Toyota pokonuje Porsche w domowym wyścigu, Kubica wygrywa w LMP2

Kamui Kobayashi, Mike Conway i José María López odnieśli zwycięstwo w wyścigu 6 godzin Fuji – przedostatniej rundzie sezonu 2023 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Toyota musiała mocno zapracować na dublet, walcząc z Porsche i Ferrari.

Odważnym startem popisał się Laurens Vanthoor, który zaatakował obie Toyoty w pierwszym zakręcie i objął prowadzenie. Mike Conway i Sébastien Buemi zostali wypchnięci na zewnętrzną stronę toru, co wykorzystał Miguel Molina w Ferrari #50, awansując z szóstego na drugą lokatę. Conway spadł na trzecie miejsce, a na czwarte wyszedł James Calado w Ferrari #51, który wyprzedził Alexa Lynna w Cadillacu #6.

Gdy jedno Porsche objęło prowadzenie, drugie spadło na sam koniec stawki. Michael Christensen przebił lewą tylną oponę po kontakcie z Calado. Duńczyk pozostał na okrążeniu lidera dzięki wyjazdowi samochodu bezpieczeństwa – ten musiał interweniować po tym, jak Luis Pérez Companc w Ferrari #83 wypadł z toru w pierwszym zakręcie.

Zespół Porsche popełnił jednak błąd i po zmianie koła przy zamkniętej alei serwisowej nie ściągnął swojego kierowcy ponownie przy zielonej fladze, za co załoga #5 otrzymała 3-minutową karę stop&go.

Wyścig został wznowiony po dwóch okrążeniach. Vanthoor odjechał od reszty stawki na restarcie, a Molina natychmiast znalazł się pod presją ze strony Conwaya. Kierowca Ferrari #50 agresywnie bronił się przed Toyotą i przyblokował Brytyjczyka, przez co wyprzedził go Calado w drugim Ferrari. Do swojego zespołowego kolegi następnie dołączył Buemi, po tym jak wyprzedził Lynna w Cadillacu. Na siódme miejsce wyszedł wkrótce António Félix da Costa z Hertz Team Jota, wyprzedzając obu kierowców Peugeota, a jego śladami podążył Harry Tincknell z Proton Competition.

Czołówka zaczęła się rozjeżdżać, a Calado wstrzymywał za sobą dwie Toyoty, zużywając przy tym tylne opony. Po 21 okrążeniach Conway w końcu wyprzedził Kierowcę Ferrari w pierwszym zakręcie. Osiem okrążeń później śladami swojego zespołowego kolegi podążył Buemi.

Conway tymczasem dojechał do jadącego na drugim miejscu Moliny i wyprzedził Ferrari #50 w pierwszym zakręcie na 30. okrążeniu. Tincknell natomiast awansował na siódme miejsce, po tym jak da Costa wyjechał poza tor wyprzedzając prototyp LMP2.

Vanthoor zjechał do boksów jako pierwszy ze stawki hipersamochodów, na koniec 32. okrążenia. Na prowadzenie wyszedł w tym momencie Conway, a cztery okrążenia później na czele znajdowały się już dwie Toyoty – Buemi wyprzedził bowiem Molinę w pierwszym zakręcie.

Calado zjechał do boksów jako drugi na 37. okrążeniu, a w przeciągu kolejnych trzech okrążeń w alei serwisowej zameldowała się cała stawka. Prawie każdy zespół zdecydował się na zmianę opon z lewej strony, poza Hertz Team Jota i Cadillakiem.

Vanthoor powrócił na prowadzenie, a szybszy pit-stop sprawił, że António Félix da Costa wyszedł na trzecie miejsce, rozdzielając obie Toyoty. Portugalczyk nie zdołał jednak długo utrzymać za sobą Buemiego. Lynn w Cadillaku był kolejnym wygranym pierwszej serii pit-stopów, przeskakując przed oba Ferrari.

Molina w #50 popełnił następnie błąd i wypadł z pierwszego zakrętu, co wykorzystał Calado, wychodząc przed swojego kolegę z zespołu. Brytyjczyk następnie dogonił i wyprzedził Lynna, natomiast Molina stracił kolejną lokatę na rzecz Harry’ego Tincknella. Kierowca Proton Competition następnie szybko dogonił i objechał Lynna, a na ich oczach Calado wyprzedził da Costę. Na 54. okrążeniu Molina również wyprzedził Lynna, natomiast da Costa musiał zjechać do alei serwisowej, aby odbyć karę za kolizję z własnym zespołowym kolegą Davidem Heinemeirem-Hanssonem w prototypie LMP2.

Drugą serię pit-stopów również rozpoczął Vanthoor, który pod koniec drugiej godziny oddał prowadzące Porsche #6 w ręce Kévina Estre. Okrążenie później Will Stevens zastąpił da Costę w Hertz Team Jota, a Richard Westbrook zasiadł w Cadillacu. Reszta stawki zatrzymała się już po upływie dwóch godzin. Estre objął wtedy prowadzenie, przed José Maríą Lópezem i Ryō Hirakawą w Toyotach oraz Antonio Giovinazzim i Nicklasem Nielsenem w Ferrari. Problemy w alei serwisowej miał zespół Proton Competition, który musiał wprowadzić swoje Porsche do garażu przez awarię pasów bezpieczeństwa.

Estre od samego początku swojej zmiany miał trudności ze zmianą biegów. Skutecznie utrzymywał jednak za sobą obie Toyoty i dopiero kilka zakrętów przed jego zjazdem do boksów wyprzedził go Hirakawa w #8.

Za kierownicą Porsche zasiadł na ostatnią zmianę André Lotterer, a na kolejnych okrążeniach w Toyotach pojawili się Kamui Kobayashi i Brendon Hartley. Oba japońskie auta po sekwencji pit-stopów znalazły się przed Porsche, co zadecydowało o wynikach wyścigu. Dzięki staraniom Hirakawy, na prowadzeniu znajdował się samochód #8. Hartley nie zdołał jednak dorównać tempa swojemu zmiennikowi i na półtorej godziny do mety wyprzedził go Kobayashi w #7.

W takiej kolejności stawka dojechała już do mety. Kobayashi odjechał od Hartleya na 39 sekund i odniósł zwycięstwo dla załogi #7. Lotterer nie zdołał już ponownie rozdzielić kierowców Toyoty i dojechał na trzeciej pozycji.

Z okrążeniem straty do mety dojechały dwa Ferrari, mając za sobą Porsche od Hertz Team Jota, dwa Peugeoty, Porsche od Proton Competition i Cadillac, który stracił dziesięć okrążeń przez awarię piasty.

W klasie LMP2 zwyciężyli Robert Kubica, Louis Delétraz i Sean Gelael z Team WRT #41. Polski zespół Inter Europol Competition finiszował na dziewiątej pozycji.

Zwycięstwo w klasie GTE Am odnieśli Davide Rigon, Thomas Flohr i Francesco Castellacci.

PNrKierowcaKlasaZespół RezultatOkr.
17


Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
HypercarHYToyota Gazoo Racing229 okr.229
28


Sébastien Buemi
Brendon Hartley
Ryō Hirakawa
HypercarHYToyota Gazoo Racing+ 39,119229
36


Kévin Estre
André Lotterer
Laurens Vanthoor
HypercarHYPorsche Penske Motorsport+ 47,768229
450


Antonio Fuoco
Miguel Molina
Nicklas Nielsen
HypercarHYFerrari AF Corse+ 1 okr.228
551


Alessandro Pier Guidi
James Calado
Antonio Giovinazzi
HypercarHYFerrari AF Corse+ 1 okr.228
638


António Félix da Costa
Will Stevens
Yifei Ye
HypercarHYHertz Team Jota+ 1 okr.228
794


Loïc Duval
Gustavo Menezes
Stoffel Vandoorne
HypercarHYPeugeot TotalEnergies+ 1 okr.228
893


Paul di Resta
Mikkel Jensen
Jean-Éric Vergne
HypercarHYPeugeot TotalEnergies+ 3 okr.226
999


Gianmaria Bruni
Harry Tincknell
Neel Jani
HypercarHYProton Competition+ 8 okr.221
102


Earl Bamber
Alex Lynn
Richard Westbrook
HypercarHYCadillac Racing+ 10 okr.219
1141


Rui Andrade
Robert Kubica
Louis Delétraz
LMP2Team WRT+ 10 okr.219
1222


Frederick Lubin
Philip Hanson
Filipe Albuquerque
LMP2United Autosports+ 11 okr.218
1331


Sean Gelael
Ferdinand Habsburg
Robin Frijns
LMP2Team WRT+ 11 okr.218
1423


Joshua Pierson
Ben Hanley
Oliver Jarvis
LMP2United Autosports+ 11 okr.218
1536


Matthieu Vaxivière
Julien Canal
Charles Milesi
LMP2Alpine Elf Endurance Team+ 11 okr.218
1628


David Heinemeier Hansson
Pietro Fittipaldi
Oliver Rasmussen
LMP2Jota+ 11 okr.218
1710


Ryan Cullen
Matthias Kaiser
Gabriel Aubry
LMP2Vector Sport+ 12 okr.217
189


Filip Ugran
Bent Viscaal
Juan Manuel Correa
LMP2Prema Racing+ 12 okr.217
1934


Jakub Śmiechowski
Fabio Scherer
Albert Costa
LMP2Inter Europol Competition+ 12 okr.217
2063


Doriane Pin
Andrea Caldarelli
Daniił Kwiat
LMP2Prema Racing+ 13 okr.216
2135


André Negrão
Memo Rojas
Oliver Caldwell
LMP2Alpine Elf Endurance Team+ 13 okr.216
224


Esteban Guerrieri
Tristan Vautier
João Paulo de Oliveira
HypercarFloyd Vanwall Racing Team+ 18 okr.211
2354


Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Davide Rigon
LMGTE AmAF Corse+ 19 okr.210
2433


Ben Keating
Nicolás Varrone
Nicky Catsburg
LMGTE AmCorvette Racing+ 19 okr.210
2557


Takeshi Kimura
Scott Huffaker
Ritomo Miyata
LMGTE AmKessel Racing+ 19 okr.210
2685


Sarah Bovy
Michelle Gatting
Rahel Frey
LMGTE AmIron Dames+ 19 okr.210
2756


PJ Hyett
Gunnar Jeannette
Matteo Cairoli
LMGTE AmProject 1 - AO+ 19 okr.210
2877


Christian Ried
Mikkel Pedersen
Julien Andlauer
LMGTE AmDempsey-Proton Racing+ 19 okr.210
2998


Ian James
Daniel Mancinelli
Alex Riberas
LMGTE AmNorthwest AMR+ 19 okr.210
3086


Michael Wainwright
Riccardo Pera
Benjamin Barker
LMGTE AmGR Racing+ 19 okr.210
3183


Luis Pérez-Companc
Lilou Wadoux
Alessio Rovera
LMGTE AmRichard Mille AF Corse+ 20 okr.209
32777


Satoshi Hoshino
Casper Stevenson
Tomonobu Fujii
LMGTE AmD'Station Racing+ 20 okr.209
3360


Claudio Schiavoni
Matteo Cressoni
Alessio Picariello
LMGTE AmIron Lynx+ 20 okr.209
3421


Hiroshi Koizumi
Simon Mann
Kei Cozzolino
LMGTE AmAF Corse+ 21 okr.208
3525


Ahmad Al Harthy
Michael Dinan
Charlie Eastwood
LMGTE AmORT by TF+ 23 okr.206
365


Dane Cameron
Michael Christensen
Frédéric Makowiecki
HypercarHYPorsche Penske Motorsport+ 47 okr.182

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze