Dwa Audi wystartują z pierwszej linii w niedzielnym wyścigu Długodystansowych Mistrzostw Świata na torze w São Paulo. W przerwanych pod koniec kwalifikacjach, najszybszą wśród załóg GT byli kierowcy Aston Martina nr 98.
Niespodzianka prosto z nieba – tak można określić zawieszoną na balonie reklamę, która 3 minuty przed końcem kwalifikacji spadła na tor, zatrzymując rywalizację pojazdów LMP. Co prawda, sesję po chwili wznowiono – nikt już jednak z boksów nie wyjechał, nawet załoga, która nie przejechała wymaganych 4 okrążeń pomiarowych. Start z pierwszej linii, po raz kolejny wywalczyli kierowcy Audi – z których najszybszym indywidualnie był Marcel Fässler, zaliczając dwa rekordy tego weekendu. W LMP2, rywalizację wygrała załoga G-Drive, odbierając czołowe pozycje ekipom PeCom, OAK i Greaves – a w GTE Pro najszybsi byli kierowcy Aston Martina nr 98, Pedro Lamy i goszczący na Interlagos Richie Stanaway. W GTE Am, dobrze spisał się Duńczyk Nicki Thiim, który pomógł Christofferowi Nygaardowi w uzyskaniu miejsca w czołówce – lepszymi byli jednak kierowcy Ferrari od AF Corse, na czele z Mattem Griffinem.
Do walki o pole position, pojazdy LMP1 ruszyły od razu – w Audi jechali Fässler i Duval, w Toyocie Buemi, a w Loli Rebelliona Nick Heidfeld. Ich pierwsze wyniki wyglądały dość podobnie – Fässler zaliczył 1:21.444, a Buemi 1:21.634. Później jednak, Niemiec zszedł poniżej 1:21 – a gdy Buemi zjechał na zmianę, Audi nr 1 pozostało na torze i po raz drugi tą granicę przekroczyło. Fässler zjechał na zmianę z Tréluyerem przy średniej poniżej 1:21 – a dwa czasy na poziomie 1:21.0 Duvala dawały drugie miejsce załodze nr 2. Buemi był już sporo gorszy – ale Heidfeld mu nie groził, nie schodząc poniżej 1:23. Po zmianie, Tréluyer zaliczał czasy o sekundę gorsze od Fässlera, a słabsze nawet od Anthonego Davidsona z Toyoty – wyniki Fässlera wystarczyły jednak, by załoga nr 1 utrzymała prowadzenie. Z drugich kierowców, najszybszy był Kristensen z nr 2 – a załoga Toyoty musiała zadowolić się miejscem trzecim i startem obok Loli ekipy Rebellion.
Walczyli za to kierowcy w kategorii LMP2 – choć ci wyjeżdżali na tor nieco później, niż koledzy z LMP1. W jednym przypadku skończyło się to zresztą fatalnie, gdyż załoga Delta-ADR nie zaliczyła czasów drugiego kierowcy – od startu natomiast jechali ci od Lotusa i PeCom Racing. Minassian zaliczył dwa czasy poniżej 1:28, po czym zmienił się z Pierrem Kafferem – a szybki był także Dominik Kraihamer z Lotusa nr 32, także z rezultatami poniżej 1:28. Jeszcze szybszy był jednak Björn Wirdheim z Greaves, uzyskując dwa czasy na poziomie 1:27:7 – lecz wszystkich zdeklasował Mike Conway z G-Drive, który z wynikami 1:27.0 i 1:27.3 był nie do przebicia. Także i jego zmiennik, John Martin, okazał się najszybszym kierowcą ze swojej „zmiany” – i tak, G-Drive zapewniła sobie najlepszą pozycję spośród prototypów LMP2. Drugie miejsce utrzymał dla PeCom Kaffer, raz schodząc poniżej 1:28 – a w ostatniej chwili, Gunnara Jeanette z Greaves przebił Martin Plowman, w Oreca nr 35 zmieniający Bertranda Baguette. Na piątym miejscu pozostał Lotus nr 32, a dopiero szósta była załoga OAK nr 24 – Oliver Pla i Alex Brundle.
Wcześniej, przez 25 minut walczyły pojazdy kategorii GTE – tu jednak, co nieco zaskakujące, na rywalizację musieliśmy nieco poczekać. Na tor wyjechał wpierw tylko Pedro Lamy w Aston Martinie nr 98 – a gdy ten przejeżdżał już pierwsze szybkie okrążenie, do walki dołączali dopiero Bruno Senna z siostrzanego nr 99 i Kamui Kobayashi z Ferrari nr 71. 5 minut po starce, Japończyk uzyskał czas, 1:33.197, by ze wcześniejszym 1:33.535 zmienić się z Tonym Vilanderem – a dopiero wtedy, na tor wyjechały Porsche. Tu błysnął Marc Lieb z nr 92, wychodząc na czoło z 1:33.058 – choć w tym czasie, Vilander zaliczał już pierwszą pełną średnią, 1:33.6. Załogę nr 71 poprawił zmiennik Lamego, Richie Stanaway, który zszedł nawet do poziomu 1:32.992 – za to poziomu Lieba nie utrzymał Richard Lietz, spadając na drugie miejsce. Przed Vilandera, po zmianie awansował Aston Martin nr 97, w którym Darren Turner utrzymał poziom Stefana Mückego – za to gorsi od Fina byli Włosi z Ferrari nr 51, zajmując ostatecznie miejsce piąte. Ostatni z Aston Martinów był szósty – a najgorzej wypadli kierowcy Porsche nr 91.
W GTE Am, najszybciej do walki ruszył Davide Rigon w Ferrari nr 81 od 8Star – i to on zaliczył też najlepsze wyniki wśród pierwszych kierowców, uzyskując dwa czasy na poziomie 1:34.2. Dużo gorszy był jednak Rui Aguas, który z jednym czasem niewiele poniżej 1:35 spadł na trzecie miejsce – na pierwsze awansował za to Matt Griffin w Ferrari nr 61 od AF Corse, z czasem na poziomie 1:34.2. Jeden podobny rezultat miał na koncie także nowy kierowca Aston Martina nr 95, Nicki Thiim – a jego zmiennikowi, Christofferowi Nygaardowi, wystarczyło dwukrotnie zejść poniżej 1:35, by wywalczyć pozycję drugą. To samo zrobił także Jamie Campbell-Walter w Aston Martinie nr 96 – niestety tam, Stuart Hall był dużo słabszy od konkurentów, przez co załoga ukończyła sesję na miejscu czwartym. Dalej były ekipy Proton i Krohn – a najsłabsza w stawce była Corvette od Larbre.
Aktualizacja: Zdobywcy pole position w klasie GTE Am - zespół AF Corse nr 61 został wykluczony z wyników kwalifikacji za naruszenie przepisów technicznych (zbyt mały prześwit).
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Czasy 1 | Czasy 2 | Średnia | |||
1 | 1 | André Lotterer Benoît Tréluyer [2] Marcel Fässler [1] |
1 | LMP1 |
1:20,784 |
1:21,699 |
1:21,303 | ||
2 | 2 | Tom Kristensen [2] Loïc Duval [1] Allan McNish |
2 | LMP1 |
1:21,010 |
1:21,330 |
1:21,353 | ||
3 | 8 | Anthony Davidson [2] Sébastien Buemi [1] Stéphane Sarrazin |
3 | LMP1 |
1:21,369 |
1:21,557 |
1:21,580 | ||
4 | 12 | Nicolas Prost [2] Neel Jani Nick Heidfeld [1] |
4 | LMP1 |
1:23,112 |
1:23,878 |
1:23,623 | ||
5 | 26 | Roman Rusinov John Martin [2] Mike Conway [1] |
1 | LMP2 |
1:27,052 |
1:27,488 |
1:27,355 | ||
6 | 49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian [1] Pierre Kaffer [2] |
2 | LMP2 |
1:27,645 |
1:27,902 |
1:27,830 | ||
7 | 35 | Bertrand Baguette [1] Ricardo Gonzalez Martin Plowman [2] |
3 | LMP2 |
1:27,518 |
1:28,659 |
1:28,300 | ||
8 | 41 | Christian Zügel Gunnar Jeanette [2] Björn Wirdheim [1] |
4 | LMP2 |
1:27,646 |
1:28,920 |
1:28,318 | ||
9 | 32 | Thomas Holzer [2] Dominik Kraihamer [1] Jan Charouz |
5 | LMP2 |
1:27,679 |
1:29,120 |
1:28,556 | ||
10 | 24 | Olivier Pla [1] David Heinemeier-Hansson Alex Brundle [2] |
6 | LMP2 |
1:28,098 |
1:28,895 |
1:28,577 | ||
11 | 31 | Kevin Weeda [2] Christophe Bouchut [1] James Rossiter |
7 | LMP2 |
1:28,428 |
1:31,509 |
1:30,169 | ||
12 | 45 | Jacques Nicolet [1] Jean-Marc Merlin [2] Keiko Ihara |
8 | LMP2 |
1:29,542 |
1:31,475 |
1:30,877 | ||
13 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy [1] Richie Stanaway [2] |
1 | LMGTE Pro |
1:33,500 |
1:32,992 |
1:33,340 | ||
14 | 92 | Marc Lieb [1] Richard Lietz [2] |
2 | LMGTE Pro |
1:33,058 |
1:33,522 |
1:33,461 | ||
15 | 97 | Darren Turner [2] Stefan Mücke [1] |
3 | LMGTE Pro |
1:33,441 |
1:33,325 |
1:33,483 | ||
16 | 71 | Kamui Kobayashi [1] Toni Vilander [2] |
4 | LMGTE Pro |
1:33,197 |
1:33,769 |
1:33,568 | ||
17 | 51 | Gianmaria Bruni [1] Giancarlo Fisichella [2] |
5 | LMGTE Pro |
1:33,379 |
1:33,724 |
1:33,584 | ||
18 | 99 | Rob Bell [2] Bruno Senna [1] |
6 | LMGTE Pro |
1:33,678 |
1:33,629 |
1:33,818 | ||
19 | 91 | Jörg Bergmeister [1] Patrick Pilet [2] |
7 | LMGTE Pro |
1:33,761 |
1:34,227 |
1:34,027 | ||
20 | 95 | Nicki Thiim [1] Kristian Poulsen Christoffer Nygaard [2] |
1 | LMGTE Am |
1:34,164 |
1:34,801 |
1:34,585 | ||
21 | 81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas [2] Davide Rigon [1] |
2 | LMGTE Am |
1:34,184 |
1:34,955 |
1:34,616 | ||
22 | 96 | Stuart Hall [2] Jamie Campbell-Walter [1] |
3 | LMGTE Am |
1:34,731 |
1:34,676 |
1:34,773 | ||
23 | 88 | Christian Ried Gianluca Roda [2] Paolo Ruberti [1] |
4 | LMGTE Am |
1:33,978 |
1:35,888 |
1:35,027 | ||
24 | 57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson [1] Maurizio Mediani [2] |
5 | LMGTE Am |
1:35,044 |
1:35,034 |
1:35,125 | ||
25 | 76 | Raymond Narac [2] Christophe Bourret Jean-Karl Vernay [1] |
6 | LMGTE Am |
1:34,771 |
1:35,737 |
1:35,297 | ||
26 | 50 | Patrick Bornhauser Julien Canal [2] Fernando Rees [1] |
7 | LMGTE Am |
1:35,185 |
1:35,204 |
1:35,368 | ||
25 | Tor Graves Robbie Kerr [2] James Walker [1] |
9 | LMP2 |
1:27,527 |
- | - | |||
61 | Jack Gerber Matt Griffin [2] Marco Cioci [1] |
8 | LMGTE Am |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.