Czwarty sezon rusza w ten weekend

W najbliższą niedzielę, na torze Silverstone rozpocznie się czwarty sezon Mistrzostw Świata Endurance. Wyścig, choć ciekawy, cechuje także nieobecność kilku załóg i pojazdów.

Miało być 11, a będzie tylko 7 – tyle prototypów LMP1 pojawi się w pierwszym tegorocznym wyścigu WEC. O nieobecności Rebelliona wiedzieliśmy już dużo wcześniej – kibiców bardziej zaskoczyła więc informacja Nissana, iż wbrew wcześniejszym zapowiedziom, nowy gracz w stawce fabrycznych prototypów nie będzie gotowy przed 24-godzinnym Le Mans. W praktyce więc, o zwycięstwo walczyć będą znani już konkurenci – każdy z nich prezentując mocno zmodernizowany pojazd z ubiegłego sezonu.

Tu, najbardziej wyraźnym jest fakt, iż po raz pierwszy, z numerem 1 nie wystartuje Audi. Prestiżowe oznaczenie pojazdu przejęła Toyota, która w swoim w 80% nowym prototypie TS040 będzie bronić mistrzostwa sezonu 2014. Obok Anthonego Davidsona i Sébastiena Buemiego, w pojeździe nr 1 pojawi się Kazuki Nakajima – a w drugiej Toyocie, tradycyjnie już zobaczymy Alexandra Wurza, Stéphane Sarrazina i Mike'a Conwaya.

Audi wybrało w tym roku numery 7,8, a na 24h Le Mans także 9. Najważniejszymi zmianami będzie tu emerytura Toma Kristensena i pojawienie się Oliviera Jarvisa – ważnym jest także zmiana w napędzie hybrydowym, gdyż Audi w tym roku startuje już nie z układem klasy 2MJ, ale 4 MJ. Załoga drugiego pojazdu będzie wciąż ta sama, już po raz trzeci starając się jako pierwsza zdobyć dwa puchary WEC.

W przypadku Porsche, 919 nie będzie traktowane ulgowo jako nowość. Jedno zwycięstwo w całym sezonie to jednak trochę za mało – teraz, pojazdy z nr 17 i 18 będą już równorzędnymi konkurentami dla Toyoty i Audi, i kibice z pewnością oczekiwać będą po nich sukcesów – szczególnie, że Porsche pojawia się w tym roku z benzynowym silnikiem V4 turbo i układem hybrydowym w najwyższej klasie 8MJ. Zespół zapowiada walkę o mistrzostwo i powrót Porsche na listę zwycięzców Le Mans.

Ekipę Rebellion Racing i ich zmodernizowane R-One z silnikami AER zobaczymy prawdopodobnie dopiero w Belgii – na Silverstone, jedynym reprezentantem niehybrydowych LMP1 będzie więc austriacki Team ByKolles. Znany niegdyś jako Lotus, dziś zespół nie ma już nic wspólnego z brytyjską marką – mimo obecności byłego kierowcy Formuły 1, ekipa jak na razie nie prezentuje się najlepiej. Wyniki z testów na Paul Ricard sukcesów nie wróżą – plus w tym, że z braku konkurenta, ByKolles może zdobyć na Silverstone pełną garść punktów w nieoficjalnej rywalizacji.

Co do Nissana, wiadomości są wciąż niejasne – z jednej strony rozwiano plotki dotyczące problemów z crash-testem prototypu, gdyż samochód pomyślnie przeszedł drugi sprawdzian. Z drugiej jednak, jego układ hybrydowy i ogólny potencjał do walki z tylnonapędowymi przeciwnikami są nadal nieznane – i niejeden kibic już zastanawia się, czy pomysł Nissana na tak nietypowy prototyp nie był fatalnym błędem już na starcie...

Wiadomo natomiast, iż pewne błędy w klasie LMP2 popełniła Honda HPD – wskutek czego, amerykański zespół Extreme Speed nie pojawi się na Silverstone w nowych prototypach LMP2. Jak na razie, ESM stanie do walki w znanych już dobrze (choć nieczęsto widywanych w Europie), otwartych pojazdach ARX- 03b – w kolejnych wyścigach, Amerykanie mają się pojawić już w wyprodukowanych przez warsztat Oreca Ligierach.

Ligierów, na Silverstone zobaczymy 3 – przede wszystkim dwa rosyjskiego zespołu G-Drive, czyli sponsorowanej przez Rosjan ekipy OAK. Co ciekawe, w żadnym z nich nie wystartuje dobrze znany Olivier Pla – ekipa postanowiła na m.in. Sama Birda czy całkowicie południowo-amerykańską załogę: Gustavo Yacamana, Ricardo Gonzáleza oraz Luisa Felipe Deraniego. Tylko jeden Ligier pojawi się w barwach fabrycznej ekipy OAK – jego francuska załoga raczej nie stanie do walki o mistrzostwo.

Do walki nie stanie w tym roku także ubiegłoroczny mistrz, Siergiej Żłobin, ponieważ jego zespół SMP Racing w tym sezonie nie wystartuje w serii WEC. Jego nowe pojazdy BR01 zobaczymy w Europejskiej Serii Le Mans – nowości w Mistrzostwach Świata będzie jednak i tak sporo. Francuski Signatech przybywa właśnie z ELMS ze swoim zmodernizowanym Oreca 03 znanym jako Alpine A450b – zmodernizowane Morgany LMP2 wystawi natomiast zespół SARD Morand Racing. Do rywalizacji, w końcu stanie nowe dzieło duetu Strakka-Dome, S103 – a nowy prototyp Oreca 05, jako pierwszy wykorzysta zespół KCMG.

Nowość w sezonie 2015 dosięgnie nawet kategorię GTE Pro – przy czym nie będzie to nowy producent, a tylko trzeci Aston Martin ekipy AMR. W dodatku, samochody tej marki będą w tym roku walczyć w barwach poszczególnych sponsorów – co jeszcze bardziej wyróżnia je spośród Ferrari i Porsche. Ferrari, co prawda, także będą nieco odmienione – ale jej załogi pozostaną już te same. W przypadku Porsche, zmianą będą kierowcy – w jednym z pojazdów zobaczymy Richarda Lietza i Michaela Christensena.

Dużo więcej zmian będzie miało miejsce w kategorii GTE Am. Po pierwsze – do stawki powraca ekipa Larbre Competition, tym razem już bez przeszkód wystawiając do walki ubiegłoroczną Corvette C7.R. Kierowców, Francuzi przejęli w większości z zespołu 8Star, do pary Włochów dołączając Kristiana Poulsena. Po drugie – nowym, groźnym graczem będzie tu załoga od SMP Racing, która po triumfach w ELMS, teraz będzie starał się o puchar Mistrzostw Świata

Jeszcze jedną zmianą będą modyfikacje w ekipie Proton Competition – prócz standardowego Porsche wspomaganego przez sponsorów z Abu Zabi, do walki stanie także drugie 911 wystawione wspólnie z Patrickiem Dempseyem i jego Dempsey Racing. Z drugiej strony, ze stawki zniknie nam Porsche zespołu ProSpeed, a tylko jedną załogę wystawi włoski AF Corse – w przypadku Aston Martinów, dwie załogi staną się natomiast bardziej międzynarodowe, każdy z sześciu kierowców reprezentując osobną narodowość.

Plan rywalizacji na Silverstone rozłożony jest na 3 dni, biorąc pod uwagę obecność tam także Europejskiej Serii Le Mans. W piątek o 12:55 i 16:55 odbędą się pierwsze dwa treningi – trzeci zapisany jest na godzinę 10:00 w sobotę. Tego samego dnia o godzinie 13:00 wystartują kwalifikacje, krótsze w tym roku o 5 minut dla każdej z grup – pierwszy tegoroczny wyścig odbędzie się natomiast w niedzielę o 13:00.

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
1

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid M
2

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Mike Conway
LMP1 HY Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid M
4

Simon Trummer
Vitantonio Liuzzi
Pierre Kaffer
LMP1 Team ByKolles CLM P1/01 AER M
7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro M
8

Lucas di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro M
17

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid M
18

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid M
26

Roman Rusinov
Julien Canal
Sam Bird
LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan D
28

Gustavo Yacaman
Luís Felipe Derani
Ricardo González
LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan D
30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
LMP2 Extreme Speed Motorsports HPD ARX-03b Honda D
31

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Jonathon Fogarty
LMP2 Extreme Speed Motorsports HPD ARX-03b Honda D
35

Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Erik Maris
LMP2 OAK Racing Ligier JS P2 Nissan D
36

Nelson Panciatici
Paul-Loup Chatin
Vincent Capillaire
LMP2 Signatech-Alpine Alpine A450b Nissan D
39

Christian Klien
Koki Saga
Zoël Amberg
LMP2 Team SARD Morand Morgan LMP2 Evo SARD D
42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP2 Strakka Racing Dome S103 Nissan M
43

Pierre Ragues
Oliver Webb
Tristan Vautier
LMP2 Team SARD Morand Morgan LMP2 Evo SARD D
47

Matthew Howson
Richard Bradley
Nick Tandy
LMP2 KCMG Oreca 05 Nissan D
51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
71
Davide Rigon
James Calado
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
91
Richard Lietz
Michael Christensen
GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991) M
92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991) M
95

Marco Sørensen
Christoffer Nygaard
Nicki Thiim
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
97
Darren Turner
Stefan Mücke
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
99

Fernando Rees
Alex MacDowall
Richie Stanaway
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
50

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Kristian Poulsen
GTE Am Larbre Compétition Corvette C7.R M
72

Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Aleksiej Basow
GTE Am SMP Racing Ferrari 458 Italia GTC M
77

Patrick Dempsey
Patrick Long
Marco Seefried
GTE Am Dempsey Proton Racing Porsche 911 RSR (991) M
83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
88

Christian Ried
Khaled Al Qubaisi
Klaus Bachler
GTE Am Abu Dhabi Proton Racing Porsche 911 RSR (991) M
96

Roald Goethe
Francesco Castellacci
Stuart Hall
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M

 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze