Już w ten weekend, na Pętli de la Sarthe odbędzie się kolejny, 83. wyścig 24h Le Mans. Tegoroczna impreza obfituje w ciekawostki, nie tylko dla kibiców z Polski.
Nissan, Formuła 1 i Giermaziak – te trzy nazwy i nazwiska to tylko część wydarzeń, jakie w tym roku będzie miało miejsce na Pętli de la Sarthe. Choć dla Polaków, z pewnością najważniejszym będzie występ pierwszego od lat rodaka – większość kibiców zwróci jednak uwagę przede wszystkim na nowego gracza w stawce fabrycznych LMP1, przynoszącego do wyścigów długodystansowych cały szereg zaskakujących alternatyw. Interesującym może być także sam tor, nieco zmodyfikowany po tragicznym wypadku Allana Simonsena – jak również szerokie grono producentów w klasie LMP2 czy też dwa amerykańskie pojazdy stające naprzeciw kierowcom GTE Am.
Choć prawdziwą różnorodność pojazdów zobaczymy w słabszej klasie prototypów – także i czołowa LMP1 jest w tym roku niezwykle szeroka. W praktyce, wszystkie sześć ekip można określić jako zespoły fabryczne – nawet prywatne ekipy Rebellion i ByKolles przystępują do walki z pojazdami wykonanymi tylko i wyłącznie na ich zamówienie. Łącznie na starcie wyścigu stanie 14 samochodów – z których najbardziej nietypowym samochodem będzie Nissan GT-R LM.
Przedniosilnikowa, przednionapędowa konstrukcja jest jedną z najdalej posuniętych wariacji prototypu LMP1 w całej historii. Po raz ostatni, takie samochody wygrywały tu przeszło 50 lat temu – a jakby tego było mało, kierowcy Nissana to aż w jednej trzeciej absolwenci programu Akademia GT, wyłaniającego kierowców wyścigowych pośród najlepszych graczy konsolowych. Tym spektakularnym połączeniem, Nissan już zapisał się na kartach historii wyścigu Le Mans – z drugiej jednak strony, wyraźne straty do konkurentów podczas Dnia Testów nie wróżą ekipie wielkich sukcesów. Czy dwa tygodnie mogły jej wystarczyć do poprawienia trzech pojazdów? O tym przekonamy się już w ten weekend.
Po dwóch rundach Mistrzostw Świata Endurance oraz Dniu Testów, faworytami tegorocznej rywalizacji są natomiast kierowcy Audi. Spekulacje co do wycofywania się ekipy z WEC i oddawania pola Porsche, jak na razie zupełnie się nie sprawdzają – zresztą, już sama modyfikacja prototypu R18 w stosunku do tego z pozostałych wyścigów WEC pokazuje, że Audi naprawdę chce wygrać po raz czternasty. Warto wspomnieć, że to zwycięstwo dałoby ekipie najwyższą ilość kolejnych wygranych z rzędu – dotychczas, serie co najwyżej pięciu zwycięstw w Le Mans przerywały im Bentley i Peugeot.
A prawdopodobny, główny konkurent Audi w tegorocznym wyścigu, będzie niezwykle zmotywowany do powtórzenia wyczynu owych ekip – z szesnastoma triumfami, Porsche ma już tylko o trzy zwycięstwa w Le Mans więcej od rodzimego przeciwnika. Marka z Zuffenhausen wprowadza więc do gry jedną z głównych niespodzianek tegorocznego wyścigu – do walki wkracza regularny kierowca Formuły 1, powracający z Grand Prix Kanady Nico Hülkenberg, pierwszy taki kierowca od czasu Sébastiena Bourdais z roku 2009. Udany występ w Dniu Testów i dwa drugie miejsca w tegorocznych rundach WEC jednoznacznie wskazują, że Audi nie będzie miało łatwo w drodze po zwycięstwo – a nam zapowiada to niesamowity pojedynek między niemieckimi producentami.
Oczywiście, nie można zapomnieć również o ubiegłorocznych mistrzach WEC, ekipie Toyoty – nawet, jeśli ta rozpoczęła obecny sezon nieco słabiej. Anthony Davidson i Sébastien Buemi to wciąż groźni konkurenci – a razem z kolejnym byłym kierowcą F1, Kazukim Nakajimą, załoga nr 1 z pewnością będzie chciała w końcu zwyciężyć w 24h Le Mans. Na taki sukces, japoński producent czeka już od trzech dekad – trzydziesta rocznica pierwszego startu jest wyśmienitym momentem, aby wygrać na Pętli de la Sarthe.
Listę prototypów LMP1 dopełnią trzy załogi ekip prywatnych – w końcu, do walki z austriackim ByKolles ruszy szwajcarski Rebellion, ze swoimi R-One wyposażonymi w nowe silniki AER. Wymiana jednostek nie pozwoliła mu wystartować w dwóch pierwszych odsłonach sezonu 2015 – obecność w Dniu Testów pokazała jednak, że zespół może zagrozić nawet ekipom fabrycznym. Czy Szwajcarzy sprawią w Le Mans niespodziankę? Czas pokaże – ubiegłoroczne, czwarte miejsce daje jednak wiele do myślenia. Ciekawostką co do zespołu ByKolles jest natomiast fakt, iż do walki wnosi on kolejnego kierowcę z przeszłością w Formule 1 – Portugalczyka Tiago Monteiro.
A teraz klasa LMP2 – a w niej szereg konstrukcji, które mogliśmy obejrzeć już podczas Dnia Testów. Pośród 19 pojazdów zapisanych do wyścigu znajdziemy prototypy Ligiera, Morgana, Gibsona i Oreci– a także specyficzne BR01 i Dome przygotowane dla ekipy Strakka. Możliwych zwycięzców jest więc sporo – poprzednie rundy WEC i Dzień Testów pokazały jednak, że po raz kolejny, jednym z głównych faworytów rywalizacji będzie brytyjska ekipa Jota Sport. Startujący nie w WEC, ale w Europejskiej Serii Le Mans, kierowcy jednego z niewielu Gibsonów pokazali już w tym sezonie, że mogą pokonać nawet liderującą w stawce WEC ekipę G-Drive – teraz zmierzają oni do powtórzenia sukcesu z roku ubiegłego i drugiego z rzędu triumfu na Pętli de la Sarthe.
Oczywiście, faworytami pozostają również liderzy WEC z rosyjsko-francuskiej ekipy G-Drive – a pośród prawdopodobnych triumfatorów tegorocznego 24h Le Mans stawia się także dwie ekipy dysponujące prototypami Oreca 05 – KCMG i Thiriet TDS Racing. Zespół z Hong Kongu już w ubiegłym roku pokazał, że może być bardzo silnym przeciwnikiem – Francuzi powoli natomiast odbudowują pozycję, jaką utracili po ubiegłorocznych, feralnych startach w swoim (byłym już) Ligierze. Mniejsze szanse stawia się na inne nowe pojazdy, choćby rosyjskie BR czy japoński Dome – czarnym koniem może być natomiast Ligier z silnikiem Hondy od OAK Racing, w którym zasiądą bardzo interesujący kierowcy: Kévin Estre, Chris Cumming, a przede wszystkim Laurens Vanthoor.
Na tle różnorodności i nowości wśród prototypów, klasa GTE Pro jest w tym roku wręcz niezmienna – co wcale nie znaczy, że nudna. Kierowcy od Porsche, Ferrari, Aston Martina oraz goszczącej w Le Mans Corvette ponownie zapowiadają zdecydowaną rywalizację – a ciekawostką jest m.in. specjalna grafika wykonana na Aston Martinie nr 97, będąca kolejną z serii "Art Car". Darren Turner, Stefan Mücke i Rob Bell będą walczyli w pojeździe w barwach autorstwa Tobiasa Rehbergera – partnerem ubiegłorocznych drugich na mecie kierowców C7.R, Jana Magnussena i Antonio Garcii będzie tym razem nie Jordan Taylor, ale Ryan Briscoe.
No i na koniec klasa GTE Am – a więc ta, na którą najwięcej będzie zwróconych "polskich" oczu. Pojazd nr 66, Ferrari 458 Italia ekipy JMW, będzie w tym roku kierowany m.in. przez Kubę Giermaziaka – Polak pojawi się na Pętli de la Sarthe po raz pierwszy od 82 (!) lat, kiedy to do walki stanął Stanisław Czaykowski w swoim Bugatti Type 51A. Mimo niedoświadczenia na 13,5-kilometrowym torze, podczas Dnia Testów Polak pokazał, że potrafi i tu walczyć – trafił on natomiast do niezwykle interesującego zespołu. Jego partnerem będzie mianowicie m.in. Saudyjczyk Abdulaziz Al Faisal, a samochód, jako jedyny z całego grona pojazdów GT, wystartuje na oponach Dunlop, a nie Michelin.
Wiele ciekawostek widnieje także w całej klasie Polaka – jedną z nich jest obecność dwóch amerykańskich pojazdów, Corvette i Vipera. Pierwszego z nich, po roku przerwy znów wystawi francuski zespół Larbre, tym razem już w nowej odsłonie C7.R – tyle samo czasu nie widzieliśmy w Le Mans również Vipera, który dwa lata temu startował jeszcze w barwach fabrycznej ekipy SRT. Tym razem, samochód przejął jego rzeczywisty twórca, warsztat Riley, który do walki wystawił swoich kierowców, m.in. Jeroena Bleekemolena.
Z USA, do Le Mans przybędzie również Ferrari ekipy Scuderia Corsa – a aż dwa pojazdy pojawią się z logo ekipy z Tajwanu. Dwa Porsche 911, w tym jeden nowszy RSR typoszeregu 991, wystawi do walki Team AAI – zespół, którego początkowo niewielu widziało na Pętli de la Sarthe. Mistrzom Azjatyckiej Serii Le Mans udało się jednak zgromadzić fundusze, a nawet kierowców pokroju Mike'a Parisego czy Xaviera Maassena – i razem z dwoma kierowcami z Tajwanu, zespół może okazać się całkiem interesującym konkurentem naprzeciw faworyzowanym AF Corse, Aston Martin Racing czy Proton Competition.
Tegoroczna impreza, prócz samego wyścigu, będzie miała również kilka wydarzeń okołowyścigowych – jednym z nich będzie przejazd niepełnosprawnego Frédérica Sausseta, Francuza, który mimo amputacji kończyn startuje w wyścigach i niedawno otrzymał zgodę na start w przyszłorocznym 24h Le Mans z Garażu 56. Przy okazji wyścigu, swoje plany na przyszłość zaprezentuje także Ford – a nowy model, nieoficjalnie znany jako AS1, pokaże także Renault, ukazując reaktywację swojej marki Alpine.
Tegoroczna impreza, w praktyce odbywa się już od niedzieli – dopiero na środę zaplanowano jednak pierwszą sesję, 4-godzinny trening rozpoczynający się o godzinie 16:00. Tego samego dnia o 22:00 rozpocznie się 2-godzinna sesja nocna, liczona już do pomiaru czasów kwalifikacyjnych – kolejne odbędą się w czwartek o 19:00 i 22:00. Wyścig 24h Le Mans rozpocznie się w sobotę o godzinie 15:00 i w tym roku będzie przez nas relacjonowany co 2 godziny.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | |||||
1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | M | |||
2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
LMP1 HY | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | M | |||
4 | Simon Trummer Pierre Kaffer Tiago Monteiro |
LMP1 | Team ByKolles | CLM P1/01 AER | M | |||
7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | M | |||
8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | M | |||
9 | Filipe Albuquerque Marco Bonanomi René Rast |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | M | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beché |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | M | |||
13 | Alexandre Imperatori Dominik Kraihamer Daniel Abt |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | M | |||
17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
19 | Nico Hülkenberg Earl Bamber Nick Tandy |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
21 | Tsugio Matsuda Lucas Ordóñez Mark Szulsicki |
LMP1 HY | Nissan Motorsports | Nissan GT-R LM Nismo | M | |||
22 | Alex Buncombe Michael Krumm Harry Tincknell |
LMP1 HY | Nissan Motorsports | Nissan GT-R LM Nismo | M | |||
23 | Olivier Pla Jann Mardenborough Max Chilton |
LMP1 HY | Nissan Motorsports | Nissan GT-R LM Nismo | M | |||
26 | Roman Rusinov Julien Canal Sam Bird |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
27 | Mauruzio Mediani Dawid Markozow Nicolas Minassian |
LMP2 | SMP Racing | BR01 Nissan | M | |||
28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
29 | Léo Roussel David Cheng Ho Pin Tung |
LMP2 | Pegasus Racing | Morgan LMP2 Nissan | M | |||
30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Honda | D | |||
31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Honda | D | |||
34 | Chris Cumming Laurens Vanthoor Kévin Estre |
LMP2 | OAK Racing | Ligier JS P2 Honda | D | |||
35 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Maris |
LMP2 | OAK Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
LMP2 | Signatech-Alpine | Alpine A450b Nissan | D | |||
37 | Michaił Aloszyn Kirył Ładygin Anton Ładygin |
LMP2 | SMP Racing | BR01 Nissan | M | |||
38 | Simon Dolan Mitch Evans Oliver Turvey |
LMP2 | Jota Sport | Gibson 015S Nissan | D | |||
40 | Tracy Krohn Niclas Jönsson João Barbosa |
LMP2 | Krohn Racing | Ligier JS P2 Nissan | M | |||
41 | Gary Hirsch Gaëtan Paletou Jon Lancaster |
LMP2 | Greaves Motorsport | Gibson 015S Nissan | D | |||
42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | Dome S103 Nissan | D | |||
43 | Pierre Ragues Oliver Webb Zoël Amberg |
LMP2 | Team SARD Morand | Morgan LMP2 Evo SARD | D | |||
45 | Pierre Perret Ivan Bellarosa Jose Ibanez |
LMP2 | Ibanez Racing | Oreca 03R Nissan | D | |||
46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Oreca 05 Nissan | D | |||
47 | Matthew Howson Richard Bradley Nicolas Lapierre |
LMP2 | KCMG | Oreca 05 Nissan | D | |||
48 | Nathanaël Berthon Karun Chandhok Mark Patterson |
LMP2 | Murphy Prototypes | Oreca 03R Nissan | D | |||
51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander Giancarlo Fisichella |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
63 | Jan Magnussen Antonio Garcia Ryan Briscoe |
LMGTE Pro | Corvette Racing | Corvette C7.R | M | |||
64 | Oliver Gavin Tommy Milner Jordan Taylor |
LMGTE Pro | Corvette Racing | Corvette C7.R | M | |||
71 | Davide Rigon James Calado Olivier Beretta |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
91 | Michael Christensen Richard Lietz Jörg Bergmeister |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki Wolf Henzler |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard Nicki Thiim |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke Rob Bell |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing V8 | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
LMGTE Am | Larbre Compétition | Corvette C7.R | M | |||
53 | Jeroen Bleekemolen Ben Keating Marc Miller |
LMGTE Am | Riley Motorsports TI Auto | Dodge Viper SRT GTS-R | M | |||
55 | Duncan Cameron Alex Mortimer Matt Griffin |
LMGTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
61 | Peter Ashley Mann Raffaele Gianmaria Matteo Cressoni |
LMGTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
62 | Bill Sweedler Towsend Bell Jeff Segal |
LMGTE Am | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
66 | Abdulaziz Al Faisal Jakub Giermaziak Michael Avenatti |
LMGTE Am | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | D | |||
67 | Jun San Chen Alex Kapadia Xavier Maassen |
LMGTE Am | Team AAI | Porsche 911 GT3 RSR (997) | M | |||
68 | Han Chen Chen Gilles Vannelet Mike Parisy |
LMGTE Am | Team AAI | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
LMGTE Am | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
LMGTE Am | Dempsey Proton Racing | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
LMGTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
88 | Christian Ried Khaled Al Qubaisi Klaus Bachler |
LMGTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.