Daytona startuje z mnóstwem nowości w GT

Już w ten weekend rusza kolejny sezon serii IMSA SportsCar. 54. odsłona wyścigu 24 Hours of Daytona to początek serii zmian, które trwać będą również w przyszłym roku.

Bez dwóch zdań, tegoroczny 24-godzinny wyścig na Florydzie jest jednym z najbardziej interesujących w ostatnich latach. I nie jest to wcale spowodowane przez wyjątkowego, potencjalnego zwycięzcę wyścigu – wśród prototypów wciąż jeszcze wszystko jest „po staremu” – nowości przyniesie tu dopiero przyszłoroczny sezon, wprowadzając w życie nowy regulamin specyfikacji LMP2. Właśnie tutaj, po raz pierwszy kibice zobaczą za to w bezpośredniej walce nowe samochody GTE, m.in. zapisane także do Mistrzostw Świata Endurance Fordy GT – a Amerykanie po raz pierwszy zobaczą tu także pojazdy specyfikacji GT3 bez żadnych większych modyfikacji. W praktyce oznacza to niezwykle interesującą i dość nieprzewidywalną stawkę GT Le Mans – jak również w GT Daytona, gdzie ponad połowa załóg dysponuje nowymi, niewidzianymi dotychczas w tej klasie samochodami.

Przy ogromnym zainteresowaniu klasami GT, faworytami w walce o prestiżowy triumf pozostają jednak wyścigowe prototypy, a więc przede wszystkim klasa P. W tym roku, do walki staje tu 13 potencjalnych kandydatów – na czele z ubiegłorocznymi zwycięzcami, całą czwórką kierowców ponownie startującą w „drugim” Rileyu ekipy Chip Ganassi Racing. Scott Dixon, Jamie McMurray, Kyle Larson i Tony Kanaan będą starali się wygrać słynną batalię wyraźniej, niż o 1,3 sekundy, które w ubiegłym roku dzieliło ich od drugiego na mecie pojazdu w stawce – oczywiście, do walki przystąpi także załoga nr 01, a w niej wyjątkowo groźny kwartet, Lance Stroll dzieląc miejsce z Brendonem Hartleyem, Alexem Wurzem i Andym Priaulx.

W tej załodze zabraknie Scotta Pruetta – Amerykanin, w tym sezonie dołączył do czołowego konkurenta Chipa Ganassiego, wspomagając załogę nr 5 od Action Express Racing. Spośród drugich na mecie ubiegłorocznej „Daytony”, w tym roku zobaczymy tu znany duet João Barbosa i Christian Fittipaldi – Pruett nie będzie jednak jedynym ich zmiennikiem, gdyż po raz pierwszy od 2013 roku, załoga nr 5 liczyć będzie powyżej 3 kierowców. Czwartym graczem będzie tu Portugalczyk Filipe Albuquerque – zmiany nastąpią również w drugim składzie AER, Dane’a Camerona i Erica Currana zmieniać będzie już nie Max Papis, ale Simon Pagenaud i Jonny Adam.

Inny Max, Angelelli, pozostanie natomiast trzecim kierowcą składu Wayne Taylor Racing – a niemal w ostatniej chwili, czwartym został tu były kierowca F1, Brazylijczyk Rubens Barichello. Razem z nim, bracia Taylorowie będą chcieli zapomnieć o pechowym błędzie, który w ubiegłym roku pozbawił ich podium wyścigu – a kto wie, czy nawet i nie zwycięstwa, gdyby w ostatnich minutach udało im się wyprzedzić prowadzącego wówczas Scotta Dixona. Do sporych zmian doszło natomiast w załodze, która wówczas przejęła najniższy stopień podium od Taylorów – w Corvette DP od VisitFlorida.com nie zobaczymy już ani Richarda Westbrooka, ani Michaela Valiantego – będą tu za to Ryan Dalziel, Marc Goossens oraz Ryan Hunter-Reay.

Wśród pozostałych załóg klasy P, teoretycznie nie widać zdecydowanego kandydata do zwycięstwa – testy Roar pokazały jednak, że któryś z nich może stać się nawet tegorocznym „czarnym koniem” rywalizacji. Pierwszym z nich jest Panoz DeltaWing, wyjątkowo dobrze sprawujący się na przedsezonowych sesjach – a w wyścigu wspomagany przez m.in. Andreasa Wirtha. Wyjątkowo szybkie były wówczas również prototypy Mazdy, które w tym roku znów napędzane są benzynowymi silnikami zmodyfikowanymi przez AER (Advanced Engine Research, nie mylić z Action Express Racing) – i choć kierowcy nie należą do ścisłej czołówki, ich występ może zaskoczyć wielu kibiców.

Listę klasy P zamykają jeszcze jeden prototyp Daytona, dwa Ligiery oraz rosyjski BR01 – ten ostatni goszczący w USA z załogą właściciela zespołu SMP Racing, Borysa Rotenberga, znaną ze startów w ELMS. Extreme Speed Motorsports po raz pierwszy stanie do walki na Daytona w swoim Ligierze, w ubiegłym roku walcząc tu w niespełniających oczekiwań Hondach HPD ARX-04 – po raz kolejny, udział zapowiedział również zespół Highway to Help, nie zaliczany do faworytów, za to walczący w słusznej sprawie pomocy osobom chorym na chorobę Alzheimera.

Do niemałych zmian doszło również w słabszej klasie prototypów, PC – największą z nich będzie nieobecność jednego ze stałych kandydatów do mistrzostwa, RSR Racing. Z duetu trzecich kierowców ubiegłego sezonu ostał się tylko Chris Cumming, który tym razem zasili skład nr 8 zespołu Starworks – w walce pozostaną natomiast mistrzowie, Josh Bennett i Colin Braun, w CORE Autosport prócz Marka Wilkinsa tym razem wspomagani przez Martina Plowmana. Nieobecny będzie również wicemistrz i zwycięzca ubiegłorocznego Daytona, Mike Guash – nowym partnerem Toma Kimber-Smitha w PR1/Mathiasen będzie Robert Alon, a zmieniać ich będą także Nicholas Boulle i José Guttierez. Ponadto, w dwóch załogach Starworks zobaczymy m.in. Maro Engela, Seana Johnstona czy ubiegłorocznego Mistrza Europy Formuły 3, Felixa Rosenqvista – dwie załogi wystawi także zespół BAR1 Motorsports, z Ryanem Eversleyem i Johnnym Mowlemem, a po jednym JDC-Miller i Performance Tech Motorsports.

Prawdziwy wór nowości otwiera się, gdy przechodzimy do klas GT. W GTLM, nie tylko samochody są nowe – z poprzednimi sezonami różnią się także załogi kilku zespołów. W Corvette nr 3, która w ubiegłym roku otarła się o podium całego wyścigu, obok Antonio Garcii i Jana Magnussena zobaczymy tym razem Mike’a Rockenfellera – a i drugi skład żółtej wyścigówki zasili kierowca znany z występów w Audi, Marcel Fässler. Ta sama załoga, która wówczas przyjechała tuż za Corvette, będzie za to jechać w BMW nr 25 – tu, tylko w nr 100 Kuno Wittmer zastąpi Jensa Klingmanna. Podobnie będzie co do Porsche – w tym razem trzyosobowych załogach, nowością będzie tylko Kévin Estre na miejscu Marca Lieba.

Do walki staną także trzy nowe Ferrari  488 GTE – obok Risi Competizione, obecny będąc tu już także zespół Scuderia Corsa. Ten, w swoim samochodzie wystawi Alessandro Pier Guidiego, Alexandre Premata, Daniela Serrę i dobrze znanego kibicom Daytony Memo Rojasa – Risi odpowie natomiast Tonim Vilanderem na miejscu Pierra Kaffera w czwórce znanej z ubiegłorocznego startu. Bardzo silnym kandydatem do zwycięstwa będzie tu również gość wyścigu, zespół SMP Racing – ukryta pod tym logo ekipa AF Corse sprowadziła tu czołowych kierowców WEC, a więc Gianmarię Bruniego i Jamesa Calado, obok także mocnych Andrea Bertoliniego i Wiktora Szajtara.

