Już w ten weekend rusza kolejny sezon serii IMSA SportsCar. 54. odsłona wyścigu 24 Hours of Daytona to początek serii zmian, które trwać będą również w przyszłym roku.
Bez dwóch zdań, tegoroczny 24-godzinny wyścig na Florydzie jest jednym z najbardziej interesujących w ostatnich latach. I nie jest to wcale spowodowane przez wyjątkowego, potencjalnego zwycięzcę wyścigu – wśród prototypów wciąż jeszcze wszystko jest „po staremu” – nowości przyniesie tu dopiero przyszłoroczny sezon, wprowadzając w życie nowy regulamin specyfikacji LMP2. Właśnie tutaj, po raz pierwszy kibice zobaczą za to w bezpośredniej walce nowe samochody GTE, m.in. zapisane także do Mistrzostw Świata Endurance Fordy GT – a Amerykanie po raz pierwszy zobaczą tu także pojazdy specyfikacji GT3 bez żadnych większych modyfikacji. W praktyce oznacza to niezwykle interesującą i dość nieprzewidywalną stawkę GT Le Mans – jak również w GT Daytona, gdzie ponad połowa załóg dysponuje nowymi, niewidzianymi dotychczas w tej klasie samochodami.
Przy ogromnym zainteresowaniu klasami GT, faworytami w walce o prestiżowy triumf pozostają jednak wyścigowe prototypy, a więc przede wszystkim klasa P. W tym roku, do walki staje tu 13 potencjalnych kandydatów – na czele z ubiegłorocznymi zwycięzcami, całą czwórką kierowców ponownie startującą w „drugim” Rileyu ekipy Chip Ganassi Racing. Scott Dixon, Jamie McMurray, Kyle Larson i Tony Kanaan będą starali się wygrać słynną batalię wyraźniej, niż o 1,3 sekundy, które w ubiegłym roku dzieliło ich od drugiego na mecie pojazdu w stawce – oczywiście, do walki przystąpi także załoga nr 01, a w niej wyjątkowo groźny kwartet, Lance Stroll dzieląc miejsce z Brendonem Hartleyem, Alexem Wurzem i Andym Priaulx.
W tej załodze zabraknie Scotta Pruetta – Amerykanin, w tym sezonie dołączył do czołowego konkurenta Chipa Ganassiego, wspomagając załogę nr 5 od Action Express Racing. Spośród drugich na mecie ubiegłorocznej „Daytony”, w tym roku zobaczymy tu znany duet João Barbosa i Christian Fittipaldi – Pruett nie będzie jednak jedynym ich zmiennikiem, gdyż po raz pierwszy od 2013 roku, załoga nr 5 liczyć będzie powyżej 3 kierowców. Czwartym graczem będzie tu Portugalczyk Filipe Albuquerque – zmiany nastąpią również w drugim składzie AER, Dane’a Camerona i Erica Currana zmieniać będzie już nie Max Papis, ale Simon Pagenaud i Jonny Adam.
Inny Max, Angelelli, pozostanie natomiast trzecim kierowcą składu Wayne Taylor Racing – a niemal w ostatniej chwili, czwartym został tu były kierowca F1, Brazylijczyk Rubens Barichello. Razem z nim, bracia Taylorowie będą chcieli zapomnieć o pechowym błędzie, który w ubiegłym roku pozbawił ich podium wyścigu – a kto wie, czy nawet i nie zwycięstwa, gdyby w ostatnich minutach udało im się wyprzedzić prowadzącego wówczas Scotta Dixona. Do sporych zmian doszło natomiast w załodze, która wówczas przejęła najniższy stopień podium od Taylorów – w Corvette DP od VisitFlorida.com nie zobaczymy już ani Richarda Westbrooka, ani Michaela Valiantego – będą tu za to Ryan Dalziel, Marc Goossens oraz Ryan Hunter-Reay.
Wśród pozostałych załóg klasy P, teoretycznie nie widać zdecydowanego kandydata do zwycięstwa – testy Roar pokazały jednak, że któryś z nich może stać się nawet tegorocznym „czarnym koniem” rywalizacji. Pierwszym z nich jest Panoz DeltaWing, wyjątkowo dobrze sprawujący się na przedsezonowych sesjach – a w wyścigu wspomagany przez m.in. Andreasa Wirtha. Wyjątkowo szybkie były wówczas również prototypy Mazdy, które w tym roku znów napędzane są benzynowymi silnikami zmodyfikowanymi przez AER (Advanced Engine Research, nie mylić z Action Express Racing) – i choć kierowcy nie należą do ścisłej czołówki, ich występ może zaskoczyć wielu kibiców.
Listę klasy P zamykają jeszcze jeden prototyp Daytona, dwa Ligiery oraz rosyjski BR01 – ten ostatni goszczący w USA z załogą właściciela zespołu SMP Racing, Borysa Rotenberga, znaną ze startów w ELMS. Extreme Speed Motorsports po raz pierwszy stanie do walki na Daytona w swoim Ligierze, w ubiegłym roku walcząc tu w niespełniających oczekiwań Hondach HPD ARX-04 – po raz kolejny, udział zapowiedział również zespół Highway to Help, nie zaliczany do faworytów, za to walczący w słusznej sprawie pomocy osobom chorym na chorobę Alzheimera.
Do niemałych zmian doszło również w słabszej klasie prototypów, PC – największą z nich będzie nieobecność jednego ze stałych kandydatów do mistrzostwa, RSR Racing. Z duetu trzecich kierowców ubiegłego sezonu ostał się tylko Chris Cumming, który tym razem zasili skład nr 8 zespołu Starworks – w walce pozostaną natomiast mistrzowie, Josh Bennett i Colin Braun, w CORE Autosport prócz Marka Wilkinsa tym razem wspomagani przez Martina Plowmana. Nieobecny będzie również wicemistrz i zwycięzca ubiegłorocznego Daytona, Mike Guash – nowym partnerem Toma Kimber-Smitha w PR1/Mathiasen będzie Robert Alon, a zmieniać ich będą także Nicholas Boulle i José Guttierez. Ponadto, w dwóch załogach Starworks zobaczymy m.in. Maro Engela, Seana Johnstona czy ubiegłorocznego Mistrza Europy Formuły 3, Felixa Rosenqvista – dwie załogi wystawi także zespół BAR1 Motorsports, z Ryanem Eversleyem i Johnnym Mowlemem, a po jednym JDC-Miller i Performance Tech Motorsports.
Prawdziwy wór nowości otwiera się, gdy przechodzimy do klas GT. W GTLM, nie tylko samochody są nowe – z poprzednimi sezonami różnią się także załogi kilku zespołów. W Corvette nr 3, która w ubiegłym roku otarła się o podium całego wyścigu, obok Antonio Garcii i Jana Magnussena zobaczymy tym razem Mike’a Rockenfellera – a i drugi skład żółtej wyścigówki zasili kierowca znany z występów w Audi, Marcel Fässler. Ta sama załoga, która wówczas przyjechała tuż za Corvette, będzie za to jechać w BMW nr 25 – tu, tylko w nr 100 Kuno Wittmer zastąpi Jensa Klingmanna. Podobnie będzie co do Porsche – w tym razem trzyosobowych załogach, nowością będzie tylko Kévin Estre na miejscu Marca Lieba.
Do walki staną także trzy nowe Ferrari 488 GTE – obok Risi Competizione, obecny będąc tu już także zespół Scuderia Corsa. Ten, w swoim samochodzie wystawi Alessandro Pier Guidiego, Alexandre Premata, Daniela Serrę i dobrze znanego kibicom Daytony Memo Rojasa – Risi odpowie natomiast Tonim Vilanderem na miejscu Pierra Kaffera w czwórce znanej z ubiegłorocznego startu. Bardzo silnym kandydatem do zwycięstwa będzie tu również gość wyścigu, zespół SMP Racing – ukryta pod tym logo ekipa AF Corse sprowadziła tu czołowych kierowców WEC, a więc Gianmarię Bruniego i Jamesa Calado, obok także mocnych Andrea Bertoliniego i Wiktora Szajtara.
No i oczywiście są także dwa Fordy GT – a w nich kierowcy znani dotychczas ze startów w kilku konkurencyjnych zespołach. Obok Joeya Handa, który jeszcze niedawno walczył dla BMW, pojawi się jego ówczesny kolega Dirk Müller – a razem z nimi Sébastien Bourdais dotychczas walczący w klasie P dla Action Express Racing. Drugą trójkę stanowić będą: wymieniony już wcześniej były kierowca VisitFlorida.com Richard Westbrook, obecny dotychczas w Aston Martinach Stefan Mücke oraz wspomagający w ubiegłym roku Corvette Ryan Briscoe – przy czym ten ostatni, w serii IndyCar jest dość dobrze znany kibicom Chip Ganassi Racing. W stawce GTLM nie zobaczymy tym razem już ani jednego Aston Martina – nie pojawi się również Team Falken, ograniczając liczbę 911-stek do dwóch.
Na koniec pozostaje znów najliczniejsza klasa GTD – niestety, tym razem już bez Polaka w składzie. Pojawi się tu za to dużo nowych, lub przynajmniej częściowo nowych samochodów – przede wszystkim całe grono Lamborghini, które mogliśmy oglądać już podczas testów Roar. Pojazd ten, jako oręż wybrała w tym roku ekipa Paul Miller Racing, z Mirko Bortolottim i Bryanem Sellersem w składzie – jak również wchodząca do gry O’Gara Motorsport, która przejęła ubiegłorocznych mistrzów, Billa Sweedlera i Townsenda Bella. Lambo to w tym sezonie także Spencer Pumpelly w załodze Change Racing, a także dwa pojazdy goszczącego tu Konrad Motorsport – w nich zobaczymy m.in. weterana wyścigów GT Fabio Babiniego, Marca Bassenga, czy też samego Franza Konrada.
Naprzeciw „bykom”, na Daytona pojawią się Porsche, tym razem już nie specjalnie przygotowane GT America, ale po prostu GT3-R – w nich wystartują m.in. Shane van Gisbergen, Mario Farnbacher i Wolf Henzler w załogach Alex Job Racing, Patrick Lindsey, Jörg Bergmeister czy Matt McMurry w Park Place Motorsports, Andy Pilgrim i Nicky Catsburg w powracającym do gry Black Swan Racing, czy w końcu znana z Nürburgring Sabine Schmitz obok Franka Stipplera i Svena Müllera w 911 od Frikadelli Racing. Groźnym przeciwnikiem będzie również nowa odsłona Audi R8 – z Christopherem Haase, Pierrem Kafferem i Tracym Krohnem w Flying Lizards, Marco Seefriedem i René Rastem w Magnus Racing, a także Robinem Liddellem, Dionem von Moltke czy Tristanem Vautierem w znanej ze niegdysiejszych startów w wyścigowych Camaro ekipie Stevenson Motorsports, bliźniaczy pod pewnymi względami samochód może wyraźnie utrudnić Lamborghini walkę o triumf.
Zwycięskiego w ubiegłym roku Vipera od Riley Motorsports, tym razem zobaczymy ponownie w dwóch odsłonach – Ben Keating i Dominik Farnbacher wystartują razem z Jeroenem Bleekemolenem i Marciem Millerem w pojeździe nr 33, a w 93 pojawią się m.in. Damien Faulkner i Eric Foss. Także po dwa startować będą Ferrari i Aston Martiny – te pierwsze w barwach Scuderia Corsa i Spirit of Race i z Marco Ciocim, Alessandro Balzanem czy Christiną Nielsen za kierownicą – te drugie jako AMR i współpracująca The Racer’s Group, która do walki stanie z grupą meksykańskich kierowców pod wodzą zawodnika F1, Sergio Péreza. Również dwa, do walki staną nowe BMW M6 GT3 – ekipa Turner Motorsport dość słabo spisywała się na testach Roar, jednak z Markusem Palttala, Marco Wittmanem, Jensem Klingmannem czy Maxime Martinem może nieźle namieszać w długodystansowej batalii.
Tegoroczna impreza rusza w czwartek, pierwszymi wolnymi treningami o 15:25 czasu polskiego – kolejny odbędzie się o 19:20, a o 22:00 rozpoczną się kwalifikacje. Trzeci trening wystartuje w nocy z czwartku na piątek o 00:30 – ostatni odbędzie się natomiast w piątek o 16:25, przed pierwszym wyścigiem Ferrari Challenge i następującym po nim wyścigu serii Continental Tire Challenge. 54. wyścig 24 Hours of Daytona rusza w sobotę o godzinie 21:00 czasu polskiego.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
0 | Katherine Legge Sean Rayhall Andrew Meyrick Andreas Wirth |
P | Panoz DeltaWing Racing | DeltaWing DWC13 Élan | |||
2 | Scott Sharp Ed Brown Johannes van Overbeek Luis Felipe Derani |
P | Tequila Patrón ESM | Ligier JS P2 Honda | |||
5 | João Barbosa Christian Fittipaldi Filipe Albuquerque Scott Pruett |
P | Action Express Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | |||
10 | Jordan Taylor Ricky Taylor Max Angelelli Rubens Barichello |
P | Wayne Taylor Racing | Dallara Corvette DP Chevrolet | |||
31 | Eric Curran Dane Cameron Simon Pagenaud Jonny Adam |
P | Action Express Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | |||
37 | Maurizio Mediani Nicolas Minassian Michaił Aloszyn Kirył Ładygin |
P | SMP Racing | BR01 Nissan | |||
50 | Bryon DeFoor Dorsey Schoreder David Hinton Thomas Gruber Jim Pace |
P | Highway to Help Race Team | Riley Mk. XXVI DP BMW | |||
55 | Jonathan Bomarito Tristan Nunez Spencer Pigot |
P | Mazda Motorsports | Lola B12/80 Mazda | |||
60 | John Pew Oswaldo Negri Jr Anthony James Allmendinger Olivier Pla |
P | Michael Shank Racing | Ligier JS P2 Honda | |||
70 | Joel Miller Tom Long Ben Devlin |
P | Mazda Motorsports | Lola B12/80 Mazda | |||
90 | Ryan Dalziel Marc Goossens Ryan Hunter-Reay |
P | VisitFlorida.com Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | |||
01 | Lance Stroll Alexander Wurz Brendon Hartley Andy Priaux |
P | Ford Chip Ganassi Racing | Riley Mk. XXVI DP DP Ford | |||
02 | Scott Dixon Tony Kanaan Jamie McMurray Kyle Larson |
P | Ford Chip Ganassi Racing | Riley Mk. XXVI DP DP Ford | |||
8 | Chris Cumming Renger van der Zande Alex Popow Jack Hawksworth |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
20 | Marc Drumwright Johnny Mowlem Tommy Drissi TBA |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
26 | Adam Merzon Ryan Eversley Don Yount John Fab Ryan Lewis |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
38 | James French Jim Norman Josh Norman Brandon Gdovic |
PC | Performance Tech Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
52 | Tom Kimber-Smith Robert Alon Jose Gutiérrez Nicholas Boulle |
PC | PR1/Mathiasen Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
54 | Jon Bennett Colin Braun Mark Wilkins Martin Plowman |
PC | CORE autosport | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
85 | Mikhail Goikhberg Stephen Simpson Kenton Koch Chris Miller |
PC | JDC/Miller Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
88 | Mark Kvamme Sean Johnston Maro Engel Felix Rosenqvist |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
3 | Jan Magnussen Antonío Garcia Mike Rockenfeller |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner Marcel Fässler |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
25 | Bill Auberlen Dirk Werner Augusto Farfus Bruno Spengler |
GTLM | BMW Team RLL | BMW M6 GTLM | |||
62 | Giancarlo Fisichella Davide Rigon Toni Vilander Olivier Beretta |
GTLM | Risi Competizione | Ferrari 488 GTE | |||
66 | Joey Hand Dirk Müller Sébastien Bourdais |
GTLM | Ford Chip Ganassi Racing | Ford GT LM | |||
67 | Ryan Briscoe Richard Westbrook Stefan Mücke |
GTLM | Ford Chip Ganassi Racing | Ford GT LM | |||
68 | Alessandro Pier Guidi Alexandre Premat Daniel Serra Memo Rojas |
GTLM | Scuderia Corsa | Ferrari 488 GTE | |||
72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Gianmaria Bruni James Calado |
GTLM | SMP Racing | Ferrari 488 GTE | |||
100 | John Edwards Lucas Luhr Kuno Wittmer Graham Rahal |
GTLM | BMW Team RLL | BMW M6 GTLM | |||
911 | Nick Tandy Patrick Pilet Kévin Estre |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 RSR | |||
912 | Michael Christensen Earl Bamber Frédéric Makowiecki |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 RSR | |||
6 | Andrew Davis Robin Liddell Lawson Aschenbach Matt Bell |
GTD | Stevenson Motorsports | Audi R8 LMS | |||
9 | Kenny Habul Boris Said Dion von Moltke Tristan Vautier |
GTD | Stevenson Motorsports | Audi R8 LMS | |||
11 | Towsend Bell Bill Sweedler Edoardo Piscopo Richard Antinucci |
GTD | O'Gara Motorsport | Lamborghini Huracán GT3 | |||
16 | Spencer Pumpelly Corey Lewis Justin Marks Kaz Grala |
GTD | Change Racing | Lamborghini Huracán GT3 | |||
21 | Emanuele Busnelli Jim Michaelian TBA TBA |
GTD | Konrad Motorsport | Lamborghini Huracán GT3 | |||
22 | David MacNeil Cooper MacNeil Leh Keen Shane van Gisbergen Gunnar Jeannette |
GTD | Alex Job Racing | Porsche 911 GT3-R | |||
23 | Ian James Mario Farnbacher Alex Riberas Wolf Henzler |
GTD | Team Seattle/Alex Job Racing | Porsche 911 GT3-R | |||
28 | Rolf Ineichen Lance Willsey Franz Konrad Fabio Babini Marc Basseng |
GTD | Konrad Motorsport | Lamborghini Huracán GT3 | |||
30 | Klaus Abbelen Sabine Schmitz Patrick Huisman Frank Stippler Sven Müller |
GTD | Frikadelli Racing | Porsche 911 GT3-R | |||
33 | Ben Keating Jeroen Bleekemolen Dominik Farnbacher Marc Miller |
GTD | Riley Motorsports | Dodge Viper SRT GT3-R | |||
44 | John Potter Andy Lally Marco Seefried René Rast |
GTD | Magnus Racing | Audi R8 LMS | |||
45 | Nic Jönsson Pierre Kaffer Christopher Haase Tracy Krohn |
GTD | Flying Lizard Motorsports | Audi R8 LMS | |||
48 | Mirko Bortolotti Bryce Miller Bryan Sellers Madison Snow |
GTD | Paul Miller Racing | Lamborghini Huracán GT3 | |||
51 | Peter Mann Raffaele Gianmaria Matteo Cressoni Marco Cioci |
GTD | Spirit of Race | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
63 | Christina Nielsen Alessandro Balzan Robert Renauer Jeff Segal |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
73 | Patrick Lindsey Matthew McMurry Jörg Bergmeister Nortbert Siedler |
GTD | Park Place Motorsports | Porsche 911 GT3-R | |||
93 | Ben Keating Gar Robinson Jeff Mosing Eric Foss Damien Faulkner |
GTD | Riley Motorsport | Dodge Viper SRT GT3-R | |||
96 | Bret Curtis Ashley Freiberg Jens Klingmann Marco Wittman |
GTD | Turner Motorsport | BMW M6 GT3 | |||
97 | Michael Marsal Markus Palttala Maxime Martin Jesse Krohn |
GTD | Turner Motorsport | BMW M6 GT3 | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda Richie Stanaway |
GTD | Aston Martin Racing | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
007 | Santiago Creel Antonio Pérez Ricardo Pérez de Lara Sergio Pérez Lars Vilijoen |
GTD | TRG-AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | |||
540 | Timothy Pappas Nicky Catsburg Patrick Long Andy Pilgrim |
GTD | Black Swan Racing | Porsche 911 GT3-R |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.