Dwa Audi na czele kwalifikacji w Brazylii

Dwa Audi wystartują z pierwszej linii w niedzielnym wyścigu Długodystansowych Mistrzostw Świata na torze w São Paulo. W przerwanych pod koniec kwalifikacjach, najszybszą wśród załóg GT byli kierowcy Aston Martina nr 98.

Niespodzianka prosto z nieba – tak można określić zawieszoną na balonie reklamę, która 3 minuty przed końcem kwalifikacji spadła na tor, zatrzymując rywalizację pojazdów LMP. Co prawda, sesję po chwili wznowiono – nikt już jednak z boksów nie wyjechał, nawet załoga, która nie przejechała wymaganych 4 okrążeń pomiarowych. Start z pierwszej linii, po raz kolejny wywalczyli kierowcy Audi – z których najszybszym indywidualnie był Marcel Fässler, zaliczając dwa rekordy tego weekendu. W LMP2, rywalizację wygrała załoga G-Drive, odbierając czołowe pozycje ekipom PeCom, OAK i Greaves – a w GTE Pro najszybsi byli kierowcy Aston Martina nr 98, Pedro Lamy i goszczący na Interlagos Richie Stanaway. W GTE Am, dobrze spisał się Duńczyk Nicki Thiim, który pomógł Christofferowi Nygaardowi w uzyskaniu miejsca w czołówce – lepszymi byli jednak kierowcy Ferrari od AF Corse, na czele z Mattem Griffinem.

Do walki o pole position, pojazdy LMP1 ruszyły od razu – w Audi jechali Fässler i Duval, w Toyocie Buemi, a w Loli Rebelliona Nick Heidfeld. Ich pierwsze wyniki wyglądały dość podobnie – Fässler zaliczył 1:21.444, a Buemi 1:21.634. Później jednak, Niemiec zszedł poniżej 1:21 – a gdy Buemi zjechał na zmianę, Audi nr 1 pozostało na torze i po raz drugi tą granicę przekroczyło. Fässler zjechał na zmianę z Tréluyerem przy średniej poniżej 1:21 – a dwa czasy na poziomie 1:21.0 Duvala dawały drugie miejsce załodze nr 2. Buemi był już sporo gorszy – ale Heidfeld mu nie groził, nie schodząc poniżej 1:23. Po zmianie, Tréluyer zaliczał czasy o sekundę gorsze od Fässlera, a słabsze nawet od Anthonego Davidsona z Toyoty – wyniki Fässlera wystarczyły jednak, by załoga nr 1 utrzymała prowadzenie. Z drugich kierowców, najszybszy był Kristensen z nr 2 – a załoga Toyoty musiała zadowolić się miejscem trzecim i startem obok Loli ekipy Rebellion.

Walczyli za to kierowcy w kategorii LMP2 – choć ci wyjeżdżali na tor nieco później, niż koledzy z LMP1. W jednym przypadku skończyło się to zresztą fatalnie, gdyż załoga Delta-ADR nie zaliczyła czasów drugiego kierowcy – od startu natomiast jechali ci od Lotusa i PeCom Racing. Minassian zaliczył dwa czasy poniżej 1:28, po czym zmienił się z Pierrem Kafferem – a szybki był także Dominik Kraihamer z Lotusa nr 32, także z rezultatami poniżej 1:28. Jeszcze szybszy był jednak Björn Wirdheim z Greaves, uzyskując dwa czasy na poziomie 1:27:7 – lecz wszystkich zdeklasował Mike Conway z G-Drive, który z wynikami 1:27.0 i 1:27.3 był nie do przebicia. Także i jego zmiennik, John Martin, okazał się najszybszym kierowcą ze swojej „zmiany” – i tak, G-Drive zapewniła sobie najlepszą pozycję spośród prototypów LMP2. Drugie miejsce utrzymał dla PeCom Kaffer, raz schodząc poniżej 1:28 – a w ostatniej chwili, Gunnara Jeanette z Greaves przebił Martin Plowman, w Oreca nr 35 zmieniający Bertranda Baguette. Na piątym miejscu pozostał Lotus nr 32, a dopiero szósta była załoga OAK nr 24 – Oliver Pla i Alex Brundle.

Wcześniej, przez 25 minut walczyły pojazdy kategorii GTE – tu jednak, co nieco zaskakujące, na rywalizację musieliśmy nieco poczekać. Na tor wyjechał wpierw tylko Pedro Lamy w Aston Martinie nr 98 – a gdy ten przejeżdżał już pierwsze szybkie okrążenie, do walki dołączali dopiero Bruno Senna z siostrzanego nr 99 i Kamui Kobayashi z Ferrari nr 71. 5 minut po starce, Japończyk uzyskał czas, 1:33.197, by ze wcześniejszym 1:33.535 zmienić się z Tonym Vilanderem – a dopiero wtedy, na tor wyjechały Porsche. Tu błysnął Marc Lieb z nr 92, wychodząc na czoło z 1:33.058 – choć w tym czasie, Vilander zaliczał już pierwszą pełną średnią, 1:33.6. Załogę nr 71 poprawił zmiennik Lamego, Richie Stanaway, który zszedł nawet do poziomu 1:32.992 – za to poziomu Lieba nie utrzymał Richard Lietz, spadając na drugie miejsce. Przed Vilandera, po zmianie awansował Aston Martin nr 97, w którym Darren Turner utrzymał poziom Stefana Mückego – za to gorsi od Fina byli Włosi z Ferrari nr 51, zajmując ostatecznie miejsce piąte. Ostatni z Aston Martinów był szósty – a najgorzej wypadli kierowcy Porsche nr 91.

W GTE Am, najszybciej do walki ruszył Davide Rigon w Ferrari nr 81 od 8Star – i to on zaliczył też najlepsze wyniki wśród pierwszych kierowców, uzyskując dwa czasy na poziomie 1:34.2. Dużo gorszy był jednak Rui Aguas, który z jednym czasem niewiele poniżej 1:35 spadł na trzecie miejsce – na pierwsze awansował za to Matt Griffin w Ferrari nr 61 od AF Corse, z czasem na poziomie 1:34.2. Jeden podobny rezultat miał na koncie także nowy kierowca Aston Martina nr 95, Nicki Thiim – a jego zmiennikowi, Christofferowi Nygaardowi, wystarczyło dwukrotnie zejść poniżej 1:35, by wywalczyć pozycję drugą. To samo zrobił także Jamie Campbell-Walter w Aston Martinie nr 96 – niestety tam, Stuart Hall był dużo słabszy od konkurentów, przez co załoga ukończyła sesję na miejscu czwartym. Dalej były ekipy Proton i Krohn – a najsłabsza w stawce była Corvette od Larbre.

Aktualizacja: Zdobywcy pole position w klasie GTE Am - zespół AF Corse nr 61 został wykluczony z wyników kwalifikacji za naruszenie przepisów technicznych (zbyt mały prześwit).

P Nr Kierowcy   Klasa   Czasy 1 Czasy 2 Średnia
1 1

André Lotterer
Benoît Tréluyer [2]
Marcel Fässler [1]
1 LMP1

1:20,784
1:20,868

1:21,699
1:21,863

1:21,303
2 2

Tom Kristensen [2]
Loïc Duval [1]
Allan McNish
2 LMP1

1:21,010
1:21,024

1:21,330
1:22,050

1:21,353
3 8

Anthony Davidson [2]
Sébastien Buemi [1]
Stéphane Sarrazin
3 LMP1

1:21,369
1:21,634

1:21,557
1:21,762

1:21,580
4 12

Nicolas Prost [2]
Neel Jani
Nick Heidfeld [1]
4 LMP1

1:23,112
1:23,115

1:23,878
1:24,388

1:23,623
5 26

Roman Rusinov
John Martin [2]
Mike Conway [1]
1 LMP2

1:27,052
1:27,282

1:27,488
1:27,601

1:27,355
6 49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian [1]
Pierre Kaffer [2]
2 LMP2

1:27,645
1:27,672

1:27,902
1:28,101

1:27,830
7 35

Bertrand Baguette [1]
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman [2]
3 LMP2

1:27,518
1:28,121

1:28,659
1:28,904

1:28,300
8 41

Christian Zügel
Gunnar Jeanette [2]
Björn Wirdheim [1]
4 LMP2

1:27,646
1:27,669

1:28,920
1:29,040

1:28,318
9 32

Thomas Holzer [2]
Dominik Kraihamer [1]
Jan Charouz
5 LMP2

1:27,679
1:27,939

1:29,120
1:29,488

1:28,556
10 24

Olivier Pla [1]
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle [2]
6 LMP2

1:28,098
1:28,106

1:28,895
1:29,121

1:28,577
11 31

Kevin Weeda [2]
Christophe Bouchut [1]
James Rossiter
7 LMP2

1:28,428
1:29,134

1:31,509
1:31,608

1:30,169
12 45

Jacques Nicolet [1]
Jean-Marc Merlin [2]
Keiko Ihara
8 LMP2

1:29,542
1:30,897

1:31,475
1:31,597

1:30,877
13 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy [1]
Richie Stanaway [2]
1 LMGTE Pro

1:33,500
1:33,769

1:32,992
1:33,102

1:33,340
14 92
Marc Lieb [1]
Richard Lietz [2]
2 LMGTE Pro

1:33,058
1:33,408

1:33,522
1:33,856

1:33,461
15 97
Darren Turner [2]
Stefan Mücke [1]
3 LMGTE Pro

1:33,441
1:33,572

1:33,325
1:33,595

1:33,483
16 71
Kamui Kobayashi [1]
Toni Vilander [2]
4 LMGTE Pro

1:33,197
1:33,535

1:33,769
1:33,772

1:33,568
17 51
Gianmaria Bruni [1]
Giancarlo Fisichella [2]
5 LMGTE Pro

1:33,379
1:33,420

1:33,724
1:33,816

1:33,584
18 99
Rob Bell [2]
Bruno Senna [1]
6 LMGTE Pro

1:33,678
1:34,262

1:33,629
1:33,705

1:33,818
19 91
Jörg Bergmeister [1]
Patrick Pilet [2]
7 LMGTE Pro

1:33,761
1:33,817

1:34,227
1:34,304

1:34,027
20 95

Nicki Thiim [1]
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard [2]
1 LMGTE Am

1:34,164
1:34,486

1:34,801
1:34,890

1:34,585
21 81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas [2]
Davide Rigon [1]
2 LMGTE Am

1:34,184
1:34,227

1:34,955
1:35,100

1:34,616
22 96
Stuart Hall [2]
Jamie Campbell-Walter [1]
3 LMGTE Am

1:34,731
1:34,909

1:34,676
1:34,778

1:34,773
23 88

Christian Ried
Gianluca Roda [2]
Paolo Ruberti [1]
4 LMGTE Am

1:33,978
1:34,255

1:35,888
1:35,988

1:35,027
24 57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson [1]
Maurizio Mediani [2]
5 LMGTE Am

1:35,044
1:35,277

1:35,034
1:35,145

1:35,125
25 76

Raymond Narac [2]
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay [1]
6 LMGTE Am

1:34,771
1:34,936

1:35,737
1:35,744

1:35,297
26 50

Patrick Bornhauser
Julien Canal [2]
Fernando Rees [1]
7 LMGTE Am

1:35,185
1:38,839

1:35,204
1:35,246

1:35,368
  25

Tor Graves
Robbie Kerr [2]
James Walker [1]
9 LMP2

1:27,527
1:27,616

- -
  61

Jack Gerber
Matt Griffin [2]
Marco Cioci [1]
8 LMGTE Am      

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze