Tor w Szanghaju będzie w najbliższy weekend kolejną z tegorocznych aren rywalizacji Mistrzostw Świata Endurance. Na kolejne punkty w Azji w drodze do pucharu liczy Toyota.
Triumf Toyoty na Fuji, razem ze zwycięstwami w dwóch pierwszych wyścigach tegorocznego sezonu WEC daje załodze nr 8 już całkiem spore szanse na tegoroczny sukces. Obecnie, Anthony Davidson i Sébastien Buemi mają już niemal 30 punktów przewagi nad swoimi najgroźniejszymi konkurentami z Audi – i teoretycznie, już w Chinach mogliby oni zapewnić sobie mistrzostwo sezonu 2014. By jednak tak się stało, musiałby mieć miejsce splot przynajmniej kilku zdarzeń – bardziej prawdopodobne jest więc walka o kolejne kilka oczek przewagi, które zamieniłyby się na sukces po rundzie w Bahrajnie. Co oczywiste, Audi będzie starało się o coś dokładnie odwrotnego – dla nich, każdy wyścig jest na wagę złota, jeśli chcą oni odrobić ową sporą stratę do liderów.
Co do tych, zauważalną jest w Chinach ponowna nieobecność Nicolasa Lapierre – ten najprawdopodobniej nie pojawi się już w Toyocie do końca tego sezonu. Powody takiej decyzji nie są w 100% znane – według niektórych, chodzi o możliwe przejście Francuza do Nissana w sezonie 2015. W Szanghaju, w Toyocie nr 8 walczyć więc będą tylko Buemi i Davidson – za to w nr 7 pojawią się znów Alex Wurz, Stéphane Sarrazin oraz Kazuki Nakajima.
Wśród konkurentów, zmian w składach nie ma – Audi przystąpi do walki ponownie z André Lottererem, Benoîtem Tréluyerem oraz Marcelem Fässlerem, a także Lucasem Di Grassim, Tomem Kristensenem i Loïciem Duvalem. W Porsche, o pierwszą lokatę wyższą, niż najniższy stopień podium, walczyć będą Romain Dumas, Neel Jani i Marc Lieb oraz Timo Bernhard, Mark Webber i Brendon Hartley.
Mimo fatalnego pożaru w Japonii, w Chinach wystartuje załoga Lotusa kategorii LMP1-L – tak więc ta wciąż wynosiła będzie trzy pozycje. Nastąpi tu jednak zmiana w składzie – do walki powróci Lucas Auer, jednakże nie zniknie z niego Pierre , gdyż nieobecny będzie tu tym razem Christophe Bouchut. Bez zmian pozostaną natomiast obie załogi Rebelliona, w tym ciesząca się po Fuji ze zwycięstwa ta z numerem 13.
Największą ciekawostką na liście startowej wyścigu w Szanghaju będzie oczywiście obecność dwóch prototypów Extreme Speed Motorsports w kategorii LMP2 – w Chinach wystartują Scott Sharp, Ryan Dalziel i Ricardo Gonzalez, a także Ed Brown, Johannes van Overbeek i budujący od niedawna swój własny zespół David Brabham. Poza tym jednak, do walki w Chinach stanie także OAK Racing – a w nim dwaj gospodarze rundy, David Cheng i Ho-Pin Tung, których wspierać będzie Amerykanin Mark Patterson.
Niejako gospodarzami rundy będą tu również członkowie zespołu KCMG – ekipa z Hong Kongu nie zapisała jednak do walki żadnego kierowcy z Chin. Podobnie, sytuacja wygląda jeśli chodzi o pozostałe załogi – znani kierowcy pojawią się zarówno w prototypie Ligier od G-Drive, jak i dwóch Oreca 03R od SMP. Szczególnie ważne jest to w przypadku Siergieja Żłobina, którego obecnie gonią kierowcy nowego Ligiera.
Wśród pojazdów GTE Pro, praktycznie już tylko cud może odebrać mistrzostwo załodze Ferrari nr 51 od AF Corse – 49.5 punktów przewagi nad Frédériciem Makowieckim oznacza, że każda nad nim przewaga w tym wyścigu oznacza triumf Gianmarii Bruniego i Toniego Vilandera. W praktyce, do końca sezonu możemy tu oglądać głównie walkę o podium między dwoma Porsche, Aston Martinami oraz drugim z Ferrari – przy czym finałowy wyścig ELMS pokazał, że jeszcze nic nie jest tu pewne. Z Makowieckim walczył będzie Patrick Pilet, do duetu Bergmeister-Lietz dołączy Nick Tandy – a w dwóch V8 Vantage pojawią się Turner i Mücke oraz MacDowall, O'Young i Rees.
Niespodziewanie odchudzona o dwa pojazdy AF Corse kategoria GTE Am skurczyła się do 5 pojazdów – i tu także niewiele wskazuje, że liderzy mogą jeszcze stracić swoją pozycję. Duńczykom z Aston Martina nr 95 mogą ją odebrać przede wszystkim koledzy z pojazdu nr 98, Paul Dalla Lana, Christopher Nygaard i Pedro Lamy – aby do tego nie doszło, Kristiana Poulsena i Davida Heinemeiera-Hanssona wspomoże w Chinach Richie Stanaway. Konkurencją dla dwóch Vantage będą tu dwa Porsche załóg ProSpeed oraz Proton Competition – a jedyne Ferrari wystawi do walki zespół AF Corse ukryty pod logo amerykańskiego 8Star Motorsports.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS 040 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS 040 Hybrid | |||
9 | Lucas Auer James Rossiter Pierre Kaffer |
LMP1-L | Lotus | Lotus CLM P1/01 AER | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | |||
27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03R Nissan | |||
30 | Scott Sharp Ryan Dalziel Ricardo Gonzalez |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | HPD ARX 03b Honda | |||
31 | Ed Brown Johannes van Overbeek David Brabham |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | HPD ARX 03b Honda | |||
35 | David Cheng Ho-Pin Tung Mark Patterson |
LMP2 | OAK Racing | Morgan Judd | |||
37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03R Nissan | |||
47 | Matthew Howson Richard Bradley Alexandre Imperatori |
LMP2 | KCMG | Oreca 03R Nissan | |||
51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Davide Rigon James Calado |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Richard Lietz Jörg Bergmeister Nick Tandy |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
97 | Stefan Mücke Darren Turner |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | |||
99 | Alex MacDowall Darryl O'Young Fernando Rees |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | |||
75 | François Perrodo Emmanuel Collard Matthieu Vaxivière |
GTE Am | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3 RSR | |||
88 | Christian Ried Wolf Henzler Khaled Al Qubaisi |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 RSR | |||
90 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Matteo Cressoni |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
95 | David Heinemeier-Hansson Kristian Poulsen Richie Stanaway |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.