Dwa Audi na czele, pech Ferrari nr 51

Załogi Audi wywalczyły pierwszą linię w jutrzejszym wyścigu na torze Silverstone. Problemy z samochodem nie pozwoliły powrócić na tor faworytowi klasy GTE Pro.

Po niemal dominacji załóg Porsche w treningach wydawało się, że tylko formalnością będzie ich czołowa lokata w kwalifikacjach. I początkowo rzeczywiście tak było – w połowie sesji do ataku przystąpili kierowcy Audi, obaj jeszcze przed zjazdem zaliczając czasy lepsze od czołowych konkurentów. Chwilowe prowadzenie kierowcy R18 wkrótce przerodziło się w triumf ekipy Audi – Porsche zmuszone tym razem ulec niemieckim konkurentom. Przy coraz lepszych, choć wciąż dalekich od ideału warunkach na torze, czoło w klasie LMP2 wywalczyła załoga G-Drive – a w GTE Am była to nr 88 od Proton Competition. W klasie GTE Pro, duże szanse na swój triumf miała załoga AF Corse nr 51 – niestety problem nie pozwolił Bruniemu na kontynuowanie działań Rigona, przez co ze zwycięstwa mogli cieszyć się ich koledzy z załogi nr 71.

W klasie LMP1, Porsche rozpoczęło od Neela Janiego i Marka Webbera, którzy czasami na poziomie 1:57.3 wyszli przed Loïca Duvala. Gdy jednak kierowcy zaczęli schodzić do poziomu 1:54 – nagle to Francuz wyszedł na czoło tabeli wyników, czasem 1:54.3 minimalnie pokonując Szwajcara – a gdy cała trójka rozpoczęła już swoje zjazdy do boksów, do głosu doszedł André Lotterer, zaliczając zaskakujący wynik 1:53.2. Gorzej wypadali tylko kierowcy Toyoty, Mike Conway zaliczając 1:58.8 – a załoga nr 5 nie schodząc nawet poniżej 2 minut.

Po zmianach, Audi wciąż przeważało – Marcel Fässler swoją część sesji rozpoczynając od 1:55.8, o 0.6 lepszy od Romaina Dumasa. Dużo dłużej trzeba było czekać na czas Lucasa Di Grassiego – ten jednak wpierw zaliczył 1:54.7, a potem jako jedyny zszedł poniżej granicy 1:53, nie pozwalając Porsche nawet zbliżyć się do średniej uzyskanej przez kierowców Audi. Ostatecznie, Brazylijczyk musiał ulec jedynie kolegom z załogi nr 7, Fässler poprawiając się na 1:53.2 i ze średnią na tym poziomie wygrywając z kolegami z nr 8 o 0.1 sekundy – z dwóch Porsche, tylko Brendon Hartley zszedł natomiast poniżej 1:54, średnią gorszą o niemal sekundę od liderów plasując załogę nr 1 na trzecim miejscu.

Wyraźnie słabsza od konkurentów była tym razem Toyota, obie załogi schodząc do poziomu co najwyżej 1:56.9. To wystarczyło im tylko na pokonanie prywatnych prototypów LMP1 – a tu, problemy nie dały nie pozwoliły zaliczyć dwóch szybkich okrążeń ani jednemu z samochodów Rebellion. W ten sposób, siódme miejsce w klasyfikacji zajął zespół ByKolles – a załogi dwóch R-One będą startowały do wyścigu z końca stawki.

Wśród słabszych prototypów, pierwsza część kwalifikacji należała znów do Luisa Felipe Deraniego, czasem 2:07.3 plasując na czele załogę Extreme Speed – dość wyraźnie gorszy był Felipe Albuquerque z RGR Morand, a jeszcze wolniejszy Roman Rusinow z G-Drive. Niestety, zmiennik Brazylijczyka, Chris Cumming, nie był w stanie choćby zbliżyć się do poziomu kolegi – zrobił to natomiast René Rast, dzięki czemu to załoga G-Drive zakończyła sesję z najlepszą średnią czasów. ESM nr 31 spadła na drugie miejsce, a dzięki Albuquerquemu, na trzecim pozostał prototyp od RGR Sport Morand – kolejne dwa miejsca wywalczyły załogi SMP Racing.

W klasie GTE Pro, początkowo walka toczyła się między dwoma kierowcami Ferrari – James Calado schodząc do poziomu 2:11.8 i 2:11.6, a Davide Rigon do 2:12.9. Wynik 2:13.5 zaliczył natomiast Richard Lietz, po czym szybko zjechał na zmianę z Michaelem Christensenem, pozostając na trzecim miejscu przed Stefanem Mücke z Forda GT. W trakcie zmian doszło jednak do zaskakującej sytuacji – zamiast na tor, do boksów wprowadzone zostało Ferrari nr 51, Gianmaria Bruni nie mając szans na zaliczenie swojego szybkiego okrążenia wskutek niepokojącego zapachu wydobywającego się z silnika. Z ekipy AF Corse, zrobił to tylko Sam Bird, pozostawiając Ferrari przed Porsche ekipy Proton Competition – a czołowa trójkę uzupełnił Olivier Pla, mimo wypadnięcia z toru pod sam koniec sesji. Wyraźnie słabsze wyniki zaliczyli kierowcy Aston Martinów, oba plasując się nawet za załogami GTE Am.

A tu, na początku liderami byli kierowcy Porsche, Wolf Henzler i Klaus Bachler. Tych przebił jednak Paolo Ruberti, w Corvette schodząc do poziomu 2:15.2 – a gdy Bachler odpowiedział czasem 2:14.7, Włoch zaliczył czas 2:14.0. Niestety, szansę dla załogi Larbre zmarnował Yutaka Yamagishi, po zmianie uzyskując wyniki wyraźnie gorsze od Khaleda Al Qubiaisiego, a przede wszystkim Christiana Rieda – obaj przywrócili dwa Porsche na czoło tabeli w swojej klasie. Kolejne 911 uplasowało się za Corvette, Adam Carroll i Michael Wainwright uzyskując czwarty czas sesji dla załogi Gulf Racing – najgorzej wypadły natomiast ekipy Aston Martina i Ferrari.

Wyścig odbędzie się w niedzielę o godzinie 13:00.

Prawdopodobne pozycje na starcie:

Poz Nr Kierowca   Klasa Zespół  
1 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
1 LMP1 HY Audi Sport Team Joest
2 8

Lucas Di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
2 LMP1 HY Audi Sport Team Joest
3 1

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
3 LMP1 HY Porsche Team
4 2

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
4 LMP1 HY Porsche Team
5 6

Stéphane Sarrazin
Mike Conway
Kamui Kobayashi
5 LMP1 HY Toyota Gazoo Racing
6 5

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
6 LMP1 HY Toyota Gazoo Racing
7 4

Simon Trummer
Pierre Kaffer
James Rossiter
1 LMP1 ByKolles Racing Team
8 26

Roman Rusinow
Nathanaël Berthon
René Rast
1 LMP2 G-Drive Racing
9 31

Ryan Dalziel
Luis Felipe Derani
Chris Cumming
2 LMP2 Extreme Speed Motorsports
10 43

Ricardo Gonzalez
Filipe Albuquerque
Bruno Senna
3 LMP2 RGR Sport by Morand
11 27

 
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
Dawid Markozow
4 LMP2 SMP Racing
12 37

Witalij Pietrow
Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
5 LMP2 SMP Racing
13 45

Roberto Mehri
Matthew Rao
Richard Bradley
6 LMP2 Manor
14 36

Gustavo Menezes
Nicolas Lapierre
Stéphane Richelmi
7 LMP2 Signatech Alpine
15 44

Tor Graves
Will Stevens
James Jake
8 LMP2 Manor
16 42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
9 LMP2 Strakka Racing
17 35

David Cheng
Ho Pin Tung
Nelson Panciatici
10 LMP2 Baxi DC Racing Alpine
18 30

Scott Sharp
Ed Brown
Johannes van Overbeek
11 LMP2 Extreme Speed Motorsports
19 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Nelson Piquet Jr.
2 LMP1 Rebellion Racing
20 13

Mathéo Tüscher
Dominik Kraihamer
Alexandre Imperatori
3 LMP1 Rebellion Racing
  51
Gianmaria Bruni
James Calado
1 LMGTE Pro AF Corse
21 71
Davide Rigon
Sam Bird
2 LMGTE Pro AF Corse
22 77
Richard Lietz
Michael Christensen
3 LMGTE Pro Dempsey-Proton Racing
23 66

William Johnson
Stefan Mücke
Olivier Pla
4 LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK
24 88

Khaled Al Qubaisi
David Heinemeier-Hansson
Patrick Long
1 LMGTE Am Abu Dhabi-Proton Racing
25 78

Christian Ried
Wolf Henzler
Joël Camathias
2 LMGTE Am KCMG
26 50

Yutaka Yamagishi
Pierre Ragues
Paolo Ruberti
3 LMGTE Am Larbre Competition
27 86

Michael Wainwright
Adam Carroll
Benjamin Barker
4 LMGTE Am Gulf Racing UK
28 67

Marino Franchitti
Andy Priaulx
Harry Tincknell
5 LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK
29 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
5 LMGTE Am AF Corse
30 95

Marco Sørensen
Nicki Thiim
Darren Turner
6 LMGTE Pro Aston Martin Racing
31 97

Richie Stanaway
Fernando Rees
Jonathan Adam
7 LMGTE Pro Aston Martin Racing
32 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
6 LMGTE Am Aston Martin Racing

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze