Bottas z pierwszym pole position w karierze

Valtteri Bottas wywalczył pierwsze pole startowe do jutrzejszego wyścigu o Grand Prix Bahrajnu. To pierwsze w karierze pole position dla fińskiego kierowcy. Drugi czas w czasówce uzyskał Lewis Hamilton, zaś czołową trójkę uzupełnił Sebastian Vettel.

Trzeci trening nie dał nam odpowiedzi na pytania, kto będzie w stanie stanąć na starcie wyścigu na pierwszym polu – głównie ze względu na odmienne warunki, w których rozgrywana była sesja treningowa w porównaniu z kwalifikacjami. Temperatury zarówno powietrza, jak i toru były niższe niż w czasie wcześniejszego ostatniego treningu i wielu z pewnością chciało dowiedzieć się, kto najlepiej dostosuje się do warunków i będzie mieć przewagę jutro na starcie.

Q1

Tuż po rozpoczęciu kwalifikacji kierowcy raczej niechętnie wyjeżdżali na tor. Na wyjazd zdecydowali się kierowcy Saubera, którzy byli również autorami pierwszych czasów okrążeń – Pascal Wehrlein na supermiękkiej mieszance uzyskał 1:33.502, zaś jego zespołowy kolega Marcus Ericsson stracił do Niemca prawie pół sekundy. Z kolei Romain Grosjean, który rozbił swojego Haasa w trzecim treningu, już w pierwszym zakręcie na swoim pomiarowym okrążeniu zblokował nowe opony supermiękkie i mógł zapomnieć o dobrym czasie.

Wkrótce do głosu doszła również czołówka stawki, która na swoje pierwsze przejazdy wyjechała na miękkich oponach. Na czele tabeli znalazł się Valtteri Bottas, który uzyskał 1:31.041, zaś jego zespołowy kolega Lewis Hamilton, który w pierwszym sektorze był najszybszy, popełnił chwilę później błąd na hamowaniu i odpuścił swoje kółko. Na kolejnej próbie uzyskał już 1:30.814 i był już najszybszy, będąc lepszym od Maxa Verstappena o 0.090s, który w międzyczasie wskoczył na drugie miejsce. Na trzecią pozycję awansował Sebastian Vettel, tracąc na miękkich oponach ponad 0.2s. Z kolei na problemy z systemem DRS narzekał Esteban Ocon.

Jeśli chodzi o końcówkę stawki, która walczyła o awans do Q2, na ostatniej pozycji znajdował się Romain Grosjean, zaś przed nim znajdowali się Esteban Ocon, Marcus Ericsson, Kevin Magnussen oraz Lance Stroll. Pod koniec sesji Grosjean wydostał się ze strefy spadkowej, awansując na ósme miejsce. Co ciekawe, Kimi Räikkönen wyjechał na tor na oponach supermiękkich, sugerując atak na pierwsze miejsce w Q1. Pierwsza szóstka tej części czasówki, a więc Hamilton, Verstappen, Vettel, Bottas, Massa i Ricciardo zdecydowali się nie wyjeżdżać na ostatnie minuty na tor, ponieważ byli oni już pewni awansu do Q2.

Na swoim najlepszym kółku Räikkönen mimo obecności na torze wolniejszych zawodników awansował na trzecie miejsce, tracąc 0.174s do Hamiltona. W czołowej dziesiątce znaleźli się również obaj kierowcy Renault – Nico Hülkenberg awansował na szóste miejsce, zaś Jolyon Palmer był ósmy. Z kolei Carlos Sainz, który w pierwszym sektorze ustanowił rekord, pod koniec okrążenia zatrzymał swój samochód i nie był w stanie poprawić swojego rezultatu. Hiszpan był bliski, jednak finalnie pozostał na 16, niepremiowanej awansem do Q2 pozycji.

Oprócz Sainza do kolejnej części kwalifikacji nie awansowali także: Stoffel Vandoorne, Sergio Pérez, Marcus Ericsson oraz Kevin Magnussen.

Q2

Druga, 15-minutowa część czasówki miała ujawnić, jakich dziesięciu zawodników będzie walczyć ze sobą w Q3 o pole position do jutrzejszego wyścigu w Bahrajnie. W pierwszej części kwalifikacji z dobrej strony pokazali się kierowcy Renault i ewentualne wywalczenie przez nich podwójnego awansu do finału czasówki byłby z pewnością dobrym wynikiem dla francuskiego zespołu.

W Q2 już wszyscy kierowcy zdecydowali się na założenie do swoich samochodów opon supermiękkich. Jako pierwszy pomiarowy czas uzyskał Valtteri Bottas: 1:29.555, jednak chwilę później jego zespołowy kolega Lewis Hamilton przejechał linię mety z wynikiem o 0.020s lepszym niż fiński kierowca. Na prowizorycznym trzecim miejscu znalazł się Sebastian Vettel, który był wolniejszy od Hamiltona o 0.061s, uzyskując również rekord trzeciego sektora. Tuż za nim znalazł się Kimi Räikkönen, jednak Fin był już o 0.250s wolniejszy niż jego partner zespołowy z Ferrari. Za kierowcami ekipy z Maranello znalazł się duet Red Bulla: Max Verstappen oraz Daniel Ricciardo. Oprócz Lance’a Strolla, również Fernando Alonso nie miał przejechanego okrążenia pomiarowego – Hiszpan na kilka minut przed końcem czasówki opuścił swój samochód i nie walczył już o przynajmniej wywalczenie wyższej pozycji startowej. Jak się okazało, powodem tego były problemy z jednostką napędową Hondy. Z kolei Stroll opuścił swój garaż, zamierzając uzyskać dobry czas okrążenia.

Podobnie jak to miało miejsce w przypadku Q1, także tym razem czołówka nie wyjeżdżała już na tor w ostatnich minutach. W końcówce na ósme miejsce wskoczył Romain Grosjean, jednak chwilę później był już dziewiąty ze względu na bardzo dobry, piąty czas Nico Hülkenberga. Również drugi z kierowców Renault – Jolyon Palmer – obronił swoje dziesiąte miejsce, awansując tym samym do trzeciej części kwalifikacji.

W Q2 odpadli: Daniił Kwiat, Lance Stroll, Pascal Wehrlein, Esteban Ocon oraz Fernando Alonso.

Q3

Awans dwóch kierowców Renault do finałowej części kwalifikacji– to był całkiem dobry i jednocześnie zaskakujący wynik francuskiego zespołu, który jednak pokazuje, że w porównaniu z ubiegłym rokiem został odnotowany znaczący postęp.

W Q3 nie było już żadnych kalkulacji – wszyscy kierowcy w celu uzyskania jak najlepszego czasu okrążenia mieli założone w swoich samochodach opony supermiękkie. Po pierwszych przejazdach na czele zestawienia znalazł się Lewis Hamilton, który uzyskał 1:28.792. Drugi czas uzyskał Valtteri Bottas, który był o 0.052s wolniejszy od zespołowego kolegi, zaś kolejne dwie pozycje przypadły duetowi Ferrari - Sebastian Vettel tracił do lidera sesji prawie pół sekundy, zaś Kimi Räikkönen miał kolejne 0.4s straty. Dosyć interesująco wyglądała sytuacja w przypadku kierowców Red Bulla – znajdujący się na piątym miejscu Max Verstappen miał 0.4s przewagi nad Danielem Ricciardo. Dziesiątkę zamykali: Felipe Massa, Romain Grosjean, Nico Hülkenberg oraz Jolyon Palmer.

W końcówce sesji kwalifikacyjnej Valtteri Bottas był w stanie wykrzesać dodatkowe części sekundy ze swojego samochodu, dzięki czemu uzyskał najlepszy czas i wywalczył pierwsze w karierze pole position. Lewis Hamilton stracił do swojego zespołowego kolegi jedynie 0.023s i do jutrzejszego wyścigu ruszy z pierwszego rzędu, lecz drugiego pola. Czołową trójkę uzupełnił Sebastian Vettel, który także nie był w stanie poprawić swojego czasu okrążenia.

Czwarty rezultat był autorstwa Daniela Ricciardo, który stracił 0.776s do lidera, a pierwszą piątkę zamknął Kimi Räikkönen, który był wolniejszy od Australijczyka o zaledwie dwie setne sekundy. Szósty czas uzyskał Max Verstappen, siódmy - Nico Hülkenberg, a dziesiątkę zamknęli: Felipe Massa, Romain Grosjean oraz Jolyon Palmer.

Wyścig o Grand Prix Bahrajnu wystartuje jutro o godzinie 17:00 polskiego czasu.

P Nr Kierowca Zespół   Q1 Q2 Q3
1 77 Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas Motorsport 1:31.041 1:29.555 1:28.769
2 44 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas Motorsport 1:30.814 1:29.535 1:28.792
3 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:31.037 1:29.596 1:29.247
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:31.667 1:30.497 1:29.545
5 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:30.988 1:29.843 1:29.567
6 33 Max Verstappen Red Bull Racing 1:30.904 1:30.307 1:29.687
7 27 Nico Hülkenebrg Renault Sport Formula One Team 1:31.057 1:30.169 1:29.842
8 19 Felipe Massa Williams Martini Racing 1:31.373 1:30.677 1:30.074
9 8 Romain Grosjean Haas F1 Team 1:31.691 1:30.857 1:30.763
10 30 Jolyon Palmer Renault Sport Formula One Team 1:31.458 1:30.899 1:31.074
11 26 Daniił Kwiat Scuderia Toro Rosso 1:31.531 1:30.923  
12 18 Lance Stroll Williams Martini Racing 1:31.748 1:31.168  
13 94 Pascal Wehrlein Sauber F1 Team 1:31.995 1:31.414  
14 31 Esteban Ocon Sahara Force India F1 Team 1:31.774 1:31.684  
15 14 Fernando Alonso McLaren Honda Formula 1 Team 1:32.054 -  
16 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso 1:32.118    
17 2 Stoffel Vandoorne McLaren Honda Formula 1 Team 1:32.313    
18 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team 1:32.318    
19 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team 1:32.543    
20 20 Kevin Magnussen Haas F1 Team 1:32.900    

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze