Ciekawa końcówka również w Kanadzie

Załoga Wayne Taylor Racing wygrała wyścig na kanadyjskim torze w Bowmansville. Podobnie, jak w Europejskiej Serii Le Mans, zwycięzca zapewnił sobie triumf wskutek błędu przeciwnika.

Jedna, może dwie sekundy – tyle zabrakło mechanikom zespołu Action Express Racing, by swój prototyp nr 31 wyprowadzić na tor przed konkurencyjny pojazd Taylorów. Zbyt długie dotankowanie odebrała Dane'owi Cameronowi zwycięstwo – a to było bardzo możliwe, gdyż dzięki wczesnemu, pierwszemu pit-stopowi, załoga nr 31 raz po raz wychodziła na prowadzenie – a przed finałowym zjazdem utrzymywała ponad 30 sekund przewagi nad wiceliderem. Taktyka drugiego pojazdu od Action Express była w praktyce główną ozdobą rywalizacji w Kanadzie – poza nim, w czołówce działo się niewiele, przez większość czasu czołowe załogi pokonując kolejne kilometry z niewielkimi przewagami. Podobnie sytuacja wyglądała w najsłabszej w Bowmansville klasie GTLM – wśród prototypów PC, wiele do czynienia miały natomiast awarie i kary.

Start i pierwsza część wyścigu nie przyniosła większych zmian w czołówce – Ricky Taylor utrzymał prowadzenie przed Christianem Fittipaldim i tylko Scott Pruett spadł za Michaela Valiantego. Dopiero pół godziny po starcie, kibiców nieco zaskoczył wczesny zjazd Erica Currana z załogi nr 31 – zmiana z Danem Cameronem sugerowała jakąś nietypową taktykę drugiej załogi AER. 10 minut później, jadący blisko siebie liderzy przystąpili natomiast do skutecznych ataków – przede wszystkim w postaci przejęcia prowadzenia przez Fittipaldiego. Późniejszą rywalizację przerwała jednak pierwsza neutralizacja – feralnie, w jej okresie zjechał Scott Pruett, wkrótce otrzymując karę 60 sekund postoju za zjazd niezgodny z regulaminem.

W ten sposób, załoga nr 01 praktycznie odpadła z walki o zwycięstwo – na czele pojawił się Cameron, a za nim Oswaldo Negri z Michael Shank Racing przed João Barbosą z AER nr 5, Valiantem i Taylorem. Także i ten układ pozostawał niezmienny aż do zjazdu załogi nr 31 – Cameron pojawił  się w pit-stopach 90 minut po starcie. Tempo prowadzącego Negriego utrzymał wówczas tylko Barbosa, Valiante i Taylor tracąc już 10 sekund – a wciąż daleko był Scott Pruett, jadąc między Deltawingiem a wyszydzaną przez niejednego obserwatora Mazdą.

Nieco ponad godzinę przed końcem wyścigu, kierowcy zjechali na drugi pit-stop – i znów na czele pojawił się Cameron, który jednak musiał jeszcze przynajmniej raz pojawić się w boksach. Jak się okazało, zrobił to dość szybko, bo już 15 minut później – 55 minut oznaczało jednak, że do mety Corvette DP nr 31 dojedzie dosłownie na oparach. 10 minut później, po ostatnich pit-stopach, wiceliderem został Barbosa przed Negrim i Jordanem Taylorem – na piąte miejsce spadł Richard Westbrook, który coraz więcej tracił do czołówki.

Co ciekawe, przewaga Camerona nad Barbosą, z 15 sekund powoli zaczęła się zwiększać – konkurenta ścigał za to Taylor, który na kwadrans przed końcem wyścigu odebrał Negriemu miejsce na podium. I wówczas stała się zaskakująca rzecz – Barbosa zjechał na pit-stop, widocznie mając problemy z oponami – a co więcej, podobną informację otrzymał także Cameron. 9 minut przed końcem, przewaga 33 sekund była na granicy szans na utrzymanie prowadzenia – niestety, zbyt długie dotankowanie sprawiło, że Corvette DP nr 31 wyjechała jednak za Taylorem. Choć Cameronowi udało się dogonić lidera, na wyprzedzenie nie starczyło już czasu – sukcesem był tylko fakt, że załoga nr 31 uplasowała się przed Negrim, który do Taylora tracił 3 sekundy.

W klasie PC, do pierwszych dramatów doszło jeszcze przed startem wyścigu – w poślizg wpadł wówczas Chris Cumming, tracąc drugą pozycję na starcie. Później, pech dotknął także załogi BAR1 nr 16, a przede wszystkim ówczesnego lidera, Jamesa Frencha – 45 minut po starcie, awaria zawieszenia zmusiła go do zjazdu. Wkrótce, awarie, a także kary sprawiły, że przed pojazdami GTLM pozostali tylko Mikhail Goikhberg z JDC/Miller i Colin Braun z CORE Autosports – w tym układzie, owa dwójka pozostała do ostatniej godziny wyścigu. Wówczas zmiennik Kanadyjczyka, Matt McMurry, przegrał rywalizację z Braunem – a wkrótce spadł również za Rengera van der Zandego z Starworks i Seana Rayhalla z BAR1. Niestety, Holendrowi nie było dane wejść na podium – pół godziny przed końcem wyścigu, awaria w jego prototypie wycofała załogę nr 8 z wyścigu – a ostatecznie, za Braunem znaleźli się Rayhall i McMurry.

Podobnie, jak w klasie P, również i w najsłabszej w tym wyścigu klasie GTLM start nie przyniósł zmian – Nick Tandy w Porsche nr 911 utrzymał prowadzenie przed Dirkiem Wernerem i Lucasem Luhrem w dwóch BMW. Czwarty był Pierre Kaffer w Ferrari, natomiast piątego Jana Magnussena w Corvette nr 3 wyprzedził Bryan Sellers w prywatnym Porsche ekipy Team Falken Tire – a pół godziny później, Amerykanin pokonał także Kaffera. Sytuację nieco zmieniły neutralizacje i zjazdy, po których liderem był Pilet przez Wernerem, na trzecie miejsce awansował Giancarlo Fisichella w Ferrari, a John Edwards w BMW nr 24 spadł na piąte – w kolejnych minutach, Edwards wyprzedził jednak Wolfa Henzlera z Porsche nr 17, a w końcu także i Włocha z Ferrari. W praktyce, szansa na zmianę lidera miała miejsce tylko podczas drugich pit-stopów, gdzie Bill Auberlen w BMW nr 25 wyjechał na tor tuż za Nickiem Tandym – najlepiej wypadł jednak Antonio Garcia w Corvette nr 3, który wszedł na miejsce czwarte. To sprawiło, że w końcówce, Hiszpan miał szansę dogonić jedno z BMW – i tak też się stało, niedługo przed końcem wyścigu wyrzucając Auberlena poza podium, a przegrywając tylko z Edwardsem i prowadzącym już do mety Tandym.

P Nr Kierowcy Klasa Zespół Rezultat
1 10
Jordan Taylor
Ricky Taylor
1 P Wayne Taylor Racing 128 okr.
2 31
Eric Curran
Dane Cameron
2 P Action Express Racing + 0,477
3 60
John Pew
Oswaldo Negri Jr
3 P Michael Shank Racing + 4,792
4 90
Richard Westbrook
Michael Valiante
4 P VisitFlorida.com Racing + 9,646
5 5
João Barbosa
Christian Fittipaldi
5 P Action Express Racing + 20,956
6 01
Scott Pruett
Joey Hand
6 P Chip Ganassi Racing + 1 okr.
7 07
Joel Miller
Tom Long
7 P SpeedSource Mazda + 2 okr.
8 54
Jon Bennett
Colin Braun
1 PC CORE autosport + 3 okr.
9 0
Katherine Legge
Memo Rojas
8 P Claro/TracFone DeltaWing Racing + 3 okr.
11 16
John Falb
Sean Rayhall
3 PC BAR1 Motorsports + 4 okr.
12 85
Mikhail Goikhberg
Matt McMurry
4 PC JDC/Miller Motorsports + 5 okr.
13 911
Patrick Pilet
Nick Tandy
1 GTLM Porsche North America + 6 okr.
14 24
John Edwards
Lucas Luhr
2 GTLM BMW Team RLL + 6 okr.
15 3
Jan Magnussen
Antonío Garcia
3 GTLM Corvette Racing + 6 okr.
16 25
Bill Auberlen
Dirk Werner
4 GTLM BMW Team RLL + 6 okr.
17 11
Chris Cumming
Bruno Junqueira
5 PC RSR Racing + 6 okr.
18 4
Oliver Gavin
Tommy Milner
5 GTLM Corvette Racing + 6 okr.
19 62
Pierre Kaffer
Giancarlo Fisichella
6 GTLM Risi Competizione + 6 okr.
20 912
Jörg Bergmeister
Earl Bamber
7 GTLM Porsche North America + 7 okr.
21 52
Mike Guasch
Tom Kimber-Smith
6 PC PR1 Mathiasen Motorsports + 24 okr.
22 17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
8 GTLM Falken Tire + 25 okr.
10 8
Renger van der Zande
Mike Hedlund
2 PC Starworks Motorsport + 27 okr.
23 38
James French
Conor Daly
7 PC Performance Tech Motorsports + 42 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze