Dwa Porsche w pierwszej linii, niespodzianki w GTE

Dwa Porsche wygrały kwalifikacje do wyścigu WEC w Austin. Niespodzianką były wyniki klas GTE, m.in. pierwszy triumf wywalczony przez ekipę Dempsey Proton.

Różnica w średnich powyżej sekundy mówi wiele o tym, jak pod względem osiągów wygląda pojedynek Porsche z Audi. Szanse na rywalizację, zespół z Neuburgu miał praktycznie tylko na początku, gdy słaby czas Neela Janiego spychał go za André Lotterera i Olivera Jarvisa – ale już wtedy, nie do pokonania okazał się być wynik Brendona Hartleya. Po zmianach, gdy wyniki dużo lepsze od Audi uzyskali Timo Bernhard i Marc Lieb, dublet załóg Porsche był już oczywisty – a jedynym pytaniem było to, kto zdobędzie pole position. Teoretycznie, lepsze rezultaty uzyskała załoga nr 17 – ale pod koniec sesji, na tor powrócił Jani, i wyraźnie poprawiając swój pierwotny wynik dał pierwsze miejsce na starcie swojemu 919. Zgodnie z oczekiwaniami, Toyoty nie liczyły się w walce o czołowe lokaty – oba pojazdy wystartują z trzeciej linii. Problemem była za to sytuacja ekip prywatnych – początkowo tylko Rebellion nr 12 zaliczał szybkie okrążenia. Ostatecznie jednak, na torze pojawiły się także dwa pozostałe prototypy, R-One nr 13 pokonując CLM od ByKolles.

Kwalifikacje miały także jedną czerwoną flagę – a jej sprawcą był jeden z faworytów klasy LMP2, Oreca od KMCG, który zaraz po starcie sesji zatrzymał się na torze. Wskutek tego, zegar cofnięto do 16 minut od końca – i tyle właśnie czasu miały obydwie klasy prototypów do zaliczenia czasu okrążeń. W przypadku LMP2, początkowo szybsze były załogi nie należące do faworytów, a więc Signatech, SARD-Morand czy Strakka – dopiero, gdy za kierownicami czołowych pojazdów pojawili się Sam Bird czy Gustavo Yacaman, faworyci pojawili się w czołówce. Odstępstwem była tu jedynie załoga KCMG, która po początkowych kłopotach powróciła do walki – tu i Matthew Howson, i Richard Bradley zaliczyli dobre czasy, co poskutkowało wygraną ich załogi z czołowym konkurentem z G-Drive. Ciekawostką jest fakt, że nieźle spisała się załoga nr 30 od Extreme Speed, szczególnie dzięki Ryanowi Dalzielowi zdobywając czwarte miejsce w klasie.

Wcześniej, bez przeszkód, do walki o pozycje na starcie ruszyły pojazdy GTE. W obu klasach doszło tu do niespodzianek – w GTE Pro niespodziewanych nawet po pierwszych przejazdach. Po nich, najszybszymi byli kierowcy Porsche, Richard Lietz i Frédéric Makowiecki, których doganiał tylko Marco Sørensen – a zaskakiwał tylko słaby występ obu kierowców Ferrari, Davide Rigona i Toniego Vilandera. Po zmianach, sytuacja nagle się odmieniła – świetne czasy uzyskał Richie Stanaway, przebijając wynik nawet załogi Michaela Christensena – a nienajlepsza postawa Patricka Pileta zepchnęła jego załogę za dwa kolejne Aston Martiny. Wciąż słabo spisywali się kierowcy Ferrari, przez co dwa pojazdy od AF Corse zajęły ostatnie miejsca w klasie – a Aston Martin ostatecznie zdobył pole position.

W klasie GTE Am, bardzo udany występ miała załoga Dempsey Racing Proton – choć i tu ujawniła się ona dopiero w drugiej części sesji. W pierwszej, o czoło stawki walczyli Emmanuel Collard z AF Corse z Pedro Lamym z Aston Martina – a dość późno, trzeci wynik uzyskał Wiktor Szajtar z SMP. Gdy jednak Patricka Dempseya zastąpił Patrick Long, Porsche nr 77 stało się groźnym konkurentem – tym bardziej, że dość średnio spisywali się François Perrodo i Aleksiej Basow. Przeciwnikiem Longa stali się wówczas Stuart Hall i Paul Dalla Lana z dwóch V8 Vantage – Amerykanin w samej końcówce zaliczył czas 2:06.3, który załodze Patricka Dempseya dał pierwsze pole position w WEC.

Wyścig wystartuje jutro o północy czasu polskiego.

Poz Nr Kierowcy Zespół Rezultat Strata
1 18

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
LMP1 HY Porsche Team 1:46.211
2 17

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche Team 1:46.375 +0.164
3 8

Lucas di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
LMP1 HY Audi Sport Team Joest 1:47.538 +1.327
4 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
LMP1 HY Audi Sport Team Joest 1:47.898 +1.687
5 1

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Racing 1:48.990 +2.779
6 2

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Mike Conway
LMP1 HY Toyota Racing 1:49.176 +2.965
7 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beché
LMP1 Rebellion Racing 1:53.950 +7.739
8 13

Alexandre Imperatori
Dominik Kraihamer
Daniel Abt
LMP1 Rebellion Racing 1:54.506 +8.295
9 4
Simon Trummer
Pierre Kaffer
LMP1 Team ByKolles 1:55.794 +9.583
10 47

Matthew Howson
Richard Bradley
Nicolas Lapierre
LMP2 KCMG 1:56.834 +10.623
11 26

Roman Rusinov
Julien Canal
Sam Bird
LMP2 G-Drive Racing 1:57.148 +10.937
12 28

Gustavo Yacaman
Luís Felipe Derani
Ricardo González
LMP2 G-Drive Racing 1:57.474 +11.263
13 30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
LMP2 Extreme Speed Motorsports 1:57.621 +11.410
14 43

Pierre Ragues
Oliver Webb
Archie Hamilton
LMP2 Team SARD Morand 1:58.109 +11.898
15 42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP2 Strakka Racing 1:59.749 +13.538
16 31

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Jonathon Fogarty
LMP2 Extreme Speed Motorsports 2:01.480 +15.269
17 99

Fernando Rees
Alex MacDowall
Richie Stanaway
LMGTE Pro Aston Martin Racing V8 2:05.872 +19.661
18 91
Michael Christensen
Richard Lietz
LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey 2:06.134 +19.923
19 97
Darren Turner
Jonathan Adam
LMGTE Pro Aston Martin Racing 2:06.272 +20.061
20 95
Marco Sørensen
Christoffer Nygaard
LMGTE Pro Aston Martin Racing 2:06.294 +20.083
21 92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey 2:06.363 +20.152
22 51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
LMGTE Pro AF Corse 2:06.786 +20.575
23 71
Davide Rigon
James Calado
LMGTE Pro AF Corse 2:06.975 +20.764
24 77

Patrick Dempsey
Patrick Long
Marco Seefried
LMGTE Am Dempsey Proton Racing 2:08.085 +21.874
25 96

Benny Simonsen
Francesco Castellacci
Stuart Hall
LMGTE Am Aston Martin Racing 2:08.264 +22.053
26 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
LMGTE Am AF Corse 2:08.332 +22.121
27 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing 2:08.440 +22.229
28 72

Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Aleksiej Basow
LMGTE Am SMP Racing 2:08.442 +22.231
29 50

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Kristian Poulsen
LMGTE Am Larbre Compétition 2:08.802 +22.591
NSK 36

Nelson Panciatici
Paul-Loup Chatin
Vincent Capillaire
LMP2 Signatech-Alpine
NST 88

Earl Bamber
Khaled Al Qubaisi
Christian Ried
LMGTE Am Abu Dhabi Proton Racing

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze