Max Verstappen osiągnął zdecydowanie najlepszy czas podczas piątkowych kwalifikacji do Grand Prix Belgii. Kierowca Red Bulla okazał się lepszy od Charlesa Leclerca i Sergio Pereza, ale mimo najlepszego czasu, do wyścigu wystartuje z szóstej pozycji za zamontowanie w jego samochodzie nadprogramowej skrzyni biegów.
Kwalifikacje rozpoczęły 10 minut później, niż wcześniej planowano. Powodem tej zmiany były poprawiające się warunki i przesychający tor. Dyrekcja wyścigu postanowiła więc zaczekać, aby rozegrać piątkową czasówkę w bardziej bezpiecznych warunkach, co jest bardzo istotne na tak wymagającym torze, jak Spa-Francorchamps.
Q1
Już pięć minut przed rozpoczęciem kwalifikacji kierowcy zaczęli ustawiać się na końcu alei serwisowej, aby rozpocząć swoje okrążenia za jak najmniejszą liczbą samochodów, które na mokrym torze wyrzucają spore ilości wody i ograniczają przy tym widoczność. W najlepszej sytuacji był w tym wypadku duet Mercedesa z Georgem Russellem na czele. Praktycznie cała stawka zdecydowała się również na założenie opon przejściowych. Z garażu nie wyjechał tylko Logan Sargeant, który w treningu rozbił swojego Williamsa i wciąż oczekiwał na jego naprawę.
Po pierwszych przejazdach na czele plasował się Lando Norris z czasem 2:01.874, który wyprzedzał Lewisa Hamiltona i Russella o blisko pół sekundy. Kierowca z numerem 63 już na kolejnym kółku odpowiedział czasem 2:01.458, czym objął ponownie prowadzenie. Za przekroczenie limitów toru czas okrążenia został skasowany Kevinowi Magnussenowi, który zbyt szeroko pokonał zakręt Pouhon.
Spory moment doświadczył Norris, który po minięciu drugiego sektora wyleciał w żwirową pułapkę, ale zdołał obronić się i wrócił na tor. Inżynier młodego Brytyjczyka poinformował go jednak, że uszkodzeniu mógł ulec jednak przedni statecznik.
Norris runs off into the gravel!
— Formula 1 (@F1) July 28, 2023
He manages to steer his way back onto the track#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/zBMVo6vE17
W międzyczasie na pozycję lidera awansował Carlos Sainz, który pętle belgijskiego toru pokonał w czasie 2:00.536 i wyprzedzał o zaledwie 0,019 sekundy Maxa Verstappena, który do niedzielnego wyścigu wystartuje z karą pięciu dodatkowych pozycji na starcie za nową skrzynię biegów. Za Holendrem plasował się z kolei Charles Leclerc.
Z minuty a minutę legendarny tor coraz bardziej przesychał i poprawiały się również czasy okrążenia. Pierwszy granicę dwóch minut złamał Sainz, a chwilę później tempo jeszcze bardziej podkręcili Verstappen, Piastri i duet Mercedesa. Na trzy minuty przed końcem liderem był Hamilton z czasem 1:58,841 przed Verstappenem. Z garażu w końcu wyjechał Sargeant, który jako ostatni zanotował swoją obecność na torze.
W ostatniej minucie wszyscy kierowcy poprawiali swoje okrążenia, a najszybszy w Q1 okazał się Leclerc, który z czasem 1:58,300 był szybszy o 0,215 sekundy od Verstappena i 0,263 sekundy od Hamiltona. O pechu może mówić Daniel Ricciardo, który miał szanse awansować do Q2, ale jego okrążenie zostało skasowane za ścięcie zakrętu Raidillion.
Do kolejnego segmentu nie awansowali Alex Albon, Guanyu Zhou, Logan Sargeant, Daniel Ricciardo i Nico Hulkenberg.
Q2
Po wznowieniu kwalifikacji dało się zauważyć, że wyścigowa linia toru zaczyna szybko przesychać, ale zawodnicy nie postanowili ryzykować i ponownie, jak w Q1 wyjechali na oponach przejściowych. Lando Norris zauważył jednak, że zmiana opon na slicki powinna być szybko możliwa.
Świetne pierwsze okrążenia przejechali Magnussen i Oscar Piastri. Najpierw Duńczyk wskoczył na pozycję lidera, a chwilę później Australijczyk. Najszybszy był jednak Verstappen z wynikiem 1:55.535 i plasował się przed Sergio Perezem o 0,447 sekundy i Leclerkiem o 0,709 sekundy. Kiepskie okrążenie przejechał Sainz, który nie znalazł się nawet w TOP 10.
Na 6 minut przed końcem część stawki postanowiła zjechać do boksu po miękkie opony. Wyścigowa linia była na tyle widoczna, że umożliwiała przejazd na oponach przeznaczonych na suchą nawierzchnię. Problemy z dogrzaniem opon dosięgły Estebana Ocona, który miał spory uślizg i uderzył w barierę, niszcząc przednie skrzydło.
Esteban Ocon has run wide, hit the wall and damaged his front wing 😩
— Formula 1 (@F1) July 28, 2023
The Alpine driver is on his way back to the pits with the ailing car #BelgianGP #F1 pic.twitter.com/JYFfxCtBDS
Podczas ostatnich dwóch minut drugiego segmentu kierowcy dogrzali już swoje opony i z okrążenia na okrążenie wymieniali się na prowadzeniu, a najszybszy okazał się Piastri z wynikiem 1:51.534. Za zawodnikiem McLarena zameldował się duet Ferrari z szybszym Sainzem. O sporym szczęściu mógł mówić Verstappen, który wszedł do Q3 z dziesiątego miejsca, a niewiele brakowało, żeby Pierre Gasly i Yuki Tsunoda wypchnęli dwukrotnego mistrza świata.
Ostatecznie do finałowej części nie awansowali Yuki Tsunoda, Pierre Gasly, Kevin Magnussen, Valtteri Bottas i Esteban Ocon.
Q3
Ostatnia część kwalifikacji rozpoczęła się kilkuminutowym opóźnieniem, ze względu na potrzebę posprzątania odłamków bariery, w którą uderzył Ocon, a także uprzątnięcie żwiru naniesionego przez kierowcę Alpine.
Po pierwszych próbach na czele znalazł się Piastri przed Norrisem, ale jeszcze szybciej pojechał Verstappen. Czas kierowcy Red Bulla przebił jednak Leclerc, który ustanowił poprzeczkę na poziomie 1:47.931. Trzeci ze stratą nieco ponad 0,4 sekundy był Sainz. Niezbyt udane okrążenia zaliczył duet Mercedesa, który nie mógł właściwie dogrzać opon.
Podczas drugich przejazdów czas poprawił Leclerc o blisko sekundę, ale atomowe okrążenie zanotował Verstappen, który zakończył kwalifikacje z czasem 1:46.168. Holender wygrał sesję kwalifikacyjną, ale do wyścigu wystartuje z P6 za wymianę nadprogramowej skrzyni biegów. Trzecie miejsce w kwalifikacjach wywalczył Sergio Perez, co jest dla niego niezwykle istotne po ostatnich wpadkach w czasówkach.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:58,515 | 1:52,784 | 1:46,168 | |||
2 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:58,300 | 1:52,017 | 1:46,988 | |||
3 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 1:58,899 | 1:52,353 | 1:47,045 | |||
4 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:58,563 | 1:52,345 | 1:47,087 | |||
5 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | 1:58,688 | 1:51,711 | 1:47,152 | |||
6 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 1:58,872 | 1:51,534 | 1:47,365 | |||
7 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:59,981 | 1:52,252 | 1:47,669 | |||
8 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:59,035 | 1:52,605 | 1:47,805 | |||
9 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 1:58,834 | 1:52,751 | 1:47,843 | |||
10 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 1:59,663 | 1:52,193 | 1:48,841 | |||
11 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 1:59,044 | 1:53,148 | ||||
12 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | 1:59,511 | 1:53,671 | ||||
13 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | 2:00,020 | 1:54,160 | ||||
14 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team KICK | 1:59,484 | 1:54,694 | ||||
15 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | 1:59,634 | 1:56,372 | ||||
16 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | 2:00,314 | |||||
17 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team KICK | 2:00,832 | |||||
18 | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | 2:01,535 | |||||
19 | 3 | Daniel Ricciardo | Scuderia AlphaTauri | 2:02,159 | |||||
20 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | 2:03,166 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.