Walka w śniegu i mrozie, czyli zapowiedź Rajdu Szwecji

Rajd Szwecji, czyli jedyna zimowa runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata zbliża się wielkimi krokami. Po nie do końca reprezentatywnym Rajdzie Monte Carlo, to kolejna runda w której nie poznamy prawdziwego potencjału tegorocznych samochodów. Tak czy inaczej, z pewnością emocji nie zabraknie.

TRUDNOŚCI W SEZONIE 2016

W poprzednim roku pogoda mocno utrudniła rozegranie Rajdu Szwecji. Temperatury powyżej zera i opady deszczu nie pozwoliły na stworzenie typowego zimowego krajobrazu, charakterystycznego dla tego rajdu. Z tego powodu organizatorzy zostali zmuszeni do skrócenia trasy, a kierowcy przejechali tylko 13 z początkowo zaplanowanych 21 oesów (243,38 km zamiast 331,21 km). Rajd ostatecznie wygrał Sébastien Ogier, przed Haydenem Paddonem i Madsem Østbergiem.

O RAJDZIE

  • Pierwsza edycja Rajdu Szwecji odbyła się w 1950 w lecie. Rajd ten stał się zimową rundą w 1965 roku
  • Rajd Szwecji nie odbył się 3 razy: w 1974 został odwołany ze względu na kryzys energetyczny, w 1990 roku temperatury były zbyt wysokie, zaś w 2009 roku system rotacyjny wykluczył tę rundę
  • To typowa zimowa runda, w której kierowcy używają band śnieżnych do jazdy na odcinkach specjalnych. Bandy mogą być jednak zdradliwe, bo przy wyższych temperaturach rozpadają się przy uderzeniu, a samochody mogą utknąć w śniegu
  • Baza rajdu znajduje się w Torsby
  • Kierowcy do przejechania będą mieli 331,74 km, co stanowi 23% całej trasy
  • Trasa różni się prawie w 58%, w porównaniu z poprzednim sezonem
  • Najdłuższym odcinkiem w rajdzie jest sobotni Knon (31,60 km)
  • Ilość kilometrów OS-owych do przejechania w poszczególnych dniach:

czwartek – 1,90 km

piątek – 144,80 km

sobota – 125,38 km

niedziela – 59,51 km

TRASA

Trasy przebiegają w mroźnych i zaśnieżonych lasach Szwecji i Norwegii. Rywalizacja rozpoczyna się od czwartkowego superoesu w Karlstad, który powtórzy się 48 godzin później.

Wszystkie oprócz ostatniego z piątkowych siedmiu odcinków rozgrywane są w Norwegii. Röjden to odcinek na granicy Szwecji i Norwegii: zaczyna się i kończy w Szwecji, a jego środkowa część przejeżdżana jest w sąsiednim kraju.

W sobotę na kierowców czeka kolejnych siedem odcinków, w tym Vargåsen ze słynną hopą Colin's Crest oraz powracający do WRC oes Knon, ostatni raz rozegrany 14 lat temu.

W niedzielę na kierowców czekają tylko dwa odcinki: Likenäs (który zostanie przejechany dwukrotnie) i wreszcie Power Stage z dodatkowymi punktami w Torsby.

LISTA STARTOWA

W Rajdzie Szwecji wystartuje 45 załóg

W Szwecji zobaczymy 14 zawodników w klasie WRC, w tym 11 za kierownicą samochodów nowej generacji: Ogiera, Tänaka i Evansa, jadących Fordem Fiestą, Neuville'a, Paddona i Sordo w Hyundaiu i20, Hänninena i Latvalę w Toyocie Yaris oraz Meeke'a i Breene'a za kierowcą Citroëna C3. Dla Craiga Breena będzie to pierwsza próba w warunkach rajdowych w nowym aucie. W Rajdzie Monte Carlo to Stéphane Lefebvre jechał autem nowej generacji, a tym razem zasiądzie on za kierownicą ubiegłorocznego Citroëna DS3. Ostatnim kierowcą w samochodzie nowej generacji będzie Mads Østberg, który pojedzie nowym Fordem Fiestą. Dla Norwega będzie to pierwszy rajd tegorocznego sezonu.

Na liście startowej znajduje się również Lorenzo Bertelli, którzy pojedzie ubiegłoroczną Fiestą, a także Valeryi Gorban, jadący Mini Cooperem WRC. Obaj kierowcy wystartują w klasyfikacji WRC Trophy.

W kategorii WRC-2 wystartują polscy zawodnicy Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot, za kierownicą Forda Fiesty R5.

W Rajdzie Szwecji nie pojawi się Andreas Mikkelsen, dla którego to domowa runda (kilka odcinków przejeżdżanych jest w Norwegii).

„Ta runda to mój domowy rajd, więc to bardzo smutne” – mówił Mikkelsen. „W Rajdzie Szwecji ocierałem się już o zwycięstwo, dlatego miałem nadzieję, że uda mi się wystartować, ale nie było to możliwe”.

DRAMAT MIKKELSENA W 2015 ROKU

Przywołując cytat Norwega, mówiącego o bliskim zwycięstwie, warto wspomnieć o sytuacji z 2015 roku. O wygraną przed ostatnim odcinkiem specjalnym walczyło trzech kierowców: Andreas Mikkelsen, Sébastien Ogier i Thierry Neuville, których dzieło zaledwie 4,6 s. Mikkelsen, dla którego mogła być to pierwsza wygrana w WRC pogrzebał swoje szanse na zwycięstwo po tym, jak uderzył w bandę śnieżną. Ostatecznie rajd wygrał Ogier przed Neuvillem, a Mikkelsen spadł na trzecie miejsce.

COLIN'S CREST

Na odcinku Vargåsen znajduje się słynna Colin's Crest, na której odbywa się pomiar odległości skoków. W 2014 i 2015 zwycięzcami zostali kierowcy Hyundaia: Juho Hänninen (37 m), a rok później – Thierry Neuville, który osiągnął wynik 44 m, pokonując swojego poprzednika aż o 7 metrów. W 2016 roku rekord Belga pobił kierowca WRC-2 Eyvind Brynildsen w Fordzie Fiesta R5, osiągając 45 m.

{youtube}dadXp7CCUYM{/youtube}

CIEKAWOSTKI

  • Od czasu zainaugurowania mistrzostw w 1973 roku do 2004 roku wyłącznie zawodnicy ze Szwecji i Finlandii stawali na najwyższym stopniu podium. Passę tę przerwał Sébastien Loeb, do którego wkrótce dołączyli Petter Solberg i Sébastien Ogier.
  • Rekordzistą wygranych w Szwecji są Stig Blomqvist i Marcus Grönholm, którzy stawali tam pięć razy na najwyższym stopniu podium
  • To domowa runda dla Madsa Østberga

HARMONOGRAM RAJDU

Czwartek, 09.02

08:00 – Shakedown

20:08 – SS1 Karlstad SSS (1.90 km)

Piątek, 10.02

07:59 – SS 2 Röjden 1 (18,47 km)

09:06 – SS 3 Hof Finnskog 1 (21,26 km)

10:20 – SS 4 Svullrya 1 (24,88 km)

13:20 – SS 5 Röjden 2 (18,47 km)

14:27 – SS6 Hof Finnskog 2 (20,60 km)

15:51 – SS7 Svullrya 2 (24,88 km)

17:15 – SS8 Torsby 1 (16,42 km)

Sobota, 11.02

08:08 – SS 9 Knon 1 (31,60 km)

09:17 – SS10 Hagfors 1 (15,87 km)

10:08 – SS11 Vargåsen 1 (14,27 km)

12:58 – SS12 Knon 2 (31,60 km)

14:17 – SS13 Hagfors 2 (15,87 km)

15:08 – SS14 Vargåsen 2 (14,27 km)

17:45 – SS15 Karlstad SSS 2 (1,90 km)

Niedziela, 12.02

07:55 – SS16 Likenäs 1 (21,90 km)

09:58 – SS17 Likenäs 2 (21,19 km)

12:18 – SS18 Torsby 2 (16,42 km)

{youtube}8TSWVxz2Wcw{/youtube}

Źródło: wrc.com, rallysweden.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze