Nowości w wyścigu na Spa-Francorchamps

W ten weekend odbędzie się druga runda serii FIA WEC: 6-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps. Czołowe ekipy zapowiadają w Belgii start swoich nowych odsłon prototypów LMP1.

Jeden z najsłynniejszych i najpiękniejszych torów wyścigowych na świecie, w Długodystansowych Mistrzostwach Świata zyskał dość ciekawą przypadłość: to właśnie tu, a nie w rozpoczynającej sezon rywalizacji, czołowe ekipy prezentują swoje nowinki przygotowane na kolejny sezon serii WEC. O ile w roku 2012 było to jeszcze zrozumiałe, gdyż pierwsza odsłona miała miejsce za oceanem w Sebring – w tym roku było to już tylko Silverstone, a jednak Toyota zdecydowała się poczekać z prezentacją zmian w prototypach właśnie do 6-godzinnej batalii w Belgii. Po raz kolejny, Spa-Francorchamps to także ostatni wyścig przed prestiżowym Le Mans 24h – dlatego też prócz nowych pojazdów, w Belgii zobaczymy również dodatkowe załogi przygotowywane już pod starcie na kultowym Circuit De La Sarthe. Z drugiej jednak strony – w Franchorchamps są i takie, które pomimo szansy na próbę przed 24-godzinnym wyścigiem, w belgijskich Ardenach się pojawić nie zamierzają…

Bez dwóch zdań, na czele nowości w Belgii wysuwają się fabryczne modernizacje prototypów LMP1. Ważniejszą jest tu tym razem nowość ze strony Toyoty, która w Silverstone walczyła jeszcze w prototypach 2012 – w Spa natomiast, pojawi się ona już z jednym z pojazdów przygotowanych do startów w sezonie 2013. Pojazd nr 7 wyróżniał się będzie przede wszystkim innym, bardziej krągłym kształtem przednich lamp – co oczywiste jednak, większość zmian zaszła w miejscach niedostępnych dla oka kibica. Zmodernizowane zostało zawieszenie i układ napędowy (najwięcej układ hybrydowy), by były one jeszcze wytrzymalsze na długodystansowe batalie – a także by sprawdzić w nich rozwiązania, które Toyota przygotowuje już na zmiany w regulaminie technicznym sezonu 2014. Lampy wskazują natomiast na zmiany w nadwoziu – to i monocoque także zostały lekko zmodernizowane, m.in. by wprowadzić w nie dodatkowe 15 kg zapisane w tym sezonie w regulaminie technicznym. W pojeździe nr 7 pojawią się Alexander Wurz, Nicolas Lapierre i Kazuki Nakajima – w mniej „odmienionym” nr 8 wystartują Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin i Sébastien Buemi.

Toyota TS030 Hybrid wersja na rok 2013 Audi R18 e-tron euattro "longtail"

Jaką odpowiedź przygotowało Audi? Jak wiemy, ich zmodernizowane na sezon 2013 prototypy pojawiły się już na Silverstone, także w Spa nie będziemy mieli do czynienia z jakimiś wielkimi nowościami w dwóch podstawowych załogach Audi Sport – w Belgii wystartuje jednak jeszcze jeden R18 E-tron Quattro, i tu znajdziemy coś, co warto szerzej opisać. Dodatkowy skład Marc Gené, Lucas Di Grassi i Oliver Jarvis przetestuje mianowicie specyficzną wersję „long tail”, różniącą się od standardowego E-trona nieco wydłużonym tyłem. Co ciekawe, pojazd wcale nie jest dłuższy od swojego pierwowzoru – po prostu zrównano elementy jego nadwozia z wystającym do tej pory „skrzydłem”  – a celem tego jest, by lepiej sprawował się on na długich prostych, co może się przydać w rywalizacji na kultowym Circuit De La Sarthe. Czy jednak samochód będzie w miarę stabilny także na zakrętach – to właśnie mają sprawdzić w Belgii kierowcy prototypu nr 3. Pozostałe dwie załogi będą walczyć o punkty w FIA WEC w standardowych E-Tron Quattro – a dla przypomnienia, Spa-Francorchamps był w ubiegłym roku miejscem ostatniego zwycięstwa tradycyjnych R18 Ultra nad pojazdami hybrydowymi.

W LMP1 pojawią się również trzej prywatni konkurenci fabrycznych prototypów – swoje standardowe załogi wystawiają zarówno szwajcarski Rebellion Racing z dwoma Lolami B12/60 z silnikami Toyoty, jak i brytyjski Strakka Racing z pojedynczym w stawce HPD ARX-03c.

W kategorii LMP2 doszło do małego przetasowania ekip. Z listy startowej zniknął chiński zespół KCMG, który zapowiadał obecność w dwóch pierwszych europejskich odsłonach serii FIA WEC, by w ten sposób przygotować się do startu w Le Mans 24h. Zamiast Chińczyków, do walki staną w końcu kierowcy Gulf Racing Middle East z jedną Lolą B12/80 Coupé – a także brytyjski zespół Jota Sport, który regularnie startować ma nie w FIA WEC, ale w Europejskiej Serii Le Mans, ELMS. Jota ma jednak powody być tu obecnym – po pierwsze, podobnie jak w zapowiedzi KCMG, także i oni chcą się tu przygotować do 24-godzinnej batalii na De La Sarthe – po drugie, to właśnie oni zwyciężyli w ubiegłorocznym wyścigu na Spa-Francorchamps. W Belgii pojawi się także ich główny konkurent z wyścigu w roku 2012 oraz zwycięzca z Silverstone, ekipa ADR-Delta – jak również trzy prototypy OAK Racing, pojedyncze pojazdy od Greaves Motorsport, G-Drive i Pecom oraz dwa Lotusy T128, w jednym z których Christophe’a Bouchut zastąpi James Rossitier.

Standardową grupę sześciu konkurentów kategorii GTE Pro zasili siódmy pojazd, jeszcze  bardziej wzburzając ekipy AF Corse i Porsche Team Manthey po zaskakującym zwycięstwie Aston Martina na Silverstone. Owym trzecim pojazdem będzie właśnie kolejny fabryczny V8 Vantage GTE – tyle, że w poszczególnych załogach tej marki dojdzie do pewnych przetasowań. W zwycięskim w Anglii pojeździe nr 97, Bruno Sennę zastąpi Peter Dumbreck – Senna pojawi się w pojeździe nr 98 z Frédériciem Makowieckim i ściągniętym tu Robem Bellem – a Pedro Lamy wystartuje w nr 99 z Paulem Dalla Laną i Richiem Stanaway’em. W pozostałych ekipach, kierowcy pozostaną ci sami, co obecni na Silverstone – co będzie ważne szczególnie dla załogi Porsche nr 92, w której Richard Lietz i Marc Lieb (tu razem z Romainem Dumas) to ubiegłoroczni zwycięzcy Spa-Francorchamps, wtedy w Porsche zespołu Team Felbermayr-Proton.

Zespół Proton, w tym roku walczył będzie samodzielnie i już tylko w kategorii GTE Am – tu, w stosunku do Silverstone, jedyną dużą zmianą będzie pojawienie się drugiego Ferrari ekipy AF Corse. Zwycięstwa sprzed roku bronić będzie natomiast Raymond Narac w Porsche zespołu IMSA Performance Matmut – Francuz jako jedyny ostał się ze zwycięskiej trójki, a jego nowymi kolegami będą Christophe Bourret i Jean-Karl Vernay. Z pewnością, kibice patrzyć będą również na dwie załogi Aston Martinów, szczególnie „duński” skład nr 95, który wywiózł zwycięstwo z Silverstone – stawiając pytanie, czy owy sukces był jedynie ich pojedynczym wybrykiem, czy też Aston Martin zapowiada się na poważnego kandydata w rywalizacji o mistrzostwo serii.

Dwudniowa impreza rozpocznie się piątkowymi sesjami treningowymi w godzinach 9:00 i 14:30 – w ten sam dzień odbędą się również kwalifikacje, o godzinie 18:50. W sobotę, rano o godzinie 9:00 wystartuje szybka, 20-minutowa rozgrzewka – po czym, o godzinie 14:30 rozpocznie się 6-godzinna rywalizacja.

Nr Kierowcy Zespół Samochód
  LMP1    
1

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
3

Marc Gené
Oliver Jarvis
Lucas Di Grassi

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro "longtail"
7

Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
Kazuki Nakajima
Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid 2013
8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid 2012
12

Nicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
13

Andrea Belicchi
Mathias Beche
Congfu Cheng
Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
21

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane

Strakka Racing HPD ARX-03c
  LMP2    
24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
OAK Racing Morgan OAK Nissan
25

Tor Graves
Antonio Pizzonia
James Walker
Delta-ADR Oreca 03 Nissan
26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway

G-Drive Racing Oreca 03 Nissan
28



Fabien Giroix
Frédéric Fatien
Keiko Ihara
Gulf Racing Middle East Lola B12/80 Coupé Nissan
31

Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
James Rossiter
Lotus Lotus T128
32

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
Lotus Lotus T128
35

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
OAK Racing Morgan OAK Nissan
38
Simon Dolan
Oliver Turvey
Jota Sport  Zytek Z11SN Nissan
41

Tom Kimber-Smith
Chris Dyson
Michael Marsal

Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
45
Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
OAK Racing Morgan OAK Nissan
49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
Pecom Racing Oreca 03 Nissan
  LMGTE Pro    
51

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
71
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91

Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
Timo Bernhard
Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991)
92

Marc Lieb
Richard Lietz
Romain Dumas
Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991)
97

Darren Turner
Stefan Mücke
Peter Dumbreck
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
98

Rob Bell
Bruno Senna
Frédéric Makowiecki
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
99

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Richie Stanaway
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
  LMGTE Am    
50

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1
54

Yannick Mallegol
Jean-Marc Bachelier
Howard Blank
AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
Krohn Racing Ferrari 458 Italia GTC
61

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
76

Raymond Narac
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay
IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR (997)
81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Philipp Peter
8 Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Proton Competition Porsche 911 GT3 RSR (997)
95

Allan Simonsen
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
96

Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze