Załoga Porsche nr 911 wygrała skrócony o dwie godziny wyścig Petit Le Mans. Mistrzami sezonu 2015 United SportsCar Champioship zostali kierowcy Corvette DP nr 5 od Action Express Racing.
Nie ma wątpliwości, że ten wyścig zapisze się w historii rywalizacji długodystansowych. Tylko częścią powodów będą tu fatalne warunki pogodowe, mnogość neutralizacji, a nawet czerwona flaga – te, z pewnością zmuszą organizatorów do zastanowienia się nad reakcjami w takich sytuacjach. Nieprawdopodobne okazują się być jednak również wyniki wyścigu i ich wpływ na klasyfikację generalną – przede wszystkim zwycięstwo nawet nie jednego, a dwóch pojazdów GTLM oraz dramat dwóch silnych faworytów w swoich klasach. Tegoroczne Petit Le Mans to z pewnością coś, czego nie spotyka się często.
W klasie Prototypów, jej zwycięzca po raz pierwszy w historii USCC nie został zwycięzcą całego wyścigu. Po wznowieniu rywalizacji, jej liderem był Eric Curran z Corvette nr 31 – dopiero szóste miejsce zajmowała natomiast druga ekipa tej klasy, a konkretnie João Barbosa z Corvette nr 5 od Action Express Racing. W połowie godziny ósmej, atak na lidera przypuścił... Nick Tandy w Porsche nr 911 – w ten sposób, klasa tracąc "prowadzenie" nawet i bez pit-stopu załogi nr 31. Ten jednak nastąpił, przez co pałeczka w klasie przeszła w ręce Barbosy – a Portugalczykowi udało się przez ostatnie pół godziny awansować tylko na trzecią pozycję w całej stawce. Niemniej, jego zwycięstwo w klasie oznaczało mistrzostwo dla załogi Action Express #5 – wicemistrzem zostali kierowcy z Corvette DP nr 31, którzy przyjechali na metę za Rileyem od Chip Ganassi Racing. Największym przegranym w tej klasie została załoga nr 90, po feralnej, trzeciej godzinie rywalizacji nie będąc już w stanie dogonić konkurentów – Richard Westbrook i Michael Valiante kończąc wyścig na miejscu piątym.
Pech ekipy VisitFlorida nie był jednak największym dramatem w wyścigu – tym można uznać wypadek Anthonego Lazzaro z CORE Autosports. Załoga nr 54, do tego momentu podążała zupełnie z tyłu, starając się tylko dojechać do mety – niestety, niedługo po wznowieniu wyścigu po czerwonej fladze, obecny w prototypie od kilku minut Lazzaro uderzył w barierę, poważnie uszkadzając pojazd. Gdyby wyścig trwał pełne 10 godzin, mechanikom być może udałoby się naprawić samochód, a Lazzaro przejechałby wymagane 2 godziny i 5 minut – niestety, po wcześniejszym zakończeniu czar prysł – a mistrzostwo w klasie przejęli zwycięzcy wyścigu, załoga nr 52 od PR1/Mathiasen Motorsports. Drugie miejsce zajęli kierowcy z prototypu nr 8 od Starworks, a załoga nr 16 od BAR1 Motorsports ostatecznie ulokowała się na najniższym stopniu podium.
W klasie GTLM, po wznowieniu, na czele pojawiły się dwie Corvette – a dopiero za nimi jechały walczące o mistrzostwo Porsche i BMW. Po kolejnej neutralizacji wywołanej przez wypadek załogi CORE, Nick Tandy bez trudu wyprzedził jednak obie C7.R – a nieco później awansowało także BMW nr 24, gdy Corvette zaliczyły swoje pit-stopy. Mały problem z alternatorem miała wówczas załoga nr 3 – a niedługo potem, na swój pit-stop zjechało także BMW nr 25, wcześniej starające się wyprzedzić żółte pojazdy. Gdy nad torem powiała biało-czarna szachownica, sprawa stała się jasna – zwycięstwo Porsche nr 911 w wyścigu oznaczało także triumf w klasie – a to dawało mistrzostwo Patrickowi Piletowi. Konkurencyjne BMW nr 25 zakończyło wyścig jako czwarte – kończące trzyletnią karierę Z4 GTE mogły się jednak cieszyć z drugiego miejsca załogi nr 24, również wygrywającego z czołowymi Prototypami. Trzecie miejsce zajęli kierowcy Corvette nr 4, którzy w ten sposób zostali nieoficjalnie mistrzami Północnoamerykańskiego Pucharu Endurance.
Do niespodzianki doszło za to także w klasie GTD – tu zwycięzcą zostało Porsche nr 73, w którym Spencer Pumpelly wyprzedził Andy'ego Lally'ego, przejmując od niego prowadzenie na niecałą godzinę przed przedwczesnym końcem wyścigu. Podium dopełnił Viper załogi nr 93, która już wcześniej zapewniła sobie mistrzostwo NAEC – nieco niespodziewanym było natomiast mistrzostwo załogi nr 63 od Scuderia Corsa. Towsend Bell i Ben Sweedler zakończyli wyścig na miejscu czwartym – a biorąc pod uwagę dopiero dziewiąte i dziesiąte miejsce konkurentów z Aston Martina i Audi, to właśnie kierowcy Ferrari ostatecznie zdobywali najwięcej punktów w całym sezonie. Christina Nielsen musiała pogodzić się z miejscem drugim, a Dion von Moltke i Christopher Haase z trzecim w klasyfikacji generalnej.
Prócz ogromnych dramatów kilku liderów klasyfikacji, tegoroczny wyścig kończył również pewną epokę wśród pojazdów startujących w wyścigach Endurance w USA. Od przyszłego roku, w klasie GTD pojawią się już standardowe samochody specyfikacji GT3 – w klasie GTLM, swój żywot kończą natomiast BMW Z4 GTE, zastępowane przez nowe M6 GTLM. Podobnie zresztą jest z pozostałymi samochodami tej klasy, które zostaną zastąpione ich zmodernizowanymi według nowego regulaminu technicznego następcami – a niemało wskazuje także, że z wyścigami pożegna się obecny prototyp Riley, ekipa Chip Ganassi stając się partnerem dla fabrycznej ekipy Forda.
Poz | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | |||
1 | 911 | Nick Tandy Patrick Pilet Richard Lietz |
GTLM | Porsche North America | 199 okr. | |||
2 | 24 | John Edwards Lucas Luhr Jens Klingmann |
GTLM | BMW Team RLL | +5.475 | |||
3 | 5 | João Barbosa Christian Fittipaldi Sébastien Bourdais |
P | Action Express Racing | +5.475 | |||
4 | 01 | Scott Pruett Joey Hand Scott Dixon |
P | Chip Ganassi Racing | +8.773 | |||
5 | 31 | Eric Curran Dane Cameron Max Papis |
P | Action Express Racing | +9.908 | |||
6 | 4 | Oliver Gavin Tommy Milner Ryan Briscoe |
GTLM | Corvette Racing | +11.764 | |||
7 | 10 | Jordan Taylor Ricky Taylor Max Angelelli |
P | Wayne Taylor Racing | +13.378 | |||
8 | 25 | Bill Auberlen Dirk Werner Augusto Farfus |
GTLM | BMW Team RLL | +14.446 | |||
9 | 62 | Pierre Kaffer Giancarlo Fisichella Toni Vilander |
GTLM | Risi Competizione | +20.840 | |||
10 | 3 | Jan Magnussen Antonío Garcia Ryan Briscoe |
GTLM | Corvette Racing | +1 okr. | |||
11 | 17 | Wolf Henzler Bryan Sellers Patrick Long |
GTLM | Falken Tire | +2 okr. | |||
12 | 90 | Richard Westbrook Michael Valiante Mike Rockenfeller |
P | VisitFlorida.com Racing | +2 okr. | |||
13 | 912 | Jörg Bergmeister Earl Bamber Frédéric Makowiecki |
GTLM | Porsche North America | +3 okr. | |||
14 | 52 | Mike Guasch Tom Kimber-Smith Andrew Palmer |
PC | PR1 Mathiasen Motorsports | +5 okr. | |||
15 | 8 | Renger van der Zande Mike Hedlund Mirco Schultis Alex Popow |
PC | Starworks Motorsport | +5 okr. | |||
16 | 16 | Tomy Drissi Johnny Mowlem Marc Drumwright Don Yount |
PC | BAR1 Motorsports | +6 okr. | |||
17 | 73 | Patrick Lindsey Spencer Pumpelly Madison Snow |
GTD | Park Place Motorsports | +7 okr | |||
18 | 44 | John Potter Andy Lally Robert Renauer |
GTD | Magnus Racing | +7 okr | |||
19 | 93 | Al Carter Marc Goossens Cameron Lawrence |
GTD | Riley Motorsport | +7 okr | |||
20 | 63 | Bill Sweedler Townsend Bell Jeff Segal |
GTD | Scuderia Corsa | +7 okr | |||
21 | 45 | Guy Cosmo Robert Thorne Colin Thompson |
GTD | Flying Lizard Motorsports | +7 okr | |||
22 | 64 | Daniel Serra Matteo Cressoni Jeff Westphal |
GTD | Scuderia Corsa | +7 okr | |||
23 | 23 | Ian James Mario Farnbacher Alex Riberas |
GTD | Team Seattle Alex Job Racing | +7 okr | |||
24 | 22 | Cooper MacNeil Leh Keen Andrew Davis |
GTD | Alex Job Racing | +7 okr | |||
25 | 007 | Kuno Wittmer Christina Nielsen Brandon Davis |
GTD | TRG-AMR | +8 okr. | |||
26 | 48 | Christopher Haase Bryce Miller Dion von Moltke |
GTD | Paul Miller Racing | +8 okr. | |||
27 | 97 | Michael Marsal Markus Palttala Andy Priaux Billy Johnson |
GTD | Turner Motorsport | +10 okr. | |||
28 | 33 | Ben Keating Jeroen Bleekemolen Sebastiaan Bleekemolen |
GTD | Riley Motorsports | +14 okr. | |||
29 | 54 | Jon Bennett Colin Braun Anthony Lazzaro |
PC | CORE autosport | +25 okr. | |||
30 | 07 | Joel Miller Tom Long |
P | SpeedSource Mazda | +32 okr. | |||
NSK | 70 | Jonathan Bomarito Tristan Nunez Sylvain Tremblay |
P | SpeedSource Mazda | +41 okr | |||
NSK | 85 | Mikhail Goikhberg Chris Miller Rusty Mitchell |
PC | JDC/Miller Motorsports | +54 okr. | |||
NSK | 0 | Katherine Legge Memo Rojas Andy Meyrick |
P | Claro/TracFone DeltaWing Racing | +66 okr. | |||
NSK | 11 | Chris Cumming Bruno Junqueira Gustavo Menezes Jack Hawksworth |
PC | RSR Racing | +94 okr. | |||
NSK | 60 | John Pew Oswaldo Negri Jr Matt McMurry |
P | Michael Shank Racing | +99 okr. | |||
NSK | 88 | Alex Popow Scott Mayer John Falb |
PC | Starworks Motorsport | +120 okr. | |||
NST | 38 | James French Jerome Mee Conor Daly |
PC | Performance Tech Motorsports |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.