Maverick Viñales potwierdził swoją bardzo dobrą dyspozycję na holenderskim torze Assen i zdobył pole position do jutrzejszego wyścigu poprawiając rekord toru. Hiszpan pokonał ostatecznie Fabio Quartararo, a pierwszy rząd na starcie wyścigu uzupełni Francesco Bagnaia.
Q1
Pierwsza część sesji kwalifikacyjnej rozpoczęła się w bardzo dobrych warunkach. Nad torem świeciło słońce i nic nie zapowiadało tego, żeby kwalifikacje miały zostać zakłócone przez opady deszczu, które były zapowiadane. Walka w Q1 zapowiadała się naprawdę ciekawie, o awans walczyć będą między innymi Johann Zarco, Francesco Bagnaia, Marc Márquez, czy Brad Binder dosiadający motocykla KTM-a. Ciężko było wskazać faworyta do awansu do Q2, ale wydaje się, że głównym kandydatem jest jednak Marc Márquez z Repsol Hondy. Jednym z pierwszych zawodników na torze był właśnie Márquez, który dzisiaj wyjechał samotnie, ale chwilę później za jego plecami pojawił się już Lorenzo Savadori. Pierwsze szybkie okrążenie przejechane przez Márqueza było jednak dalekie od ideału, a chwilę później poprawił je właśnie wyżej wspomiany Savadori. Prowadzenie Włocha nie trwało jednak długo, bowiem na świetnym okrążeniu znajdował się Francesco Bagnaia i po rekordach we wszystkich sektorach przejechał okrążenie toru Assen w czasie 1:32.716 wyprzedzając rywali o ponad siedem dziesiątych sekundy.
Kolejny czas wykręcony przez Márqueza był jeszcze słabszy i Hiszpan nie był w stanie awansować do pierwszej dwójki. To co nie udało się zawodnikowi Repsol Hondy zrobił Jorge Martin i z wynikiem 1:33.075 plasował się na drugiej lokacie premiowanej awansem do Q2. Chwilę później swój rezultat poprawił jeszcze Bagnaia, urywając jedną dziesiątą sekundy. W takiej sytuacji po pierwszych przejazdach na czele stawki znajdował się właśnie Bagnaia, drugi był Jorge Martin, trzeci Iker Lecuona, Czwarty Danilo Petrucci, a dopiero szósty Marc Márquez. Jeszcze gorzej radził sobie Brad Binder, który był siódmy. Zawodnicy oczekiwali w boksach na swój decydujący wyjazd, a ciszę na torze jako pierwszy przerwał Garret Gerloff. Chwilę później wyjechała większa grupa zawodników i każdy z nich chciał złapać się za kimś szybszym.
Ostatecznie to Johann Zarco podjął się próby poprowadzenia braci Márquez i Ikera Lecuony, chociaż okrążenie Francuza nie było szybkie i widać było, że Márquez jest ewidentnie szybszy od zawodnika Pramac Ducati. Najszybciej z tej trójki jechał Iker Lecuona, który wykręcał rekordy w kolejnych sektorach i awansował na drugą lokatę. Ostatnie sekundy sesji były bardzo emocjonujące, między innymi przewrócił się Marc Márquez, który wystartuje do jutrzejszego wyścigu dopiero z dwudziestej lokaty. Najlepiej poradził sobie Johann Zarco, który na ostatnim pomiarowym okrążeniu pojechał bardzo szybko i zakończył pierwszą część kwalifikacji na pierwszym miejscu, wyprzedzając Francesco Bagnaię i Ikera Lecuonę.
Q2
Faworytami do zdobycia pole position w drugiej części sesji kwalifikacyjnej są Maverick Viñales, Fabio Quartararo i Miguel Oliveira, zaskoczyć mogą również bracia Pol i Aleix Espargaró, którzy w ten weekend prezentują bardzo dobre i równe tempo. Zawodnicy MotoGP nie zwlekali z wyjazdem na tor, a jako pierwszy wyjechał Maverick Viñales, chwilę później na torze znajdowali się już wszyscy motocykliści, a jako ostatni wyjechał Fabio Quartararo, by uniknąć tłoku i bezpośredniej walki. Pierwsze szybkie okrążenie przejechane przez Viñalesa było bardzo szybkie, a jego czas to 1:32.413. Zawodnik Yamahy był szybszy od drugiego Johanna Zarco o cztery dziesiąte sekundy. Widać, że tempo Hiszpana jest w ten weekend trudne do utrzymania dla pozostałych zawodników MotoGP. Pomimo bardzo dobrego rezultatu Viñalesa jeszcze szybciej pojechał Fabio Quartararo, który po rekordach we wszystkich sektorach urwał jedną dziesiątą sekundy z czasu swojego zespołowego kolegi. Kolejne kółko Francuza było jeszcze lepsze, bowiem po trzech sektorach jechał o ponad trzy dziesiąte szybciej, a na mecie złamał barierę 1:32 i poprawił swój dwuletni rekord toru o jedną dziesiątą sekundy.
W takiej sytuacji na półmetku sesji kwalifikacyjnej na czele stawki znajdował się Fabio Quartararo, wyprzedzając Mavericka Viñalesa i Johanna Zarco. Czwarty był Jack Miller, a piąty Takaaki Nakagami. Słabo prezentował się duet Suzuki, Alex Rins zajmował ósmą, a Joan Mir dziewiątą lokatę. Większość zawodników zjechała na krótki odpoczynek, a po chwili na swój drugi wyjazd zdecydował się Viñales i Pol Espargaró podążający za plecami zawodnika Yamahy. Obaj zawodnicy dobrze rozpoczęli swoje okrążenia, ale końcówka nie należała do najlepszych i tylko zawodnik Repsol Hondy poprawił swój czas awansując na siódme miejsce. Viñales znacząco przyspieszył na kolejnym pomiarowym okrążeniu i wyprzedził o jedną dziesiątą sekundy Fabio Quartararo. Duet fabrycznej Yamahy jest poza zasięgiem dla pozostałych zawodników w trakcie sesji kwalifikacyjnej.
Na kilkadziesiąt sekund przed końcem sesji kwalifikacyjnej na czwartą lokatę awansował Miguel Oliveira, a trzeci był Takaaki Nakagami. Fabio Quartararo nie był w stanie urwać więcej ze swojego okrążenia i wyprzedzić Viñalesa. Ostatecznie to Hiszpan zdobył pole position pokonując Fabio Quartararo, Francesco Bangaię, Nakagamiego, Johanna Zarco i Miguela Oliveirę. Bardzo słabe kwalifikacje mają za sobą Jack Miller i obrońca mistrzowskiego tytułu Joan Mir, plasując się odpowiednio na ósmej i dziesiątej lokacie. Jutrzejszy wyścig o TT Assen rozpocznie się punktualnie o godznie 14:00
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | Okr. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 12 | Maverick Viñales | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1:31,814 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 20 | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 0,071 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 63 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | + 0,302 | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda IDEMITSU | + 0,500 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | 5 | Johann Zarco | Pramac Racing | + 0,580 | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | 88 | Miguel Oliveira | Red Bull KTM Factory Racing | + 0,636 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | 42 | Álex Rins | Team SUZUKI ECSTAR | + 0,783 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | 43 | Jack Miller | Ducati Lenovo Team | + 0,795 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing Team Gresini | + 0,852 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 36 | Joan Mir | Team SUZUKI ECSTAR | + 0,934 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | 44 | Pol Espargaró | Repsol Honda Team | + 1,016 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | 46 | Valentino Rossi | Petronas Yamaha SRT | + 1,105 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | 27 | Iker Lecuona | Tech 3 KTM Factory Racing | + 0,183* | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | 89 | Jorge Martín | Pramac Racing | + 0,309* | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | 32 | Lorenzo Savadori | Aprilia Racing Team Gresini | + 0,717* | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | 73 | Álex Márquez | LCR Honda CASTROL | + 0,747* | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | 10 | Luca Marini | SKY VR46 Esponsorama | + 0,780* | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | 9 | Danilo Petrucci | Tech 3 KTM Factory Racing | + 0,837* | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | 23 | Enea Bastianini | Esponsorama Racing | + 0,863* | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 93 | Marc Márquez | Repsol Honda Team | + 0,936* | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | 33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | + 1,056* | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22 | 31 | Garrett Gerloff | Petronas Yamaha SRT | + 1,198* | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* - strata względem najlepszego czasu z Q1 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.