Rosberg najszybszy przed kwalifikacjami na Suzuce

Nico Rosberg uzyskał najlepszy czas okrążenia w ostatnim treningu na torze Suzuka przed Grand Prix Japonii. Drugi wynik ustanowił Daniel Ricciardo, a Sebastian Vettel zamknął czołową trójkę.

Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami w ciągu nocy nad torem Suzuka przeszedł deszcz, który zakończył się przed rankiem, jednak nawierzchnia po tych opadach pozostała wilgotna. Szanse na powrót deszczu podczas treningu wynosiły 30%, lecz nad torem unosiły się ciemne chmury, z których w każdej chwili mogło zacząć padać i powstrzymać kierowców od przejazdów na oponach przeznaczonych na suchą nawierzchnię. Temperatura powietrza tuż przed treningiem wynosiła 24°C, zaś asfalt był tylko o 2°C cieplejszy.

Kiedy sesja się rozpoczęła, na torze pojawiło się kilku kierowców i oprócz zawodników Renault i Williamsa, którzy pojawili się na oponach przeznaczonych na deszcz, pozostała część stawki wyjechała na ogumieniu przejściowym, by przejechać okrążenie instalacyjne i mieć pewne rozpoznanie co do warunków panujących na torze. Esteban Ocon stwierdził, że niedługo będzie można skorzystać z miękkich opon, lecz w kilku miejscach jest mokro. Po dziesięciu minutach połowa stawki miała na koncie przejechane co najmniej okrążenie instalacyjne, jednak na kilka chwil na torze zrobiło się cicho. Brak aktywności przerwali wkrótce Lewis Hamilton i Jenson Button – kierowca McLarena był pierwszym, który wyjechał na oponach przeznaczonych na suchy tor, a konkretniej mówiąc na pośredniej mieszance. Obaj kierowcy po przejechaniu instalacyjnego kółka zjechali do swoich garaży i ponownie zrobiło się cicho.

Po upływie 15. minut od rozpoczęcia sesji z alei serwisowej na pośrednich oponach wyjechał Fernando Alonso, który dodatkowo przeprowadził proceduję startową na wyjeździe z pit lane. Hiszpan był też pierwszym kierowcą, który przejechał okrążenie pomiarowe, uzyskując 1:35,935, jednak chwilę później zdecydował się on na zjazd do garażu. Jego miejsce zajął Esteban Gutiérrez, który również pojawił się na torze na oponach pośrednich – będący na mierzonym kółku kierowca Haasa nie znalazł odpowiedniej przyczepności na dohamowaniu do zakrętu Spoon i wyjechał delikatnie poza tor. Chwilę później Meksykanin wyjechał na trawę przy dużej prędkości w „eskach” i obrócił swój samochód. W międzyczasie na czele klasyfikacji znalazł się Nico Rosberg, który uzyskał 1:33,230 również na pośrednich oponach. Jego zespołowy kolega Lewis Hamilton uskarżał się na wydobywające się ciepło po prawej stronie jego fotela. Brytyjczyk jednak kontynuował swój przejazd i na pomiarowym okrążeniu uzyskał 1:33,284, co dało mu drugi czas.

Po pół godzinie od rozpoczęcia sesji tylko czterech kierowców miało na swoim koncie przejechane mierzone kółka. Byli to Rosberg, Hamilton, Alonso i Gutiérrez, jednak wkrótce do tego nielicznego grona dołączyli reprezentanci Ferrari: Sebastian Vettel przekroczył linię mety z wynikiem 1:34,274, a jego zespołowy kolega Kimi Räikkönen był od Niemca szybszy o około 0,6 sekundy. Kilka minut później pomiarowe kółka zaliczyli także zawodnicy Renault i Manora, zaś tor był już praktycznie suchy. Nico Hülkenberg, który także wyjechał ze swojego garażu powiedział, że odczucie z jazdy jest dobre, a przyczepność stoi na przyzwoitym poziomie. Button z kolei uskarżał się na ogromną podsterowność w słynnych „eskach”.

Pierwszymi kierowcami, którzy zdecydowali się na wykorzystanie miękkich opon, byli zawodnicy Saubera. Na 20 minut przed końcem niemal każdy miał na swoim koncie pomiarowe okrążenie, a na samym torze jeździła praktycznie cała stawka. Na czele znajdował się Rosberg przed Hamiltonem, Räikkönenem, Ricciardo, Verstappenem, Vettelem, Bottasem, Hülkenbergiem, Magnussenem i Pérezem, który zamykał wówczas pierwszą dziesiątkę. Chwilę później jedynie Felipe Massa nie przejechał okrążenia pomiarowego, lecz Brazylijczyk wkrótce także zdecydował się na takowy przejazd. Kierowca Williamsa na swoim wyjazdowym kółku przyblokował jednak Romaina Grosjean, co też zakomunikował przez radio. Swoją sesję przedwcześnie zakończyć musiał Carlos Sainz z Toro Rosso, w samochodzie którego wystąpiły pewne problemy. Hiszpan co prawda przejechał mierzone okrążenie, jednak odstawało one znacząco od reszty stawki.

Ostatnie dziesięć minut sesji kierowcy przeznaczyli na przejechanie kilku okrążeń tempem kwalifikacyjnym, a to oznaczało dużo przejazdów na najbardziej miękkiej mieszance. Najlepszy czas sesji poprawił Nico Rosberg, który uzyskał 1:32,092. Rezultat ten był lepszy od poprzedniego najlepszego wyniku o ponad 1,1 sekundy. Kimi Räikkönen, który był na dosyć szybkim okrążeniu, został przyblokowany przez Jolyona Palmera i musiał odpuścić to kółko, a na następnej próbie kolejny kierowca Renault – Kevin Magnussen – sprawił, że również wtedy przejechanie reprezentatywnego okrążenia nie było możliwe. W międzyczasie na drugie miejsce awansował Daniel Ricciardo, który tracił 0,3 sekundy do Rosberga, a Hamilton spadł na siódme miejsce. Nie tylko Räikkönen uskarżał się przez radio na tłok na torze – w podobnym tonie wypowiadał się między innymi Verstappen.

Ostatecznie to Nico Rosberg uzyskał najlepszy czas w ostatniej sesji treningowej przed Grand Prix Japonii. Drugi czas ustanowił Daniel Ricciardo, a czołową trójkę uzupełnił Sebastian Vettel.

Sesja kwalifikacyjna do jutrzejszego wyścigu na torze Suzuka rozpocznie się o godzinie 8:00 czas polskiego.

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
1 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:32,092
2 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 0,302
3 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 0,639
4 33 Max Verstappen Red Bull Racing + 0,692
5 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 0,919
6 19 Felipe Massa Williams Martini Racing + 1,179
7 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team + 1,192
8 30 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team + 1,547
9 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 Team + 1,547
10 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team + 1,554
11 15 Fernando Alonso McLaren Honda + 1,622
12 21 Esteban Gutiérrez Haas F1 Team + 1,695
13 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing + 1,773
14 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 1,829
15 27 Daniił Kwiat Scuderia Toro Rosso + 1,945
16 8 Romain Grosjean Haas F1 Team + 2,180
17 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team + 2,296
18 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team + 2,452
19 22 Jenson Button McLaren Honda + 2,456
20 31 Esteban Ocon Manor Racing MRT + 3,138
21 94 Pascal Wehrlein Manor Racing MRT + 5,164
22 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 24,231

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze