Audi przed Porsche w kwalifikacjach

Dwie załogi Audi wystartują w niedzielę z pierwszej linii w wyścigu Nürburgring. Kierowcy pokonali oba Porsche, którym nie udało się przejąć pozycji w ostatnich minutach kwalifikacji.

W popołudniowej sesji, ponownie dała znać o sobie pogoda – tym razem na dwa sposoby, wpierw samochodom GTE utrudniając wyjazd na slickach, później natomiast niepokojąc kierowców  LMP ponownym deszczem. W obu przypadkach miało to niebanalny wpływ na wyniki – taktyka i odpowiednie czasy wyjazdów miały ogromne znaczenie. W praktyce, skorzystały na tym wpierw Aston Martiny, zdobywając pole position w GTE Pro – a później w nieco dramatycznej walce, Audi nie pozwalając Porsche nawet na start z pierwszej linii.

W przypadku LMP1, część załóg postawiła na natychmiastowy atak – Mark Webber od razu zszedł do poziomu 1:40, a następnie zjechał na zmianę z Bernhardem. Podobnie postąpił Sébastien Buemi – nieco dłużej pozostali natomiast Lotterer, Lieb czy Jarvis. Właśnie wtedy, Lotterer jako pierwszy zszedł poniżej granicy 1:40 – co dawało przewagę szczególnie, że wkrótce zrobił to także Bernhard. Stratę Jarvisa, po zmianie zneutralizował za to Di Grassi, czasem 1:38.8 wprowadzając Audi także na drugie miejsce – a Fässler czasem poniżej 1:40 tylko potwierdził pozycję załogi nr 7. W końcówce, kilku kierowców powróciło na tor, by poprawić pierwotne rezultaty – niestety, wówczas deszcz zaczął znów dawać się we znaki, co ostatecznie ani Audi, ani Porsche nie pozwoliło na poprawę wyników. Mimo poprawy na 1:40.6, na szóste miejsce spadła natomiast załoga Buemiego, pokonana także przez kolegów z nr 6.

Wśród prywatnych LMP1, kolejny sukces odnotowała załoga nr 13 – koledzy z nr 12 mieli za to problem z pokonaniem przeciwników z ByKolles. Jak się okazało, o ile Nicolas Prost zdołał lekko przebić wynik Olivera Webba, o tyle czas Heidfelda był gorszy od Pierra Kaffera, i to CLM od ByKolles będzie startował z czwartej linii razem z R-One nr 13.

W klasie LMP2, walkę o pole position rozpoczął NelsonPanciatici, pierwszy schodząc poniżej 1:50 – na kolejnym okrążęniu szybszy by jednak Stéphane Richelmi z Signatech. Francuz krótko cieszył się z prowadzenia, pokonany wkrótce przez Filipe Albuquerque, a potem także przez Deraniego, Kane’a i Howsona – choć z drugiej strony  strata nawet dalekiego w stawce Romana Rusinowa nie była zbyt wyraźna. Dowodem tego były czasy ich zmienników, które zobaczyliśmy dopiero 5 minut przed końcem sesji – oczekując na ostateczną sytację pogodową, najlepiej wyszedł René Rast, czasem 1:48.3 bezwzględnie rozprawiając się z konkurencją. Mimo dobrego wyniku Gustavo Menezesa, Signatech mógł się cieszyć tylko z drugiego miejsca – dalej była Strakka z równie dobrym Lewisem Williamsonem, a czwarty RGR Morand, w czym pomogło potrącenie Antonio Pizzoniego z Manora przez Davida Chenga na pierwszym zakręcie.

Wcześniej natomiast, do walki przystąpiły pojazdy GTE – i tutaj taktyka polegała na odpowiednim wyjeździe na oponach slick. Początkowe czasy nie grały zbytniej roli – choć już wtedy widać było, że bardzo dobrze zapowiada się start obu Aston Martinów. Prawdziwa waka rozpoczęła się po pierwszych zmianach, gdy dobre czasy Marco Sørensena i Darrena Turnera zapowiadały sukces Vantage – przeszkadzali im jednak kierowcy Forda oraz Gianmaria Bruni, szczególnie ten ostatni uzyskując najlepszy pojedynczy wynik sesji. Niestety, nawet to nie pozwoliło Ferrari znaleźć się w czołowej trójce – po powrocie w ostatnich minutach, swoje pierwotne wyniki poprawili Nicki Thiim i Richie Stanaway, a między nimi pozostał Ford nr 66 z czasami Stefana Mücke i Oliviera Pla.

Także w klasie GTE Am, o wynikach zadecydowała w niemałej części taktyka – konkretnie ryzykowny wyjazd na slickach kierowców Porsche. Dzięki temu jednak, Patrick Long i Wolf Henzler, czasami bezwzględnie lepszymi od pozostałych wyprowadzili obie 911 na czoło – przeszkodzić mógł im tylko Emmanuel Collard, jednak tu dużo gorszy od konkurentów był François Perrodo. Między nimi znalazł się przez to także Aston Martin, w którym Pedro Lamy i Paul Dalla Lana uzyskali najbardziej zbliżone do siebie rezultaty.

Wyścig rozpocznie się w niedzielę o godzinie 13:00.

P Nr Kierowca Klasa Zespół     Rezultat
1 7
Marcel Fässler
André Lotterer
LMP1 HY Audi Sport Team Joest M 1:39,444
2 8

Lucas Di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
LMP1 HY Audi Sport Team Joest M + 0,266
3 1

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche Team M + 0,417
4 2

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
LMP1 HY Porsche Team M + 0,449
5 6

Stéphane Sarrazin
Mike Conway
Kamui Kobayashi
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M + 1,195
6 5

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M + 1,304
7 13

Mathéo Tüscher
Dominik Kraihamer
Alexandre Imperatori
LMP1 Rebellion Racing D + 6,637
8 4

Simon Trummer
Oliver Webb
Pierre Kaffer
LMP1 ByKolles Racing Team D + 7,463
9 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
LMP1 Rebellion Racing D + 7,582
10 26

Roman Rusinow
Alex Brundle
René Rast
LMP2 G-Drive Racing D + 9,540
11 36

Gustavo Menezes
Nicolas Lapierre
Stéphane Richelmi
LMP2 Signatech Alpine D + 10,283
12 42

Nick Leventis
Lewis Williamson
Jonny Kane
LMP2 Strakka Racing D + 10,318
13 43

Ricardo Gonzalez
Filipe Albuquerque
Bruno Senna
LMP2 RGR Sport by Morand D + 10,661
14 44

Tor Graves
Antonio Pizzonia
Matthew Howson
LMP2 Manor D + 10,928
15 27
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
LMP2 SMP Racing D + 11,504
16 31

Ryan Dalziel
Luis Felipe Derani
Chris Cumming
LMP2 Extreme Speed Motorsports M + 11,750
17 45

Richard Bradley
Roberto Mehri
Matthew Rao
LMP2 Manor D + 11,850
18 37

Witalij Pietrow
Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
LMP2 SMP Racing D + 12,223
19 35

David Cheng
Ho Pin Tung
Nelson Panciatici
LMP2 Baxi DC Racing Alpine D + 13,062
20 30

Scott Sharp
Ed Brown
Johannes van Overbeek
LMP2 Extreme Speed Motorsports M + 17,018
21 95
Marco Sørensen
Nicki Thiim
LMGTE Pro Aston Martin Racing D + 22,268
22 66
Olivier Pla
Stefan Mücke
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M + 22,515
23 97
Richie Stanaway
Darren Turner
LMGTE Pro Aston Martin Racing D + 22,776
24 51
Gianmaria Bruni
James Calado
LMGTE Pro AF Corse M + 23,068
25 67

Marino Franchitti
Andy Priaulx
Harry Tincknell
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M + 23,812
26 77
Richard Lietz
Michael Christensen
LMGTE Pro Dempsey-Proton Racing M + 24,237
27 88

Khaled Al Qubaisi
David Heinemeier-Hansson
Patrick Long
LMGTE Am Abu Dhabi-Proton Racing M + 26,567
28 78

Christian Ried
Wolf Henzler
Joël Camathias
LMGTE Am KCMG M + 26,753
29 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing D + 26,928
30 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
LMGTE Am AF Corse M + 27,145
31 71
Davide Rigon
Sam Bird
LMGTE Pro AF Corse M + 27,301
32 50

Yutaka Yamagishi
Pierre Ragues
Paolo Ruberti
LMGTE Am Larbre Competition M + 29,683
33 86

Michael Wainwright
Adam Carroll
Benjamin Barker
LMGTE Am Gulf Racing UK M + 30,376

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze