Dwa Porsche 919 wygrały wyścig na niemieckim torze Nürburgring. Podwójne zwycięstwo odniosły także samochody GT tej marki, pokonując konkurentów z Ferrari i Aston Martina.
Choć niemal pewnym było, że w Niemczech triumfuje ekipa z tego kraju – pytanie, czy będzie to Porsche, czy Audi, przynajmniej do jego początku nie miało jasnej odpowiedzi. Później jednak, stopniowo odpowiedź się ujawniała – a dodatkowe emocje dostarczyła jego końcówka. Zwycięzcą została załoga Porsche nr 17, która po karach za przekroczone limity zużycia paliwa zepchnęły kolegów z 18 na miejsce czwarte – ci jednak, ostatecznie także pojawili się na podium, po ponad godzinnej pasjonującej rywalizacji wygrywając z dwoma Audi.
Przez ostatnią godzinę, Audi starały się co prawda utrzymać wywalczoną chwilę wcześniej przewagę – po ostatnich zjazdach, Porsche znów jednak było na dwóch pierwszych miejscach. Minimalna przewaga 4 sekund nie topniała, mimo, że do walki stanęli byli mistrzowie z załogi nr 7 – tuż przed końcem Audi odpuściło, decydując się oszczędzić silnik w pojeździe mistrzów. Załogi tej ekipy muszą zadowolić się miejscami 3-4, a także faktem, że ich czołowa załoga wciąż będzie prowadzić w klasyfikacji generalnej.
Toyoty w tym wyścigu jechały swoim tempem, dzięki czemu dojechały do mety bez przygód. Miejsca 5. i 6., ze stratami 3 i 4 okrążeń nie satysfakcjonują – wiemy już jednak, że ekipa zdecydowała się postawić na rozwój nowego silnika, który w przyszłym roku zastąpi obecną, wolnossącą jednostkę V8. Cieszyć będzie się za to zespól ByKolles, który wskutek fatalnych problemów ekipy Rebellion, po raz pierwszy wygrał z nimi w "bezpośrednim" starciu.
W klasie LMP2, drugie z rzędu zwycięstwo, do mety dowiózł zespół KCMG, pewnie wygrywając z faworyzowanym zespołem G-Drive. Na mecie, Nick Tandy pokonał Sama Birda z nr 26 różnicą 71 sekund, trzeci Luis Felipe Derani do lidera stracił już ponad okrążenie. Kolejną pozycję zajął zespól SARD Morand, który jeszcze w piątek mógł obawiać się, czy w ogóle w nim wystartuje.
Ze zwycięstwa na Nürburgring, Porsche może cieszyć się tym bardziej, że dublet, marka ta zaliczyła także w klasie GTE Pro. Tu jednak, pod koniec wyścigu doszło do zaskakującego zwrotu – załoga nr 92 otrzymała karę przejazdu przez boksy za wcześniejsze uderzenie w tył Ferrari nr 71 – i było możliwe, że to ten pojazd przejmie drugie miejsce w klasie. Patrickowi Piletowi udało się jednak utrzymać niewielką, 10-sekundową przewagę – a Richard Lietz z pojazdu nr 91, bez przeszkód dowiózł do mety zwycięstwo. Aston Martiny, w tym wyścigu nie liczyły się praktycznie w ogóle – a feralna awaria elektroniki, już na początku wyeliminowała faworytów z AF Corse nr 51.
Triumf w pierwszym wyścigu WEC na Nürburgring, w klasie GTE Am zaliczył natomiast zespół SMP Racing – do końca będąc ścigany przez konkurentów, przede wszystkim Aston Martina nr 98. Opóźniając ostatni pit-stop, załoga Vantage starała się utrzymać szansę na przejęcie zwycięstwa – świetna jazda Andrea Bertoliniego i Wiktora Szajtara nie pozwoliła jednak ani na chwilę zaatakować Ferrari. Trzecie miejsce, do mety utrzymał Rui Aguas w Ferrari nr 83 od AF Corse – poza podium znalazły się natomiast oba Porsche od Proton Competition, we wcześniejszych fazach wyścigu należące do ścisłej czołówki tej klasy.
W klasyfikacji generalnej, zwycięstwo Porsche zbliżyło załogę nr 18 do prowadzących kierowców Audi nr 7 – obecnie, ich przewaga wynosi już nie 27, ale 16 punktów. Pierwsze punkty w klasie niehybrydowych LMP1, i to od razu za zwycięstwo, zdobył także zespół ByKolles – ten jednak wciąż stoi daleko w tyle za Rebellionem. W LMP2, przewagę nad G-Drive powiększyli kierowcy KCMG – fatalnie natomiast odbije się tu awaria w samochodzie na kierowcach Ferrari nr 51, którzy stracą przewagę nad Porsche wypracowaną w poprzednich wyścigach. Wzrośnie za to przewaga załogi SMP nad konkurentami – przede wszystkim tymi z AF Corse.
Kolejny wyścig Mistrzostw Świata Endurance odbędzie się już 19. września na Circuit of the Americas w Stanach Zjednoczonych – tam też poznamy kalendarz przyszłorocznej serii WEC. Czy będzie to nadal 8 rund i czy znajdzie się na nim Nürburgring, musimy poczekać trzy tygodnie.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
1 | LMP1 HY | Porsche Team | 203 okr. | |||
2 | 18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
2 | LMP1 HY | Porsche Team | + 1 okr. | |||
3 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
3 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | + 1 okr. | |||
4 | 8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
4 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | + 1 okr. | |||
5 | 1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
5 |
LMP1 HY | Toyota Racing | + 3 okr. | |||
6 | 2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
6 | LMP1 HY | Toyota Racing | + 4 okr. | |||
7 | 47 | Matthew Howson Richard Bradley Nick Tandy |
1 | LMP2 | KCMG | + 18 okr. | |||
8 | 26 | Roman Rusinov Julien Canal Sam Bird |
2 | LMP2 | G-Drive Racing | + 18 okr. | |||
9 | 28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
3 | LMP2 | G-Drive Racing | + 19 okr. | |||
10 | 43 | Pierre Ragues Oliver Webb Nick Tandy |
4 | LMP2 | Team SARD Morand | + 19 okr. | |||
11 | 36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
5 | LMP2 | Signatech-Alpine | + 20 okr. | |||
12 | 30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
6 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | + 20 okr. | |||
13 | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
7 | LMP2 | Strakka Racing | + 22 okr. | |||
14 | 31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
8 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | + 26 okr. | |||
15 | 91 | Michael Christensen Richard Lietz |
1 | LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | + 27 okr. | |||
16 | 92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
2 | LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | + 28 okr. | |||
17 | 71 | Davide Rigon James Calado |
3 | LMGTE Pro | AF Corse | + 28 okr. | |||
18 | 4 | Simon Trummer Pierre Kaffer |
7 | LMP1 | Team ByKolles | + 28 okr. | |||
19 | 95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard |
4 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | + 28 okr. | |||
20 | 99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
5 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing V8 | + 29 okr. | |||
21 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Jonathan Adam |
6 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | + 30 okr. | |||
22 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beché |
8 | LMP1 | Rebellion Racing | + 30 okr. | |||
23 | 72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
1 | LMGTE Am | SMP Racing | + 30 okr. | |||
24 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
2 | LMGTE Am | Aston Martin Racing | + 31 okr. | |||
25 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
3 | LMGTE Am | AF Corse | + 31 okr. | |||
26 | 77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
4 | LMGTE Am | Dempsey Proton Racing | + 31 okr. | |||
27 | 50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
5 | LMGTE Am | Larbre Compétition | + 32 okr. | |||
28 | 88 | Earl Bamber Khaled Al Qubaisi Christian Ried |
6 | LMGTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | + 33 okr. | |||
29 | 96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
7 | LMGTE Am | Aston Martin Racing | + 34 okr. | |||
30 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
7 | LMGTE Pro | AF Corse | + 35 okr. | |||
NSK | 13 | Alexandre Imperatori Dominik Kraihamer Daniel Abt |
LMP1 | Rebellion Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.