Rinus VeeKay przejechał najszybciej cztery okrążenia toru Indianapolis Motor Speedway podczas pierwszego dnia kwalifikacji do 500-milowego wyścigu. Walka o pole position zostanie rozstrzygnięta w niedzielę.
Sobotni dzień został poświęcony w całości na sesję Q1, w czasie której każdy kierowca miał zagwarantowany jeden wyjazd na tor w celu pokonania czterech kolejnych pomiarowych okrążeń. Ze względu na prognozowane opady deszczu, tor został otwarty o godzinę wcześniej niż planowano i pierwszy samochód wyjechał z alei serwisowej o godzinie 11 czasu lokalnego.
Był nim Patricio O’Ward, który w swoim McLarenie rozpędził się do średniej prędkości 375,036 km/h. Tuż po nim na tor wyjechał Rinus VeeKay z Ed Carpenter Racing, który pojechał o 0,3 sekundy szybciej na dystansie 10 mil, co przełożyło się na średnią prędkość 376,031 km/h. Rezultat Holendra to trzeci najlepszy wynik w historii kwalifikacji do wyścigu Indianapolis 500 i pozostał niepoprawiony już do końca dnia.
12 najszybszych kierowców sesji Q1 będzie rywalizować w niedzielę pomiędzy sobą w sesji Q2 o wejście do finałowej sesji Q3 dla sześciu najszybszych kierowców. W tej grupie znalazł się także drugi kierowca McLarena Felix Rosenqvist, wszyscy czterej kierowcy Chip Ganassi Racing – Alex Palou, Jimmie Johnson, Marcus Ericsson i Scott Dixon, zespołowy kolega VeeKaya Ed Carpenter oraz Romain Grosjean, Will Power i Takuma Sato, reprezentujący barwy Andretti Autosport, Team Penske i Dale Coyne Racing.
Sato jest jedynym kierowcą z pierwszej dwunastki, który kwalifikował się dwukrotnie. Japończyk początkowo wykręcił siódmy czas, lecz po zakończeniu swojego przejazdu zapomniał skręcić w zjazd do alei serwisowej i przeszkodził będącemu na swoim okrążeniu wyjazdowym Marco Andrettiemu, czego konsekwencją było skreślenie rezultatu.
Takuma Sato had his qualifying run invalidated for impeding the progress of Marco Andretti.
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) May 21, 2022
Here's the replay to see why. #Indy500 pic.twitter.com/zbe864BuXe
Gdy dwukrotny zwycięzca Indianapolis 500 ponownie wyjechał na tor, uderzył w ścianę na swoim trzecim okrążeniu, lecz mimo to uzyskał czas wystarczający na wejście do Q2.
.@TakumaSatoRacer makes contact with the wall in turn 2 during his second qualifying attempt but doesn't lift.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 21, 2022
He currently sits P12.
Watch live on @peacockTV: https://t.co/7aweZcszVk#INDYCAR // #Indy500 // @IMS pic.twitter.com/tPsDiehLLv
Napotkanie wolniejszego kierowcy na swojej drodze było tylko jednym z problemów Andrettiego, którego silnik chwilowo stracił moc na drugim okrążeniu. Po zakończeniu gwarantowanych przejazdów, Amerykanin ponowił swoją próbę i uzyskał 23. wynik. Uplasował się tym samym dwie pozycje wyżej od swojego zespołowego kolegi Coltona Herty, który na swojej pierwszej próbie miał awarię silnika. Mechanicy Andretti Autosport w niecałe półtorej godziny wymienili silnik, dzięki czemu zwycięzca ostatniego wyścigu na torze drogowym mógł zakwalifikować się drugi raz.
.@ColtonHerta had to bail on his qualifying attempt.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 21, 2022
More problems for @FollowAndretti today.
Watch live on @peacockTV: https://t.co/7aweZcszVk#INDYCAR // #Indy500 // @IMS pic.twitter.com/d7fXuukK3n
Opady deszczu faktycznie nadeszły i spowodowały, że tylko dziewięciu kierowców zdążyło wyjechać na tor drugi raz, żeby poprawić swój pierwotny wynik. Nie było wśród nich Stefana Wilsona, który miał problemy z silnikiem. Samochód Brytyjczyka przeszedł jednak inspekcję techniczną, więc został on uznany za kwalifikanta, mimo, że nie wyjechał na tor. Do tegorocznego wyścigu zgłoszono tylko 33 samochody, zatem nikt nie odpadł z rywalizacji.
There are mechanical issues for @stef_wilson, who will now miss his scheduled qualifying attempt as the @DragonSpeedLLC and @CusickMSports crew has to change the engine.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 21, 2022
Watch live on @peacockTV: https://t.co/7aweZcszVk#INDYCAR // #Indy500 // @IMS pic.twitter.com/khIDr0cozz
Kierowcy na pozycjach 13-33 zakończyli już swój udział w kwalifikacjach. Najszybszym spośród nich był debiutujący w tym roku David Malukas, który pojechał 0,0677 sekundy wolniej od Sato. Na odległej, 27. pozycji, zakwalifikował się natomiast ubiegłoroczny zwycięzca Hélio Castroneves.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | 2:35,071 | 2:34,169 | 2:33,816 | ||||
2 | 10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | 2:34,656 | 2:34,276 | 2:34,176 | ||||
3 | 21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | 2:34,073 | 2:34,222 | 2:34,251 | ||||
4 | 33 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | 2:34,907 | 2:34,458 | 2:34,453 | ||||
5 | 8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | 2:34,989 | 2:34,396 | 2:34,663 | ||||
6 | 1 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | 2:34,755 | 2:34,492 | 2:34,924 | ||||
7 | 5 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren SP | 2:34,482 | 2:34,702 | |||||
8 | 7 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | 2:34,655 | 2:35,050 | |||||
9 | 28 | Romain Grosjean | D | Andretti Autosport | 2:35,037 | 2:35,172 | ||||
10 | 51 | Takuma Sato | Dale Coyne Racing with RWR | 2:35,367 | 2:35,393 | |||||
11 | 12 | Will Power | Team Penske | 2:35,278 | 2:35,484 | |||||
12 | 48 | Jimmie Johnson | D | Chip Ganassi Racing | 2:34,907 | 2:35,666 | ||||
13 | 18 | David Malukas | D | Dale Coyne Racing with HMD | 2:35,435 | |||||
14 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | 2:35,454 | ||||||
15 | 23 | Santino Ferrucci | Dreyer & Reinbold Racing | 2:35,501 | ||||||
16 | 60 | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | 2:35,659 | ||||||
17 | 11 | JR Hildebrand | AJ Foyt Racing | 2:35,768 | ||||||
18 | 20 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | 2:35,845 | ||||||
19 | 77 | Callum Ilott | D | Juncos Hollinger Racing | 2:35,870 | |||||
20 | 27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | 2:35,971 | ||||||
21 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:36,002 | ||||||
22 | 24 | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | 2:36,206 | ||||||
23 | 98 | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport w/ Marco & Curb | 2:36,287 | ||||||
24 | 29 | Devlin DeFrancesco | D | Andretti Steinbrenner Autosport | 2:36,300 | |||||
25 | 26 | Colton Herta | Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian | 2:36,362 | ||||||
26 | 3 | Scott McLaughlin | Team Penske | 2:36,416 | ||||||
27 | 106 | Hélio Castroneves | Meyer Shank Racing | 2:36,774 | ||||||
28 | 14 | Kyle Kirkwood | D | AJ Foyt Racing | 2:36,926 | |||||
29 | 4 | Dalton Kellett | AJ Foyt Racing | 2:37,262 | ||||||
30 | 6 | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | 2:37,465 | ||||||
31 | 30 | Christian Lundgaard | D | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:38,553 | |||||
32 | 45 | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan Racing | 2:38,694 | ||||||
33 | 25 | Stefan Wilson | DragonSpeed / Cusick Motorsports |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.