Nadchodzi nowy rozdział

Już w ten weekend, Długodystansowe Mistrzostwa Świata po raz pierwszy w swej historii odwiedzą Niemcy. Miejscem rywalizacji będzie pętla Grand Prix Strecke słynnego toru Nürburgring.

Circuit de la Sarthe, Spa-Francorchamps oraz Nürburgring – te trzy obiekty to dziś pozycje obowiązkowe dla fana wyścigów samochodowych. Ich historia to spora część historii sportu samochodowego, a duch do dziś nie pozwala na rezygnację z odbywających się na nich imprez. O ile jednak dwa pierwsze od początku widniały w kalendarzu WEC – Nürburgring na swoją premierę musiał czekać aż cztery lata oraz okoliczność, że zwolniło się miejsce zarezerwowane dla innego, oficjalnie remontowanego obecnie toru. Niektórzy nie widzą w tym niczego dziwnego, przypominając, że obiektem będzie w praktyce stosunkowo nowa GP Strecke, a nie kultowa Północna Pętla – dla innych jednak, samo pojawienie się WEC na najbardziej znanym torze w Niemczech to długo oczekiwana oczywistość. W końcu, światowy motoryzacyjny gigant z ogromną historią, prędzej czy później musiał mieć swoją rundę WEC – tym bardziej, że Niemcy to obecnie mocny gracz także i w tej serii.

Niemieckie akcenty w tym wyścigu to zresztą główny temat większości zapowiedzi nadchodzącego starcia. Najważniejszym z nich jest oczywiście pojedynek Audi i Porsche, dominatora ostatnich lat z powracającym do sławy weteranem, który to swoje ambicje zaprezentował w czerwcu podczas kultowego 24h Le Mans. Choć w klasyfikacji generalnej, na czele wciąż widnieje załoga Audi Sport – kolejne trzy grupy kierowców, a także prym wśród konstruktorów ma już Porsche, które w tym sezonie bezwzględnie chce zwyciężyć całą serię. W niedzielę, kibice liczą więc na arcyciekawe starcie – szczególnie Timo Bernharda i Marca Lieba po stronie Porsche i byłego mistrza WEC André Lotterera w załogach Audi.

Choć na pierwszy rzut oka tego nie widać – spory niemiecki akcent jest również jeśli chodzi o Toyotę. Siedzibą zespołu jest mianowicie niemiecka Kolonia, która już od 1979 roku widnieje jako "baza wypadowa" najróżniejszych sportowych poczynań japońskiego producenta – obecnie, prócz startów w WEC, jest ona również centralnym punktem powrotu Toyoty do Rajdowych Mistrzostw Świata. Choć po nienajlepszym początku sezonu i rywalizacji na "wrogim terenie", Toyocie nie daje się zbyt dużych szans na zwycięstwo – fani mają nadzieję, że to właśnie słynny Nürburgring odmieni sytuację w tegorocznej WEC.

Największym nieobecnym czwartej, jak i zresztą pozostałych rund tegorocznego sezonu, będzie Nissan – w czołowej klasie LMP1 zobaczymy więc jeszcze tylko prywatne ekipy Rebellion i Team ByKolles. Także i tu, za kierownicami prototypów pojawią się "gospodarze" imprezy – szczególnie interesującą postacią będzie były kierowca F1 Nick Heidfeld, który właśnie tutaj zdobył swoje pierwsze pole position w Formule 1.

Ani jednego Niemca nie zobaczymy natomiast w klasie LMP2 – tu, po mocno rozszerzonej liście startowej 24h Le Mans, powraca ona do ośmiu pozycji typowego wyścigu WEC. Największą nowością będzie tu zmiana w zespole Strakka, który zrezygnował ze swojego prototypu Dome S103 na rzecz dobrze znanego Gibsona 015S – ich własny samochód stał się podstawą dla projektu, który wkrótce ma przynieść kolejny nowy prototyp LMP1. Po zwycięstwie na Le Mans, liderem klasy został natomiast zespół KCMG, który w dodatku pojawi się w Niemczech z triumfatorem całej batalii na Pętli de la Sarthe, Nickiem Tandym – ich rywalizacja z G-Drive z pewnością będzie należała do najciekawszych akcentów rywalizacji na GP Strecke.

Walkę o punkty zapowiada również niemiecka ekipa GTE Pro, Porsche Team Manthey – zespół chce u siebie odzyskać część tego, co stracił w Le Mans, przegrywając z obiema załogami AF Corse. Stwierdzenie "u siebie", w przypadku tego zespoły ma tu bardzo dosłowny charakter – siedziba ekipy Manthey Racing oddalona jest od Nürburgring o zaledwie 4 kilometry. W przypadki kierowców, jedyny Niemiec wystartuje jednak nie w jednej z 911-stek, ale w jednym z trzech Aston Martinów V8 Vantage - poprawić pozycję swoją oraz Darrena Turnera będzie próbował Stefan Mücke, którego załoga stoi obecnie najniżej pośród wszystkich załóg tej klasy GTE.

Ostatnie niemieckie akcenty w wyścigu na Nürburgring zobaczymy w klasie GTE Am, gdzie pojawi się jeden taki zespół, dwa pojazdy oraz trzech kierowców. Przeciwko Corvette od Larbre, Aston Martinom, a przede wszystkim liderującym w stawce Ferrari ekip AF Corse i SMP Racing, dwa Porsche wystawi zespół Proton Competition – oba we współpracy z poszczególnymi partnerami. Kibice liczą tu szczególnie na załogę stworzoną wspólnie z Patrickiem Dempseyem, która w Le Mans dojechała do mety na świetnym, drugim miejscu – Dempseya i jego rodaka, Patricka Longa, wspomagać będzie zresztą jeden z Niemców, Marco Seefried. Drugiego zobaczymy w załodze Abu-Dhabi Proton, Christian Ried wspomagający Khaleda Al Qubaisiego oraz, zastępującego Klausa Bachlera, zwycięzcę tegorocznego 24h Le Mans Nowozelandczyka Earla Bambera – ich konkurentem będzie natomiast m.in. szef współpracującego z Aston Martin Racing zespołu Gulf Racing, Roald Goethe.

„Wszyscy z niecierpliwością czekamy na premierowy wyścig na Nürburgring. Jako niemiecki producent, oczywiście, z radością przyjmujemy fakt, że runda WEC po raz pierwszy odwiedza Niemcy. Z tradycjami długich dystansów uważamy, że Nürburgring to idealne miejsce. Fani motorsportu z całego świata łączą pętlę Eifel z legendarnymi, 1000-kilometrowymi wyścigami – jest to także domowy tor dla Porsche Manthey Team, co z pewnością nie będzie grało na niekorzyść. Testy przeprowadzone tu w ostatnich tygodniach były bardzo obiecujące. Najważniejszym będzie dla nas, że z dobrymi wynikami, powinniśmy zbudować najlepszą możliwą bazę dla drugiej połowy sezonu” – powiedział Frank-Steffen Walliser, szef Porsche Motorsport.

Rywalizacja na Nürburgring rozpocznie się od piątkowych treningów w godzinach 12:00 i 16:30 – trzeci zapowiedziany jest na sobotę na 9:30. Tego samego dnia o 14:00, pierwsza z czterech klas rozpocznie rywalizację o pozycje na starcie – a w niedzielę o 13:00, kierowcy ruszą do walki na GP Strecke.

Nr Kierowcy Zespół Samochód
1

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid M
2

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Mike Conway
LMP1 HY Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid M
4


Simon Trummer
Pierre Kaffer

LMP1 Team ByKolles CLM P1/01 AER M
7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro M
8

Lucas di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro M
12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beché
LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One AER M
13

Alexandre Imperatori
Dominik Kraihamer
Daniel Abt
LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One AER M
17

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid M
18

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid M
26

Roman Rusinov
Julien Canal
Sam Bird
LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan D
28

Gustavo Yacaman
Luís Felipe Derani
Ricardo González
LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan D
30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 Honda D
31

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Jonathon Fogarty
LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 Honda D
36

Nelson Panciatici
Paul-Loup Chatin
Vincent Capillaire
LMP2 Signatech-Alpine Alpine A450b Nissan D
42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP2 Strakka Racing Gibson 015S Nissan D
43

Pierre Ragues
Oliver Webb
Nick Tandy
LMP2 Team SARD Morand Morgan LMP2 Evo SARD D
47

Matthew Howson
Richard Bradley
Nick Tandy
LMP2 KCMG Oreca 05 Nissan D
51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
LMGTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
71
Davide Rigon
James Calado
LMGTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
91
Michael Christensen
Richard Lietz
LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991) M
92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991) M
95
Marco Sørensen
Christoffer Nygaard
LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
97

Darren Turner
Stefan Mücke
Jonathan Adam
LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
99

Fernando Rees
Alex MacDowall
Richie Stanaway
LMGTE Pro Aston Martin Racing V8 Aston Martin V8 Vantage GTE M
50

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Kristian Poulsen
LMGTE Am Larbre Compétition Corvette C7.R M
72

Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Aleksiej Basow
LMGTE Am SMP Racing Ferrari 458 Italia GTC M
77

Patrick Dempsey
Patrick Long
Marco Seefried
LMGTE Am Dempsey Proton Racing Porsche 911 RSR (991) M
83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
LMGTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC M
88

Earl Bamber
Khaled Al Qubaisi
Christian Ried
LMGTE Am Abu Dhabi Proton Racing Porsche 911 RSR (991) M
96

Roald Goethe
Francesco Castellacci
Stuart Hall
LMGTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze