Załoga Audi nr 1 wystartuje jutro z pole position do 6-godzinnego wyścigu na torze Spa-Francorchamps. Wieczorne kwalifikacje były drugimi, w którym wyniki liczono według nowego systemu.
Jedno jest pewne – o ile nowy sposób oceniania ma swoje zalety, przede wszystkim sprawdzając nie tylko najszybszego kierowcę danej załogi, ale także jednego z jego zmienników – dla kibiców jest to istna zmora. Jej pierwszą odsłonę mieliśmy już w Silverstone, gdzie brak odpowiednio skonstruowanej tabeli wyników i minimalny (a dla kilku załóg po prostu niewystarczający) czas na zmianę kierowców sprawił, że sędziowie sami musieli poczekać z poinformowaniem o wynikach – teraz zdecydowano się więc na dodanie do każdej części sesji 5 minut – a dodatkowe 5 pojawiło się wskutek faktu, iż pętla toru Spa-Francorchamps ma aż 7 km długości. Dwie części kwalifikacji miały więc po 30 minut – a my mogliśmy sprawdzić, czy to pozwoli bardziej optymistycznie podejść do nowego systemu. Przekonstruowano także w końcu tabelę wyników, pozwalającą już tym razem odczytać każdą z danych – mimo tego wszystkiego, wciąż jednak widać po kibicach, że zadowoleni z nowej formy kwalifikacji raczej nie są…
Wady systemu widać było szczególnie, gdy na początku części kwalifikacji przeznaczonej dla prototypów, wypadek miał Chris Dyson w Zyteku ekipy Greaves. Większość załóg kategorii LMP1 miało już swoje pierwsze szybkie okrążenia – nie zdążył z nim jednak Andrea Belicchi w Loli nr 13 Rebelliona, który po wznowieniu sesji musiał śpieszyć się, aby pokonać choćby prototyp HPD od Strakka. Na czele, od początku widnieli natomiast kierowcy Audi – choć, co ciekawe, wśród pierwszych kierowców królował Lucas Di Grassi nad Marcelem Fässlerem i Tomem Kristensenem. Brazylijczyk z jednym czasem nawet poniżej 1:59, wraz z Duńczykiem szybko zjechali na zmianę, Fässler pozostał na torze nieco dłużej – szybko zmienili się także Stéphane Sarrazin i Alexander Wurz z Toyot. Po zmianach, słabszy od Di Grassiego Marc Gené stracił średnią poniżej 2:00 i pierwsze miejsce na rzecz Andrégo Lotterera – trzeci natomiast wciąż był zmiennik Kristensena, Allan McNish, który na tej pozycji pozostał już do końca. Ledwo poniżej 2:01, średnią uzyskał Kazuki Nakajima w Toyocie nr 7, Anthony Davidson już tej granicy nie przekroczył (jego drugi najszybszy czas był ponad 2:02) – a dalej znaleźli się kierowcy Loli nr 12 oraz 13, która ostatecznie pokonała HPD od Strakka.
O ile przed zatrzymaniem sesji, pierwsze okrążenie zaliczyło większość kierowców LMP1 – z kategorii LMP2 zrobiło to zaledwie czterech, reszta zmuszona czekać do wznowienia kwalifikacji. Z pierwotnej czwórki, w czołówce ostał się tylko Oliver Turvey z JOTA, pokonany jednak przez Nicolasa Minassiana z PeCom – a dwa kolejne miejsca zajmowali kierowcy OAK Racing: Olivier Pla i Bertrand Baguette. Minassian miał na koncie dwa czasy poniżej 2:08, Turvey jeden – ich zmiennicy, choć gorsi, utrzymali dzięki temu prowadzenie w tej kategorii, Pierre Kaffer także nieznacznie lepszy od Lucasa Luhra. Czasami poniżej 2:10, trzecie miejsce uchronił Alex Brundle dla OAK nr 24 – a Martin Plowman, mimo wyników gorszych od kilku konkurentów pozostał na miejscu czwartym z OAK nr 35. Kolejne pozycje zajęli kierowcy Delta-ADR, G-Drive oraz dwóch Lotusów – nie wiadomo natomiast, co będzie z uszkodzonym tuż po starcie Zytekiem od Greaves.
Pierwsza część sesji to natomiast starcie pojazdów kategorii GTE – i tu na szczęście obyło się bez czerwonych flag, za to znów dali o sobie znać kierowcy Aston Martinów. W GTE Pro, Bruno Senna w nr 98 już od początku dyktował warunki wpierw Jörgowi Bergmeisterowi z Porsche nr 91, a następnie Toniemu Vilanderowi z Ferrari nr 71. Brazylijczyk miał dwa czasy poniżej 2:20, Vilander jeden – podobnie jak Stefan Mücke w Aston Martinie nr 97, który na trzecie miejsce wyszedł dość późno. Dwa czasy poniżej 2:20, po zmianach zaliczył natomiast Gianmaria Bruni, przesuwając załogę Ferrari nr 51 z miejsca czwartego na drugie – a tylko jeden Frédérica Makowieckiego wystarczył, był załoga nr 98 utrzymała czoło kategorii. Na miejsce trzecie spadło Ferrari nr 71, gdzie Kobayashi również zaliczył jedno okrążenie poniżej 2:20 – podobnie zrobił to Pedro Lamy w Aston Martinie nr 99, dzięki czemu ten przesunął się przed dwa Porsche, a za czwartego Aston Martina nr 97. Drudzy kierowcy nowych 911 nie zeszli poniżej 2:20 – a Romain Dumas w nr 92 nawet poniżej 2:21.
W GTE Am, na początku w czołówce widnieli Matteo Malucelli z Ferrari od 8Star, Fernando Rees z Corvette od Larbre i Marco Cioci z Ferrari nr 61 od AF Corse – Ciociego przebili jednak Maurizio Mediani z 458 nr 57 od Krohn Racing i Christoffer Nygaard z Aston Martina nr 95. Biorąc pod uwagę czasy pierwszego kierowcy, najszybszym byłby jednak Paolo Ruberti w Porsche ekipy Proton z (tak, jak Malucelli) dwoma czasami poniżej 2:21 – dużo gorszy od Włocha był jednak jego zmiennik i rodak, Gianluca Roda. Dwa okrążenia poniżej 2:21 zaliczył natomiast po zmianie Allan Simonsen – dzięki czemu, zmiennik Nygaarda wysunął ich załogę na czoło tej kategorii. Poniżej 2:22, dwukrotnie zszedł zmiennik Malucelliego, Rui Aguas – a raz zrobił to Stuart Hall, dzięki czemu załoga nr 96 zajęła trzecie miejsce. Czwarta sesję ukończyła załoga Corvette, piąta Proton Competition – a dopiero szósta była nr 61 od AF Corse, co zaskakujące, z dość słabymi wynikami Matta Griffina.
P | Nr | Kierowcy | P (K) | Zespół | Samochód | Średnia | ||||
1 | 1 |
André Lotterer |
1 |
Audi Sport |
Audi R18 e-tron quattro |
1:59,961 | ||||
2 | 2 |
Tom Kristensen |
2 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
2:00,236 (+0,275) |
||||
3 | 3 |
Marc Gené |
3 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro longtail |
2:00,610 (+0,649) |
||||
4 | 7 | Alexander Wurz Nicolas Lapierre Kazuki Nakajima |
4 | Toyota Racing |
Toyota TS030 Hybrid 2013 |
2:00,947 (+0,986) |
||||
5 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
5 | Toyota Racing |
Toyota TS030 Hybrid 2012 |
2:01,203 (+1,242) |
||||
6 | 12 | Nicolas Prost Neel Jani Nick Heidfeld |
6 | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota |
2:01,482 (+1,521) |
||||
7 | 13 | Andrea Belicchi Mathias Beche Congfu Cheng |
7 | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota |
2:03,278 (+3,317) |
||||
8 | 21 |
Nick Leventis |
8 |
Strakka Racing | HPD ARX-03c | 2:03,688 (+3,727) |
||||
9 | 49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
1 | Pecom Racing | Oreca 03 Nissan |
2:08,540 (+8,579) |
||||
10 | 38 | Simon Dolan Oliver Turvey Lucas Luhr |
2 | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan |
2:08,762 (+0,222) |
||||
11 | 24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
3 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan |
2:08,932 (+0,392) |
||||
... | ... | |||||||||
18 | 98 | Rob Bell Bruno Senna Frédéric Makowiecki |
1 | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
2:19,811 (+19,850) |
||||
19 | 51 |
Gianmaria Bruni |
2 |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC |
2:19,853 (+0,042) |
||||
20 | 71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander |
3 | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC |
2:20,089 (+0,278) |
||||
... | ... | |||||||||
25 | 95 | Allan Simonsen Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
1 | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
2:21,265 (+21,304) |
||||
26 | 81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Matteo Malucelli |
2 | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC |
2:21,295 (+0,030) |
||||
27 | 96 | Roald Goethe Stuart Hall Jamie Campbell-Walter |
3 | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
2:21,549 (+0,284) |
Kategorie: LMP1 LMP2 LMGTE Pro LMGTE Am
Porgubiono nazwiska kierowców, którzy uczestniczyli w kwalifikacjach
Pełne wyniki znajdziesz klikając TUTAJ
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.