W najnowszym odcinku audycji podcast rozmawialiśmy z Jamesem Allisonem, który przedstawił nam przewodnik dla początkujących dotyczący przedniego skrzydła. Oto co dowiedzieliśmy się…

James, wyjaśnij jaka jest rola przedniego skrzydła?

„Przednie skrzydło ma dwie główne funkcje. Pierwsza jest prosta: generowanie docisku aerodynamicznego - i jest to jeden z głównych komponentów do generowania docisku - prawdopodobnie około 30% całkowitego docisku aerodynamicznego samochodu pochodzi z przedniego skrzydła. Drugą funkcją jest jest dopasowanie balansu samochodu poprzez regulację przednich klap, dzięki czemu kierowca uzyskuje odpowiednią charakterystykę prowadzenia samochodu”.

Z jakimi siłami ma do czynienia przednie skrzydło na torze?
„Jeśli spojrzysz na skrzydło, to jest ono dosyć wątłe i delikatne, ale w szybkim zakręcie generuje docisk, który odpowiada sześciu lub siedmiu dorosłym osobom stojącym na skrzydle”.

Powiedz nam coś więcej o ruchomych przednich klapach skrzydła?
„Są one sterowane za pomocą małego silniczka elektrycznego, który podnosi i obniża klapy. Jest to kontrolowane przez oprogramowanie, które używamy zgodnie z wymaganiami FIA. Kierowcy mogą dokonać dwóch regulacji na każdym okrążeniu, a te regulacje muszą zmieścić się w zakresie sześciu stopni. Kierowcy korzystają z tego, aby dopasować balans samochodu, więc jeśli mają zbyt dużą podsterowność, a samochód nie chce skręcać tak mocno jak powinien, to ustawiają klapy nieco wyżej”.

Jak ważne jest przednie skrzydło w ogólnym schemacie samochodu?
„Każda część samochodu jest ważna, a przednie skrzydło jest szczególnie ważne. Wpływa na wszystko, co znajduje się dalej i determinuje przepływ strug powietrza wokół przednich kół. Jeśli nie jest dobrze zaprojektowane, to możesz mieć najbardziej wyszukane części samochodu, ale one również nie będą dobrze sprawować się. Przednie skrzydło musi zapewnić pozostałej części samochodu uporządkowany przepływ strug powietrza”.

Czy przednie skrzydło jest poddawane ciągłej ocenie?
„Tak, wraz z innymi częściami samochodu, ale jest to jedna z najbardziej oczywistych zmian wizualnych, która jest wprowadzana przez zespoły. Mamy jedenasty wyścig i w tym roku już sprawdziliśmy dziesięć opcji”.

Jakie jest podejście zespołu do projektowania nowych skrzydeł?
„Ponieważ jest to jeden z głównych elementów z punktu widzenia aerodynamiki samochodu, poświęcamy temu sporo uwagi: początkowo w obliczeniowej fazie rozwoju aerodynamiki, a następnie w tunelu aerodynamicznym. Udane projekty przechodzą następnie przez biuro projektowe i trafiają do samochodu. W tunelu aerodynamicznym sprawdzamy setki opcji przedniego skrzydła w trakcie sezonu”.

Źródło: www.renaultf1.com

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Wyniki

Partnerzy

rally and race