Dwanaście młodych talentów walczy o miejsce Juniora Porsche

Podczas trzydniowej selekcji w hiszpańskim Jerez w Hiszpanii o miejsce Juniora Porsche w 2023 r. walczyło dwunastu wyjątkowo utalentowanych kierowców wyścigowych.

Od 26 lat program juniorski Porsche może służyć za wzór dla podobnych inicjatyw – jako jeden z najbardziej udanych projektów wspierania młodych talentów w sporcie motorowym. Wielu zawodnikom utorował on drogę do rozwoju kariery kierowcy fabrycznego i okazał się życiową szansą dla szeregu późniejszych mistrzów świata oraz zwycięzców Le Mans. Wybrany kandydat otrzyma pakiet sponsorski w wysokości do 225 tys. euro. Nazwisko nowego Juniora Porsche zostanie ogłoszone podczas Nocy Mistrzów, 17 grudnia 2022 r., w centrum rozwoju Porsche w Weissach (Niemcy).

Wszystkich zaproszonych kandydatów łączą dwa kryteria: mają nie więcej niż 24 lata, a w ubiegłym roku zajęli miejsce w pierwszej piątce jednego z ponad 30 pucharów markowych Porsche organizowanych na całym świecie z udziałem około 510-konnego 911 GT3 Cup. Teraz wszyscy musieli zaprezentować swoje umiejętności na blisko 4,5-kilometrowym hiszpańskim obiekcie Grand Prix, a także wykazać się kompetencjami poza torem. Jury brało bowiem pod uwagę nie tylko najlepsze czasy okrążeń i ogólne wyniki za kierownicą. Przyjrzało się również interakcjom zawodników z inżynierami wyścigowymi, ich wiedzy technicznej, kontaktom z mediami oraz wynikom testów psychicznych i fizycznych. Na podstawie pogłębionej analizy zebranych informacji w najbliższych dniach zadecyduje, kto w 2023 r. przystąpi do rywalizacji jako nowy Junior Porsche.

Spośród dwunastu młodych kierowców z dziesięciu krajów najdłuższą podróż odbył Australijczyk Harri Jones. 23-latek w ubiegłym roku wygrał puchar Carrera Cup w swojej ojczyźnie. Luo Kailuo, również 23-latek, przyjechał do Hiszpanii z Chin, jako wicemistrz Carrera Cup Asia. Dorian Boccalacci zajął drugie miejsce we francuskiej edycji Carrera Cup. 24-letni Francuz zdobył już doświadczenie w Porsche Mobil 1 Supercup, gdzie w tym sezonie zajął siódme miejsce. To samo dotyczy 19-letniego Bastiana Buusa. Duński kierowca jest bardzo zajętym młodym człowiekiem. Do procesu selekcji został nominowany jako zawodnik niemieckiej edycji Carrera Cup, po zdobyciu czwartego miejsca w klasyfikacji generalnej. Równocześnie startował jednak w Carrera Cup France oraz w Porsche Mobil 1 Supercup, w którym odniósł dwa zwycięstwa i zdobył tytuł najlepszego debiutanta. Kiern Jewiss z Wielkiej Brytanii ma 20 lat i zdążył już wygrać Carrera Cup w swoim rodzinnym kraju. Keagan Masters (22 lata) z Republiki Południowej Afryki reprezentuje włoski puchar Carrera Cup, gdzie wywalczył tytuł wicemistrza. Kay van Berlo z Holandii, Enzo Elias z Brazylii i Harry King (Wielka Brytania) przystąpili do procesu selekcji po raz drugi. 21-letni van Berlo startował w tym sezonie w Carrera Cup North America i zakończył go na drugim miejscu. Elias w wieku 20 lat może pochwalić się już dwoma tytułami Carrera Cup w swojej ojczyźnie, a Harry King wygrał Carrera Cup Benelux i zajął piąte miejsce w Porsche Mobil 1 Supercup. Szybką dwunastkę uzupełnia trzech uczestników z dziką kartą: Holender Loek Hartog, Giorgio Amati z Włoch i Jasin Ferati ze Szwajcarii. Hartog – mierzący blisko 2 metry wzrostu 20-latek – zakończył ten sezon Carrera Cup Deutschland na piątym miejscu, a Supercup na ósmym, zajmując drugą lokatę w rankingu debiutantów. 23-letni Amati po raz drugi rywalizował Carrera Cup Italy, a w tegorocznej edycji finiszował na czwartej pozycji. Ferati ma 19 lat i jest najmłodszym z dwunastu kandydatów. Na swoim koncie zapisał wygraną w klasyfikacji GT3 Cup w Porsche Sprint Challenge w Szwajcarii.

Ceniony program Porsche Junior wykracza daleko poza wsparcie finansowe. Jego holistyczna koncepcja koncentruje się na wszystkich aspektach profesjonalnej kariery w sporcie motorowym. Obejmuje na przykład kompleksowe wsparcie świadczone przez Saschę Maassena. Ten były kierowca fabryczny Porsche wspiera juniorów przed, w trakcie i po każdym weekendzie wyścigowym. Uniwersytet w Poczdamie świadczy wsparcie w zakresie medycyny sportowej. Program szkoleniowy obejmuje również trening mentalny, seminaria medialne, zaangażowanie PR-owe oraz inne działania marketingowe.

„Porsche zapewniło w Jerez możliwie najbardziej sprawiedliwe warunki. Wszystko pozostawało w rękach uczestników naszej selekcji” – podkreślił Maassen. „Przy wyborze nowego Juniora Porsche ponosimy ogromną odpowiedzialność i podchodzimy do tego z wielką uwagą. Oczywiście ważne są dla nas szybkie czasy okrążeń oraz możliwie bezbłędne osiągi za kierownicą 911 GT3 Cup – to podstawa. Ale równie dokładnie przyglądamy się temu, jak utalentowani kierowcy zachowują się poza torem: jakie informacje zwrotne przekazują inżynierom, jak szybko się uczą, czy potrafią motywować zespół i reprezentować Porsche, jak radzą sobie z mediami i jak wyglądają ich możliwości rozwoju mentalnego. Ostatecznie chodzi o całościowy zestaw, który oferuje nam każdy uczestnik”.

Od 1997 r. program Juniorów Porsche przyspieszył kariery 28 kierowców wyścigowych. Na szczególną uwagę zasługują kariery aktualnego ambasadora marki Porsche, Timo Bernharda (Junior Porsche w latach 2000-2001), Marca Lieba (2000-2002) oraz Earla Bambera (2014). Każdy z nich przynajmniej raz wygrał legendarny 24-godzinny wyścig Le Mans za kierownicą Porsche 919 Hybrid, a także „zgarnął” tytuł w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA. Thomas Preining, Junior Porsche w latach 2017-2018, wywalczył w tym roku dwa zwycięstwa w DTM za kierownicą 911 GT3 R. Pod koniec 2021 r. Juniorem Porsche został Laurin Heinrich z Würzburga. 21-latek zakończył ten sezon jako mistrz Carrera Cup Deutschland i zapewnił sobie trzecie miejsce w Porsche Mobil 1 Supercup. Do Jerez przyjechał jako kierowca referencyjny.

„Jesteśmy dumni z koncepcji Juniora Porsche – to w końcu jeden z najbardziej udanych takich programów w sporcie motorowym” – podkreślił Marc Lieb, jeden z pierwszych uczestników tej inicjatywy rozwoju młodych talentów, obecnie menedżer Porsche ds. komunikacji sportowej. „Ten program odegrał ważną rolę również w mojej karierze – 22 lata temu otworzył mi drzwi do profesjonalnego sportu motorowego. Bez tego wsparcia moje marzenie o wygraniu 24-godzinnego wyścigu Le Mans prawdopodobnie nigdy by się nie spełniło”.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze