Ruszył sezon VLN

Załoga Phoenix Racing wygrała pierwszą tegoroczną odsłonę serii VLN, czyli wyścigów po kultowej, "północnej pętli" toru Nürburgring. Wyścig miał także pewien polski akcent.

Mimo swojego wieku oraz specyficznej konstrukcji, "północna pętla" toru Nürburgring wciąż wykorzystywana jest jako pełnoprawny tor wyścigowy. Z roku na rok można tam nie tylko przejechać się swoim samochodem, płacąc niewielką sumę za przejazd jednego, ponad 20-kilometrowego okrążenia – ale i zobaczyć w akcji prawdziwe sławy sportu samochodowego, uczestniczące przede wszystkim w wyścigach serii zapisywanej w skrócie jako "VLN". Pełna nazwa tejże serii to mianowicie " VLN Wyścigowe Mistrzostwa Endurance Nürburgring" – a owy skrót to nazwa grupy automobilklubów organizujących poszczególne wyścigi, tłumaczona na język polski jako "Stowarzyszenie Organizatorów Pucharu Endurance Nürburgring". W tym roku, serię rozpoczął czterogodzinny wyścig zorganizowany przez ADAC Westfalii, którego zwycięzcą została profesjonalna załoga Audi.

Marc Basseng, Frank Stippler oraz Laurens Vanthoor byli nie tylko zwycięzcami tejże rywalizacji – ale i kierowcami rozpoczynającymi ją z pole position. W kwalifikacjach, załoga Audi nr 5 od Phoenix Racing okazała się najszybsza spośród 21 pojazdów kategorii SP9 (czyli samochodów GT3), a ze 173 załóg w całej stawce. Razem z Audi, z czoła startowała również inna znana ekipa, Black Falcon z Andreasem Simonsenem, Jeroenem Bleekemolenem oraz Davidem Arnoldem – w drugiej linii znalazły sie natomiast dwa BMW ekipy Marc VDS, kierowane przez Jörga Müllera i Marco Wittmanna oraz Basa Leindersa i Nickiego Catsburga.

W samym wyścigu, początkowo Audi nr 5 również widniało na czele stawki – po pierwszych pit-stopach, pałeczkę przejęło jednak piąte na starcie BMW zespołu H&R Spezialfedern, w składzie z Uwe Alzenem oraz znanym z występów także dla polskich zespołów Philippem Wlazikiem. Audi odzyskało prowadzenie na dziesiątym okrążeniu (pamiętajmy, że jedno pokonywane jest w ponad 8 minut) – a owe BMW ostatecznie do mety nie dojechało z powodu uszkodzenia opony. Osobna sprawa, że i Audi miało pod koniec wyścigu problemy – kontakt z jednym z Renault Clio mógł zniweczyć im szanse na zwycięstwo.

Ostatecznie jednak, drugiemu na mecie Mercedesowi od Black Falcon zabrakło prawie 2 minut, by pokonać Audi – dwa BMW od Marc VDS przebiła natomiast kolejna załoga startująca w Z4 GT3, Team Schubert nr 20 z Jensem Klingsmannem, Dominikiem Baumannem oraz Martinem Tomczykiem. Zespół H&R mógł cieszyć się z miejsca szóstego, zagarniętego przez ich drugi samochód, Ford GT z Jürgenem Alzenem i Dominikiem Schwagerem – a siódmi na mecie byli reprezentanci Wielkiej Brytanii, Stuart Leonard i Paul Wilson w Aston Martinie od AM Test Centre. Czołową dziesiątkę zamknęły natomiast pojazdy trzech innych kategorii: ósmy był lider SP7 (pojazdów z silnikami 3.5-4.0 L), Porsche od Wochenspiegel Team Manthey – dziewiąta załoga GetSpeed Performance w czołowym pucharowym Porsche – a dziesiąty znów zespół Wochenspiegel Team Manthey, tym razem jednak w Porsche 911 GT3 RSR specjalnej kategorii SPPRO.

Tych kategorii, w wyścigu cyklu VLN jest łącznie ponad 20 – a to dlatego, że startować tam może nawet 200 pojazdów. W jednej imprezie możemy zobaczyć samochody historyczne, turystyczne, wyścigówki GT i pucharowe – te ostatnie nierzadko będące organizowanym przez producentów cyklem zmagań dla młodych kierowców wyścigowych. W tym roku, kolejny taki cykl rozpoczęło BMW – na starcie weekendowej rywalizacji stanęło więc m.in. 12 nowiutkich M235i, w których kierowcy pochodzili nawet zza oceanu. Obecność w wyścigach VLN to jednak tylko część programu "BMW Motorsport Junior" – składają się na niego również szkolenia teoretyczne, zajęcia sprawnościowe, jazda w symulatorze oraz w samochodach FB02 znanych z Formuły BMW.

Wyścig miał również polski akcent – a właściwie dwa, choć w barwach tej samej ekipy. W dwóch pucharowych Toyotach GT86 mogliśmy mianowicie zobaczyć dwóch Polaków – w pojeździe z numerem 545 ubiegłorocznego uczestnika europejskiego finału Nissan GT Academy, Pawła Ledwonia. W samochodzie nr 534 pojawił się natomiast liczący w dniuj wyścigu 18 lat i 2 dni Maciej Dreszer – wiek ten jest o tyle ważny, że Tarnowian stał się tym samym najmłodszym w historii kierowcą, który wziął udział w wyścigu serii VLN. Szkoda tylko, że Dreszer wyścigu ostatecznie nie ukończył – Ledwoń zajął natomiast 84. miejsce,  w kategorii pucharowych Toyot CUP4 przegrywając tylko z jednym z ośmiu konkurentów.

Kolejna impreza z cyklu VLN odbędzie się 12 kwietnia – a wcześniej, bo już za tydzień, na "północnej pętli" będzie miało miejsce nowe, 6-godzinne starcie. Jego wyniki staną się częścią kwalifikacji do najważniejszego wyścigu odbywającego się na tym torze – czerwcowej batalii 24-godzinnej.

P Nr   Kierowcy   Klasa   Zespół / Samochód Rezultat
1 5

Marc Basseng
Frank Stippler
Laurens Vanthoor
1 SP9

Phoenix Racing

Audi R8 LMS Ultra

28 okr.
2 3

Andeas Simonsen
Jeroen Bleekemolen
Lance David Arnold
2 SP9

Black Falcon

Mercedes-Benz SLS AMG GT3

+1:55.640
3 20

Jens Klingmann
Dominik Baumann
Martin Tomczyk
3 SP9

BMW Trophy Team Schubert

BMW Z4 GT3

+2:27.254
4 26
Bas Leinders
Nicky Catsburg
4 SP9

BMW Trophy Marc VDS

BMW Z4 GT3

+2:45.844
5 25
Marco Wittmann
Jörg Müller
5 SP9

BMW Trophy Marc VDS

BMW Z4 GT3

+4:48.466
6 777
Jürgen Alzen
Dominik Schwager
6 SP9

H&R Spezialfedern GmbH

Ford GT GT3

+5:35.949
7 32
Stuart Leonard
Paul Wilson
7 SP9

Aston Martin Test Centre

Aston Martin V12 Vantage GT3

+6:46.808
8 59


Georg Weiss
Oliver Kaiz
Michael Jacobs
Jochen Krumbach
1 SP7

Wochenspiegel Team Manthey

Porsche 911 GT3

+8:37.117
9 101

Adam Osieka
Steve Jans
Christopher Mies
1 CUP2

GetSpeed Performance

Porsche 911 GT3 Cup

+10:19.767
10 154


Georg Weiss
Oliver Kaiz
Michael Jacobs
Jochen Krumbach
1 SPPRO

Wochenspiegel Team Manthey

Porsche 911 GT3 RSR

+1 okr.
...       ...         ...  
84 545

Jutta Beisiegel
Ralf Goral
Paweł Ledwoń
2 CUP4

Leutheuser Racing Events

Toyota GT86 Cup

+5 okr.
...       ...         ...  
NSK 534

Arne Hoffmeister
Fabian Wrabetz
Maciej Dreszer
- CUP4

Dörr Motorsport

Toyota GT86 Cup

+9 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze