Wyścig, który przejdzie do historii

Załoga Porsche nr 911 wygrała skrócony o dwie godziny wyścig Petit Le Mans. Mistrzami sezonu 2015 United SportsCar Champioship zostali kierowcy Corvette DP nr 5 od Action Express Racing.

Nie ma wątpliwości, że ten wyścig zapisze się w historii rywalizacji długodystansowych. Tylko częścią powodów będą tu fatalne warunki pogodowe, mnogość neutralizacji, a nawet czerwona flaga – te, z pewnością zmuszą organizatorów do zastanowienia się nad reakcjami w takich sytuacjach. Nieprawdopodobne okazują się być jednak również wyniki wyścigu i ich wpływ na klasyfikację generalną – przede wszystkim zwycięstwo nawet nie jednego, a dwóch pojazdów GTLM oraz dramat dwóch silnych faworytów w swoich klasach. Tegoroczne Petit Le Mans to z pewnością coś, czego nie spotyka się często.

W klasie Prototypów, jej zwycięzca po raz pierwszy w historii USCC nie został zwycięzcą całego wyścigu. Po wznowieniu rywalizacji, jej liderem był Eric Curran z Corvette nr 31 – dopiero szóste miejsce zajmowała natomiast druga ekipa tej klasy, a konkretnie João Barbosa z Corvette nr 5 od Action Express Racing. W połowie godziny ósmej, atak na lidera przypuścił... Nick Tandy w Porsche nr 911 – w ten sposób, klasa tracąc "prowadzenie" nawet i bez pit-stopu załogi nr 31. Ten jednak nastąpił, przez co pałeczka w klasie przeszła w ręce Barbosy – a Portugalczykowi udało się przez ostatnie pół godziny awansować tylko na trzecią pozycję w całej stawce. Niemniej, jego zwycięstwo w klasie oznaczało mistrzostwo dla załogi Action Express #5 – wicemistrzem zostali kierowcy z Corvette DP nr 31, którzy przyjechali na metę za Rileyem od Chip Ganassi Racing. Największym przegranym w tej klasie została załoga nr 90, po feralnej, trzeciej godzinie rywalizacji nie będąc już w stanie dogonić konkurentów – Richard Westbrook i Michael Valiante kończąc wyścig na miejscu piątym.

Pech ekipy VisitFlorida nie był jednak największym dramatem w wyścigu – tym można uznać wypadek Anthonego Lazzaro z CORE Autosports. Załoga nr 54, do tego momentu podążała zupełnie z tyłu, starając się tylko dojechać do mety – niestety, niedługo po wznowieniu wyścigu po czerwonej fladze, obecny w prototypie od kilku minut Lazzaro uderzył w barierę, poważnie uszkadzając pojazd. Gdyby wyścig trwał pełne 10 godzin, mechanikom być może udałoby się naprawić samochód, a Lazzaro przejechałby wymagane 2 godziny i 5 minut – niestety, po wcześniejszym zakończeniu czar prysł – a mistrzostwo w klasie przejęli zwycięzcy wyścigu, załoga nr 52 od PR1/Mathiasen Motorsports. Drugie miejsce zajęli kierowcy z prototypu nr 8 od Starworks, a załoga nr 16 od BAR1 Motorsports ostatecznie ulokowała się na najniższym stopniu podium.

W klasie GTLM, po wznowieniu, na czele pojawiły się dwie Corvette – a dopiero za nimi jechały walczące o mistrzostwo Porsche i BMW. Po kolejnej neutralizacji wywołanej przez wypadek załogi CORE, Nick Tandy bez trudu wyprzedził jednak obie C7.R – a nieco później awansowało także BMW nr 24, gdy Corvette zaliczyły swoje pit-stopy. Mały problem z alternatorem miała wówczas załoga nr 3 – a niedługo potem, na swój pit-stop zjechało także BMW nr 25, wcześniej starające się wyprzedzić żółte pojazdy. Gdy nad torem powiała biało-czarna szachownica, sprawa stała się jasna – zwycięstwo Porsche nr 911 w wyścigu oznaczało także triumf w klasie – a to dawało mistrzostwo Patrickowi Piletowi. Konkurencyjne BMW nr 25 zakończyło wyścig jako czwarte – kończące trzyletnią karierę Z4 GTE mogły się jednak cieszyć z drugiego miejsca załogi nr 24, również wygrywającego z czołowymi Prototypami. Trzecie miejsce zajęli kierowcy Corvette nr 4, którzy w ten sposób zostali nieoficjalnie mistrzami Północnoamerykańskiego Pucharu Endurance.

Do niespodzianki doszło za to także w klasie GTD – tu zwycięzcą zostało Porsche nr 73, w którym Spencer Pumpelly wyprzedził Andy'ego Lally'ego, przejmując od niego prowadzenie na niecałą godzinę przed przedwczesnym końcem wyścigu. Podium dopełnił Viper załogi nr 93, która już wcześniej zapewniła sobie mistrzostwo NAEC – nieco niespodziewanym było natomiast mistrzostwo załogi nr 63 od Scuderia Corsa. Towsend Bell i Ben Sweedler zakończyli wyścig na miejscu czwartym – a biorąc pod uwagę dopiero dziewiąte i dziesiąte miejsce konkurentów z Aston Martina i Audi, to właśnie kierowcy Ferrari ostatecznie zdobywali najwięcej punktów w całym sezonie. Christina Nielsen musiała pogodzić się z miejscem drugim, a Dion von Moltke i Christopher Haase z trzecim w klasyfikacji generalnej.

Prócz ogromnych dramatów kilku liderów klasyfikacji, tegoroczny wyścig kończył również pewną epokę wśród pojazdów startujących w wyścigach Endurance w USA. Od przyszłego roku, w klasie GTD pojawią się już standardowe samochody specyfikacji GT3 – w klasie GTLM, swój żywot kończą natomiast BMW Z4 GTE, zastępowane przez nowe M6 GTLM. Podobnie zresztą jest z pozostałymi samochodami tej klasy, które zostaną zastąpione ich zmodernizowanymi według nowego regulaminu technicznego następcami – a niemało wskazuje także, że z wyścigami pożegna się obecny prototyp Riley, ekipa Chip Ganassi stając się partnerem dla fabrycznej ekipy Forda.

Poz Nr Kierowcy Klasa Zespół   Rezultat
1 911

Nick Tandy
Patrick Pilet
Richard Lietz
GTLM Porsche North America 199 okr.
2 24

John Edwards
Lucas Luhr
Jens Klingmann
GTLM BMW Team RLL +5.475
3 5

João Barbosa
Christian Fittipaldi
Sébastien Bourdais
P Action Express Racing +5.475
4 01

Scott Pruett
Joey Hand
Scott Dixon
P Chip Ganassi Racing +8.773
5 31

Eric Curran
Dane Cameron
Max Papis
P Action Express Racing +9.908
6 4

Oliver Gavin
Tommy Milner
Ryan Briscoe
GTLM Corvette Racing +11.764
7 10

Jordan Taylor
Ricky Taylor
Max Angelelli
P Wayne Taylor Racing +13.378
8 25

Bill Auberlen
Dirk Werner
Augusto Farfus
GTLM BMW Team RLL +14.446
9 62

Pierre Kaffer
Giancarlo Fisichella
Toni Vilander
GTLM Risi Competizione +20.840
10 3

Jan Magnussen
Antonío Garcia
Ryan Briscoe
GTLM Corvette Racing +1 okr.
11 17

Wolf Henzler
Bryan Sellers
Patrick Long
GTLM Falken Tire +2 okr.
12 90

Richard Westbrook
Michael Valiante
Mike Rockenfeller
P VisitFlorida.com Racing +2 okr.
13 912

Jörg Bergmeister
Earl Bamber
Frédéric Makowiecki
GTLM Porsche North America +3 okr.
14 52

Mike Guasch
Tom Kimber-Smith
Andrew Palmer
PC PR1 Mathiasen Motorsports +5 okr.
15 8


Renger van der Zande
Mike Hedlund
Mirco Schultis
Alex Popow
PC Starworks Motorsport +5 okr.
16 16


Tomy Drissi
Johnny Mowlem
Marc Drumwright
Don Yount
PC BAR1 Motorsports +6 okr.
17 73

Patrick Lindsey
Spencer Pumpelly
Madison Snow
GTD Park Place Motorsports +7 okr
18 44

John Potter
Andy Lally
Robert Renauer
GTD Magnus Racing +7 okr
19 93

Al Carter
Marc Goossens
Cameron Lawrence
GTD Riley Motorsport +7 okr
20 63

Bill Sweedler
Townsend Bell
Jeff Segal
GTD Scuderia Corsa +7 okr
21 45

Guy Cosmo
Robert Thorne
Colin Thompson
GTD Flying Lizard Motorsports +7 okr
22 64

Daniel Serra
Matteo Cressoni
Jeff Westphal
GTD Scuderia Corsa +7 okr
23 23

Ian James
Mario Farnbacher
Alex Riberas
GTD Team Seattle Alex Job Racing +7 okr
24 22

Cooper MacNeil
Leh Keen
Andrew Davis
GTD Alex Job Racing +7 okr
25 007

Kuno Wittmer
Christina Nielsen
Brandon Davis
GTD TRG-AMR +8 okr.
26 48

Christopher Haase
Bryce Miller
Dion von Moltke
GTD Paul Miller Racing +8 okr.
27 97


Michael Marsal
Markus Palttala
Andy Priaux
Billy Johnson
GTD Turner Motorsport +10 okr.
28 33

Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
Sebastiaan Bleekemolen
GTD Riley Motorsports +14 okr.
29 54
Jon Bennett
Colin Braun
Anthony Lazzaro
PC CORE autosport +25 okr.
30 07
Joel Miller
Tom Long
P SpeedSource Mazda +32 okr.
NSK 70

Jonathan Bomarito
Tristan Nunez
Sylvain Tremblay
P SpeedSource Mazda +41 okr
NSK 85

Mikhail Goikhberg
Chris Miller
Rusty Mitchell
PC JDC/Miller Motorsports +54 okr.
NSK 0

Katherine Legge
Memo Rojas
Andy Meyrick
P Claro/TracFone DeltaWing Racing +66 okr.
NSK 11


Chris Cumming
Bruno Junqueira
Gustavo Menezes
Jack Hawksworth
PC RSR Racing +94 okr.
NSK 60

John Pew
Oswaldo Negri Jr
Matt McMurry
P Michael Shank Racing +99 okr.
NSK 88

Alex Popow
Scott Mayer
John Falb
PC Starworks Motorsport +120 okr.
NST 38

James French
Jerome Mee
Conor Daly
PC Performance Tech Motorsports  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze