Toyota i Porsche pokonują Ferrari w zmiennych warunkach 6h Imoli

Mike Conway, Nyck de Vries i Kamui Kobayashi odnieśli niespodziewane zwycięstwo w 6 godzin Imoli, wykorzystując zmienne warunki do pokonania Porsche i Ferrari.

Fabryczny zespół Ferrari-AF Corse kontrolował losy rywalizacji w pierwszej połowie wyścigu 6 godzin Imola. Sytuacja wymknęła się jednak spod kontroli włoskiego zespołu w czwartej godzinie.

Najpierw Nyck de Vries w Toyocie #7 rozdzielił prowadzące Ferrari 499P, wyprzedzając Miguela Molinę w momencie zakończenia neutralizacji, a niedługo później wyszedł na prowadzenie. Ferrari próbowało wykorzystać fakt, że Callum Ilott w Porsche #13 wypadł z toru w zakręcie Rivazza, ściągając Jamesa Calado do alei serwisowej.

Wydawało się, że jest to właściwy ruch, bowiem w trakcie pit-stopu Ferrari #50 ogłoszono neutralizację. Toyota poczekała jednak ze ściągnięciem do alei serwisowej de Vriesa, co miało okazać się lepszą strategią, bowiem okres żółtej flagi został przedłużony przez eksplozję opony w Peugeocie #94, która rozszarpała nadwozie francuskiego hipersamochodu, a te wylądowały na całej szerokości toru.

Na tor w końcu wyjechał samochód bezpieczeństwa, krótko po tym, jak zaczął padać deszcz. Toyota i Porsche zareagowały od razu, ściągając swoje samochody po deszczowe opony. Ferrari postanowiło przeczekać deszcz, co dawało im trzy pierwsze pozycje na koniec czwartej godziny – podobną decyzję do fabrycznych maszyn podjęła «prywatna» załoga #83.

Opady jednak nie ustały i wkrótce cały 4,9-kilometrowy tor był mokry. Kamui Kobayashi, który zmienił de Vriesa w Toyocie #7, odrabiał po kilkanaście sekund na okrążeniu do jadących przed nim Ferrari, które w końcu poddały się i zjechały do alei serwisowej.

Po objęciu prowadzenia, Kobayashi miał za sobą Kevina Estre w Porsche #6. Trzeci był Brendon Hartley w Toyocie #8, a na czwarte miejsce dzięki strategii wyszło BMW #20.

Toyota była pierwsza również z tym, aby powrócić na opony na suchą nawierzchnię, na chwilę przed rozpoczęciem ostatniej godziny wyścigu. O ile Kobayashi poradził sobie z opanowaniem swojej Toyoty GR010 Hybrid, Hartley wypadł z toru na okrążeniu wyjazdowym. Mimo wszystko była to prawidłowa decyzja i w przeciągu kilku okrążeń cała stawka hipersamochodów zjechała do boksów po gładkie opony i ostatnie tankowanie w 6-godzinnym wyścigu.

Szybszy zjazd Toyoty dawał japońskiej ekipie przewagę pozycji na torze. Na koniec ostatniej rundy pit-stopów Kobayashi znów był liderem, mając niecałe 10 sekund przewagi nad Estrem. Kierowca-szef zespołu musiał jednak oszczędzać paliwo względem goniącego go Francuza. Estre w przeciągu kilku okrążeń skrócił dystans niemal o połowę, lecz później wyjechał poza tor w zakręcie Rivazza i musiał rozpoczynać swój pościg od początku. Dodatkowo otrzymał 5-sekundową karę za wyprzedzanie za samochodem bezpieczeństwa.

Gdy Estre oczyścił swoje opony ze żwiru, zaczął na nowo zmniejszać dystans do lidera i na 20 minut do końca miał już tylko sekundę straty do Kobayashiego. Lider klasyfikacji generalnej następnie zaczął próbować zaatakować lidera, lecz w swoich staraniach kilkukrotnie zahaczył o pobocze i musiał uznać wyższość Kobayashiego.

Japończyk przekroczył linię mety z przewagą dwóch sekund nad Estrem, lecz ta została powiększona do siedmiu po doliczeniu kary dla Porsche #6. Podium uzupełniła druga załoga Porsche Penske Motorsport.

Najwyżej sklasyfikowanym Ferrari było startujące z pole position #50 na czwartym miejscu. Antonio Fuoco w ostatniej pół godzinie rywalizacji kręcił rekordowe czasy, by na ostatnim okrążeniu dogonić i wyprzedzić Brandona Hartleya w Toyocie #8. BMW #20 finiszowało na szóstej pozycji, przed Ferrari #51 i #83. Czołową dziesiątkę uzupełniły Peugeot #93 i Cadillac #2.

W klasie LMGT3 deszcz zadziałał na korzyść BMW i zespołu WRT, który zaryzykował pozostanie na oponach na suchą nawierzchnię. Zwycięstwo dla załogi #31 odnieśli Darren Leung, Sean Gelael i Augusto Farfus, którzy finiszowali przed siostrzaną załogą #46 i Porsche #92.

Kolejna runda Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC odbędzie się 11 maja na torze Spa-Francorchamps.

PNrKierowcyKlasaZespół Rezultat
17


Mike Conway
Kamui Kobayashi
Nyck de Vries
HypercarHYToyota Gazoo Racing205 okr.
26


Kévin Estre
André Lotterer
Laurens Vanthoor
HypercarHYPorsche Penske Motorsport+ 7,081
35


Matt Campbell
Michael Christensen
Frédéric Makowiecki
HypercarHYPorsche Penske Motorsport+ 25,626
450


Antonio Fuoco
Miguel Molina
Nicklas Nielsen
HypercarHYFerrari AF Corse+ 31,469
58


Sébastien Buemi
Brendon Hartley
Ryō Hirakawa
HypercarHYToyota Gazoo Racing+ 33,777
620


Sheldon van der Linde
Robin Frijns
René Rast
HypercarHYBMW M Team WRT+ 1 okr.
751


Alessandro Pier Guidi
James Calado
Antonio Giovinazzi
HypercarHYFerrari AF Corse+ 1 okr.
883


Robert Kubica
Robert Szwarcman
Yifei Ye
HypercarHYAF Corse+ 1 okr.
993


Mikkel Jensen
Nico Müller
Jean-Éric Vergne
HypercarHYPeugeot TotalEnergies+ 2 okr.
102

Earl Bamber
Alex Lynn
HypercarHYCadillac Racing+ 2 okr.
1138


Jenson Button
Philip Hanson
Oliver Rasmussen
HypercarHYHertz Team Jota+ 2 okr.
1263


Mirko Bortolotti
Edoardo Mortara
Daniił Kwiat
HypercarHYLamborghini Iron Lynx+ 2 okr.
1335


Paul-Loup Chatin
Charles Milesi
Jules Gounon
HypercarHYAlpine Endurance Team+ 4 okr.
1412


Will Stevens
Callum Ilott
Norman Nato
HypercarHYHertz Team Jota+ 5 okr.
1594


Paul di Resta
Loïc Duval
Stoffel Vandoorne
HypercarHYPeugeot TotalEnergies+ 6 okr.
1636


Nicolas Lapierre
Mick Schumacher
Matthieu Vaxivière
HypercarHYAlpine Endurance Team+ 6 okr.
1711


Antonio Serravalle
Carl Wattana Bennett
Jean-Karl Vernay
HypercarHYIsotta Fraschini+ 14 okr.
1831


Darren Leung
Sean Gelael
Augusto Farfus
LMGT3Team WRT+ 18 okr.
1946


Ahmad Al Harthy
Valentino Rossi
Maxime Martin
LMGT3Team WRT+ 18 okr.
2092


Alaksandr Małychin
Joel Sturm
Klaus Bachler
LMGT3Manthey PureRxcing+ 19 okr.
2155


François Heriau
Simon Mann
Alessio Rovera
LMGT3Vista AF Corse+ 19 okr.
2227


Ian James
Daniel Mancinelli
Alex Riberas
LMGT3Heart of Racing Team+ 20 okr.
2395


Joshua Caygill
Nicolas Pino
Marino Sato
LMGT3United Autosports+ 20 okr.
2481


Tom Van Rompuy
Rui Andrade
Charlie Eastwood
LMGT3TF Sport+ 20 okr.
2582


Hiroshi Koizumi
Sébastien Baud
Daniel Juncadella
LMGT3TF Sport+ 20 okr.
2677


Ryan Hardwick
Zacharie Robichon
Benjamin Barker
LMGT3Proton Competition+ 21 okr.
27777


Clément Mateu
Erwan Bastard
Marco Sørensen
LMGT3D'Station Racing+ 21 okr.
2859


James Cottingham
Nicolas Costa
Grégoire Saucy
LMGT3United Autosports+ 21 okr.
2954


Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Davide Rigon
LMGT3Vista AF Corse+ 21 okr.
3060


Claudio Schiavoni
Matteo Cressoni
Franck Perera
LMGT3Iron Lynx+ 22 okr.
3178


Arnold Robin
Timur Bogusławskij
Kelvin van der Linde
LMGT3AKKODIS ASP Team+ 22 okr.
3287


Takeshi Kimura
Esteban Masson
José María López
LMGT3AKKODIS ASP Team+ 23 okr.
3391


Yasser Shahin
Morris Schuring
Richard Lietz
LMGT3Manthey EMA+ 34 okr.
3415


Dries Vanthoor
Raffaele Marciello
Marco Wittmann
HypercarHYBMW M Team WRT+ 42 okr.
NSK99


Harry Tincknell
Neel Jani
Julien Andlauer
HypercarHYProton Competition
NSK88


Giorgio Roda
Mikkel Pedersen
Dennis Olsen
LMGT3Proton Competition
NSK85


Sarah Bovy
Doriane Pin
Michelle Gatting
LMGT3Iron Dames

Redakcja ŚwiatWyścigów.pl jest na miejscu tego wydarzenia. Jeśli chcesz czytać więcej materiałów prosto z toru, postaw nam kawę!

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze