Załogi Audi wywalczyły pierwszą linię w jutrzejszym wyścigu na torze Silverstone. Problemy z samochodem nie pozwoliły powrócić na tor faworytowi klasy GTE Pro.
Po niemal dominacji załóg Porsche w treningach wydawało się, że tylko formalnością będzie ich czołowa lokata w kwalifikacjach. I początkowo rzeczywiście tak było – w połowie sesji do ataku przystąpili kierowcy Audi, obaj jeszcze przed zjazdem zaliczając czasy lepsze od czołowych konkurentów. Chwilowe prowadzenie kierowcy R18 wkrótce przerodziło się w triumf ekipy Audi – Porsche zmuszone tym razem ulec niemieckim konkurentom. Przy coraz lepszych, choć wciąż dalekich od ideału warunkach na torze, czoło w klasie LMP2 wywalczyła załoga G-Drive – a w GTE Am była to nr 88 od Proton Competition. W klasie GTE Pro, duże szanse na swój triumf miała załoga AF Corse nr 51 – niestety problem nie pozwolił Bruniemu na kontynuowanie działań Rigona, przez co ze zwycięstwa mogli cieszyć się ich koledzy z załogi nr 71.
W klasie LMP1, Porsche rozpoczęło od Neela Janiego i Marka Webbera, którzy czasami na poziomie 1:57.3 wyszli przed Loïca Duvala. Gdy jednak kierowcy zaczęli schodzić do poziomu 1:54 – nagle to Francuz wyszedł na czoło tabeli wyników, czasem 1:54.3 minimalnie pokonując Szwajcara – a gdy cała trójka rozpoczęła już swoje zjazdy do boksów, do głosu doszedł André Lotterer, zaliczając zaskakujący wynik 1:53.2. Gorzej wypadali tylko kierowcy Toyoty, Mike Conway zaliczając 1:58.8 – a załoga nr 5 nie schodząc nawet poniżej 2 minut.
Po zmianach, Audi wciąż przeważało – Marcel Fässler swoją część sesji rozpoczynając od 1:55.8, o 0.6 lepszy od Romaina Dumasa. Dużo dłużej trzeba było czekać na czas Lucasa Di Grassiego – ten jednak wpierw zaliczył 1:54.7, a potem jako jedyny zszedł poniżej granicy 1:53, nie pozwalając Porsche nawet zbliżyć się do średniej uzyskanej przez kierowców Audi. Ostatecznie, Brazylijczyk musiał ulec jedynie kolegom z załogi nr 7, Fässler poprawiając się na 1:53.2 i ze średnią na tym poziomie wygrywając z kolegami z nr 8 o 0.1 sekundy – z dwóch Porsche, tylko Brendon Hartley zszedł natomiast poniżej 1:54, średnią gorszą o niemal sekundę od liderów plasując załogę nr 1 na trzecim miejscu.
Wyraźnie słabsza od konkurentów była tym razem Toyota, obie załogi schodząc do poziomu co najwyżej 1:56.9. To wystarczyło im tylko na pokonanie prywatnych prototypów LMP1 – a tu, problemy nie dały nie pozwoliły zaliczyć dwóch szybkich okrążeń ani jednemu z samochodów Rebellion. W ten sposób, siódme miejsce w klasyfikacji zajął zespół ByKolles – a załogi dwóch R-One będą startowały do wyścigu z końca stawki.
Wśród słabszych prototypów, pierwsza część kwalifikacji należała znów do Luisa Felipe Deraniego, czasem 2:07.3 plasując na czele załogę Extreme Speed – dość wyraźnie gorszy był Felipe Albuquerque z RGR Morand, a jeszcze wolniejszy Roman Rusinow z G-Drive. Niestety, zmiennik Brazylijczyka, Chris Cumming, nie był w stanie choćby zbliżyć się do poziomu kolegi – zrobił to natomiast René Rast, dzięki czemu to załoga G-Drive zakończyła sesję z najlepszą średnią czasów. ESM nr 31 spadła na drugie miejsce, a dzięki Albuquerquemu, na trzecim pozostał prototyp od RGR Sport Morand – kolejne dwa miejsca wywalczyły załogi SMP Racing.
W klasie GTE Pro, początkowo walka toczyła się między dwoma kierowcami Ferrari – James Calado schodząc do poziomu 2:11.8 i 2:11.6, a Davide Rigon do 2:12.9. Wynik 2:13.5 zaliczył natomiast Richard Lietz, po czym szybko zjechał na zmianę z Michaelem Christensenem, pozostając na trzecim miejscu przed Stefanem Mücke z Forda GT. W trakcie zmian doszło jednak do zaskakującej sytuacji – zamiast na tor, do boksów wprowadzone zostało Ferrari nr 51, Gianmaria Bruni nie mając szans na zaliczenie swojego szybkiego okrążenia wskutek niepokojącego zapachu wydobywającego się z silnika. Z ekipy AF Corse, zrobił to tylko Sam Bird, pozostawiając Ferrari przed Porsche ekipy Proton Competition – a czołowa trójkę uzupełnił Olivier Pla, mimo wypadnięcia z toru pod sam koniec sesji. Wyraźnie słabsze wyniki zaliczyli kierowcy Aston Martinów, oba plasując się nawet za załogami GTE Am.
A tu, na początku liderami byli kierowcy Porsche, Wolf Henzler i Klaus Bachler. Tych przebił jednak Paolo Ruberti, w Corvette schodząc do poziomu 2:15.2 – a gdy Bachler odpowiedział czasem 2:14.7, Włoch zaliczył czas 2:14.0. Niestety, szansę dla załogi Larbre zmarnował Yutaka Yamagishi, po zmianie uzyskując wyniki wyraźnie gorsze od Khaleda Al Qubiaisiego, a przede wszystkim Christiana Rieda – obaj przywrócili dwa Porsche na czoło tabeli w swojej klasie. Kolejne 911 uplasowało się za Corvette, Adam Carroll i Michael Wainwright uzyskując czwarty czas sesji dla załogi Gulf Racing – najgorzej wypadły natomiast ekipy Aston Martina i Ferrari.
Wyścig odbędzie się w niedzielę o godzinie 13:00.
Prawdopodobne pozycje na starcie:
Poz | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | ||||
1 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
1 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | |||
2 | 8 | Lucas Di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
2 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | |||
3 | 1 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
3 | LMP1 HY | Porsche Team | |||
4 | 2 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
4 | LMP1 HY | Porsche Team | |||
5 | 6 | Stéphane Sarrazin Mike Conway Kamui Kobayashi |
5 | LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | |||
6 | 5 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
6 | LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | |||
7 | 4 | Simon Trummer Pierre Kaffer James Rossiter |
1 | LMP1 | ByKolles Racing Team | |||
8 | 26 | Roman Rusinow Nathanaël Berthon René Rast |
1 | LMP2 | G-Drive Racing | |||
9 | 31 | Ryan Dalziel Luis Felipe Derani Chris Cumming |
2 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | |||
10 | 43 | Ricardo Gonzalez Filipe Albuquerque Bruno Senna |
3 | LMP2 | RGR Sport by Morand | |||
11 | 27 | Nicolas Minassian Maurizio Mediani Dawid Markozow |
4 | LMP2 | SMP Racing | |||
12 | 37 | Witalij Pietrow Kirył Ładygin Wiktor Szajtar |
5 | LMP2 | SMP Racing | |||
13 | 45 | Roberto Mehri Matthew Rao Richard Bradley |
6 | LMP2 | Manor | |||
14 | 36 | Gustavo Menezes Nicolas Lapierre Stéphane Richelmi |
7 | LMP2 | Signatech Alpine | |||
15 | 44 | Tor Graves Will Stevens James Jake |
8 | LMP2 | Manor | |||
16 | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
9 | LMP2 | Strakka Racing | |||
17 | 35 | David Cheng Ho Pin Tung Nelson Panciatici |
10 | LMP2 | Baxi DC Racing Alpine | |||
18 | 30 | Scott Sharp Ed Brown Johannes van Overbeek |
11 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | |||
19 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Nelson Piquet Jr. |
2 | LMP1 | Rebellion Racing | |||
20 | 13 | Mathéo Tüscher Dominik Kraihamer Alexandre Imperatori |
3 | LMP1 | Rebellion Racing | |||
51 | Gianmaria Bruni James Calado |
1 | LMGTE Pro | AF Corse | ||||
21 | 71 | Davide Rigon Sam Bird |
2 | LMGTE Pro | AF Corse | |||
22 | 77 | Richard Lietz Michael Christensen |
3 | LMGTE Pro | Dempsey-Proton Racing | |||
23 | 66 | William Johnson Stefan Mücke Olivier Pla |
4 | LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | |||
24 | 88 | Khaled Al Qubaisi David Heinemeier-Hansson Patrick Long |
1 | LMGTE Am | Abu Dhabi-Proton Racing | |||
25 | 78 | Christian Ried Wolf Henzler Joël Camathias |
2 | LMGTE Am | KCMG | |||
26 | 50 | Yutaka Yamagishi Pierre Ragues Paolo Ruberti |
3 | LMGTE Am | Larbre Competition | |||
27 | 86 | Michael Wainwright Adam Carroll Benjamin Barker |
4 | LMGTE Am | Gulf Racing UK | |||
28 | 67 | Marino Franchitti Andy Priaulx Harry Tincknell |
5 | LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | |||
29 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
5 | LMGTE Am | AF Corse | |||
30 | 95 | Marco Sørensen Nicki Thiim Darren Turner |
6 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | |||
31 | 97 | Richie Stanaway Fernando Rees Jonathan Adam |
7 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | |||
32 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
6 | LMGTE Am | Aston Martin Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.