Władze Formuły 1 zaprezentowały podczas konferencji prasowej w Austin wyniki prac nad regulaminami sportowymi oraz technicznymi, które zostały zatwierdzone przez Światową Radę Sportów Motorowych i wejdą w życie wraz z sezonem 2021.

Głównymi założeniami nowych przepisów technicznych jest zmniejszenie dysproporcji pomiędzy zespołami oraz ułatwienie bezpośredniej walki na torze, przy zachowaniu wysokiego poziomu technologicznego. Idzie to w parze z nową strukturą zarządzania oraz limitem budżetowym.

„Formuła 1 to sport z ogromną historią” – powiedział szef Formuły 1 Chase Carey. „Mamy ogromny szacunek do genów Formuły 1, w których znajdziemy wspaniałą sportową rywalizację, utalentowanych i odważnych kierowców, oddane zespoły oraz przełomowe technologie. Naszym celem cały czas było poprawienie rywalizacji oraz walki na torze, przy jednoczesnym poprawieniu kondycji sportu i utworzeniu korzystnego dla wszystkich modelu biznesowego”.

Nowa generacja samochodów

Auta Formuły 1 na sezon 2021 będą znacząco różnić się od swoich obecnych odpowiedników. Za nowym wyglądem stoją również duże zmiany aerodynamiczne – opływowa karoseria, mniej skomplikowane przednie i tylne skrzydło, elementy minimalizujące turbulencje za kołami. Poza tym uproszczone zostanie zawieszenie, a kontakt z podłożem będzie odbywać się poprzez niskoprofilowe opony. Auta będą nieznacznie cięższe – waga minimalna została ustalona na poziomie 768 kilogramów.

Kształt nowych samochodów został opracowany na podstawie długich badań w tunelu aerodynamicznym. Zespół specjalistów F1 zdołał zredukować utratę docisku przy podążaniu za innym samochodem do poziomu 5-10% – znacznie mniej od obecnych 40%.

Limit budżetowy

Po raz pierwszy w historii Formuły 1, zespoły będą ograniczone ilością funduszy, jakie będą mogły przeznaczyć na rozwój swoich samochodów. Choć wstępnie została podana kwota rzędu 175 milionów dolarów, będzie ona dostosowywana w zależności od ilości wyścigów w kalendarzu. Limit budżetowy ma dotyczyć ściśle rzeczy związanych z rozwojem samochodu – koszty utrzymania fabryki, transportu, noclegów czy działań marketingowych będą wyłączone z limitu. Ograniczono także maksymalny koszt dostaw silników – te będą musiały być wypożyczane za maksymalnie 15 milionów dolarów za sezon.

Zmieniony format weekendu i ograniczenia testów

Od sezonu 2021 weekend wyścigowy będzie bardziej kompaktowy – piątkowe treningi zostaną przesunięte na godziny popołudniowe, aby zespoły mogły pojawić się na torze o dzień później. Każdy zespół będzie zobowiązany do udostępnienia samochodu młodym kierowcom (mającym nie więcej niż dwa przejechane wyścigi) podczas dwóch piątkowych treningów w trakcie sezonu.

Testy w tunelu aerodynamicznym zostaną bardziej ograniczone, a nowe zasady parku zamkniętego ukrócą praktyki przywożenia na tor wielu różnych wersji tego samego komponentu – samochody będą musiały przystąpić do wyścigu w konfiguracji sprzed pierwszego treningu, więc zespół chcący przetestować nowe komponenty będzie musiał zawczasu zadecydować o ich wykorzystaniu również w wyścigu lub zdemontować po zakończeniu drugiego treningu.

Galeria:

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race