Szanghaj kolejnym celem Toyoty

Tor w Szanghaju będzie w najbliższy weekend kolejną z tegorocznych aren rywalizacji Mistrzostw Świata Endurance. Na kolejne punkty w Azji w drodze do pucharu liczy Toyota.

Triumf Toyoty na Fuji, razem ze zwycięstwami w dwóch pierwszych wyścigach tegorocznego sezonu WEC daje załodze nr 8 już całkiem spore szanse na tegoroczny sukces. Obecnie, Anthony Davidson i Sébastien Buemi mają już niemal 30 punktów przewagi nad swoimi najgroźniejszymi konkurentami z Audi – i teoretycznie, już w Chinach mogliby oni zapewnić sobie mistrzostwo sezonu 2014. By jednak tak się stało, musiałby mieć miejsce splot przynajmniej kilku zdarzeń – bardziej prawdopodobne jest więc walka o kolejne kilka oczek przewagi, które zamieniłyby się na sukces po rundzie w Bahrajnie. Co oczywiste, Audi będzie starało się o coś dokładnie odwrotnego – dla nich, każdy wyścig jest na wagę złota, jeśli chcą oni odrobić ową sporą stratę do liderów.

Co do tych, zauważalną jest w Chinach ponowna nieobecność Nicolasa Lapierre – ten najprawdopodobniej nie pojawi się już w Toyocie do końca tego sezonu. Powody takiej decyzji nie są w 100% znane – według niektórych, chodzi o możliwe przejście Francuza do Nissana w sezonie 2015. W Szanghaju, w Toyocie nr 8 walczyć więc będą tylko Buemi i Davidson – za to w nr 7 pojawią się znów Alex Wurz, Stéphane Sarrazin oraz Kazuki Nakajima.

Wśród konkurentów, zmian w składach nie ma – Audi przystąpi do walki ponownie z André Lottererem, Benoîtem Tréluyerem oraz Marcelem Fässlerem, a także Lucasem Di Grassim, Tomem Kristensenem i Loïciem Duvalem. W Porsche, o pierwszą lokatę wyższą, niż najniższy stopień podium, walczyć będą Romain Dumas, Neel Jani i Marc Lieb oraz Timo Bernhard, Mark Webber i Brendon Hartley.

Mimo fatalnego pożaru w Japonii, w Chinach wystartuje załoga Lotusa kategorii LMP1-L – tak więc ta wciąż wynosiła będzie trzy pozycje. Nastąpi tu jednak zmiana w składzie – do walki powróci Lucas Auer, jednakże nie zniknie z niego Pierre , gdyż nieobecny będzie tu tym razem Christophe Bouchut. Bez zmian pozostaną natomiast obie załogi Rebelliona, w tym ciesząca się po Fuji ze zwycięstwa ta z numerem 13.

Największą ciekawostką na liście startowej wyścigu w Szanghaju będzie oczywiście obecność dwóch prototypów Extreme Speed Motorsports w kategorii LMP2 – w Chinach wystartują Scott Sharp, Ryan Dalziel i Ricardo Gonzalez, a także Ed Brown, Johannes van Overbeek i budujący od niedawna swój własny zespół David Brabham. Poza tym jednak, do walki w Chinach stanie także OAK Racing – a w nim dwaj gospodarze rundy, David Cheng i Ho-Pin Tung, których wspierać będzie Amerykanin Mark Patterson.

Niejako gospodarzami rundy będą tu również członkowie zespołu KCMG – ekipa z Hong Kongu nie zapisała jednak do walki żadnego kierowcy z Chin. Podobnie, sytuacja wygląda jeśli chodzi o pozostałe załogi – znani kierowcy pojawią się zarówno w prototypie Ligier od G-Drive, jak i dwóch Oreca 03R od SMP. Szczególnie ważne jest to w przypadku Siergieja Żłobina, którego obecnie gonią kierowcy nowego Ligiera.

Wśród pojazdów GTE Pro, praktycznie już tylko cud może odebrać mistrzostwo załodze Ferrari nr 51 od AF Corse – 49.5 punktów przewagi nad Frédériciem Makowieckim oznacza, że każda nad nim przewaga w tym wyścigu oznacza triumf Gianmarii Bruniego i Toniego Vilandera. W praktyce, do końca sezonu możemy tu oglądać głównie walkę o podium między dwoma Porsche, Aston Martinami oraz drugim z Ferrari – przy czym finałowy wyścig ELMS pokazał, że jeszcze nic nie jest tu pewne. Z Makowieckim  walczył będzie Patrick Pilet, do duetu Bergmeister-Lietz dołączy Nick Tandy – a w dwóch V8 Vantage pojawią się Turner i Mücke oraz MacDowall, O'Young i Rees.

Niespodziewanie odchudzona o dwa pojazdy AF Corse kategoria GTE Am skurczyła się do 5 pojazdów – i tu także niewiele wskazuje, że liderzy mogą jeszcze stracić swoją pozycję. Duńczykom z Aston Martina nr 95 mogą ją odebrać przede wszystkim koledzy z pojazdu nr 98, Paul Dalla Lana, Christopher Nygaard i Pedro Lamy – aby do tego nie doszło, Kristiana Poulsena i  Davida Heinemeiera-Hanssona wspomoże w Chinach Richie Stanaway. Konkurencją dla dwóch Vantage będą tu dwa Porsche załóg ProSpeed oraz Proton Competition – a jedyne Ferrari wystawi do walki zespół AF Corse ukryty pod logo amerykańskiego 8Star Motorsports.

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid
8
Anthony Davidson
Sébastien Buemi
LMP1-H Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid
9

Lucas Auer
James Rossiter
Pierre Kaffer
LMP1-L Lotus Lotus CLM P1/01 AER
12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan
27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
LMP2 SMP Racing Oreca 03R Nissan
30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
Ricardo Gonzalez
LMP2 Extreme Speed Motorsports HPD ARX 03b Honda
31

Ed Brown
Johannes van Overbeek
David Brabham
LMP2 Extreme Speed Motorsports HPD ARX 03b Honda
35

David Cheng
Ho-Pin Tung
Mark Patterson
LMP2 OAK Racing Morgan Judd
37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
LMP2 SMP Racing Oreca 03R Nissan
47

Matthew Howson
Richard Bradley
Alexandre Imperatori
LMP2 KCMG Oreca 03R Nissan
51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
71
Davide Rigon
James Calado
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91

Richard Lietz
Jörg Bergmeister
Nick Tandy
GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
97
Stefan Mücke
Darren Turner
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8
99

Alex MacDowall
Darryl O'Young
Fernando Rees
GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8
75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
GTE Am ProSpeed Competition Porsche 911 GT3 RSR
88

Christian Ried
Wolf Henzler
Khaled Al Qubaisi
GTE Am Proton Competition Porsche 911 RSR
90

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Matteo Cressoni
GTE Am 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
95

David Heinemeier-Hansson
Kristian Poulsen
Richie Stanaway
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Christoffer Nygaard
GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze