Już w ten weekend, na torze Silverstone rozpocznie się kolejny sezon Mistrzostw Świata Endurance. Tegoroczna rywalizacja rozpoczyna cykl głębokich zmian we wszystkich klasach pojazdów.
W tym roku GTE, w przyszłym LMP2, a w 2018 LMP1 – tak wygląda program zmian, które w najbliższych trzech latach mają zoptymalizować rywalizację w najważniejszej serii wyścigów długodystansowych. W każdym przypadku, będzie to wyglądało inaczej – plany co do czołowej klasy zakładają położenie jeszcze większego nacisku na układy hybrydowe, a w LMP2 ograniczenie różnorodności pojazdów i silników ma sprawić, że jeszcze ważniejsi staną się tu ludzie, zarówno ci pracujący za kierownicą, jak i w boksach. W tym sezonie, do boju trafią natomiast wzmocnione GTE, jak na razie w silniejszej klasie Pro – i podobnie, jak w wyścigach za oceanem, także i tu będzie to jeden z najciekawszych elementów tegorocznego sezonu.
Nie oznacza to jednak, że i inne klasy nie zapowiadają się wręcz wyśmienicie – począwszy od Porsche, którego kierowcy, po raz pierwszy od 1987 roku startują z pozycji obrońców tytułu mistrza świata Endurance. Timo Bernhard, Brendon Hartley i Mark Webber, a także druga załoga Romain Dumas, Neel Jani i Marc Lieb pojawią się w zmodernizowanym 919 – a ten już w tym roku wyraźnie stawia na układ hybrydowy. Ten sam silnik 2.0L V4 generuje mianowicie mniej mocy, niż jego ubiegłoroczna wersja – jest on jednak lżejszy, swoje ma zrobić także nowa aerodynamika – a przede wszystkim 8-megadżulowy dwuczęściowy układ hybrydowy.
Jeszcze większe zmiany przynoszą jednak w tym roku konkurenci Porsche. Obaj do walki wystawiają zupełnie nowe pojazdy – w przypadku Audi, symbolem czego jest m.in. zniknięcie z nazwy pojazdu członu „e-tron quattro”. Tu zresztą widać to po nowym monokoku, a czego nie widać, to nowy układ hybrydowy oparty na bateriach – łączna moc ponad 1000 KM ma pozwolić dobrze znanym załogom na odzyskanie tytułu straconego całe dwa lata temu. W końcu, jak pamiętamy, w sezonie 2015 tytułu bronili kierowcy Toyoty – a ta przyprowadza swój TS050H z nowym silnikiem 2.4L V6 w miejsce 3.7L V8. Wraz z nowym układem hybrydowym 8MJ opartym także na bateriach oraz wyraźnymi zmianami w aerodynamice, TS050H ma sprawić, że także i ta marka będzie się nie tylko liczyła, ale i wygrywała wyścigi w boju o mistrzostwo świata – pomóc ma w tym również Kamui Kobayashi, zastępujący Alexa Wurza drugi po Kazuki Nakajimie Japończyk mający za sobą karierę w Formule 1.
Typowe modernizacyjne zmiany zaszły także w prywatnych pojazdach obecnych w klasie LMP1 – w tym roku, już od Silverstone walczyły będą samochody Rebelliona. Tu ciekawostką jest fakt, że jedna z załóg tej ekipy stanie się kolejną, której wszyscy trzej kierowcy będą mieli za sobą epizod w Formule 1 – obok Nicka Heidfelda i testującego w sezonie 2013 Lotusy Nicolasa Prosta znajdzie się bowiem Nelson Piquet Jr., kierowca Renault F1 w sezonach 2008-2009. Inną sprawą jest fakt, że obie prywatne ekipy wystartują w tym roku na oponach nie Michelin, tylko Dunlop – czy to zbliży ich do poziomu fabrycznych zespołów? Pierwsza odpowiedź będzie już w ten weekend.
W LMP1 nie widać było jednak zmian na poziomie samych ekip – sporo ich zobaczymy za to w klasie LMP2. Po roku startów w ELMS, tym razem już ze swoimi prototypami powróci SMP Racing – ich krajowy konkurent, G-Drive, przejdzie natomiast z Ligierów na Oreca i pojazd nowego współpracownika, Greaves Motorsport, czyli Gibsona. Jednego z ich ubiegłorocznych kierowców, Luisa „Pipo” Deraniego, przejmie Extreme Speed Motorsports – a że może być to bardzo groźne przesunięcie, pokazały już ich występy na tegorocznych Daytona i Sebring, oba zakończone zwycięstwem zespołu.
W miejsce OAK Racing, z opartym na Oreca 05 prototypie A460 wejdzie drugi zespół sygnowany logo Alpine, Baxi DC Davida Chenga – nowym partnerem ekipy Morand stanie się za to marka Ricardo Gonzaleza, RGR Sport, wprowadzając także na listę startową ekip flagę Meksyku. W końcu, na walkę w Mistrzostwach Świata Endurance zdecydował się również zespół Manor – ekipa startująca do tej pory w Formule 1 zrezygnowała z niej po problemach finansowych, sprzedając tamtejszy zespół nowemu właścicielowi, który jednak zachował tą nazwę w obecnie startującym w F1 zespole.
O ile do tej pory, nowości były przedmiotem rutynowych zmian bądź roszad – klasa GTE Pro przynosi nam zmiany regulaminowe. Zwiększenie różnicy między samochodami tej specyfikacji, a chociażby czołowymi GT3, z pewnością przyniesie lepsze wyniki – ale nie tylko to czeka nas tu w sezonie 2016. Obok całkowicie nowych Ferrari 488 i gruntownie zmodernizowanych Aston Martinów V8 Vantage, w stawce zobaczymy tylko jedno zmodernizowane Porsche ukryte w prywatnej ekipie Dempsey-Proton Racing, z którym ubiegłorocznego tytułu mistrza będzie bronił Richard Lietz – za to aż dwa zupełnie nowe Fordy GT fabrycznej ekipy współpracującej z Chipem Ganassim.
Choć ich bliźniaki nie dokonały jak na razie wstrząsu w wyścigach za oceanem – zespół zamierza odnieść sukces w sezonie przypadającym na 50-tą rocznicę pierwszego triumfu pierwowzoru, kultowego GT40, na Pętli de la Sarthe. Wracając do Lietza, jego partnerem na Silverstone będzie Michael Christensen – a przypieczętowana została również zmiana wśród kierowców ekipy AF Corse, James Calado ostatecznie pojawiając się w czołowej załodze nr 51 obok Gianmarii Bruniego.
Najsłabsza klasa GTE Am, w tym także przyniesie nam zmiany, choć już nie tak wielkie, jak w przypadku pozostałych. Najważniejszą będzie tu nieobecność ekipy SMP, triumfatorów ubiegłorocznej rywalizacji – zespól niejako „zamienił się miejscami” z azjatycką KCMG, która właśnie tu przeniosła się, rezygnując ze startu w LMP2. Nowością będzie tu również zespół Gulf Racing, przechodząc z ELMS ze swoim Porsche 911 – ponownie natomiast, na liście startowej zobaczymy Ferrari od AF Corse, Porsche ekipy Abu Dhabi-Proton, fabrycznego Aston Martina oraz Corvette ekipy Larbre.
Tegoroczna impreza rozpocznie się piątkowym treningiem o godzinie 13:15 czasu polskiego – drugi, także trwający 90 minut, wystartuje w ten sam dzień o 17:30. W sobotę odbędzie się godzinny trening o 10:00, a o 12:50 wystartują kwalifikacje – pierwszy tegoroczny wyścig Mistrzostw Świata Endurance rozpocznie się natomiast w niedzielę o 13:00 czasu polskiego. Podobnie, jak w latach ubiegłych, impreza odbędzie się wspólnie z pierwszą rundą tegorocznej Europejskiej Serii Le Mans – ten wyścig zaplanowany jest na sobotę na godzinę 15:30.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | ||||
1 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
2 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
4 | Simon Trummer Pierre Kaffer James Rossiter |
LMP1 | ByKolles Racing Team | CLM P1/01 AER | D | |||
5 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | Toyota TS050 Hybrid | M | |||
6 | Stéphane Sarrazin Mike Conway Kamui Kobayashi |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | Toyota TS050 Hybrid | M | |||
7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 | M | |||
8 | Lucas Di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 | M | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Nelson Piquet Jr. |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | D | |||
13 | Mathéo Tüscher Dominik Kraihamer Alexandre Imperatori |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | D | |||
26 | Roman Rusinow Nathanaël Berthon René Rast |
LMP2 | G-Drive Racing | Oreca 05 Nissan | D | |||
27 | Nicolas Minassian Maurizio Mediani Dawid Markozow |
LMP2 | SMP Racing | BR01 Nissan | D | |||
30 | Scott Sharp Ed Brown Johannes van Overbeek |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
31 | Ryan Dalziel Luis Felipe Derani Chris Cumming |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
35 | David Cheng Ho Pin Tung Nelson Panciatici |
LMP2 | Baxi DC Racing Alpine | Alpine A460 Nissan | D | |||
36 | Gustavo Menezes Nicolas Lapierre Stéphane Richelmi |
LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A460 Nissan | D | |||
37 | Witalij Pietrow Kirył Ładygin Wiktor Szajtar |
LMP2 | SMP Racing | BR01 Nissan | D | |||
42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | Gibson 015S Nissan | D | |||
43 | Ricardo Gonzalez Filipe Albuquerque Bruno Senna |
LMP2 | RGR Sport by Morand | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
44 | Tor Graves Will Stevens James Jake |
LMP2 | Manor | Oreca 05 Nissan | D | |||
45 | Roberto Mehri Matthew Rao Richard Bradley |
LMP2 | Manor | Oreca 05 Nissan | D | |||
51 | Gianmaria Bruni James Calado |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 488 GTE | M | |||
66 | William Johnson Stefan Mücke Olivier Pla |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford GT LM | M | |||
67 | Marino Franchitti Andy Priaulx Harry Tincknell |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford GT LM | M | |||
71 | Davide Rigon Sam Bird |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 488 GTE | M | |||
77 | Richard Lietz Michael Christensen |
LMGTE Pro | Dempsey-Proton Racing | Porsche 911 RSR '16 | M | |||
95 | Marco Sørensen Nicki Thiim Darren Turner |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | D | |||
97 | Richie Stanaway Fernando Rees Jonathan Adam |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | D | |||
50 | Yutaka Yamagishi Pierre Ragues Paolo Ruberti |
LMGTE Am | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C7.R | M | |||
78 | Christian Ried Wolf Henzler Joël Camathias |
LMGTE Am | KCMG | Porsche 911 RSR '15 | M | |||
83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
LMGTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTE | M | |||
86 | Michael Wainwright Adam Carroll Benjamin Barker |
LMGTE Am | Gulf Racing UK | Porsche 911 RSR '15 | M | |||
88 | Khaled Al Qubaisi David Heinemeier-Hansson Patrick Long |
LMGTE Am | Abu Dhabi-Proton Racing | Porsche 911 RSR '15 | M | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | D |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.