It's coming home? - zapowiedź Grand Prix Wielkiej Brytanii

Formuła 1 znów powraca na tor, na którym rozegrano kiedyś pierwszy wyścig mistrzostw świata F1 i wokół którego siedziby ma wiele teamów. Anglicy przeżyli ostatnio jedną bolesną sportową porażkę na własnym terenie. Czy czeka ich kolejna, czy może Lewisowi Hamiltonowi uda się poprawić humory kibiców, którzy, jak za dawnych czasów, mają tłumnie przybyć na Silverstone? Tym co będzie w tym roku zupełnie bezprecedensowe, jest nowy format weekendu.

Poprzednio w Formule 1

  • To co dzieje się ostatnio w F1 to nie chwilowy kryzys Mercedesa, ale trwały trend. Dominacja niemieckiego zespołu skończyła się i teraz Red Bull walczy z nimi jak równy z równym. Co więcej to właśnie zespół Maxa Verstappena jest na najlepszej drodze do zdominowania sezonu, po pięciu zwycięstwach z rzędu. O ile w pierwszych wyścigach Hamilton i Verstappen walczyli koło w koło, ostatnio Max wygrywał niezagrożony.
  • Będący od lat w kryzysie zespół Williamsa od kilku wyścigów notuje coraz lepsze rezultaty. W ostatnich trzech wyścigach zespół, a właściwie George Russell, miał punkty w zasięgu ręki. Podczas obu wyścigów w Austrii Russell był naprawdę blisko. Raz odpadając z wyścigu na punktowanej pozycji, a potem tracąc punktowane dziesiąte miejsce w samej końcówce wyścigu.
  • Kwalifikacje są problemem dla niektórych kierowców w stawce. Sergio Perez w kilku wyścigach musiał walczyć z kierowcami McLarena lub Ferrari z powodu nieudanych kwalifikacji. Danielowi Ricciardo, mimo samochodu, którym Lando Norris regularnie walczy o podium, zdarzyło się odpaść już w Q1.
  • Od dawna trwają w F1 dyskusje na temat zmiany formatu kwalifikacji. W końcu zdecydowano się przetestować jeden z pomysłów. Grand Prix Wielkiej Brytanii 2021 zostało pierwszym, w którym na pole position w niedzielę stanie zwycięzca sobotniego sprintu.

Pytania przed Grand Prix Wielkiej Brytanii

  • Czy Hamilton pocieszy Anglików? W Anglii panuje szczególna atmosfera. Nie minął jeszcze tydzień od porażki Anglików w finale na Wembley, która będzie rozpamiętywana jeszcze długo, nie tylko z powodu tego co działo się na boisku. Atmosferę narodowego święta zepsuł nie tylko wynik meczu. Uwagę przyciągnął szereg przykrych incydentów. W wyniku chaosu jaki zapanował wokół stadionu Wembley ucierpiał też Lando Norris, którego napadnięto i ukradziono mu zegarek. W 1986 roku Ayrton Senna ugruntował swoją pozycję narodowego bohatera, gdy wygrał wyścig, tuż po tym jak Brazylia odpadła z mistrzostw świata. Czy Lewis Hamilton pocieszy angielskich fanów? Z pewnością zrobi co w jego mocy, ale czy będzie miał zwycięski samochód, jaki Mercedes zapewniał mu tu jak dotąd zawsze?
  • Czy to już ostatnia szansa Mercedesa? Toto Wolff w nieco żartobliwy, ale też mało charakterystyczny dla siebie sposób sugerował w Austrii, że w Silverstone role mogą się odwrócić i to Mercedes może być najszybszy. Pakiet poprawek, który Mercedes przywozi na Silverstone jest najprawdopodobniej ich ostatnim istotnym pakietem zmian w tym Zaprezentowany przez F1 w Silverstone samochód nowej generacji przypomina jak szybko przyszły sezon staje się dla wszystkich priorytetem. Ten pakiet musi zadziałać i znowu dać Mercedesowi szansę w walce z Red Bullem. Jeśli Verstappen odniesie kolejne łatwe zwycięstwo, to, mimo że do końca sezonu zostało jeszcze bardzo dużo wyścigów, widmo porażki naprawdę zajrzy Mercedesowi i Hamiltonowi w oczy.
  • Kto zyska a kto straci na nowym formacie? Wyścig kwalifikacyjny to zupełna nowość w historii F1. Eksperyment wydaje się mało przemyślany i nikt do końca nie jest przekonany, czy przyniesie poprawę widowiska. Wszystko wskazuje na to, że będzie przypominał pierwszy stint wyścigu, w którym zwykle, po walce na pierwszym okrążeniu, wyścig się stabilizuje. Wyprzedzanie oglądamy zazwyczaj kiedy kierowcy z czołówki, z powodu błędów na starcie lub w kwalifikacjach, tracą kilka pozycji i chcą szybko nadrobić straty. Tak też może być w sobotnim sprincie. Jeśli rzeczywiście tak będzie, nowy format nie okaże się dobrym pomysłem z punktu widzenia widowiska, ale może być szansą dla tych, którzy dotychczas w sobotę mieli problemy, co odbijało się na ich wynikach w niedzielnych wyścigach. Daniel Ricciardo, czy Sergio Perez będą mieli dodatkowy dystans, by nadrobić straty, jeśli tradycyjne kwalifikacje, rozgrywane tym razem w piątek, znowu nie pójdą po ich myśli. Nowy format może jednak być z kolei problemem dla zawodników, którzy potrafią zaskoczyć w kwalifikacjach na plus, na przykład dla George’a Russella.
  • Czy bohaterem Anglii zostanie w tym roku ktoś inny? Kibice na Silverstone od lat mają jednego bohatera. W tym roku jednak mogą mieć nadzieje na dobre wyniki także innych brytyjskich kierowców. Russell znowu powalczy o swoje pierwsze punkty dla Williamsa a Norris o swoje kolejne podium. W Silverstone Russell będzie na ustach wszystkich nie tylko jako lokalny bohater, ale też jako potencjalny przyszły partner Hamiltona w Mercedesie. Plotki o tym, że to właśnie on ma wygrać walkę o przyszłoroczny kontrakt są coraz głośniejsze w padoku. Norris z pewnością jest ciągle nieco wytrącony z równowagi ostatnimi przeżyciami na Wembley, ale wsparcie kibiców może go na Silverstone dodatkowo uskrzydlić. W tym wyścigu może mu jednak nie być łatwo pokonać zawodników Ferrari. Charles Leclerc był tu w zeszłym roku bardzo szybki, mimo zeszłorocznej słabej formy  jego zespołu.  

Informacje przed weekendem

  • Zainstalowano nowe bariery z opon po prawej stronie wjazdu do zakrętu 6 oraz na wyjściu z zakrętu 18.
  • Rozszerzono barierę z opon po lewej stronie w sekcji zakrętów 10 i 11.
  • Zawężono linię wyjazdu z alei serwisowej do czterech metrów, mierząc od prawej granicy toru.
  • W różnych miejscach zamieszczono nowe siatki służące do łapania odłamków z samochodów, a ponadto na wjeździe do alei serwisowej zainstalowano nowe bariery.
  • Na Silverstone kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie strefy DRS. Punkt detekcji do pierwszej z nich znajdzie się 25 metrów przed zakrętem 3, a strefa aktywacji rozpocznie się 30 metrów po zakręcie 5. Z kolei punkt detekcji do drugiej strefy zostanie zamieszczony w wierzchołku zakrętu 11, a aktywacja rozpocznie się w zakręcie 14.

Najważniejsze fakty

  • Będzie to 72. Grand Prix Wielkiej Brytanii. Jest to jeden z zaledwie dwóch wyścigów, który zawsze gościł w kalendarzu Formuły 1; drugi to Grand Prix Włoch.
  • Silverstone był organizatorem pierwszego w historii wyścigu z cyklu Mistrzostw Świata Formuły 1, który miał miejsce 13 maja 1950 roku. W niedzielę odbędzie się 56. Grand Prix Formuły 1 na tym torze. W przeszłości organizowano tu 54 edycje Grand Prix Wielkiej Brytanii, a także ubiegłoroczne Grand Prix 70-lecia.
  • Podczas gdy na Silverstone odbyła się znaczna większość wyścigów o GP Wielkiej Brytanii, w ramach mistrzostw świata dwa inne tory również były organizatorami tej rundy. Tor Aintree w Liverpoolu gościł u siebie F1 w 1955, 1957, 1959, 1961 oraz 1962, zaś na Brands Hatch odbywały się wyścigi w lata parzyste między 1964 a 1986 r.
  • Lewis Hamilton to kierowca, który odniósł największy sukces w historii Grand Prix Wielkiej Brytanii, sięgając po zwycięstwo w domowym wyścigu siedmiokrotnie. Jego pierwsza wygrana miała miejsce w McLarenie na mokrym torze w 2008 roku. Później, już w Mercedesie, Brytyjczyk czterokrotnie triumfował w latach 2014-2017, a także dołożył do tego zwycięstwa z sezonów 2019 i 2020.
  • Z obecnej stawki GP Wielkiej Brytanii padało łupem również Sebastiana Vettela, który zwyciężał na Silverstone w 2009 roku w Red Bullu, a także w 2018 roku w Ferrari, Kimiego Räikkönena, który wygrywał w sezonie 2007 w Ferrari, a także Fernando Alonso, który stawał na najwyższym stopniu podium w 2006 roku w Renault oraz w sezonie 2011 w Ferrari. Max Verstappen także wygrywał na Silverstone, odnosząc sukces w ubiegłorocznym Grand Prix 70-lecia.
  • Statystycznie, w ostatnich latach pole position nie było gwarancją zwycięstwa – na ostatnie 11 wyścigów, tylko w 4 z nich kierowca wygrywał po starcie z czoła stawki. Kolejne cztery triumfy padły, gdy zawodnik ruszał z drugiego pola. Hamilton jest zwycięzcą z najdalszej pozycji startowej przy uwzględnieniu obecnej konfiguracji Silverstone. W 2014 roku Brytyjczyk wygrał po starcie z szóstej lokaty.
  • Ferrari jest zespołem z największym sukcesem w Grand Prix Wielkiej Brytanii, wygrywając ten wyścig 17-krotnie. Wśród nich jest pierwsza wygrana stajni z Maranello, po które sięgnął José Froilán González w 1951 roku.
  • Wszyscy z trzech tegorocznych debiutantów w Formule 1 wygrywało wyścigi na Silverstone w juniorskich seriach. Nikita Mazepin zwyciężył w ubiegłorocznym wyścigu głównym Formuły 2, zaś Yuki Tsunoda triumfował w wyścigu sprinterskim F2 tydzień później przy okazji Grand Prix 70-lecia. Na podium znalazł się również Mick Schumacher, który zajął drugie miejsce. Schumacher wygrał również w 2018 roku w europejskiej Formule 3.

Tor: Silverstone – 5,891 km, 10 zakrętów
Dystans: 52 okrążenia / 306,198 km
Zwycięzca 2020: Lewis Hamilton (Mercedes)
Pole position 2020: Lewis Hamilton (Mercedes) – 1:24,303
Rekord toru: 1:27,097 – Max Verstappen (Red Bull Racing), 2020

Trening 1: piątek o 15:30
Kwalifikacje: piątek o 19:00
Trening 2: sobota o 13:00
Sprint kwalifikacyjny: sobota o 17:30
Wyścig: niedziela o 16:00

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league