Hamilton odnosi zwycięstwo w Grand Prix Niemiec

Lewis Hamilton odniósł pewne zwycięstwo w Grand Prix Niemiec i do 19. punktów powiększył swoją przewagę w klasyfikacji generalnej nad zespołowym kolegą Nico Rosbergiem, który po karze czasowej ukończył niedzielną rywalizację na czwartym miejscu. Podium uzupełnił duet Red Bulla: Daniel Ricciardo i Max Verstappen.

Pogoda przed wyścigiem na Hockenheimie nie należała do najlepszych, gdyż było pochmurno, jednak wiele wskazywało na to, że kierowcy będą rywalizować między sobą przy suchych warunkach. Temperatura powietrza wynosiła 23°C, zaś nawierzchnia nagrzana była do 38 °C. Na polach startowych doszło do kilku zmian względem wyników uzyskanych przez zawodników w kwalifikacjach. Za nieregulaminową skrzynię biegów o pięć pozycji cofnięty został Romain Grosjean, który ruszał z 20. miejsca, o jedno oczko za użycie niewłaściwego kompletu opon w Q1 cofnięty został Nico Hülkenberg, a Carlos Sainz za blokowanie w czasówce Felipe Massę został ukarany przez sędziów cofnięciem o trzy pozycje. Oprócz Estebana Gutiérreza, który w swoim samochodzie zdecydował się założyć opony miękkie, cała stawka ruszała do rywalizacji na mieszance supermiękkiej.

Do wyścigu spod czerwonych świateł najlepiej wystartował Lewis Hamilton, który już na pierwszych metrach wysunął się na prowadzenie po starcie z drugiego pola. Nico Rosberg po problemach z ruszeniem z pole position został wyprzedzony także przez obu kierowców Red Bulla i znalazł się na czwartym miejscu. Prowadził Hamilton przed Verstappenem i Ricciardo. Fatalny początek zaliczyli między innymi Gutiérrez i Pérez, którzy znaleźli się pod koniec stawki. Dobry start zaliczył z kolei Felipe Nasr, który ruszając z ostatniego rzędu wykorzystał zamieszanie w pierwszych zakrętach i awansował na 17. miejsce. W międzyczasie doszło do ciekawej walki między Ricciardo a Rosbergiem i mimo ataku kierowcy Mercedesa Australijczyk obrobił zajmowane trzecie miejsce, a Jolyon Palmer po niewielkiej kolizji z Felipe Massą zjechał do boksów, gdzie założono mu opony miękkie.

W początkowej fazie wyścigu Fernando Alonso był w stanie wyprzedzić Felipe Massę, dzięki czemu Hiszpan awansował na 10. miejsce, a do bratobójczego pojedynku doszło pomiędzy kierowcami zespołu Manor Racing, w którym ucierpiał samochód prowadzony przez Rio Haryanto – z jego maszyny odleciał kawałek przedniego skrzydła. Na ósmym okrążeniu Hamilton miał ponad dwa sekundy przewagi nad Verstappenem i prawie cztery sekundy przewagi nad Ricciardo. Rosberg tracił do Australijczyka 1,3 sekundy. Kółko później z wykorzystaniem systemu DRS Carlos Sainz wyprzedził Felipe Massę, który próbował odzyskać pozycję. Małą walkę między nimi wykorzystał Kevin Magnussen, który wskoczył przed Brazylijczyka. Chwilę później zarówno Sainz, jak i Massa zjechali na wymianę kół i to Williams był w tym pojedynku zdecydowanie lepszy.

Na 12. okrążeniu w alei serwisowej zjechali pierwsi kierowcy z czołówki. Zjechać postanowili Verstappen i Rosberg – w obu przypadkach ponownie założono opony supermiękkie. Pit stop kierowcy Mercedesa był odrobinę problematyczny – problemy z dokręceniem lewym tylnym kołem sprawiły, że Niemiec stracił nieco czasu. Okrążenie później zjechali również Ricciardo, Bottas i Hülkenberg. W przypadku Australijczyka strategia zakładała jazdę w tej części wyścigu na oponach miękkich. Podobnie postąpili również mechanicy Ferrari, którzy w samochodzie Vettela założyli opony oznaczone żółtym paskiem. Niedługo później zjechał Lewis Hamilton, w samochodzie którego także pojawiły się opony miękkie, a pit stopy czołówki uzupełnił Kimi Räikkönen, który wyjechał na miękkim ogumieniu. Po pierwszej turze zjazdów nie doszło do zmian pozycji wśród liderów wyścigu o Grand Prix Niemiec. Nico Rosberg został poinformowany, że w życie musi wejść plan B – strata Niemca po pit stopach do Ricciardo wynosiła ponad dwie sekundy, jednak miał on przewagę ponieważ korzystając z opon supermiękkich doganiał kierowcę Red Bulla.

Na okrążeniu numer 18 doszło do ciekawego pojedynku między Buttonem i Gutiérrezem: Brytyjczyk pewnie wyprzedził kierowcę Haasa, który jako jedyny nie zjechał do alei serwisowej (miał od początku opony miękkie), a chwilę później Magnussen poradził sobie mającego wyraźnie problemy Massę. Brazylijczyk musiał już kilka minut później oglądać się w tylne lusterka ze względu na obecność Sainza i Grosjeana. Na przestrzeni dwóch zakrętów kierowca Williamsa stracił zgodnie z przewidywaniami kolejne dwie pozycje, spadając na 16. miejsce. Również Alonso był bardzo blisko wyprzedzenia Gutiérreza, jednak Meksykanin skutecznie powstrzymał kierowcę McLarena. W zakręcie 12 w sekcji stadionowej Hiszpan wskoczył jednak do pierwszej dziesiątki, a Gutiérreza okrążenie później wyprzedził także Pérez. W międzyczasie Hamilton zwiększył przewagę nad Verstappenem do siedmiu sekund – Holender narzekał na szybko zużywające się opony.

Druga tura postojów rozpoczęła się na 28. okrążeniu wyścigu. Z czołówki jako pierwszy zjechał Nico Rosberg, w samochodzie którego założono miękkie opony Pirelli. Niemiec wyjechał na szóstym miejscu, za Räikkönenem. Kółko później zjechał również Max Verstappen, w przypadku którego zastosowano podobną strategię. Co prawda Holender wyjechał przed Rosbergiem, jednak Niemiec po dosyć agresywnym ataku w zakręcie 6 wyprzedził Red Bulla. Sędziowie postanowili przyjrzeć się tej sytuacji, gdzie Verstappen miał zostać wypchany poza tor. Chwilę wcześniej w boksach pojawili się Felipe Massa i Jolyon Palmer. W samochodzie Renault dokonano zmiany przedniego skrzydła, a w Williamsie pojawiły się problemy z wymianą lewego tylnego koła.

Wkrótce na drugi pit stop zjechał również Sebastian Vettel, który pojawił się na torze za Valtterim Bottasem na supermiękkich oponach. Kierowca Ferrari bardzo szybko uporał się z Finem i dzięki czemu awansował na szóste miejsce. Kółko później zjechał również drugi kierowca zespołu z Maranello – Kimi Räikkönen. W międzyczasie sędziowie postanowili przyjrzeć się Kevinowi Magnussenowi, który miał wypchać rywala. Dosłownie kilka chwil później dyrekcja wyścigu ogłosiła, że Nico Rosberg za wypchnięcie Verstappena otrzymał karę pięciu sekund, którą musiał odbyć w czasie kolejnego postoju.

Lewis Hamilton i Daniel Ricciardo dokończyli drugie postoje z czołówki – obaj kierowcy przeszli na opony supermiękkie. Na półmetku pierwsza dziesiątka przedstawiała się następująco: Lewis Hamilton, Nico Rosberg (który musiał jeszcze odbyć karę), Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas, Jenson Button i Fernando Alonso. Z kolei Williams postanowił ściągnąć Felipe Massę z toru i wycofać go z wyścigu po ogromnych problemach, które uniemożliwiały walkę z innymi rywalami.

Daniel Ricciardo, który w swoim samochodzie założone miał opony supermiękkie, dogonił Maxa Verstappena i wyprzedził swojego zespołowego kolegę z wykorzystaniem systemu DRS, awansując na trzecie miejsce i odnotowując najlepsze okrążenie wyścigu: 1:19.105. Australijczyk mocno podkręcił tempo i zmniejszył stratę do Rosberga do 2,5 sekundy. Należało jednocześnie pamiętać o karze pięciu sekund dla kierowcy Mercedesa, który dodatkowo jechał na miękkich oponach w przeciwieństwie do reprezentanta Red Bull Racing. Z kolei Max Verstappen ponownie zaczął narzekać na stan swoich opon. Z kolei Vettel poproszony o zjazd na zmianę opon odpowiedział, że stan ogumienia w jego samochodzie jest jeszcze dobry.

Na 45. okrążeniu w alei serwisowej pojawił się Nico Rosberg, który najpierw odbył karę pięciu sekund, a następnie otrzymał komplet opon miękkich. Red Bull szybko odpowiedział, ściągając Maxa Verstappena, w samochodzie którego pojawiły się supermiękkie opony. Wkrótce zjechali również Ricciardo i Vettel. Do boksów zjechali na kolejnym kółku także Hamilton i Räikkönen. Kierowca Mercedesa pewnie utrzymał pozycję lidera, zaś drugi kierowca Ferrari wyjechał za Vettelem na szóstym miejscu. Czołówka na 20 kółek przed metą przedstawiała się następująco: Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Bottas, Hülkenberg, Button i Alonso.

Na kolejnych okrążeniach Ricciardo starał się zmniejszyć stratę do Hamiltona, jednak celem Australijczyka było przede wszystkim zwiększenie przewagi nad zespołowym kolegą – Verstappenem. Różnica między kierowcami Red Bulla wynosiła 3 sekundy, zaś Rosberg tracił mniej niż pięć sekund do zwycięzcy Grand Prix Hiszpanii.

Na kilka okrążeń przed końcem wyścigu Fernando Alonso otrzymał informację od swojego inżyniera wyścigowego, że w ciągu pięciu minut na Hockenheimie może spaść niewielki deszcz. W międzyczasie na piętnaste miejsce awansował Daniił Kwiat, który wyprzedził Kevina Magnussena. Z kolei drugi z Brazylijczyków Felipe Nasr także pożegnał się z ukończeniem wyścigu po zaparkowaniu swojego samochodu na wjeździe do alei serwisowej. Nico Hülkenberg wykorzystał przewagę bardziej świeżego ogumienia i wyprzedził Valtteriego Bottasa w walce o siódme miejsce. Drugi z kierowców Force India Sergio Pérez wykorzystał dublowanie przez Verstappena Fernando Alonso i wyprzedził kierowcę McLarena, awansując na ostatnie punktowane miejsce, a Jenson Button poradził sobie z Bottasem w walce o ósme miejsce.

Do końca wyścigu nie doszło do zmian w czołówce. Lewis Hamilton po prowadzeniu od startu do mety pewnie wygrał wyścig o Grand Prix Niemiec. Drugie miejsce zajął Daniel Ricciardo, a podium uzupełnił Max Verstappen. Nico Rosberg po karze ostatecznie rywalizację ukończył na czwartym miejscu.

Na piątej pozycji znalazł się Sebastian Vettel, szósty był Kimi Räikkönen, siódmy – Nico Hülkenberg, ósmy – Jenson Button, dziewiąty – Valtteri Bottas a czołową dziesiątkę uzupełnił Sergio Pérez.

Teraz Formuła 1 udają się na długą przerwę. Kierowcy powrócą do rywalizacji pod koniec sierpnia na słynny tor Spa-Francorchamps, gdzie powalczą o zwycięstwo w wyścigu o Grand Prix Belgii.

Wyniki wyścigu o Grand Prix Niemiec:

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 67 okr.
2 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 6.996
3 33 Max Verstappen Red Bull Racing + 13.413
4 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team + 15.845
5 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 32.570
6 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 37.023
7 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team + 1:10.049
8 22 Jenson Button McLaren Honda + 1 okr.
9 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing + 1 okr.
10 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 1 okr.
11 21 Esteban Gutiérrez Haas F1 Team + 1 okr.
12 14 Fernando Alonso McLaren Honda + 1 okr.
13 8 Romain Grosjean Haas F1 Team + 1 okr.
14 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 1 okr.
15 26 Daniił Kwiat Scuderia Toro Rosso + 1 okr.
16 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 Team + 1 okr.
17 94 Pascal Wehrlein Manor Racing MRT + 2 okr.
18 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team + 2 okr.
19 30 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team + 2 okr.
20 88 Rio Haryanto Manor Racing MRT + 2 okr.
NSK 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team  
NSK 19 Felipe Massa Williams Martini Racing  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze