W najbliższą niedzielę, na torze Silverstone rozpocznie się czwarty sezon Mistrzostw Świata Endurance. Wyścig, choć ciekawy, cechuje także nieobecność kilku załóg i pojazdów.
Miało być 11, a będzie tylko 7 – tyle prototypów LMP1 pojawi się w pierwszym tegorocznym wyścigu WEC. O nieobecności Rebelliona wiedzieliśmy już dużo wcześniej – kibiców bardziej zaskoczyła więc informacja Nissana, iż wbrew wcześniejszym zapowiedziom, nowy gracz w stawce fabrycznych prototypów nie będzie gotowy przed 24-godzinnym Le Mans. W praktyce więc, o zwycięstwo walczyć będą znani już konkurenci – każdy z nich prezentując mocno zmodernizowany pojazd z ubiegłego sezonu.
Tu, najbardziej wyraźnym jest fakt, iż po raz pierwszy, z numerem 1 nie wystartuje Audi. Prestiżowe oznaczenie pojazdu przejęła Toyota, która w swoim w 80% nowym prototypie TS040 będzie bronić mistrzostwa sezonu 2014. Obok Anthonego Davidsona i Sébastiena Buemiego, w pojeździe nr 1 pojawi się Kazuki Nakajima – a w drugiej Toyocie, tradycyjnie już zobaczymy Alexandra Wurza, Stéphane Sarrazina i Mike'a Conwaya.
Audi wybrało w tym roku numery 7,8, a na 24h Le Mans także 9. Najważniejszymi zmianami będzie tu emerytura Toma Kristensena i pojawienie się Oliviera Jarvisa – ważnym jest także zmiana w napędzie hybrydowym, gdyż Audi w tym roku startuje już nie z układem klasy 2MJ, ale 4 MJ. Załoga drugiego pojazdu będzie wciąż ta sama, już po raz trzeci starając się jako pierwsza zdobyć dwa puchary WEC.
W przypadku Porsche, 919 nie będzie traktowane ulgowo jako nowość. Jedno zwycięstwo w całym sezonie to jednak trochę za mało – teraz, pojazdy z nr 17 i 18 będą już równorzędnymi konkurentami dla Toyoty i Audi, i kibice z pewnością oczekiwać będą po nich sukcesów – szczególnie, że Porsche pojawia się w tym roku z benzynowym silnikiem V4 turbo i układem hybrydowym w najwyższej klasie 8MJ. Zespół zapowiada walkę o mistrzostwo i powrót Porsche na listę zwycięzców Le Mans.
Ekipę Rebellion Racing i ich zmodernizowane R-One z silnikami AER zobaczymy prawdopodobnie dopiero w Belgii – na Silverstone, jedynym reprezentantem niehybrydowych LMP1 będzie więc austriacki Team ByKolles. Znany niegdyś jako Lotus, dziś zespół nie ma już nic wspólnego z brytyjską marką – mimo obecności byłego kierowcy Formuły 1, ekipa jak na razie nie prezentuje się najlepiej. Wyniki z testów na Paul Ricard sukcesów nie wróżą – plus w tym, że z braku konkurenta, ByKolles może zdobyć na Silverstone pełną garść punktów w nieoficjalnej rywalizacji.
Co do Nissana, wiadomości są wciąż niejasne – z jednej strony rozwiano plotki dotyczące problemów z crash-testem prototypu, gdyż samochód pomyślnie przeszedł drugi sprawdzian. Z drugiej jednak, jego układ hybrydowy i ogólny potencjał do walki z tylnonapędowymi przeciwnikami są nadal nieznane – i niejeden kibic już zastanawia się, czy pomysł Nissana na tak nietypowy prototyp nie był fatalnym błędem już na starcie...
Wiadomo natomiast, iż pewne błędy w klasie LMP2 popełniła Honda HPD – wskutek czego, amerykański zespół Extreme Speed nie pojawi się na Silverstone w nowych prototypach LMP2. Jak na razie, ESM stanie do walki w znanych już dobrze (choć nieczęsto widywanych w Europie), otwartych pojazdach ARX- 03b – w kolejnych wyścigach, Amerykanie mają się pojawić już w wyprodukowanych przez warsztat Oreca Ligierach.
Ligierów, na Silverstone zobaczymy 3 – przede wszystkim dwa rosyjskiego zespołu G-Drive, czyli sponsorowanej przez Rosjan ekipy OAK. Co ciekawe, w żadnym z nich nie wystartuje dobrze znany Olivier Pla – ekipa postanowiła na m.in. Sama Birda czy całkowicie południowo-amerykańską załogę: Gustavo Yacamana, Ricardo Gonzáleza oraz Luisa Felipe Deraniego. Tylko jeden Ligier pojawi się w barwach fabrycznej ekipy OAK – jego francuska załoga raczej nie stanie do walki o mistrzostwo.
Do walki nie stanie w tym roku także ubiegłoroczny mistrz, Siergiej Żłobin, ponieważ jego zespół SMP Racing w tym sezonie nie wystartuje w serii WEC. Jego nowe pojazdy BR01 zobaczymy w Europejskiej Serii Le Mans – nowości w Mistrzostwach Świata będzie jednak i tak sporo. Francuski Signatech przybywa właśnie z ELMS ze swoim zmodernizowanym Oreca 03 znanym jako Alpine A450b – zmodernizowane Morgany LMP2 wystawi natomiast zespół SARD Morand Racing. Do rywalizacji, w końcu stanie nowe dzieło duetu Strakka-Dome, S103 – a nowy prototyp Oreca 05, jako pierwszy wykorzysta zespół KCMG.
Nowość w sezonie 2015 dosięgnie nawet kategorię GTE Pro – przy czym nie będzie to nowy producent, a tylko trzeci Aston Martin ekipy AMR. W dodatku, samochody tej marki będą w tym roku walczyć w barwach poszczególnych sponsorów – co jeszcze bardziej wyróżnia je spośród Ferrari i Porsche. Ferrari, co prawda, także będą nieco odmienione – ale jej załogi pozostaną już te same. W przypadku Porsche, zmianą będą kierowcy – w jednym z pojazdów zobaczymy Richarda Lietza i Michaela Christensena.
Dużo więcej zmian będzie miało miejsce w kategorii GTE Am. Po pierwsze – do stawki powraca ekipa Larbre Competition, tym razem już bez przeszkód wystawiając do walki ubiegłoroczną Corvette C7.R. Kierowców, Francuzi przejęli w większości z zespołu 8Star, do pary Włochów dołączając Kristiana Poulsena. Po drugie – nowym, groźnym graczem będzie tu załoga od SMP Racing, która po triumfach w ELMS, teraz będzie starał się o puchar Mistrzostw Świata
Jeszcze jedną zmianą będą modyfikacje w ekipie Proton Competition – prócz standardowego Porsche wspomaganego przez sponsorów z Abu Zabi, do walki stanie także drugie 911 wystawione wspólnie z Patrickiem Dempseyem i jego Dempsey Racing. Z drugiej strony, ze stawki zniknie nam Porsche zespołu ProSpeed, a tylko jedną załogę wystawi włoski AF Corse – w przypadku Aston Martinów, dwie załogi staną się natomiast bardziej międzynarodowe, każdy z sześciu kierowców reprezentując osobną narodowość.
Plan rywalizacji na Silverstone rozłożony jest na 3 dni, biorąc pod uwagę obecność tam także Europejskiej Serii Le Mans. W piątek o 12:55 i 16:55 odbędą się pierwsze dwa treningi – trzeci zapisany jest na godzinę 10:00 w sobotę. Tego samego dnia o godzinie 13:00 wystartują kwalifikacje, krótsze w tym roku o 5 minut dla każdej z grup – pierwszy tegoroczny wyścig odbędzie się natomiast w niedzielę o 13:00.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | ||||
1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | M | |||
2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
LMP1 HY | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | M | |||
4 | Simon Trummer Vitantonio Liuzzi Pierre Kaffer |
LMP1 | Team ByKolles | CLM P1/01 AER | M | |||
7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | M | |||
8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | M | |||
17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
26 | Roman Rusinov Julien Canal Sam Bird |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | HPD ARX-03b Honda | D | |||
31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | HPD ARX-03b Honda | D | |||
35 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Maris |
LMP2 | OAK Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
LMP2 | Signatech-Alpine | Alpine A450b Nissan | D | |||
39 | Christian Klien Koki Saga Zoël Amberg |
LMP2 | Team SARD Morand | Morgan LMP2 Evo SARD | D | |||
42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | Dome S103 Nissan | M | |||
43 | Pierre Ragues Oliver Webb Tristan Vautier |
LMP2 | Team SARD Morand | Morgan LMP2 Evo SARD | D | |||
47 | Matthew Howson Richard Bradley Nick Tandy |
LMP2 | KCMG | Oreca 05 Nissan | D | |||
51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
71 | Davide Rigon James Calado |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
91 | Richard Lietz Michael Christensen |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard Nicki Thiim |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
GTE Am | Larbre Compétition | Corvette C7.R | M | |||
72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
GTE Am | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
GTE Am | Dempsey Proton Racing | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
88 | Christian Ried Khaled Al Qubaisi Klaus Bachler |
GTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.