Podsumowanie sezonu ERC

W sobotę zakończył się 63. sezon Rajdowych Mistrzostw Europy. 2185,40 kilometrów w ramach 155 odcinków specjalnych - taki dystans był do przejechania w trakcie dziesięciu rund rozgrywanych na Starym Kontynencie. Polski kierowca Kajetan Kajetanowicz wraz ze swoim pilotem Jarosławem Baranem wywalczyli mistrzowski tytuł przed ostatnią rundą mistrzostw. W klasyfikacji zespołów najlepszy był Lotos Rally Team.

Rajd Jänner

Sezon rozpoczął rajd rozgrywany w pierwszy weekend stycznia w Austrii. Specyfiką mocno przypomina słynny rundę w Monte Carlo w mistrzostwach świata ze względu na obecność śniegu i lodu na pewnych odcinkach trasy. Nieprzewidywalny Jänner został całkowicie zdominowany przez Kajetanowicza, który wygrał aż 17 z 18 rozegranych OS-ów. Drugi na mecie rajdu Robert Consani stracił do zwycięzcy ponad 7 minut, a trzeci Aleksiej Łukjaniuk już ponad 8. Najgroźniejszy rywal Polaka w tym sezonie, Craig Breen wypadł już na pierwszej próbie i zdobył tylko 3 punkty za piąty wynik ostatniego dnia.

Rajd Liepāja

Następną rundą ERC były zmagania na Łotwie, ponownie w zimowej aurze, tyle że pod warstwą śnieżną nie znajdował się asfalt jak w Jännerze, a szuter. Najlepszy w takich warunkach był Craig Breen, który skorzystał błędów swoich największych rywali - Kajetanowicza i Łukjaniuka, Polak wraz z Rosjaninem byli szybsi od Irlandczyka, ale obaj urwali koła podczas pierwszego etapu i nie byli sklasyfikowani na koniec rajdu, drugiego dnia zdobyli jednak punkty dodatkowe na otarcie łez. Podium uzupełnili Siim Plangi i Dominykas Butvilas jeżdżący z polskim pilotem Kamilem Hellerem, którzy startowali autami klasy ERC2. Kajetanowicz zwyciężył w klasyfikacji Ice Master, która została wprowadzona w 2014 roku, kiedy to najlepszy był Robert Kubica.

Rajd Irlandii

Trzecim rajdem w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Europy była rywalizacja na irlandzkich asfaltach. Jest to najstarsza runda w mistrzostwach, była to już jej 73. edycja. W domowym rajdzie naszybszy był Breen walczący zaciekle o triumf ze swoim rodakiem Robertem Barrablem, jednak walka zakończyła się przedwcześnie po wypadnięciu z trasy tego drugiego na OS16. Do końca rajdu pozostawały dwa odcinki specjalne, Breen popełnił błąd na pierwszym z nich, ale dowiózł zwycięstwo do mety. Drugi był Kajetanowicz ze stratą 6 sekund, a trzecią pozycję na podium zajął Josh Moffett.

Rajd Azorów

Portugalskie wyspy gościły rajdowców już po raz 50. Rajd Azorów uważany jest za jeden z najtrudniejszych na świecie. Przed laty wygrywali tutaj tacy kierowcy jak Kris Meeke, Andreas Mikkelsen czy legendarny Juha Kankkunen. W tej jubileuszowej edycji zwyciężył Craig Breen w Peugeocie 208 T16 wyprzedzając o ponad minutę Kajetana Kajetanowicza. Irlandzki kierowca lepiej zarządzał oponami i to było kluczem do triumfu w Portugalii. Podium uzupełnił faworyt gospodarzy - Ricardo Moura. Breen umocnił się po tej rundzie na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej mistrzostw zwiększając swoją przewagę do 14 punktów.

Rajd Ypres

Belgijska runda jest jedną z najbardziej popularnych w całym kalendarzu, trasy wiodą wokół zabytkowego miasteczka Ypres w zachodniej części kraju. O trudności rywalizacji w tym miejscu przekonało się kilku czołowych kierowców. Kevin Abbring wypadł z trasy na szóstym odcinku specjalnym, Stéphane Lefebvre przebijał opony kolejno na OS12 oraz OS14 i zakończył rywalizację dopiero na piątej pozycji. Craig Breen na próbie numer 12 wypadł z trasy i uszkodził chłodnicę, co zakończyło rajd liderowi cyklu. Zwycięzcą okazał się Freddy Loix, który wygrał w Ypres już po raz dziesiąty. Podium uzupełnili Bryan Bouffier i Vincent Verschueren. Kajetan Kajetanowicz opuścił tę rundę, natomiast Aleksander Zawada odniósł zwycięstwo w klasie juniorskiej mistrzostw Europy, dla młodego kierowcy był to pierwszy triumf w karierze.

Rajd Estonii

Szósta runda ERC charakteryzowała się bardzo szybkimi szutrowymi trasami, można ją porównywać do Rajdu Finlandii, który od lat jest ozdobą Rajdowych Mistrzostw Świata. Spodziewano się walki o zwycięstwo pomiędzy estońskimi kierowcami, ale sprawa potoczyła się inaczej. Najlepszy był Aleksiej Łukjaniuk w swoim Lancerze Evo X, kierowcy Mitsubishi mieli łatwiejszą przeprawę ze względu na większą moc silnika w ich samochodach niż ta, którą dysponowały załogi w autach specyfikacji R5. Mimo to Kajetanowicz pojechał świetnie i na mecie stracił tylko 12 sekund do Rosjanina, a trzecie miejsce zajął Rainer Aus w Evo IX. Dotychczasowy lider mistrzostw Craig Breen wycofał się z rywalizacji przed OS14 ze względu na kłopoty z samochodem. Jarosław Kołtun osiągnął 8. miejsce w tym rajdzie, co było jego najlepszym wynikiem w sezonie. Kajetan po tym rajdzie objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej.

Rajd Barum

Asfaltowy Rajd Czech był najbardziej obleganym przez załogi w całym sezonie, na starcie pojawiło się ich aż 128. Specyfika tej rundy bardzo przypominała rajdy Mistrzostw Polski, co dawało nadzieję na dobry występ lidera mistrzostw. Craig Breen po raz kolejny zmagał się z kłopotami, tym razem na piątym odcinku specjalnym przebił oponę, co spowodowało stratę około 2,5 minuty i koniec marzeń o byciu w pierwszej trójce. Podczas OS2 ogromny wypadek miał Robert Consani, ale Francuzowi na szczęście nic się nie stało. Na wyboistej nawierzchni na południu Czech wygrał faworyt gospodarzy Jan Kopecký, który wyprzedził o niespełna pół minuty Václava Pecha i o prawie 40 sekund Kajetanowicza. Aleksander Zawada zajął 3. miejsce w klasyfikacji juniorskiej i ukończył sezon na szóstej pozycji, a Emil Bergkvist wygrał rajd i całe mistrzostwa.

Rajd Cypru

Była to runda rozgrywana w najbardziej ekstremalnych warunkach w tym roku, była to też jedna z dwóch imprez sezonu ERC, gdzie jeżdżono zarówno na asfalcie jak i na szutrze. Kajetanowicz absolutnie zdominował rywalizację na Wyspie Afrodyty, wygrał aż 14 odcinków specjalnych spośród 16 rozegranych. Jedynie Łukjaniuk mógł mu dotrzymać tempa, ale miał ogromne kłopoty z samochodem. Najpierw utracił wspomaganie kierownicy, a następnie przebił koło, uszkodził tylne zawieszenie i stabilizator, mimo tych wszystkich kłopotów Rosjanin ukończył zmagania na piątej pozycji. Drugi był Bruno Magalhães ze stratą ponad 4 minut, a trzeci Francuz Robert Consani. Kajetanowicz zapewnił sobie po tym rajdzie tytuł Gravel Master.

Rajd Akropolu

Legendarny rajd w okolicy Kanału Korynckiego jest według wielu najtrudniejszą imprezą tego typu w Europie. Grecja gościła kierowców WRC od początku tego cyklu przez 40 lat, jednak napięta sytuacja finansowa w tym kraju spowodowała przesunięcie tej rundy do ERC. Przez cały weekend panowały na trasie koszmarne warunki atmosferyczne, każdy kolejny kierowca informował o absolutnym braku przyczepności. Druga niedzielna pętla została z tego powodu odwołana. Zwycięzcą rywalizacji okazał się Kajetanowicz, który w ten sposób przypieczętował swój mistrzowski tytuł. Za nim na mecie uplasowali się odpowiednio Craig Breen i Lambros Athanassoulas. Aleksiej Łukjaniuk na OS4 uszkodził zawieszenie i wycofał się z rajdu, Consani z powodu idiotyzmu kibica stojącego na środku drogi wypadł z trasy i poważnie uszkodził swój samochód.

Rajd Valais

Finał sezonu 2015 odbył się w ostatnich dniach października. Świeżo upieczony mistrz Europy już wcześniej zapowiedział, że Szwajcaria nie jest w jego programie na ten sezon. Przez cały czas trwania rajdu najszybszy był Breen, ale jego zespół popełnił bardzo prosty błąd, mianowicie użył 20 opon, a nie regulaminowe 18, więc Irlandczyk otrzymał 2 minuty kary. Tym sposobem ostatnią rundę mistrzostw Europy wygrał Aleksiej Łukjaniuk. Trzecie miejsce  zajął Olivier Burri, a tuż za podium uplasował się Emil Bergkvist debiutujący w aucie z napędem na 4 koła. Na koniec zmagań pierwszym wicemistrzem Europy został Craig Breen, a drugim Aleksiej Łukjaniuk. Breen nie wygrał rajdu, ale przypieczętował tytuł Asphalt Master stając na podium.

Sezon 2015 Rajdowych Mistrzostw Europy był niezwykle ekscytujący i obfitował w zwroty sytuacji. Kiedy wydawało się już, że Breen zmierza po tytuł, to formą błysnął Kajetanowicz i już do końca sezonu nie oddał prowadzenia w mistrzostwach. W ostatnim rajdzie sezonu mistrzostwo ERC2 zdobył Czech David Botka, a już wcześniej w klasie ERC3 i Junior ERC wygrał Bergkvist. Na kolejny rajd cyklu będzie trzeba poczekać trochę dłużej niż zwykle, ponieważ wszystko wskazuje na to, że Rajd Jänner wypadnie z kalendarza i mistrzostwa rozpoczną się w lutym w Lipawie.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze