Kamui Kobayashi, Mike Conway i José María López odnieśli zwycięstwo w wyścigu 6 godzin Fuji – przedostatniej rundzie sezonu 2023 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Toyota musiała mocno zapracować na dublet, walcząc z Porsche i Ferrari.
Odważnym startem popisał się Laurens Vanthoor, który zaatakował obie Toyoty w pierwszym zakręcie i objął prowadzenie. Mike Conway i Sébastien Buemi zostali wypchnięci na zewnętrzną stronę toru, co wykorzystał Miguel Molina w Ferrari #50, awansując z szóstego na drugą lokatę. Conway spadł na trzecie miejsce, a na czwarte wyszedł James Calado w Ferrari #51, który wyprzedził Alexa Lynna w Cadillacu #6.
Gdy jedno Porsche objęło prowadzenie, drugie spadło na sam koniec stawki. Michael Christensen przebił lewą tylną oponę po kontakcie z Calado. Duńczyk pozostał na okrążeniu lidera dzięki wyjazdowi samochodu bezpieczeństwa – ten musiał interweniować po tym, jak Luis Pérez Companc w Ferrari #83 wypadł z toru w pierwszym zakręcie.
Zespół Porsche popełnił jednak błąd i po zmianie koła przy zamkniętej alei serwisowej nie ściągnął swojego kierowcy ponownie przy zielonej fladze, za co załoga #5 otrzymała 3-minutową karę stop&go.
Wyścig został wznowiony po dwóch okrążeniach. Vanthoor odjechał od reszty stawki na restarcie, a Molina natychmiast znalazł się pod presją ze strony Conwaya. Kierowca Ferrari #50 agresywnie bronił się przed Toyotą i przyblokował Brytyjczyka, przez co wyprzedził go Calado w drugim Ferrari. Do swojego zespołowego kolegi następnie dołączył Buemi, po tym jak wyprzedził Lynna w Cadillacu. Na siódme miejsce wyszedł wkrótce António Félix da Costa z Hertz Team Jota, wyprzedzając obu kierowców Peugeota, a jego śladami podążył Harry Tincknell z Proton Competition.
Czołówka zaczęła się rozjeżdżać, a Calado wstrzymywał za sobą dwie Toyoty, zużywając przy tym tylne opony. Po 21 okrążeniach Conway w końcu wyprzedził Kierowcę Ferrari w pierwszym zakręcie. Osiem okrążeń później śladami swojego zespołowego kolegi podążył Buemi.
Conway tymczasem dojechał do jadącego na drugim miejscu Moliny i wyprzedził Ferrari #50 w pierwszym zakręcie na 30. okrążeniu. Tincknell natomiast awansował na siódme miejsce, po tym jak da Costa wyjechał poza tor wyprzedzając prototyp LMP2.
Vanthoor zjechał do boksów jako pierwszy ze stawki hipersamochodów, na koniec 32. okrążenia. Na prowadzenie wyszedł w tym momencie Conway, a cztery okrążenia później na czele znajdowały się już dwie Toyoty – Buemi wyprzedził bowiem Molinę w pierwszym zakręcie.
Calado zjechał do boksów jako drugi na 37. okrążeniu, a w przeciągu kolejnych trzech okrążeń w alei serwisowej zameldowała się cała stawka. Prawie każdy zespół zdecydował się na zmianę opon z lewej strony, poza Hertz Team Jota i Cadillakiem.
Vanthoor powrócił na prowadzenie, a szybszy pit-stop sprawił, że António Félix da Costa wyszedł na trzecie miejsce, rozdzielając obie Toyoty. Portugalczyk nie zdołał jednak długo utrzymać za sobą Buemiego. Lynn w Cadillaku był kolejnym wygranym pierwszej serii pit-stopów, przeskakując przed oba Ferrari.
Molina w #50 popełnił następnie błąd i wypadł z pierwszego zakrętu, co wykorzystał Calado, wychodząc przed swojego kolegę z zespołu. Brytyjczyk następnie dogonił i wyprzedził Lynna, natomiast Molina stracił kolejną lokatę na rzecz Harry’ego Tincknella. Kierowca Proton Competition następnie szybko dogonił i objechał Lynna, a na ich oczach Calado wyprzedził da Costę. Na 54. okrążeniu Molina również wyprzedził Lynna, natomiast da Costa musiał zjechać do alei serwisowej, aby odbyć karę za kolizję z własnym zespołowym kolegą Davidem Heinemeirem-Hanssonem w prototypie LMP2.
Drugą serię pit-stopów również rozpoczął Vanthoor, który pod koniec drugiej godziny oddał prowadzące Porsche #6 w ręce Kévina Estre. Okrążenie później Will Stevens zastąpił da Costę w Hertz Team Jota, a Richard Westbrook zasiadł w Cadillacu. Reszta stawki zatrzymała się już po upływie dwóch godzin. Estre objął wtedy prowadzenie, przed José Maríą Lópezem i Ryō Hirakawą w Toyotach oraz Antonio Giovinazzim i Nicklasem Nielsenem w Ferrari. Problemy w alei serwisowej miał zespół Proton Competition, który musiał wprowadzić swoje Porsche do garażu przez awarię pasów bezpieczeństwa.
Estre od samego początku swojej zmiany miał trudności ze zmianą biegów. Skutecznie utrzymywał jednak za sobą obie Toyoty i dopiero kilka zakrętów przed jego zjazdem do boksów wyprzedził go Hirakawa w #8.
Za kierownicą Porsche zasiadł na ostatnią zmianę André Lotterer, a na kolejnych okrążeniach w Toyotach pojawili się Kamui Kobayashi i Brendon Hartley. Oba japońskie auta po sekwencji pit-stopów znalazły się przed Porsche, co zadecydowało o wynikach wyścigu. Dzięki staraniom Hirakawy, na prowadzeniu znajdował się samochód #8. Hartley nie zdołał jednak dorównać tempa swojemu zmiennikowi i na półtorej godziny do mety wyprzedził go Kobayashi w #7.
W takiej kolejności stawka dojechała już do mety. Kobayashi odjechał od Hartleya na 39 sekund i odniósł zwycięstwo dla załogi #7. Lotterer nie zdołał już ponownie rozdzielić kierowców Toyoty i dojechał na trzeciej pozycji.
Z okrążeniem straty do mety dojechały dwa Ferrari, mając za sobą Porsche od Hertz Team Jota, dwa Peugeoty, Porsche od Proton Competition i Cadillac, który stracił dziesięć okrążeń przez awarię piasty.
W klasie LMP2 zwyciężyli Robert Kubica, Louis Delétraz i Sean Gelael z Team WRT #41. Polski zespół Inter Europol Competition finiszował na dziewiątej pozycji.
Zwycięstwo w klasie GTE Am odnieśli Davide Rigon, Thomas Flohr i Francesco Castellacci.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López | HypercarHY | Toyota Gazoo Racing | 229 okr. | 229 | |||
2 | 8 | Sébastien Buemi Brendon Hartley Ryō Hirakawa | HypercarHY | Toyota Gazoo Racing | + 39,119 | 229 | |||
3 | 6 | Kévin Estre André Lotterer Laurens Vanthoor | HypercarHY | Porsche Penske Motorsport | + 47,768 | 229 | |||
4 | 50 | Antonio Fuoco Miguel Molina Nicklas Nielsen | HypercarHY | Ferrari AF Corse | + 1 okr. | 228 | |||
5 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado Antonio Giovinazzi | HypercarHY | Ferrari AF Corse | + 1 okr. | 228 | |||
6 | 38 | António Félix da Costa Will Stevens Yifei Ye | HypercarHY | Hertz Team JOTA | + 1 okr. | 228 | |||
7 | 94 | Loïc Duval Gustavo Menezes Stoffel Vandoorne | HypercarHY | Peugeot TotalEnergies | + 1 okr. | 228 | |||
8 | 93 | Paul di Resta Mikkel Jensen Jean-Éric Vergne | HypercarHY | Peugeot TotalEnergies | + 3 okr. | 226 | |||
9 | 99 | Gianmaria Bruni Harry Tincknell Neel Jani | HypercarHY | Proton Competition | + 8 okr. | 221 | |||
10 | 2 | Earl Bamber Alex Lynn Richard Westbrook | HypercarHY | Cadillac Racing | + 10 okr. | 219 | |||
11 | 41 | Rui Andrade Robert Kubica Louis Delétraz | LMP2 | Team WRT | + 10 okr. | 219 | |||
12 | 22 | Frederick Lubin Philip Hanson Filipe Albuquerque | LMP2 | United Autosports | + 11 okr. | 218 | |||
13 | 31 | Sean Gelael Ferdinand Habsburg Robin Frijns | LMP2 | Team WRT | + 11 okr. | 218 | |||
14 | 23 | Joshua Pierson Ben Hanley Oliver Jarvis | LMP2 | United Autosports | + 11 okr. | 218 | |||
15 | 36 | Matthieu Vaxivière Julien Canal Charles Milesi | LMP2 | Alpine Elf Endurance Team | + 11 okr. | 218 | |||
16 | 28 | David Heinemeier Hansson Pietro Fittipaldi Oliver Rasmussen | LMP2 | JOTA | + 11 okr. | 218 | |||
17 | 10 | Ryan Cullen Matthias Kaiser Gabriel Aubry | LMP2 | Vector Sport | + 12 okr. | 217 | |||
18 | 9 | Filip Ugran Bent Viscaal Juan Manuel Correa | LMP2 | Prema Racing | + 12 okr. | 217 | |||
19 | 34 | Jakub Śmiechowski Fabio Scherer Albert Costa | LMP2 | Inter Europol Competition | + 12 okr. | 217 | |||
20 | 63 | Doriane Pin Andrea Caldarelli Daniił Kwiat | LMP2 | Prema Racing | + 13 okr. | 216 | |||
21 | 35 | André Negrão Memo Rojas Oliver Caldwell | LMP2 | Alpine Elf Endurance Team | + 13 okr. | 216 | |||
22 | 4 | Esteban Guerrieri Tristan Vautier João Paulo de Oliveira | Hypercar | Floyd Vanwall Racing Team | + 18 okr. | 211 | |||
23 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Davide Rigon | LMGTE Am | AF Corse | + 19 okr. | 210 | |||
24 | 33 | Ben Keating Nicolás Varrone Nicky Catsburg | LMGTE Am | Corvette Racing | + 19 okr. | 210 | |||
25 | 57 | Takeshi Kimura Scott Huffaker Ritomo Miyata | LMGTE Am | Kessel Racing | + 19 okr. | 210 | |||
26 | 85 | Sarah Bovy Michelle Gatting Rahel Frey | LMGTE Am | Iron Dames | + 19 okr. | 210 | |||
27 | 56 | PJ Hyett Gunnar Jeannette Matteo Cairoli | LMGTE Am | Project 1 - AO | + 19 okr. | 210 | |||
28 | 77 | Christian Ried Mikkel Pedersen Julien Andlauer | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | + 19 okr. | 210 | |||
29 | 98 | Ian James Daniel Mancinelli Alex Riberas | LMGTE Am | Northwest AMR | + 19 okr. | 210 | |||
30 | 86 | Michael Wainwright Riccardo Pera Benjamin Barker | LMGTE Am | GR Racing | + 19 okr. | 210 | |||
31 | 83 | Luis Pérez-Companc Lilou Wadoux Alessio Rovera | LMGTE Am | Richard Mille AF Corse | + 20 okr. | 209 | |||
32 | 777 | Satoshi Hoshino Casper Stevenson Tomonobu Fujii | LMGTE Am | D'Station Racing | + 20 okr. | 209 | |||
33 | 60 | Claudio Schiavoni Matteo Cressoni Alessio Picariello | LMGTE Am | Iron Lynx | + 20 okr. | 209 | |||
34 | 21 | Hiroshi Koizumi Simon Mann Kei Cozzolino | LMGTE Am | AF Corse | + 21 okr. | 208 | |||
35 | 25 | Ahmad Al Harthy Michael Dinan Charlie Eastwood | LMGTE Am | ORT by TF | + 23 okr. | 206 | |||
36 | 5 | Dane Cameron Michael Christensen Frédéric Makowiecki | HypercarHY | Porsche Penske Motorsport | + 47 okr. | 182 |
Wesprzyj nas na Patronite.