 było już trzynaste.
Kwadrans przed metą wyścig wznowiono – tylko po to, by po chwili całkowicie go zatrzymać, kiedy to w wąskim gardle szykany nr 5 rozbił się Cesar Campanico w Audi nr 14. Nieczęsto widywana w wyścigach czerwona flaga wisiała tu przez 10 minut – po czym samochody znów ruszyły na tor za samochodem bezpieczeństwa. Sędziowie zarządzili, iż wyścig trwał będzie jeszcze 15 minut – a samochód bezpieczeństwa wkrótce zjedzie z toru.
Po wznowieniu, Afanasiew szybko spadł za Simsa i Catsburga – a Vervisch za Bueno i Stipplera. Winkelhock przesunął się o dwa miejsca, Maximilian Buhk w Mercedesie nr 1 awansował na pozycję piętnastą – a chwilę później, Afanasiewa wyprzedził także Loeb. Z przodu, Mayr-Melnhofa ścigał Ortelli – z drugiej jednak strony nie chcąc stracić 6 punktów, które zwiększały jego szanse na mistrzostwo po wyścigu głównym. Ostatecznie, Austriak pierwszy przejechał metę, Ortelli stracił do niego 1.2 sekundy – a bardzo wysokie, trzecie miejsce zdobył dla zespołu Hexis Rob Bell. Bez zmian, do mety dojechali także Catsburg, Loeb i Afanasiew – ten ostatni ciesząc się najbardziej z tego faktu, gdyż pierwsze miejsce i 8 punktów (przy nieklasyfikowanym Harim Proczyku) dawało mu oraz Simonsenowi mistrzostwo kategorii Pro-Am. Czołówkę zamknęli Stippler, który wyprzedził Brazylijczyka Bueno - a także Winkelhock, który w ostatnich minutach pokonał Vervischa.
Poz | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 12 | René Rast Nicolaus Mayr-Melnhof |
1 | PRO | Belgian Audi Club Team WRT |
32 okr. | |||
2 | 11 | Stéphane Ortelli Laurens Vanthoor |
2 | PRO | Belgian Audi Club Team WRT |
+1.226 | |||
3 | 27 | Rob Bell Kevin Estre |
3 | PRO | Hexis Racing | +2.190 | |||
4 | 15 | Stef Dusseldorp Alexander Sims |
4 | PRO | Boutsen Ginion | +2.787 | |||
5 | 4 | Nick Catsburg Maxime Martin |
5 | PRO | BMW Team Marc VDS | +5.710 | |||
6 | 9 | Sébastien Loeb Alvaro Parente |
6 | PRO | Sébastien Loeb Racing | +6.859 | |||
7 | 2 | Siergiej Afanasiew Andreas Simonsen |
1 | PAM | HTP Gravity Charouz | +7.761 | |||
8 | 13 | Frank Stippler Edward Sandström |
7 | PRO | Belgian Audi Club Team WRT |
+7/986 | |||
9 | 0 | Carlos "Caca" Bueno Allam Khodair |
8 | PRO | BMW Team Brazil | +8.606 | |||
10 | 5 | Enzo Ide Markus Winkelhock |
9 | PRO | Phoenix Racing | +9.317 | |||
11 | 41 | Marco Holzer Nick Tandy |
10 | PRO | Trackspeed | +10.498 | |||
12 | 22 | Fréderic Vervisch Stoffel Vandoorne |
11 | PRO | Boutsen Ginion | +11.819 | |||
13 | 1 | Maximilian Buhk Alon Day |
12 | PRO | HTP Gravity Charouz | +12.215 | |||
14 | 7 | Matheus Stumpf Patrick Cunha |
2 | PAM | Rodrive Competicoes | +22.513 | |||
15 | 62 | Oli Webb Benji Hetherington |
13 | PRO | Fortec Motorsport | +40.205 | |||
16 | 21 | Ricardo Zonta Sergio Jimenez |
14 | PRO | BMW Team Brazil | +40.324 | |||
17 | 18 | Grégoiré Demoustier Filipe Albuquerque |
15 | PRO | Belgian Audi Club Team WRT |
+46.554 | |||
18 | 50 | Claudio Sdanewitsch Michele Rugolo |
1 | GTR | AF Corse | +1:16.134 | |||
19 | 77 | Mark Thomas Ilja Melnikow |
2 | GTR | MRS GT Racing | +1 okr. | |||
20 | 45 | Henri Hassid Anthony Beltoise |
3 | PAM | TDS Racing | +2 okr. | |||
21 | 52 | Štefan Rosina Filip Sladecka |
16 | PRO | GRT Grasser Racing | +4 okr. | |||
NSK | 14 | Cesar Campanico Michael Ammermüller |
- | PAM | NovaDriver | +11 okr. | |||
NSK | 25 | Hari Proczyk Dominik Baumann |
- | PAM | Grasser Racing | +19 okr. | |||
NSK | 42 | Martin Ragginger Daniel Watts |
- | PRO | Trackspeed | +24 okr. | |||
NSK | 3 | Petr Charouz Jarek Janis |
- | PAM | HTP Gravity Charouz | +24 okr. | |||
NSK | 44 | Oliver Turvey Andy Soucek |
- | PRO | MRS GT Racing | +24 okr. | |||
NSK | 10 | Andreas Zuber Mike Parisy |
- | PRO | Sébastien Loeb Racing | +28 okr | |||
NST | 102 | Daniel Keilwitz Jeroen Bleekemolen |
- | PRO | Callaway Competition |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.