Porsche ustanowiło nowy rekord okrążenia na torze Spa-Francorchamps, wykorzystując do tego ewolucyjną wersję 919 Hybrid, który do poprzedniego sezonu rywalizował w klasie LMP1 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata.

Podczas próby pobicia rekordu za kierownicą Porsche znalazł się zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans oraz mistrz WEC z 2016 roku Neel Jani. Szwajcar na swoim najszybszym okrążeniu uzyskał 1:41,770, co jest o 0,783 sekundy lepszym wynikiem niż dotychczasowy nieoficjalny rekord toru Spa ustanowiony w ubiegłym roku przez Lewisa Hamiltona podczas kwalifikacji do Grand Prix Belgii – wówczas Brytyjczyk swoje okrążenie przejechał w czasie 1:42,553. Dodatkowo Porsche 919 Hybrid Evo było w stanie uzyskać prędkość maksymalną wynoszącą 359 km/h.

„919 Evo jest brutalnie imponujący. To zdecydowanie najszybszy samochód, jakim kiedykolwiek jeździłem. Poziom przyczepności był dla mnie na zupełnie innym poziomie, którego wcześniej nie mogłem sobie nawet wyobrazić. Prędkość, z jaką wszystko się dzieje za kierownicą 919 Evo jest tak duża, że szybkość reakcji jest zupełnie inna w porównaniu z moimi przyzwyczajeniami z WEC” – powiedział Jani.

„Byliśmy nie tylko szybsi niż czas pole position F1 z 2017 roku. Dzisiejsze okrążenie było o 12 sekund lepsze niż ubiegłoroczny rezultat pole position WEC! Mieliśmy trzy bardzo intensywne dni na Spa. Dzisiaj na pierwszym porannym okrążeniu wiedziałem, że wydajność samochodu jest świetna. Inżynierowie wyścigowi wykonali niesamowitą pracę przy ustawieniu samochodu, a opony Michelin są rewelacyjne. Dziękuję Porsche za to doświadczenie”.

Osiągnięcie Porsche oczywiście nie było możliwe bez wprowadzenia znaczących poprawek do prototypu. Maksymalny poziom odzyskiwania energii z hybrydy został podwyższony z 6,37 MJ do 8,84 MJ. Dodatkowo silnik został pozbawiony limitów przepływu paliwa znanego z WEC, dzięki czemu niemiecki producent był w stanie zwiększyć finalną moc silnika z 500 KM do 720 KM.

Zmianie uległ również pakiet aerodynamiczny pojazdu. Przygotowano większy przedni dyfuzor, jak również przeprojektowano tylne skrzydło, zaś oba skrzydła posiadały system redukcji oporu, znany jako DRS.  Według wyliczeń Porsche, 919 Hybrid Evo miał o 53% więcej docisku oraz był o 66% bardziej wydajny w porównaniu z modelem, który wziął udział w ubiegłorocznych kwalifikacjach na torze Spa.

Ogólna masa samochodu została zredukowana o 39 kilogramów dzięki pozbyciu się między innymi klimatyzacji, wycieraczki, sensorów, urządzeń elektronicznych, świateł i pneumatycznego systemu podnoszenia pojazdu.

Porsche planuje odbyć kolejne przejazdy prototypem 919 Hybrid Evo. Przed 24-godzinnym wyścigiem na torze Nürburgring, który rozpocznie się 12 maja, samochód zaliczy okrążenie demonstracyjne. Oprócz tego pojazd ten ukaże się również na Festiwalu Szybkości w Goodwood (12-15 czerwca), Festiwalu Porsche na torze Brands Hatch (2 września) oraz Porsche Rennsport Reunion (26-29 września).

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej Porsche

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Małgorzata Czerwińska
Olga Białczak
Agata Kurek

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race 4kolka