No i oczywiście są także dwa Fordy GT – a w nich kierowcy znani dotychczas ze startów w kilku konkurencyjnych zespołach. Obok Joeya Handa, który jeszcze niedawno walczył dla BMW, pojawi się jego ówczesny kolega Dirk Müller – a razem z nimi Sébastien Bourdais dotychczas walczący w klasie P dla Action Express Racing. Drugą trójkę stanowić będą: wymieniony już wcześniej były kierowca VisitFlorida.com Richard Westbrook, obecny dotychczas w Aston Martinach Stefan Mücke oraz wspomagający w ubiegłym roku Corvette Ryan Briscoe – przy czym ten ostatni, w serii IndyCar jest dość dobrze znany kibicom Chip Ganassi Racing. W stawce GTLM nie zobaczymy tym razem już ani jednego Aston Martina – nie pojawi się również Team Falken, ograniczając liczbę 911-stek do dwóch.

Na koniec pozostaje znów najliczniejsza klasa GTD – niestety, tym razem już bez Polaka w składzie. Pojawi się tu za to dużo nowych, lub przynajmniej częściowo nowych samochodów – przede wszystkim całe grono Lamborghini, które mogliśmy oglądać już podczas testów Roar. Pojazd ten, jako oręż wybrała w tym roku ekipa Paul Miller Racing, z Mirko Bortolottim i Bryanem Sellersem w składzie – jak również wchodząca do gry O’Gara Motorsport, która przejęła ubiegłorocznych mistrzów, Billa Sweedlera i Townsenda Bella. Lambo to w tym sezonie także Spencer Pumpelly w załodze Change Racing, a także dwa pojazdy goszczącego tu Konrad Motorsport – w nich zobaczymy m.in. weterana wyścigów GT Fabio Babiniego, Marca Bassenga, czy też samego Franza Konrada.

Naprzeciw „bykom”, na Daytona pojawią się Porsche, tym razem już nie specjalnie przygotowane GT America, ale po prostu GT3-R – w nich wystartują m.in. Shane van Gisbergen, Mario Farnbacher i Wolf Henzler w załogach Alex Job Racing, Patrick Lindsey, Jörg Bergmeister czy Matt McMurry w Park Place Motorsports, Andy Pilgrim i Nicky Catsburg w powracającym do gry Black Swan Racing, czy w końcu znana z Nürburgring Sabine Schmitz obok Franka Stipplera i Svena Müllera w 911 od Frikadelli Racing. Groźnym przeciwnikiem będzie również nowa odsłona Audi R8 – z Christopherem Haase, Pierrem Kafferem i Tracym Krohnem w Flying Lizards, Marco Seefriedem i René Rastem w Magnus Racing, a także Robinem Liddellem, Dionem von Moltke czy Tristanem Vautierem w znanej ze niegdysiejszych startów w wyścigowych Camaro ekipie Stevenson Motorsports, bliźniaczy pod pewnymi względami samochód może wyraźnie utrudnić Lamborghini walkę o triumf.

Zwycięskiego w ubiegłym roku Vipera od Riley Motorsports, tym razem zobaczymy ponownie w dwóch odsłonach – Ben Keating i Dominik Farnbacher wystartują razem z Jeroenem Bleekemolenem i Marciem Millerem w pojeździe nr 33, a w 93 pojawią się m.in. Damien Faulkner i Eric Foss. Także po dwa startować będą Ferrari i Aston Martiny – te pierwsze w barwach Scuderia Corsa i Spirit of Race i z Marco Ciocim, Alessandro Balzanem czy Christiną Nielsen za kierownicą – te drugie jako AMR i współpracująca The Racer’s Group, która do walki stanie z grupą meksykańskich kierowców pod wodzą zawodnika F1, Sergio Péreza. Również dwa, do walki staną nowe BMW M6 GT3 – ekipa Turner Motorsport dość słabo spisywała się na testach Roar, jednak z Markusem Palttala, Marco Wittmanem, Jensem Klingmannem czy Maxime Martinem może nieźle namieszać w długodystansowej batalii.

Tegoroczna impreza rusza w czwartek, pierwszymi wolnymi treningami o 15:25 czasu polskiego – kolejny odbędzie się o 19:20, a o 22:00 rozpoczną się kwalifikacje. Trzeci trening wystartuje w nocy z czwartku na piątek o 00:30 – ostatni odbędzie się natomiast w piątek o 16:25, przed pierwszym wyścigiem Ferrari Challenge i następującym po nim wyścigu serii Continental Tire Challenge. 54. wyścig 24 Hours of Daytona rusza w sobotę o godzinie 21:00 czasu polskiego. 

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
0


Katherine Legge
Sean Rayhall
Andrew Meyrick
Andreas Wirth
P Panoz DeltaWing Racing DeltaWing DWC13 Élan
2


Scott Sharp
Ed Brown
Johannes van Overbeek
Luis Felipe Derani
P Tequila Patrón ESM Ligier JS P2 Honda
5


João Barbosa
Christian Fittipaldi
Filipe Albuquerque
Scott Pruett
P Action Express Racing Coyote Corvette DP Chevrolet
10


Jordan Taylor
Ricky Taylor
Max Angelelli
Rubens Barichello
P Wayne Taylor Racing Dallara Corvette DP Chevrolet
31


Eric Curran
Dane Cameron
Simon Pagenaud
Jonny Adam
P Action Express Racing Coyote Corvette DP Chevrolet
37


Maurizio Mediani
Nicolas Minassian
Michaił Aloszyn
Kirył Ładygin
P SMP Racing BR01 Nissan
50



Bryon DeFoor
Dorsey Schoreder
David Hinton
Thomas Gruber
Jim Pace
P Highway to Help Race Team Riley Mk. XXVI DP BMW
55

Jonathan Bomarito
Tristan Nunez
Spencer Pigot
P Mazda Motorsports Lola B12/80 Mazda
60


John Pew
Oswaldo Negri Jr
Anthony James Allmendinger
Olivier Pla
P Michael Shank Racing Ligier JS P2 Honda
70

Joel Miller
Tom Long
Ben Devlin
P Mazda Motorsports Lola B12/80 Mazda
90

Ryan Dalziel
Marc Goossens
Ryan Hunter-Reay
P VisitFlorida.com Racing Coyote Corvette DP Chevrolet
01


Lance Stroll
Alexander Wurz
Brendon Hartley
Andy Priaux
P Ford Chip Ganassi Racing Riley Mk. XXVI DP DP Ford
02


Scott Dixon
Tony Kanaan
Jamie McMurray
Kyle Larson
P Ford Chip Ganassi Racing Riley Mk. XXVI DP DP Ford
8


Chris Cumming
Renger van der Zande
Alex Popow
Jack Hawksworth
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 Chevrolet
20

Marc Drumwright
Johnny Mowlem
Tommy Drissi
TBA
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
26



Adam Merzon
Ryan Eversley
Don Yount
John Fab
Ryan Lewis
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
38


James French
Jim Norman
Josh Norman
Brandon Gdovic
PC Performance Tech Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
52


Tom Kimber-Smith
Robert Alon
Jose Gutiérrez
Nicholas Boulle
PC PR1/Mathiasen Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
54


Jon Bennett
Colin Braun
Mark Wilkins
Martin Plowman
PC CORE autosport Oreca FLM09 Chevrolet
85


Mikhail Goikhberg
Stephen Simpson
Kenton Koch
Chris Miller
PC JDC/Miller Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
88


Mark Kvamme
Sean Johnston
Maro Engel
Felix Rosenqvist
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 Chevrolet
3

Jan Magnussen
Antonío Garcia
Mike Rockenfeller
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
4

Oliver Gavin
Tommy Milner
Marcel Fässler
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
25


Bill Auberlen
Dirk Werner
Augusto Farfus
Bruno Spengler
GTLM BMW Team RLL BMW M6 GTLM
62


Giancarlo Fisichella
Davide Rigon
Toni Vilander
Olivier Beretta
GTLM Risi Competizione Ferrari 488 GTE
66

Joey Hand
Dirk Müller
Sébastien Bourdais
GTLM Ford Chip Ganassi Racing Ford GT LM
67

Ryan Briscoe
Richard Westbrook
Stefan Mücke
GTLM Ford Chip Ganassi Racing Ford GT LM
68


Alessandro Pier Guidi
Alexandre Premat
Daniel Serra
Memo Rojas
GTLM Scuderia Corsa Ferrari 488 GTE
72


Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Gianmaria Bruni
James Calado
GTLM SMP Racing Ferrari 488 GTE
100


John Edwards
Lucas Luhr
Kuno Wittmer
Graham Rahal
GTLM BMW Team RLL BMW M6 GTLM
911

Nick Tandy
Patrick Pilet
Kévin Estre
GTLM Porsche North America Porsche 911 RSR
912

Michael Christensen
Earl Bamber
Frédéric Makowiecki
GTLM Porsche North America Porsche 911 RSR
6


Andrew Davis
Robin Liddell
Lawson Aschenbach
Matt Bell
GTD Stevenson Motorsports Audi R8 LMS
9


Kenny Habul
Boris Said
Dion von Moltke
Tristan Vautier
GTD Stevenson Motorsports Audi R8 LMS
11


Towsend Bell
Bill Sweedler
Edoardo Piscopo
Richard Antinucci
GTD O'Gara Motorsport Lamborghini Huracán GT3
16


Spencer Pumpelly
Corey Lewis
Justin Marks
Kaz Grala
GTD Change Racing Lamborghini Huracán GT3
21
Emanuele Busnelli
Jim Michaelian
TBA
TBA
GTD Konrad Motorsport Lamborghini Huracán GT3
22



David MacNeil
Cooper MacNeil
Leh Keen
Shane van Gisbergen
Gunnar Jeannette
GTD Alex Job Racing Porsche 911 GT3-R
23


Ian James
Mario Farnbacher
Alex Riberas
Wolf Henzler
GTD Team Seattle/Alex Job Racing Porsche 911 GT3-R
28



Rolf Ineichen
Lance Willsey
Franz Konrad
Fabio Babini
Marc Basseng
GTD Konrad Motorsport Lamborghini Huracán GT3
30



Klaus Abbelen
Sabine Schmitz
Patrick Huisman
Frank Stippler
Sven Müller
GTD Frikadelli Racing Porsche 911 GT3-R
33


Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
Dominik Farnbacher
Marc Miller
GTD Riley Motorsports Dodge Viper SRT GT3-R
44


John Potter
Andy Lally
Marco Seefried
René Rast
GTD Magnus Racing Audi R8 LMS
45


Nic Jönsson
Pierre Kaffer
Christopher Haase
Tracy Krohn
GTD Flying Lizard Motorsports Audi R8 LMS
48


Mirko Bortolotti
Bryce Miller
Bryan Sellers
Madison Snow
GTD Paul Miller Racing Lamborghini Huracán GT3
51


Peter Mann
Raffaele Gianmaria
Matteo Cressoni
Marco Cioci
GTD Spirit of Race Ferrari 458 Italia GT3
63


Christina Nielsen
Alessandro Balzan
Robert Renauer
Jeff Segal
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3
73


Patrick Lindsey
Matthew McMurry
Jörg Bergmeister
Nortbert Siedler
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT3-R
93



Ben Keating
Gar Robinson
Jeff Mosing
Eric Foss
Damien Faulkner
GTD Riley Motorsport Dodge Viper SRT GT3-R
96


Bret Curtis
Ashley Freiberg
Jens Klingmann
Marco Wittman
GTD Turner Motorsport BMW M6 GT3
97


Michael Marsal
Markus Palttala
Maxime Martin
Jesse Krohn
GTD Turner Motorsport BMW M6 GT3
98


Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
Richie Stanaway
GTD Aston Martin Racing Aston Martin V12 Vantage GT3
007



Santiago Creel
Antonio Pérez
Ricardo Pérez de Lara
Sergio Pérez
Lars Vilijoen
GTD TRG-AMR Aston Martin V12 Vantage GT3
540


Timothy Pappas
Nicky Catsburg
Patrick Long
Andy Pilgrim
GTD Black Swan Racing Porsche 911 GT3-R

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze