Porsche wierzy, że nowiutkie 911 RSR (rok modelowy 2019) obroni tytuł w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC). Samochód wyścigowy z Weissach, zgodny z przepisami FIA GTE, stanowi całkowicie nowy projekt, względem poprzednika udoskonalony we wszystkich obszarach. Zastąpi on aktualne 911 RSR, z którym Porsche odniosło liczne sukcesy – w 2019 r. były to m.in. zwycięstwa w tabeli producentów i kierowców w mistrzostwach WEC, a także w długodystansowym klasyku Le Mans (Francja) oraz w wyścigach serii IMSA na torach Sebring i Road Atlanta (Petit Le Mans).

Przy opracowywaniu nowego Porsche 911 RSR wykorzystano istotne spostrzeżenia zebrane podczas niezwykle pomyślnych startów jego poprzednika. „Od 2017 r. 911 RSR zapewniło nam ponad 20 klasowych zwycięstw w mistrzostwach świata, jak również w wyścigach długodystansowych na terenie Ameryki Północnej i Europy. Z bardzo dobrego samochodu chcieliśmy zrobić jeszcze lepszy – to było nasze zadanie, jeśli chodzi o rozwój. Inżynierowie Weissach doskonale się z niego wywiązali, i to pod każdym względem” – mówi Fritz Enzinger, wiceprezes Porsche Motorsport.

„Nigdy nie spoczywamy na laurach” – wyjaśnia Pascal Zurlinden, dyrektor fabrycznego oddziału GT Motorsport. „Przeprowadziliśmy dogłębną analizę wszystkich fabrycznych i prywatnych kampanii z udziałem Porsche 911 RSR. W szeregu przypadków nasi inżynierowie dostrzegli przestrzeń dla ulepszeń. W trakcie kolejnego trzyletniego okresu homologacji poczyniliśmy znaczące postępy w rozwoju naszego samochodu, szczególnie w złożonych obszarach, takich jak właściwości jezdne, efektywność, trwałość i łatwość serwisowania. Samochód jest nowy w 95%. Jedynymi komponentami, które przejęliśmy z poprzednika, są: reflektory, układ hamulcowy, sprzęgło, fotel kierowcy i części zawieszenia. Dotychczasowe testy przebiegły doskonale. Nie możemy się już doczekać pierwszych wyścigów mistrzostw WEC w sezonie 2019/2020”.

Nowy silnik typu bokser o większej pojemności skokowej
Jeśli chodzi o układ przeniesienia napędu, Porsche pozostaje wierne obranej przez siebie drodze. Także najnowsze 911 jest napędzane 6-cylindrowym, wolnossącym silnikiem typu bokser. Wysoce efektywna jednostka, umieszczona przed tylną osią, ma pojemność 4194 cm3 i – zależnie od wielkości ogranicznika – wytwarza moc około 515 KM. To największy w historii bokser montowany w fabrycznym wydaniu Porsche 911. Na tle sprawdzonego 4-litrowego „agregatu” z poprzednika nowy motor oferuje jeszcze lepsze właściwości w szerszym zakresem obrotów. Siła napędowa trafia do tylnych kół za pośrednictwem zoptymalizowanej pod względem masy, sztywniejszej sekwencyjnej skrzyni o 6 przełożeniach, ze stale zazębionymi kołami. Nowy zespół napędowy Porsche 911 RSR oferuje krótszy czas zmiany biegów i większą wydajność. Dwie rury wydechowe są teraz wyprowadzone po bokach, przed tylnymi kołami. Nowy układ wydechowy ogranicza masę własną i jest korzystny z punktu widzenia aerodynamiki.

Dzięki zmianie położenia rur wydechowych powstała przestrzeń dla zoptymalizowanego dyfuzora. Charakterystyczny tylny element Porsche 911 RSR generuje teraz jeszcze większy docisk. Optymalizacja przepływu powietrza z przodu i po bokach samochodu pozwoliła znacznie zwiększyć wydajność aerodynamiczną i stabilność, a to przekłada się na lepsze wykorzystanie oraz wydłużenie trwałości opon podczas wyścigów.

Koncentracja się na pracy kierowców i mechaników
Właściwości jezdne i łatwość serwisowania to kluczowe czynniki w przypadku wyścigów długodystansowych. Z tego powodu Porsche położyło na te aspekty szczególny nacisk przy opracowywaniu nowego 911 RSR. Kokpit samochodu został zmodyfikowany pod kątem lepszej użyteczności – nieocenione okazały się tu liczne opinie kierowców Porsche. Podobnie jak w poprzedniku, elementy karoserii wykonanej z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym mogą zostać szybko wymienione, co podczas wyścigów długodystansowych sprzyja sprawnym operacjom podczas wizyty w boksie.

Aby zapewnić dodatkową ochronę kierowcom, dokonano przeglądu elementów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa Porsche 911 RSR. Sprawdzony system ostrzegania przed kolizją zapewnia kierowcom jeszcze lepszy ogląd sytuacji, umożliwiając wczesne wykrywanie zbliżających się prototypów. Zoptymalizowana klatka bezpieczeństwa, boczny panel zderzeniowy FIA w drzwiach i klatce, a także dodatkowa ochrona nóg poprawiają bezpieczeństwo w razie wypadku. Lista elementów obejmuje także zdejmowaną klapę dachową i zamontowany na sztywno wyścigowy fotel kierowcy z sześciopunktowymi szelkami bezpieczeństwa.

Pierwszy wyścig we wrześniu 2019 r.
Nad koncepcją nowego Porsche 911 RSR pracujemy od 2017 r. Pierwsze projekty powstały przy użyciu oprogramowania CAD. W sierpniu 2018 r. najlepsza jak dotąd wyścigowa 911 pokonała pierwsze kilometry na naszym torze testowym w Weissach” – mówi Pascal Zurlinden, opisując kluczowe etapy rozwoju samochodu. W ciągu kolejnych miesięcy zespół Porsche przeprowadził szereg testów. Za kierownicą nowego 911 RSR na zmianę pracują doświadczeni kierowcy fabryczni. Równolegle w tunelu aerodynamicznym Porsche dopracowano aerodynamikę pojazdu. Kolejnym kamieniem milowym był długodystansowy przejazd, który odbył się w marcu 2019 r. w Le Castellet z udziałem fabrycznych ekip zarówno z WEC, jak i IMSA. W ciągu przeszło 30 godzin bez żadnych problemów technicznych pokonaliśmy ponad 6000 km. Kierowcy i inżynierowie byli bardzo zadowoleni. 1 lipca samochód otrzymał homologację wyścigową”.

Światowa premiera w Goodwood
Najbardziej spektakularne 911 wszech czasów świętuje swoją światową premierę 6 lipca 2019 r. podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood (Wielka Brytania). Także wyścigowy debiut Porsche 911 RSR odbędzie się na Wyspach – przypadnie na otwierającą sezon rundę Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA na torze Silverstone, zaplanowaną na 1 września. Wcześniej pojazd obecnych mistrzów świata wśród konstruktorów po raz pierwszy zmierzy się z producentami rywalizującymi w klasie GTE-Pro mistrzostw WEC podczas dwudniowego prologu w Barcelonie (Hiszpania), 23 i 24 lipca. W ośmiu rundach sezonu 2019/2020 zespół GT Porsche wystawi dwa fabryczne samochody z załogami w składach: Michael Christensen (Dania) i Kévin Estre (Francja) oraz Gianmaria Bruni (Włochy) i Richard Lietz (Austria). W mistrzostwach IMSA WeatherTech przejście na najnowszy model nastąpi w sezonie 2020. W Ameryce Północnej dwa dodatkowe Porsche 911 RSR w fabrycznych barwach będą walczyć z konkurencyjnymi producentami o tytuł kategorii GTLM. Dla prywatnych zespołów wóz będzie dostępny w sezonie mistrzostw WEC 2020/2021.

Po raz pierwszy fabryczne samochody wyścigowe z Weissach wystąpią w dwóch różnych „malowaniach”: w przypadku samochodu numer 91 dominującym kolorem nadal będzie typowa dla Porsche biel, uzupełniona o czerwone dodatki – osłony progów oraz pas biegnący pośrodku auta, od przedniej pokrywy przez dach aż do spojlera. Wyrazisty, dynamiczny design uzupełniają szare akcenty po bokach. Samochód numer 92 wyróżnia się biało-szarą kolorystyką, a tylne skrzydło i lusterka mają kolor czarny zamiast białego – tak, aby fani mogli łatwo rozróżnić obie ekipy.

Dane techniczne: Porsche 911 RSR, rok modelowy 2019

Koncepcja
Jednomiejscowy samochód wyścigowy przeznaczony dla kategorii FIA GTE (USA: GTLM)

Waga/wymiary
Masa własna: około 1245 kg
Długość: 4593 mm (bez splittera, tylnego skrzydła i dyfuzora)
Szerokość: 2042 mm (przednia oś)/2050 mm (tylna oś)
Rozstaw osi: 2513 mm

Silnik
Chłodzony cieczą, 6-cylindrowy bokser, umieszczony przed tylną osią; pojemność skokowa 4194 cm3, skok tłoka: 81,5 mm, średnica cylindra: 102 mm; moc: około 378 kW (515 KM) - zależnie od zwężki; cztery zawory na cylinder; bezpośredni wtrysk benzyny; układ smarowania z suchą miską olejową; jednomasowe koło zamachowe, moc silnika ograniczona zwężką; elektroniczna przepustnica; układ wydechowy z końcówkami po bokach.

Skrzynia biegów
Zoptymalizowana pod względem masy sekwencyjna przekładnia 6-stopniowa z kołami o stałym zazębieniu; układ wzdłużny, dwuwałkowy z przekładnią stożkową; zmiana biegów za pomocą elektronicznego siłownika; manetki zmiany biegów przy kierownicy; magnezowa obudowa skrzyni; wielotarczowy samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wiskotyczną; trzytarczowe karbonowe sprzęgło wyścigowe.

Nadwozie
Zoptymalizowane pod kątem masy nadwozie o kompozytowej, aluminiowo-stalowej konstrukcji; zdejmowana klapa w dachu; zbiornik paliwa FT3 umieszczony z przodu pojazdu; wspawana klatka bezpieczeństwa; siedzenie zgodne z FIA 8862-2009, na sztywno przymocowane do podwozia; sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dostosowane do systemu HANS®; wzdłużna regulacja modułu pedałów; aerodynamicznie zoptymalizowana karoseria z tworzyw wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP) i szybko wymienianymi panelami (szybkozłączki); tylne skrzydło z mocowaniami typu „łabędzia szyja”; czterokolumnowy podnośnik pneumatyczny z ciśnieniowym zaworem bezpieczeństwa; elektronicznie uruchamiany system gaśniczy; podgrzewana przednia szyba.

Zawieszenie
Oś przednia: podwójne wahacze poprzeczne; amortyzatory z 4-zakresową regulacją wibracji; z ustawieniem sprężyn; stabilizatory regulowane za pomocą nastawników; elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy.
Oś tylna: zintegrowana rama pomocnicza z podwójnymi wahaczami poprzecznymi; amortyzatory z 4-zakresową regulacją wibracji; z ustawieniem sprężyn; stabilizatory regulowane za pomocą nastawników; elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy; wały napędowe z przegubem trójramiennym.

Układ hamulcowy
Dwa niezależne obwody dla przedniej i tylnej osi z regulacją rozkładu siły hamowania.
Oś przednia: jednoczęściowe, 6-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem; wentylowane wewnętrznie stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia hamulców.
Oś tylna: jednoczęściowe, 4-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem; wentylowane wewnętrznie stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 355 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia hamulców.

Koła/opony
Oś przednia: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 12,5 J x 18, ET = 25, centralna śruba mocująca i nakrętki; opony: slicki Michelin 30/68-18.
Oś tylna: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 13 J x 18, ET = 37, centralna nakrętka mocująca i nakrętki; opony: slicki Michelin 31/71-18.

Elektryka
Centralna jednostka rejestrująca Cosworth; wielofunkcyjna kierownica ze zintegrowanym wyświetlaczem; łopatki zmiany biegów i szybkozłącze; układ antykolizyjny Collision Avoidance System; alternator z systemem sterowania połączony z akumulatorem LiFePo4; reflektory LED-owe; LED-owe tylne światła plus lampa deszczowa; podświetlany numer samochodu i tzw. oświetlenie lidera (boczna tablica świetlna oznaczająca pojazdy w czołówce wyścigu); lampa światła czarnego w kokpicie; elektrycznie regulowane lusterka na błotnikach z funkcją pamięci ustawień; system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TMPS); system podawania napoju; klimatyzacja; membranowy panel przełączników z fluorescencyjnymi oznaczeniami na konsoli środkowej.

Galeria:

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race