Tego już dawno nie było!

Już w ten weekend, na Pętli de la Sarthe odbędzie się kolejny, 83. wyścig 24h Le Mans. Tegoroczna impreza obfituje w ciekawostki, nie tylko dla kibiców z Polski.

Nissan, Formuła 1 i Giermaziak – te trzy nazwy i nazwiska to tylko część wydarzeń, jakie w tym roku będzie miało miejsce na Pętli de la Sarthe. Choć dla Polaków, z pewnością najważniejszym będzie występ pierwszego od lat rodaka – większość kibiców zwróci jednak uwagę przede wszystkim na nowego gracza w stawce fabrycznych LMP1, przynoszącego do wyścigów długodystansowych cały szereg zaskakujących alternatyw. Interesującym może być także sam tor, nieco zmodyfikowany po tragicznym wypadku Allana Simonsena – jak również szerokie grono producentów w klasie LMP2 czy też dwa amerykańskie pojazdy stające naprzeciw kierowcom GTE Am.

Choć prawdziwą różnorodność pojazdów zobaczymy w słabszej klasie prototypów – także i czołowa LMP1 jest w tym roku niezwykle szeroka. W praktyce, wszystkie sześć ekip można określić jako zespoły fabryczne – nawet prywatne ekipy Rebellion i ByKolles przystępują do walki z pojazdami wykonanymi tylko i wyłącznie na ich zamówienie. Łącznie na starcie wyścigu stanie 14 samochodów – z których najbardziej nietypowym samochodem będzie Nissan GT-R LM.

Przedniosilnikowa, przednionapędowa konstrukcja jest jedną z najdalej posuniętych wariacji prototypu LMP1 w całej historii. Po raz ostatni, takie samochody wygrywały tu przeszło 50 lat temu – a jakby tego było mało, kierowcy Nissana to aż w jednej trzeciej absolwenci programu Akademia GT, wyłaniającego kierowców wyścigowych pośród najlepszych graczy konsolowych. Tym spektakularnym połączeniem, Nissan już zapisał się na kartach historii wyścigu Le Mans – z drugiej jednak strony, wyraźne straty do konkurentów podczas Dnia Testów nie wróżą ekipie wielkich sukcesów. Czy dwa tygodnie mogły jej wystarczyć do poprawienia trzech pojazdów? O tym przekonamy się już w ten weekend.

Po dwóch rundach Mistrzostw Świata Endurance oraz Dniu Testów, faworytami tegorocznej rywalizacji są natomiast kierowcy Audi. Spekulacje co do wycofywania się ekipy z WEC i oddawania pola Porsche, jak na razie zupełnie się nie sprawdzają – zresztą, już sama modyfikacja prototypu R18 w stosunku do tego z pozostałych wyścigów WEC pokazuje, że Audi naprawdę chce wygrać po raz czternasty. Warto wspomnieć, że to zwycięstwo dałoby ekipie najwyższą ilość kolejnych wygranych z rzędu – dotychczas, serie co najwyżej pięciu zwycięstw w Le Mans przerywały im Bentley i Peugeot.

A prawdopodobny, główny konkurent Audi w tegorocznym wyścigu, będzie niezwykle zmotywowany do powtórzenia wyczynu owych ekip – z szesnastoma triumfami, Porsche ma już tylko o trzy zwycięstwa w Le Mans więcej od rodzimego przeciwnika. Marka z Zuffenhausen wprowadza więc do gry jedną z głównych niespodzianek tegorocznego wyścigu – do walki wkracza regularny kierowca Formuły 1, powracający z Grand Prix Kanady Nico Hülkenberg, pierwszy taki kierowca od czasu Sébastiena Bourdais z roku 2009. Udany występ w Dniu Testów i dwa drugie miejsca w tegorocznych rundach WEC jednoznacznie wskazują, że Audi nie będzie miało łatwo w drodze po zwycięstwo – a nam zapowiada to niesamowity pojedynek między niemieckimi producentami.

Oczywiście, nie można zapomnieć również o ubiegłorocznych mistrzach WEC, ekipie Toyoty – nawet, jeśli ta rozpoczęła obecny sezon nieco słabiej. Anthony Davidson i Sébastien Buemi to wciąż groźni konkurenci – a razem z kolejnym byłym kierowcą F1, Kazukim Nakajimą, załoga nr 1 z pewnością będzie chciała w końcu zwyciężyć w 24h Le Mans. Na taki sukces, japoński producent czeka już od trzech dekad – trzydziesta rocznica pierwszego startu jest wyśmienitym momentem, aby wygrać na Pętli de la Sarthe.

Listę prototypów LMP1 dopełnią trzy załogi ekip prywatnych – w końcu, do walki z austriackim ByKolles ruszy szwajcarski Rebellion, ze swoimi R-One wyposażonymi w nowe silniki AER. Wymiana jednostek nie pozwoliła mu wystartować w dwóch pierwszych odsłonach sezonu 2015 – obecność w Dniu Testów pokazała jednak, że zespół może zagrozić nawet ekipom fabrycznym. Czy Szwajcarzy sprawią w Le Mans niespodziankę? Czas pokaże – ubiegłoroczne, czwarte miejsce daje jednak wiele do myślenia. Ciekawostką co do zespołu ByKolles jest natomiast fakt, iż do walki wnosi on kolejnego kierowcę z przeszłością w Formule 1 – Portugalczyka Tiago Monteiro.

A teraz klasa LMP2 – a w niej szereg konstrukcji, które mogliśmy obejrzeć już podczas Dnia Testów. Pośród 19 pojazdów zapisanych do wyścigu znajdziemy prototypy Ligiera, Morgana, Gibsona i Oreci– a także specyficzne BR01 i Dome przygotowane dla ekipy Strakka. Możliwych zwycięzców jest więc sporo – poprzednie rundy WEC i Dzień Testów pokazały jednak, że po raz kolejny, jednym z głównych faworytów rywalizacji będzie brytyjska ekipa Jota Sport. Startujący nie w WEC, ale w Europejskiej Serii Le Mans, kierowcy jednego z niewielu Gibsonów pokazali już w tym sezonie, że mogą pokonać nawet liderującą w stawce WEC ekipę G-Drive – teraz zmierzają oni do powtórzenia sukcesu z roku ubiegłego i drugiego z rzędu triumfu na Pętli de la Sarthe.

Oczywiście, faworytami pozostają również liderzy WEC z rosyjsko-francuskiej ekipy G-Drive – a pośród prawdopodobnych triumfatorów tegorocznego 24h Le Mans stawia się także dwie ekipy dysponujące prototypami Oreca 05 – KCMG i Thiriet TDS Racing. Zespół z Hong Kongu już w ubiegłym roku pokazał, że może być bardzo silnym przeciwnikiem – Francuzi powoli natomiast odbudowują pozycję, jaką utracili po ubiegłorocznych, feralnych startach w swoim (byłym już) Ligierze. Mniejsze szanse stawia się na inne nowe pojazdy, choćby rosyjskie BR czy japoński Dome – czarnym koniem może być natomiast Ligier z silnikiem Hondy od OAK Racing, w którym zasiądą bardzo interesujący kierowcy: Kévin Estre, Chris Cumming, a przede wszystkim Laurens Vanthoor.

Na tle różnorodności i nowości wśród prototypów, klasa GTE Pro jest w tym roku wręcz niezmienna – co wcale nie znaczy, że nudna. Kierowcy od Porsche, Ferrari, Aston Martina oraz goszczącej w Le Mans Corvette ponownie zapowiadają zdecydowaną rywalizację – a ciekawostką jest m.in. specjalna grafika wykonana na Aston Martinie nr 97, będąca kolejną z serii "Art Car". Darren Turner, Stefan Mücke i Rob Bell będą walczyli w pojeździe w barwach autorstwa Tobiasa Rehbergera – partnerem ubiegłorocznych drugich na mecie kierowców C7.R, Jana Magnussena i Antonio Garcii będzie tym razem nie Jordan Taylor, ale Ryan Briscoe.

No i na koniec klasa GTE Am – a więc ta, na którą najwięcej będzie zwróconych "polskich" oczu. Pojazd nr 66, Ferrari 458 Italia ekipy JMW, będzie w tym roku kierowany m.in. przez Kubę Giermaziaka – Polak pojawi się na Pętli de la Sarthe po raz pierwszy od 82 (!) lat, kiedy to do walki stanął Stanisław Czaykowski w swoim Bugatti Type 51A. Mimo niedoświadczenia na 13,5-kilometrowym torze, podczas Dnia Testów Polak pokazał, że potrafi i tu walczyć – trafił on natomiast do niezwykle interesującego zespołu. Jego partnerem będzie mianowicie m.in. Saudyjczyk Abdulaziz Al Faisal, a samochód, jako jedyny z całego grona pojazdów GT, wystartuje na oponach Dunlop, a nie Michelin.

Wiele ciekawostek widnieje także w całej klasie Polaka – jedną z nich jest obecność dwóch amerykańskich pojazdów, Corvette i Vipera. Pierwszego z nich, po roku przerwy znów wystawi francuski zespół Larbre, tym razem już w nowej odsłonie C7.R – tyle samo czasu nie widzieliśmy w Le Mans również Vipera, który dwa lata temu startował jeszcze w barwach fabrycznej ekipy SRT. Tym razem, samochód przejął jego rzeczywisty twórca, warsztat Riley, który do walki wystawił swoich kierowców, m.in. Jeroena Bleekemolena.

Z USA, do Le Mans przybędzie również Ferrari ekipy Scuderia Corsa – a aż dwa pojazdy pojawią się z logo ekipy z Tajwanu. Dwa Porsche 911, w tym jeden nowszy RSR typoszeregu 991, wystawi do walki Team AAI – zespół, którego początkowo niewielu widziało na Pętli de la Sarthe. Mistrzom Azjatyckiej Serii Le Mans udało się jednak zgromadzić fundusze, a nawet kierowców pokroju Mike'a Parisego czy Xaviera Maassena – i razem z dwoma kierowcami z Tajwanu, zespół może okazać się całkiem interesującym konkurentem naprzeciw faworyzowanym AF Corse, Aston Martin Racing czy Proton Competition.

Tegoroczna impreza, prócz samego wyścigu, będzie miała również kilka wydarzeń okołowyścigowych – jednym z nich będzie przejazd niepełnosprawnego Frédérica Sausseta, Francuza, który mimo amputacji kończyn startuje w wyścigach i niedawno otrzymał zgodę na start w przyszłorocznym 24h Le Mans z Garażu 56. Przy okazji wyścigu, swoje plany na przyszłość zaprezentuje także Ford – a nowy model, nieoficjalnie znany jako AS1, pokaże także Renault, ukazując reaktywację swojej marki Alpine.

Tegoroczna impreza, w praktyce odbywa się już od niedzieli – dopiero na środę zaplanowano jednak pierwszą sesję, 4-godzinny trening rozpoczynający się o godzinie 16:00. Tego samego dnia o 22:00 rozpocznie się 2-godzinna sesja nocna, liczona już do pomiaru czasów kwalifikacyjnych – kolejne odbędą się w czwartek o 19:00 i 22:00. Wyścig 24h Le Mans rozpocznie się w sobotę o godzinie 15:00 i w tym roku będzie przez nas relacjonowany co 2 godziny.

Nr Kierowcy Zespół Samochód
1

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid M
2

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Mike Conway
LMP1 HY Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid M
4

Simon Trummer
Pierre Kaffer
Tiago Monteiro
LMP1 Team ByKolles CLM P1/01 AER M
7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro M
8

Lucas di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro M
9

Filipe Albuquerque
Marco Bonanomi
René Rast
LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro M
12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beché
LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One AER M
13

Alexandre Imperatori
Dominik Kraihamer
Daniel Abt
LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One AER M
17

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid M
18

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid M
19

Nico Hülkenberg
Earl Bamber
Nick Tandy
LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid M
21

Tsugio Matsuda
Lucas Ordóñez
Mark Szulsicki
LMP1 HY Nissan Motorsports Nissan GT-R LM Nismo M
22

Alex Buncombe
Michael Krumm
Harry Tincknell
LMP1 HY Nissan Motorsports Nissan GT-R LM Nismo M
23

Olivier Pla
Jann Mardenborough
Max Chilton
LMP1 HY Nissan Motorsports Nissan GT-R LM Nismo M
26

Roman Rusinov
Julien Canal
Sam Bird
LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan D
27

Mauruzio Mediani
Dawid Markozow
Nicolas Minassian
LMP2 SMP Racing BR01 Nissan M
28

Gustavo Yacaman
Luís Felipe Derani
Ricardo González
LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan D
29

Léo Roussel
David Cheng
Ho Pin Tung
LMP2 Pegasus Racing Morgan LMP2 Nissan M
30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 Honda D
31

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Jonathon Fogarty
LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 Honda D
34

Chris Cumming
Laurens Vanthoor
Kévin Estre
LMP2 OAK Racing Ligier JS P2 Honda D
35

Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Erik Maris
LMP2 OAK Racing Ligier JS P2 Nissan D
36

Nelson Panciatici
Paul-Loup Chatin
Vincent Capillaire
LMP2 Signatech-Alpine Alpine A450b Nissan D
37

Michaił Aloszyn
Kirył Ładygin
Anton Ładygin
LMP2 SMP Racing BR01 Nissan M
38

Simon Dolan
Mitch Evans
Oliver Turvey
LMP2 Jota Sport Gibson 015S Nissan D
40

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
João Barbosa
LMP2 Krohn Racing Ligier JS P2 Nissan M
41

Gary Hirsch
Gaëtan Paletou
Jon Lancaster
LMP2 Greaves Motorsport Gibson 015S Nissan D
42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP2 Strakka Racing Dome S103 Nissan D
43

Pierre Ragues
Oliver Webb
Zoël Amberg
LMP2 Team SARD Morand Morgan LMP2 Evo SARD D
45

Pierre Perret
Ivan Bellarosa
Jose Ibanez
LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R Nissan D
46

Pierre Thiriet
Ludovic Badey
Tristan Gommendy
LMP2 Thiriet by TDS Racing Oreca 05 Nissan D
47

Matthew Howson
Richard Bradley
Nicolas Lapierre
LMP2 KCMG Oreca 05 Nissan D
48

Nathanaël Berthon
Karun Chandhok
Mark Patterson
LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03R Nissan D
51

Gianmaria Bruni
Toni Vilander
Giancarlo Fisichella
LMGTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
63

Jan Magnussen
Antonio Garcia
Ryan Briscoe
LMGTE Pro Corvette Racing Corvette C7.R M
64

Oliver Gavin
Tommy Milner
Jordan Taylor
LMGTE Pro Corvette Racing Corvette C7.R M
71

Davide Rigon
James Calado
Olivier Beretta
LMGTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
91

Michael Christensen
Richard Lietz
Jörg Bergmeister
LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991) M
92

Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
Wolf Henzler
LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991) M
95

Marco Sørensen
Christoffer Nygaard
Nicki Thiim
LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
97

Darren Turner
Stefan Mücke
Rob Bell
LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
99

Fernando Rees
Alex MacDowall
Richie Stanaway
LMGTE Pro Aston Martin Racing V8 Aston Martin V8 Vantage GTE M
50

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Kristian Poulsen
LMGTE Am Larbre Compétition Corvette C7.R M
53

Jeroen Bleekemolen
Ben Keating
Marc Miller
LMGTE Am Riley Motorsports TI Auto Dodge Viper SRT GTS-R M
55

Duncan Cameron
Alex Mortimer
Matt Griffin
LMGTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
61

Peter Ashley Mann
Raffaele Gianmaria
Matteo Cressoni
LMGTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
62

Bill Sweedler
Towsend Bell
Jeff Segal
LMGTE Am Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GTC M
66

Abdulaziz Al Faisal
Jakub Giermaziak
Michael Avenatti
LMGTE Am JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC D
67

Jun San Chen
Alex Kapadia
Xavier Maassen
LMGTE Am Team AAI Porsche 911 GT3 RSR (997) M
68

Han Chen Chen
Gilles Vannelet
Mike Parisy
LMGTE Am Team AAI Porsche 911 RSR (991) M
72

Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Aleksiej Basow
LMGTE Am SMP Racing Ferrari 458 Italia GTC M
77

Patrick Dempsey
Patrick Long
Marco Seefried
LMGTE Am Dempsey Proton Racing Porsche 911 RSR (991) M
83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
LMGTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
88

Christian Ried
Khaled Al Qubaisi
Klaus Bachler
LMGTE Am Abu Dhabi Proton Racing Porsche 911 RSR (991) M
96

Roald Goethe
Francesco Castellacci
Stuart Hall
LMGTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze