W ten weekend odbędzie się druga runda serii FIA WEC: 6-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps. Czołowe ekipy zapowiadają w Belgii start swoich nowych odsłon prototypów LMP1.
Jeden z najsłynniejszych i najpiękniejszych torów wyścigowych na świecie, w Długodystansowych Mistrzostwach Świata zyskał dość ciekawą przypadłość: to właśnie tu, a nie w rozpoczynającej sezon rywalizacji, czołowe ekipy prezentują swoje nowinki przygotowane na kolejny sezon serii WEC. O ile w roku 2012 było to jeszcze zrozumiałe, gdyż pierwsza odsłona miała miejsce za oceanem w Sebring – w tym roku było to już tylko Silverstone, a jednak Toyota zdecydowała się poczekać z prezentacją zmian w prototypach właśnie do 6-godzinnej batalii w Belgii. Po raz kolejny, Spa-Francorchamps to także ostatni wyścig przed prestiżowym Le Mans 24h – dlatego też prócz nowych pojazdów, w Belgii zobaczymy również dodatkowe załogi przygotowywane już pod starcie na kultowym Circuit De La Sarthe. Z drugiej jednak strony – w Franchorchamps są i takie, które pomimo szansy na próbę przed 24-godzinnym wyścigiem, w belgijskich Ardenach się pojawić nie zamierzają…
Bez dwóch zdań, na czele nowości w Belgii wysuwają się fabryczne modernizacje prototypów LMP1. Ważniejszą jest tu tym razem nowość ze strony Toyoty, która w Silverstone walczyła jeszcze w prototypach 2012 – w Spa natomiast, pojawi się ona już z jednym z pojazdów przygotowanych do startów w sezonie 2013. Pojazd nr 7 wyróżniał się będzie przede wszystkim innym, bardziej krągłym kształtem przednich lamp – co oczywiste jednak, większość zmian zaszła w miejscach niedostępnych dla oka kibica. Zmodernizowane zostało zawieszenie i układ napędowy (najwięcej układ hybrydowy), by były one jeszcze wytrzymalsze na długodystansowe batalie – a także by sprawdzić w nich rozwiązania, które Toyota przygotowuje już na zmiany w regulaminie technicznym sezonu 2014. Lampy wskazują natomiast na zmiany w nadwoziu – to i monocoque także zostały lekko zmodernizowane, m.in. by wprowadzić w nie dodatkowe 15 kg zapisane w tym sezonie w regulaminie technicznym. W pojeździe nr 7 pojawią się Alexander Wurz, Nicolas Lapierre i Kazuki Nakajima – w mniej „odmienionym” nr 8 wystartują Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin i Sébastien Buemi.
Toyota TS030 Hybrid wersja na rok 2013 | Audi R18 e-tron euattro "longtail" |
Jaką odpowiedź przygotowało Audi? Jak wiemy, ich zmodernizowane na sezon 2013 prototypy pojawiły się już na Silverstone, także w Spa nie będziemy mieli do czynienia z jakimiś wielkimi nowościami w dwóch podstawowych załogach Audi Sport – w Belgii wystartuje jednak jeszcze jeden R18 E-tron Quattro, i tu znajdziemy coś, co warto szerzej opisać. Dodatkowy skład Marc Gené, Lucas Di Grassi i Oliver Jarvis przetestuje mianowicie specyficzną wersję „long tail”, różniącą się od standardowego E-trona nieco wydłużonym tyłem. Co ciekawe, pojazd wcale nie jest dłuższy od swojego pierwowzoru – po prostu zrównano elementy jego nadwozia z wystającym do tej pory „skrzydłem” – a celem tego jest, by lepiej sprawował się on na długich prostych, co może się przydać w rywalizacji na kultowym Circuit De La Sarthe. Czy jednak samochód będzie w miarę stabilny także na zakrętach – to właśnie mają sprawdzić w Belgii kierowcy prototypu nr 3. Pozostałe dwie załogi będą walczyć o punkty w FIA WEC w standardowych E-Tron Quattro – a dla przypomnienia, Spa-Francorchamps był w ubiegłym roku miejscem ostatniego zwycięstwa tradycyjnych R18 Ultra nad pojazdami hybrydowymi.
W LMP1 pojawią się również trzej prywatni konkurenci fabrycznych prototypów – swoje standardowe załogi wystawiają zarówno szwajcarski Rebellion Racing z dwoma Lolami B12/60 z silnikami Toyoty, jak i brytyjski Strakka Racing z pojedynczym w stawce HPD ARX-03c.
W kategorii LMP2 doszło do małego przetasowania ekip. Z listy startowej zniknął chiński zespół KCMG, który zapowiadał obecność w dwóch pierwszych europejskich odsłonach serii FIA WEC, by w ten sposób przygotować się do startu w Le Mans 24h. Zamiast Chińczyków, do walki staną w końcu kierowcy Gulf Racing Middle East z jedną Lolą B12/80 Coupé – a także brytyjski zespół Jota Sport, który regularnie startować ma nie w FIA WEC, ale w Europejskiej Serii Le Mans, ELMS. Jota ma jednak powody być tu obecnym – po pierwsze, podobnie jak w zapowiedzi KCMG, także i oni chcą się tu przygotować do 24-godzinnej batalii na De La Sarthe – po drugie, to właśnie oni zwyciężyli w ubiegłorocznym wyścigu na Spa-Francorchamps. W Belgii pojawi się także ich główny konkurent z wyścigu w roku 2012 oraz zwycięzca z Silverstone, ekipa ADR-Delta – jak również trzy prototypy OAK Racing, pojedyncze pojazdy od Greaves Motorsport, G-Drive i Pecom oraz dwa Lotusy T128, w jednym z których Christophe’a Bouchut zastąpi James Rossitier.
Standardową grupę sześciu konkurentów kategorii GTE Pro zasili siódmy pojazd, jeszcze bardziej wzburzając ekipy AF Corse i Porsche Team Manthey po zaskakującym zwycięstwie Aston Martina na Silverstone. Owym trzecim pojazdem będzie właśnie kolejny fabryczny V8 Vantage GTE – tyle, że w poszczególnych załogach tej marki dojdzie do pewnych przetasowań. W zwycięskim w Anglii pojeździe nr 97, Bruno Sennę zastąpi Peter Dumbreck – Senna pojawi się w pojeździe nr 98 z Frédériciem Makowieckim i ściągniętym tu Robem Bellem – a Pedro Lamy wystartuje w nr 99 z Paulem Dalla Laną i Richiem Stanaway’em. W pozostałych ekipach, kierowcy pozostaną ci sami, co obecni na Silverstone – co będzie ważne szczególnie dla załogi Porsche nr 92, w której Richard Lietz i Marc Lieb (tu razem z Romainem Dumas) to ubiegłoroczni zwycięzcy Spa-Francorchamps, wtedy w Porsche zespołu Team Felbermayr-Proton.
Zespół Proton, w tym roku walczył będzie samodzielnie i już tylko w kategorii GTE Am – tu, w stosunku do Silverstone, jedyną dużą zmianą będzie pojawienie się drugiego Ferrari ekipy AF Corse. Zwycięstwa sprzed roku bronić będzie natomiast Raymond Narac w Porsche zespołu IMSA Performance Matmut – Francuz jako jedyny ostał się ze zwycięskiej trójki, a jego nowymi kolegami będą Christophe Bourret i Jean-Karl Vernay. Z pewnością, kibice patrzyć będą również na dwie załogi Aston Martinów, szczególnie „duński” skład nr 95, który wywiózł zwycięstwo z Silverstone – stawiając pytanie, czy owy sukces był jedynie ich pojedynczym wybrykiem, czy też Aston Martin zapowiada się na poważnego kandydata w rywalizacji o mistrzostwo serii.
Dwudniowa impreza rozpocznie się piątkowymi sesjami treningowymi w godzinach 9:00 i 14:30 – w ten sam dzień odbędą się również kwalifikacje, o godzinie 18:50. W sobotę, rano o godzinie 9:00 wystartuje szybka, 20-minutowa rozgrzewka – po czym, o godzinie 14:30 rozpocznie się 6-godzinna rywalizacja.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | |||
LMP1 | ||||||
1 |
André Lotterer |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 |
Tom Kristensen |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
3 |
Marc Gené |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro "longtail" | |||
7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre Kazuki Nakajima |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid 2013 | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid 2012 | |||
12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
21 |
Nick Leventis |
Strakka Racing | HPD ARX-03c | |||
LMP2 | ||||||
24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
25 | Tor Graves Antonio Pizzonia James Walker |
Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | ||
28 |
|
Fabien Giroix Frédéric Fatien Keiko Ihara |
Gulf Racing Middle East | Lola B12/80 Coupé Nissan | ||
31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi James Rossiter |
Lotus | Lotus T128 | |||
32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
Lotus | Lotus T128 | |||
35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
38 | Simon Dolan Oliver Turvey |
Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
41 |
Tom Kimber-Smith |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
45 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin |
OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | |||
LMGTE Pro | ||||||
51 |
Gianmaria Bruni |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet Timo Bernhard |
Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | |||
92 | Marc Lieb Richard Lietz Romain Dumas |
Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke Peter Dumbreck |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
98 | Rob Bell Bruno Senna Frédéric Makowiecki |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
99 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Richie Stanaway |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
LMGTE Am | ||||||
50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
54 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 |
Jack Gerber |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Christophe Bourret Jean-Karl Vernay |
IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Philipp Peter |
8 Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
96 | Roald Goethe Stuart Hall Jamie Campbell-Walter |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.