Triumf Porsche w domowym wyścigu

Dwa Porsche 919 wygrały wyścig na niemieckim torze Nürburgring. Podwójne zwycięstwo odniosły także samochody GT tej marki, pokonując konkurentów z Ferrari i Aston Martina.

Choć niemal pewnym było, że w Niemczech triumfuje ekipa z tego kraju – pytanie, czy będzie to Porsche, czy Audi, przynajmniej do jego początku nie miało jasnej odpowiedzi. Później jednak, stopniowo odpowiedź się ujawniała – a dodatkowe emocje dostarczyła jego końcówka. Zwycięzcą została załoga Porsche nr 17, która po karach za przekroczone limity zużycia paliwa zepchnęły kolegów z 18 na miejsce czwarte – ci jednak, ostatecznie także pojawili się na podium, po ponad godzinnej pasjonującej rywalizacji wygrywając z dwoma Audi.

Przez ostatnią godzinę, Audi starały się co prawda utrzymać wywalczoną chwilę wcześniej przewagę – po ostatnich zjazdach, Porsche znów jednak było na dwóch pierwszych miejscach. Minimalna przewaga 4 sekund nie topniała, mimo, że do walki stanęli byli mistrzowie z załogi nr 7 – tuż przed końcem Audi odpuściło, decydując się oszczędzić silnik w pojeździe mistrzów. Załogi tej ekipy muszą zadowolić się miejscami 3-4, a także faktem, że ich czołowa załoga wciąż będzie prowadzić w klasyfikacji generalnej.

Toyoty w tym wyścigu jechały swoim tempem, dzięki czemu dojechały do mety bez przygód. Miejsca 5. i 6., ze stratami 3 i 4 okrążeń nie satysfakcjonują – wiemy już jednak, że ekipa zdecydowała się postawić na rozwój nowego silnika, który w przyszłym roku zastąpi obecną, wolnossącą jednostkę V8. Cieszyć będzie się za to zespól ByKolles, który wskutek fatalnych problemów ekipy Rebellion, po raz pierwszy wygrał z nimi w "bezpośrednim" starciu.

W klasie LMP2, drugie z rzędu zwycięstwo, do mety dowiózł zespół KCMG, pewnie wygrywając z faworyzowanym zespołem G-Drive. Na mecie, Nick Tandy pokonał Sama Birda z nr 26 różnicą 71 sekund, trzeci Luis Felipe Derani do lidera stracił już ponad okrążenie. Kolejną pozycję zajął zespól SARD Morand, który jeszcze w piątek mógł obawiać się, czy w ogóle w nim wystartuje.

Ze zwycięstwa na Nürburgring, Porsche może cieszyć się tym bardziej, że dublet, marka ta zaliczyła także w klasie GTE Pro. Tu jednak, pod koniec wyścigu doszło do zaskakującego zwrotu – załoga nr 92 otrzymała karę przejazdu przez boksy za wcześniejsze uderzenie w tył Ferrari nr 71 – i było możliwe, że to ten pojazd przejmie drugie miejsce w klasie. Patrickowi Piletowi udało się jednak utrzymać niewielką, 10-sekundową przewagę – a Richard Lietz z pojazdu nr 91, bez przeszkód dowiózł do mety zwycięstwo. Aston Martiny, w tym wyścigu nie liczyły się praktycznie w ogóle – a feralna awaria elektroniki, już na początku wyeliminowała faworytów z AF Corse nr 51.

Triumf w pierwszym wyścigu WEC na Nürburgring, w klasie GTE Am zaliczył natomiast zespół SMP Racing – do końca będąc ścigany przez konkurentów, przede wszystkim Aston Martina nr 98. Opóźniając ostatni pit-stop, załoga Vantage starała się utrzymać szansę na przejęcie zwycięstwa – świetna jazda Andrea Bertoliniego i Wiktora Szajtara nie pozwoliła jednak ani na chwilę zaatakować Ferrari. Trzecie miejsce, do mety utrzymał Rui Aguas w Ferrari nr 83 od AF Corse – poza podium znalazły się natomiast oba Porsche od Proton Competition, we wcześniejszych fazach wyścigu należące do ścisłej czołówki tej klasy.

W klasyfikacji generalnej, zwycięstwo Porsche zbliżyło załogę nr 18 do prowadzących kierowców Audi nr 7 – obecnie, ich przewaga wynosi już nie 27, ale 16 punktów. Pierwsze punkty w klasie niehybrydowych LMP1, i to od razu za zwycięstwo, zdobył także zespół ByKolles – ten jednak wciąż stoi daleko w tyle za Rebellionem. W LMP2, przewagę nad G-Drive powiększyli kierowcy KCMG – fatalnie natomiast odbije się tu awaria w samochodzie na kierowcach Ferrari nr 51, którzy stracą przewagę nad Porsche wypracowaną w poprzednich wyścigach. Wzrośnie za to przewaga załogi SMP nad konkurentami – przede wszystkim tymi z AF Corse.

Kolejny wyścig Mistrzostw Świata Endurance odbędzie się już 19. września na Circuit of the Americas w Stanach Zjednoczonych – tam też poznamy kalendarz przyszłorocznej serii WEC. Czy będzie to nadal 8 rund i czy znajdzie się na nim Nürburgring, musimy poczekać trzy tygodnie.

P Nr Kierowcy Klasa Zespół Rezultat
1 17

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
1 LMP1 HY Porsche Team 203 okr.
2 18

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
2 LMP1 HY Porsche Team + 1 okr.
3 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
3 LMP1 HY Audi Sport Team Joest + 1 okr.
4 8

Lucas di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
4 LMP1 HY Audi Sport Team Joest + 1 okr.
5 1

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima

5

LMP1 HY Toyota Racing + 3 okr.
6 2

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Mike Conway
6 LMP1 HY Toyota Racing + 4 okr.
7 47

Matthew Howson
Richard Bradley
Nick Tandy
1 LMP2 KCMG + 18 okr.
8 26

Roman Rusinov
Julien Canal
Sam Bird
2 LMP2 G-Drive Racing + 18 okr.
9 28

Gustavo Yacaman
Luís Felipe Derani
Ricardo González
3 LMP2 G-Drive Racing + 19 okr.
10 43

Pierre Ragues
Oliver Webb
Nick Tandy
4 LMP2 Team SARD Morand + 19 okr.
11 36

Nelson Panciatici
Paul-Loup Chatin
Vincent Capillaire
5 LMP2 Signatech-Alpine + 20 okr.
12 30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
6 LMP2 Extreme Speed Motorsports + 20 okr.
13 42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
7 LMP2 Strakka Racing + 22 okr.
14 31

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Jonathon Fogarty
8 LMP2 Extreme Speed Motorsports + 26 okr.
15 91
Michael Christensen
Richard Lietz
1 LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey + 27 okr.
16 92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
2 LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey + 28 okr.
17 71
Davide Rigon
James Calado
3 LMGTE Pro AF Corse + 28 okr.
18 4
Simon Trummer
Pierre Kaffer
7 LMP1 Team ByKolles + 28 okr.
19 95
Marco Sørensen
Christoffer Nygaard
4 LMGTE Pro Aston Martin Racing + 28 okr.
20 99

Fernando Rees
Alex MacDowall
Richie Stanaway
5 LMGTE Pro Aston Martin Racing V8 + 29 okr.
21 97

Darren Turner
Stefan Mücke
Jonathan Adam
6 LMGTE Pro Aston Martin Racing + 30 okr.
22 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beché
8 LMP1 Rebellion Racing + 30 okr.
23 72

Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Aleksiej Basow
1 LMGTE Am SMP Racing + 30 okr.
24 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
2 LMGTE Am Aston Martin Racing + 31 okr.
25 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
3 LMGTE Am AF Corse + 31 okr.
26 77

Patrick Dempsey
Patrick Long
Marco Seefried
4 LMGTE Am Dempsey Proton Racing + 31 okr.
27 50

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Kristian Poulsen
5 LMGTE Am Larbre Compétition + 32 okr.
28 88

Earl Bamber
Khaled Al Qubaisi
Christian Ried
6 LMGTE Am Abu Dhabi Proton Racing + 33 okr.
29 96

Roald Goethe
Francesco Castellacci
Stuart Hall
7 LMGTE Am Aston Martin Racing + 34 okr.
30 51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
7 LMGTE Pro AF Corse + 35 okr.
NSK 13

Alexandre Imperatori
Dominik Kraihamer
Daniel Abt
LMP1 Rebellion Racing

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze