Ott Tänak znajduje się na prowadzeniu po pierwszym dniu rywalizacji w nowej tegorocznej rundzie WRC – Rajdzie Chile. Estończyk był w stanie wypracować ponad 20 sekund przewagi nad resztą stawki.

W piątek załogi miały do pokonania sześć odcinków specjalnych o łącznej długości 125,27 km.

Na pierwszym odcinku specjalnym dnia El Pinar (17,11 km) najlepszy czas uzyskał duet kierowców Toyoty – Kris Meeke oraz Jari-Matti Latvala. Tänak, który na tej próbie miał piąty czas ze stratą 2,9 sekundy do swoich zespołowych kolegów, objął prowadzenie w rajdzie już na kolejnym oesie El Puma (30,72 km), gdzie pokonał między innymi Sébastiena Ogiera oraz Thierry’ego Neuville’a odpowiednio o 3,2 oraz 6,6 sekundy. Meeke oraz Latvala stracili z kolei ponad 15 sekund względem Estończyka.

Strata Neuville’a została jednak nałożona przez sędziów. Belg, który ruszał jako pierwszy na trasy jako lider mistrzostw, był jedynym kierowcą, któremu pokazano czerwoną flagę. Spowodowane było tym, że w tamtym momencie trasa przejazdu nie została odpowiednio zabezpieczona. Jak stwierdził Belg na mecie odcinka, przyznany czas w zupełności nie odpowiadał możliwemu tempu.

Z pewnością poddenerwowany całą sytuacją Belg powrócił do gry na ostatnim odcinku porannej pętli Espigando (22,26 km), na którym uzyskał najlepszy czas, pokonując Latvalę oraz Tänaka odpowiednio o 0,2 i 0,7 sekundy. Po trzech oesach Rajdu Chile na prowadzeniu znajdował się Tänak, który miał 6,1 sek. przewagi nad Ogierem, a czołową trójkę uzupełniał Neuville, który do aktualnego mistrza świata tracił tylko pół sekundy.

Popołudniowa część zmagań należała jednak wyłącznie do Tänaka. Estończyk uzyskał najszybszy czas na drugim przejeździe odcinka El Puma, będąc lepszym od Sébastiena Loeba o prawie 10 sekund i powiększając przewagę rywalami w mistrzostwach do prawie 20 sekund. Po tej próbie Neuville spadł w klasyfikacji rajdu na czwarte miejsce z powodu znacznie lepszego czasu odcinka w wykonaniu Latvali.

Latvala mógł mieć najlepszy wynik na przedostatnim oesie dnia Espigado, jednak samochód Fina zgasł na skrzyżowaniu w końcówce tej próby, przez co ostatecznie był o 5,8 sek. wolniejszy od ponownie najszybszego Tänaka. Na zakończenie dnia załogi zmierzyły się z krótkim, bo liczącym 2,20 km superoesie Concepcion – Bicentenario najszybciej pojechał Loeb, zaś Tänak stracił minimalnie względem swoich głównych rywali, jednak nie przeszkodziło to w tym, aby zachować sporą przewagę.

Po piątkowej części zmagań będący na prowadzeniu Tänak ma 22,4 sekundy zapasu na Ogierem, zaś czołową trójkę uzupełnia Latvala. Tuż za nim podąża Neuville, który do Fina traci tylko 0,7 sekundy. Na piątej pozycji plasuje się Meeke, który za swoimi plecami ma Loeba (+ 2,2 sek). Pierwszą dziesiątkę zamykają Elfyn Evans, Andreas Mikkelsen, Teemu Suninen oraz Esapekka Lappi.

W klasie WRC 2 Pro trwa bardzo zacięty pojedynek o fotel lidera rajdu. Po pierwszym dniu na prowadzeniu znajduje się Kalle Rovanperä, jednak jadący na drugim miejscu Mads Østberg traci do młodego Fina tylko 2,4 sekundy. Z kolei w kategorii WRC 2 pierwsze miejsce zajmuje Alberto Heller, który ma prawie pół minuty przewagi nad Takamoto Katsutą.

W sobotę załogi będą miały do pokonania ponownie sześć odcinków specjalnych, których łączna długość wyniesie 121,16 km.

P Nr Załoga Zespół   Rezultat
1 8
Ott Tänak
Martin Järveoja
Toyota Gazoo Racing WRT 1:24:12,8
2 1
Sébastien Ogier
Julien Ingrassia
Citroën Total WRT + 22,4
3 10
Jari-Matti Latvala
Mikka Anttila
Toyota Gazoo Racing WRT + 28,8
4 11
Thierry Neuville
Nicolas Gilsoul
Hyundai Shell Mobis WRT + 29,5
5 5
Kris Meeke
Sebastian Marshall
Toyota Gazoo Racing WRT + 46,5
6 19
Sébastien Loeb
Daniel Elena
Hyundai Shell Mobis WRT + 48,7
7 33
Elfyn Evans
Scott Martin
M-Sport Ford WRT + 1:01,4
8 89
Andreas Mikkelsen
Anders Jæger
Hyundai Shell Mobis WRT + 2:08,1
9 3
Teemu Suninen
Marko Salminen
M-Sport Ford WRT + 2:09,1
10 4
Esapekka Lappi
Janne Ferm
Citroën Total WRT + 2:18,3

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race