Już w ten weekend, Długodystansowe Mistrzostwa Świata po raz pierwszy w swej historii odwiedzą Niemcy. Miejscem rywalizacji będzie pętla Grand Prix Strecke słynnego toru Nürburgring.
Circuit de la Sarthe, Spa-Francorchamps oraz Nürburgring – te trzy obiekty to dziś pozycje obowiązkowe dla fana wyścigów samochodowych. Ich historia to spora część historii sportu samochodowego, a duch do dziś nie pozwala na rezygnację z odbywających się na nich imprez. O ile jednak dwa pierwsze od początku widniały w kalendarzu WEC – Nürburgring na swoją premierę musiał czekać aż cztery lata oraz okoliczność, że zwolniło się miejsce zarezerwowane dla innego, oficjalnie remontowanego obecnie toru. Niektórzy nie widzą w tym niczego dziwnego, przypominając, że obiektem będzie w praktyce stosunkowo nowa GP Strecke, a nie kultowa Północna Pętla – dla innych jednak, samo pojawienie się WEC na najbardziej znanym torze w Niemczech to długo oczekiwana oczywistość. W końcu, światowy motoryzacyjny gigant z ogromną historią, prędzej czy później musiał mieć swoją rundę WEC – tym bardziej, że Niemcy to obecnie mocny gracz także i w tej serii.
Niemieckie akcenty w tym wyścigu to zresztą główny temat większości zapowiedzi nadchodzącego starcia. Najważniejszym z nich jest oczywiście pojedynek Audi i Porsche, dominatora ostatnich lat z powracającym do sławy weteranem, który to swoje ambicje zaprezentował w czerwcu podczas kultowego 24h Le Mans. Choć w klasyfikacji generalnej, na czele wciąż widnieje załoga Audi Sport – kolejne trzy grupy kierowców, a także prym wśród konstruktorów ma już Porsche, które w tym sezonie bezwzględnie chce zwyciężyć całą serię. W niedzielę, kibice liczą więc na arcyciekawe starcie – szczególnie Timo Bernharda i Marca Lieba po stronie Porsche i byłego mistrza WEC André Lotterera w załogach Audi.
Choć na pierwszy rzut oka tego nie widać – spory niemiecki akcent jest również jeśli chodzi o Toyotę. Siedzibą zespołu jest mianowicie niemiecka Kolonia, która już od 1979 roku widnieje jako "baza wypadowa" najróżniejszych sportowych poczynań japońskiego producenta – obecnie, prócz startów w WEC, jest ona również centralnym punktem powrotu Toyoty do Rajdowych Mistrzostw Świata. Choć po nienajlepszym początku sezonu i rywalizacji na "wrogim terenie", Toyocie nie daje się zbyt dużych szans na zwycięstwo – fani mają nadzieję, że to właśnie słynny Nürburgring odmieni sytuację w tegorocznej WEC.
Największym nieobecnym czwartej, jak i zresztą pozostałych rund tegorocznego sezonu, będzie Nissan – w czołowej klasie LMP1 zobaczymy więc jeszcze tylko prywatne ekipy Rebellion i Team ByKolles. Także i tu, za kierownicami prototypów pojawią się "gospodarze" imprezy – szczególnie interesującą postacią będzie były kierowca F1 Nick Heidfeld, który właśnie tutaj zdobył swoje pierwsze pole position w Formule 1.
Ani jednego Niemca nie zobaczymy natomiast w klasie LMP2 – tu, po mocno rozszerzonej liście startowej 24h Le Mans, powraca ona do ośmiu pozycji typowego wyścigu WEC. Największą nowością będzie tu zmiana w zespole Strakka, który zrezygnował ze swojego prototypu Dome S103 na rzecz dobrze znanego Gibsona 015S – ich własny samochód stał się podstawą dla projektu, który wkrótce ma przynieść kolejny nowy prototyp LMP1. Po zwycięstwie na Le Mans, liderem klasy został natomiast zespół KCMG, który w dodatku pojawi się w Niemczech z triumfatorem całej batalii na Pętli de la Sarthe, Nickiem Tandym – ich rywalizacja z G-Drive z pewnością będzie należała do najciekawszych akcentów rywalizacji na GP Strecke.
Walkę o punkty zapowiada również niemiecka ekipa GTE Pro, Porsche Team Manthey – zespół chce u siebie odzyskać część tego, co stracił w Le Mans, przegrywając z obiema załogami AF Corse. Stwierdzenie "u siebie", w przypadku tego zespoły ma tu bardzo dosłowny charakter – siedziba ekipy Manthey Racing oddalona jest od Nürburgring o zaledwie 4 kilometry. W przypadki kierowców, jedyny Niemiec wystartuje jednak nie w jednej z 911-stek, ale w jednym z trzech Aston Martinów V8 Vantage - poprawić pozycję swoją oraz Darrena Turnera będzie próbował Stefan Mücke, którego załoga stoi obecnie najniżej pośród wszystkich załóg tej klasy GTE.
Ostatnie niemieckie akcenty w wyścigu na Nürburgring zobaczymy w klasie GTE Am, gdzie pojawi się jeden taki zespół, dwa pojazdy oraz trzech kierowców. Przeciwko Corvette od Larbre, Aston Martinom, a przede wszystkim liderującym w stawce Ferrari ekip AF Corse i SMP Racing, dwa Porsche wystawi zespół Proton Competition – oba we współpracy z poszczególnymi partnerami. Kibice liczą tu szczególnie na załogę stworzoną wspólnie z Patrickiem Dempseyem, która w Le Mans dojechała do mety na świetnym, drugim miejscu – Dempseya i jego rodaka, Patricka Longa, wspomagać będzie zresztą jeden z Niemców, Marco Seefried. Drugiego zobaczymy w załodze Abu-Dhabi Proton, Christian Ried wspomagający Khaleda Al Qubaisiego oraz, zastępującego Klausa Bachlera, zwycięzcę tegorocznego 24h Le Mans Nowozelandczyka Earla Bambera – ich konkurentem będzie natomiast m.in. szef współpracującego z Aston Martin Racing zespołu Gulf Racing, Roald Goethe.
„Wszyscy z niecierpliwością czekamy na premierowy wyścig na Nürburgring. Jako niemiecki producent, oczywiście, z radością przyjmujemy fakt, że runda WEC po raz pierwszy odwiedza Niemcy. Z tradycjami długich dystansów uważamy, że Nürburgring to idealne miejsce. Fani motorsportu z całego świata łączą pętlę Eifel z legendarnymi, 1000-kilometrowymi wyścigami – jest to także domowy tor dla Porsche Manthey Team, co z pewnością nie będzie grało na niekorzyść. Testy przeprowadzone tu w ostatnich tygodniach były bardzo obiecujące. Najważniejszym będzie dla nas, że z dobrymi wynikami, powinniśmy zbudować najlepszą możliwą bazę dla drugiej połowy sezonu”
– powiedział Frank-Steffen Walliser, szef Porsche Motorsport.
Rywalizacja na Nürburgring rozpocznie się od piątkowych treningów w godzinach 12:00 i 16:30 – trzeci zapowiedziany jest na sobotę na 9:30. Tego samego dnia o 14:00, pierwsza z czterech klas rozpocznie rywalizację o pozycje na starcie – a w niedzielę o 13:00, kierowcy ruszą do walki na GP Strecke.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | |||||
1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | M | |||
2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
LMP1 HY | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | M | |||
4 | Simon Trummer Pierre Kaffer |
LMP1 | Team ByKolles | CLM P1/01 AER | M | |||
7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | M | |||
8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | M | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beché |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | M | |||
13 | Alexandre Imperatori Dominik Kraihamer Daniel Abt |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | M | |||
17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
26 | Roman Rusinov Julien Canal Sam Bird |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Honda | D | |||
31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Honda | D | |||
36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
LMP2 | Signatech-Alpine | Alpine A450b Nissan | D | |||
42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | Gibson 015S Nissan | D | |||
43 | Pierre Ragues Oliver Webb Nick Tandy |
LMP2 | Team SARD Morand | Morgan LMP2 Evo SARD | D | |||
47 | Matthew Howson Richard Bradley Nick Tandy |
LMP2 | KCMG | Oreca 05 Nissan | D | |||
51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
71 | Davide Rigon James Calado |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
91 | Michael Christensen Richard Lietz |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke Jonathan Adam |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing V8 | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
LMGTE Am | Larbre Compétition | Corvette C7.R | M | |||
72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
LMGTE Am | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
LMGTE Am | Dempsey Proton Racing | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
LMGTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
88 | Earl Bamber Khaled Al Qubaisi Christian Ried |
LMGTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.