Podwójne kwalifikacje potwierdzone od Grand Prix Azerbejdżanu

Światowa Rada Sportów Motorowych zaakceptowała pomysł podwójnych kwalifikacji rozgrywanych przy okazji weekendów Grand Prix ze sprintem F1. Zmieniony format zadebiutuje już w najbliższy weekend w Azerbejdżanie.

Po miesiącu przerwy Formuła 1 wraca do ścigania i od razu ze zmienionym formatem rozgrywania weekendu. Od pewnego czasu sporo mówiło się o potrzebie urozmaicenia rywalizacji, a pierwsze sygnały o możliwych zmianach pojawiły się w okolicach trzeciego Grand Prix sezonu 2023 w Australii. W Melbourne zespoły porozumiały się w kwestii dodatkowych kwalifikacji przy okazji weekendu ze sprintem, które będą decydowały o ustawieniu na starcie do niedzielnego wyścigu, a teraz formalnie zostało to zaakceptowane podczas posiedzenia komisji F1.

Do tej pory wyniki sobotniego sprintu decydowały o ustawieniu na starcie w niedzielę. Teraz piątkowe kwalifikacje będą wyznacznikiem ustawienia na starcie do Grand Prix, natomiast drugi sobotni trening zostanie zastąpiony kwalifikacjami do sprintu i będzie nosił nazwę Sprint Shootout.

Pierwsza sesja kwalifikacjyjna rozgrywana w piątek pozostaje bez zmian, natomiast druga – sobotnia czasówka – zostanie skrócona. Kierowcy w Q1 będą mieli do dyspozycji 12 minut, w Q2 10 minut, a w Q3 8 minut. Zmianie ulegnie również dobór opon. W dwóch pierwszych segmentach do dyspozycji będzie wyłącznie opona pośrednia, natomiast w Q3 miękka mieszanka. Punkty za wyścig sprinterski pozostają takie same. Zwycięzca otrzymuje osiem punktów, siedem za drugie miejsce, sześć za trzecie i tak dalej, aż do jednego na ósme – zarówno kierowcy, jak i zespoły będą zdobywać punkty w swoich klasyfikacjach. Oprócz Baku, inne tory, na których będą rozgrywane sprinty, również będą posiadały podobny format rozgrywania weekendu Grand Prix (Austria, Belgia Katar, Stany Zjednoczone COTA i Sao Paulo).

Natomiast proces nakładania kar podczas F1 Sprint został przedstawiony w następujący sposób: „wszelkie kary startowe nałożone podczas pierwszego treningu lub kwalifikacji będą miały zastosowanie do wyścigu” – czytamy w oświadczeniu F1. „Wszelkie kary poniesione w Sprint Shootout będą miały zastosowanie do Sprintu, podczas gdy wszelkie kary poniesione w Sprincie będą miały zastosowanie do wyścigu”.

„Ponadto naruszenie parc feme [parku zamkniętego] spowoduje start w alei serwisowej podczas sprintu i wyścigu, podczas gdy kary związane z jednostką napędową będą miały zastosowanie tylko do wyścigu, chyba, że są one również naruszeniem parku zamkniętego”.

Na posiedzeniu Komisji F1 wydano również zgodę na zwiększenie liczby silników spalinowych (ICE), turbosprężarek, elementów MGU-H i MGU-K na rok 2023 z trzech do czterech.

Źródło: formula1.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze