Nowy sezon czas zacząć – zapowiedź Rajdu Monte Carlo

Pierwsza runda nowego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata już za rogiem. Już za kilkadziesiąt godzin rozpocznie się rywalizacja w najstarszej rundzie WRC – Rajdzie Monte Carlo.

Samochody

W sezonie 2017 czeka na nas szereg zmian, w tym najważniejsze to te związane z modyfikacją samochodów rajdowych. Nowe auta będą znacznie się różnić, w stosunku do swoich poprzedników. Przypomnijmy: zwężka zmieni swój rozmiar z 33 do 36 mm, moc silników zostanie powiększona z ok. 300 KM do 380 KM, ponadto auta zostaną poszerzone o 55 mm, zwiększony zostanie spojler, zaś waga minimalna zmniejszy się o 25 kg (z 1200 do 1175 kg).

Zmiany personalne

Wycofanie się Volkswagena spowodowało lawinę zmian personalnych, w tym największą sensację związaną z przejściem mistrza świata do M-Sportu. Tym samym skład zespołów WRC przedstawia się następująco:

M-Sport: Sébastien Ogier, Ott Tänak

DMACK: Elfyn Evans

Hyundai: Hayden Paddon, Thierry Neuville, Dani Sordo

Citroën: Kris Meeke, Stéphane Lefebvre, Craig Breen

Toyota: Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen, Esapekka Lappi

Do stawki WRC w poszczególnych rundach dołączać będą: Mads Østberg i Martin Prokop w prywatnym teamie, zgłaszani pod szyldem M-Sportu. Obaj kierowcy używać będą nowego Forda Fiesty WRC. W WRC pojawiać się będą także Henning Solberg czy Lorenzo Bertelli, także za kierownicą Fiest WRC.

Swojego miejsca w stawce WRC nie znalazł Andreas Mikkelsen, który w Rajdzie Monte Carlo wystartuje w WRC-2, jadąc Skodą Fabią R5. Nieznana jest jednak przyszłość Norwega. Sam Mikkelsen zapewnia, że koncentruje się już na kolejnym sezonie. Niewykluczone jednak, że kilka rund w nadchodzącym sezonie Norweg przejedzie w Volkswagenie Polo.

Eric Camilli stracił swoje miejsce w głównym zespole M-Sportu i razem z Teemu Suninenem wystartuje w WRC-2 Fiestą R5. Obaj kierowcy w dalszej części sezonu przejadą kilka rund autem WRC.

Zmiany w przepisach

W obecnym sezonie FIA zadecydowała o szerokiej zmianie przepisów. Poniżej przedstawimy kilka najważniejszych punktów:

Najbardziej istotną zmianą, o którą apelowało wielu kierowców – jest modyfikacja przepisów związanymi z kolejnością ruszania na trasę:
dzień pierwszy – wszystkie samochody startują zgodnie z klasyfikacją generalną mistrzostw
dzień drugi – kierowcy WRC startują zgodnie z odwróconą kolejnością danego rajdu po 1 dniu, pozostali kierowcy startują zgodnie z klasyfikacją rajdu
dzień trzeci - kierowcy WRC startują zgodnie z odwróconą kolejnością danego rajdu po 2 dniu, pozostali kierowcy startują zgodnie z klasyfikacją rajdu

Producent nominuje co najmniej dwa samochody, a maksymalnie trzy do zdobywania punktów w klasyfikacji producentów. Dwa najlepsze wyniki liczyć się będą do ogólnej klasyfikacji. Dodatkowe samochody mogą być zgłaszane do rywalizacji, ale ich wyniki nie będą się liczyć do klasyfikacji producentów

Zmiana punktów na Power Stage. Dodatkowe punkty otrzymywać będzie pięciu pierwszych kierowców w systemie 5-4-3-2-1

Producenci nie muszą nominować jednego dostawcy opon na sezon. W każdym kolejnym rajdzie mogą wykorzystywać opony innego dostawcy, a samochody w danym teamie mogą używać innych opon

Organizatorzy nie mają już obowiązku przygotowywać trasy, w której 25% stanowić będą odcinki specjalne. Łączna długość oesów mieścić się jednak będzie dalej w przedziale 300-500 km

Liczba dni testowych wzrosła z 42 do 55

Jeśli rajd nie zostanie rozegrany w całości, w przypadku przejechania:
ponad 75% trasy – zostanie przyznany komplet punktów
pomiędzy 50%, a 75% - zostanie przyznana połowa punktów
poniżej 50% - punkty nie zostaną przyznane 

O rajdzie

Rajd Monte Carlo to teoretycznie asfaltowa runda, jednak na trasach poza suchym i mokrym asfaltem, kierowcy mogą bardzo często spotkać śnieg, lód, czy tzw. czarny lód.

Runda odbędzie się w dniach 19-22 stycznia

Kierowcy będą musieli pokonać trasy 17 odcinków specjalnych

Długości oesów wahają się w zakresie od kilku do maksymalnie 39 kilometrów

Kierowcy do przejechania będą mieli 382,65 km, co stanowi 27% całego dystansu

Organizatorzy nie przewidzieli porannego serwisu w niedzielę

Ilość kilometrów OS-owych do przejechania w poszczególnych dniach:
czwartek – 46,74 km
piątek – 160,80 km
sobota – 121,39 km
niedziela – 53,72 km

Liczba załóg

W 85. edycji Rajdu Monte Carlo wystartuje 76 załóg.

Dwunastu kierowców WRC (w tym jeden startujący w kategorii WRC Trophy) pojawi się na rajdowych trasach w Monte Carlo. Z numerem jeden w barwach M-Sportu wystartuje Sébastien Ogier, a wraz z nim Ott Tänak. Fordem Fiestą w zespole DMACK pojedzie Elfyn Evans. Team Hyundaia zasilą: Hayden Paddon, Thierry Neuville i Dani Sordo. W Toyocie pojadą Jari-Matti Latvala oraz Juho Hänninen, a dla Citroëna punktować będą, tak jak to było zapowiadane: Kris Meeke i Stéphane Lefebvre. Craig Breen wystartuje ubiegłoroczną wersją Citroëna. Takim samym autem pojedzie Jourdan Serderidis w nowoutworzonej kategorii WRC Trophy.

Andreas Mikkelsen zasiądzie za kierownicą Skody Fabii R5 w kategorii WRC-2. W tej samej klasie wystartuje także Eric Camilli, który stracił swoje miejsce w głównym zespole M-Sportu. Francuz pojedzie Fordem Fiestą R5, podobnie jak wicemistrz świata WRC-2 - Teemu Suninen. Stawkę WRC-2 zasili również Kevin Abbring w Hyundaiu i20 R5.

Na liście startowej nie znalazło się nazwisko Madsa Østberga, który rywalizację rozpocznie od Rajdu Szwecji. W Monte Carlo nie pojedzie też żaden z Polaków.

Trasa

Po czwartkowym otwarciu rajdu w Monte Carlo, załogi przeniosą się w Alpy, gdzie przejadą dwa pierwsze odcinki specjalne rozgrywane w ciemności. W piątek czekają na nich dwie pętle po trzy odcinki, na północ od Gap, o łącznej długości 160 km (w tym najdłuższy prawie 39 kilometrowy oes). Sobotnia rywalizacja to pięć kolejnych oesów w pobliżu Gap, po których kierowcy zjadą na ostatni serwis. Finałowe odcinki specjalne rozegrane zostaną w Alpach Nadmorskich, a na kierowców jak zwykle czekać będzie przejazd przez słynną przełęcz Col de Turini.

Wyzwanie

Górski klimat mogą przynieść bardzo zróżnicowane warunki

Na kierowców na trasach czeka zarówno asfalt, jak i śnieg oraz lód – często jednocześnie na tym samym odcinku

Ponad 85% trasy różnić się będzie, w stosunku do poprzedniego sezonu

W niedzielę rano kierowcy nie zjadą do serwisu. Ostatnią okazją do wprowadzenia poprawek w aucie będzie sobotnie popołudnie

Ciekawostki

  • To najstarszy rajd w kalendarzu
  • Pierwsza edycja odbyła się w 1911 roku
  • Najwięcej, bo siedem razy wygrał tę imprezę Sébastien Loeb

Harmonogram rajdu

CZWARTEK, 19.01
20:14 - SS1 ENTREVAUX - VAL DE CHALVAGNE - UBRAYE (21.25 km)
22:57 - SS2 BAYONS - BREZIERS 1 (25,49 km)

PIĄTEK, 20.01
10:11 - SS3 AGNIERES EN DEVOLUY - LE MOTTY 1 (24,63 km)
10:44 - SS4 ASPRES LES CORPS - CHAILLOL 1 (38,94 km)
11:47 - SS5 ST LEGER LES MELEZES - LA BATIE NEUVE 1 (16,83 km)
14:28 - SS6 AGNIERES EN DEVOLUY - LE MOTTY 2 (24,63 km)
15:01 - SS7 ASPRES LES CORPS - CHAILLOL 2 (38,94 km)
16:04 - SS8 ST LEGER LES MELEZES - LA BATIE NEUVE 2 (16,83 km)

SOBOTA, 21.01
08:08 - SS9 LARDIER ET VALENCA - OZE 1 (31,17 km)
08:58 - SS10 LA BATIE MONTSALEON - FAYE 1 (16,78 km)
11:13 - SS11 LARDIER ET VALENCA - OZE 2 (31,17 km)
12:08 - SS12 LA BATIE MONTSALEON - FAYE 2 (16,78 km)
15:03 - SS13 BAYONS - BREZIERS 2 (25,49 km)

NIEDZIELA, 22.01
09:22 - SS14 LUCERAM - COL ST ROCH 1 (5,50 km)
10:12 - SS15 LA BOLLENE VESUBIE - PEIRA CAVA 1 (21,36 km)
11:00 - SS16 LUCERAM - COL ST ROCH 2 (5,50 km)
12:18 - SS17 LA BOLLENE VESUBIE - PEIRA CAVA 2 Power Stage (21,36 km)

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze