Przewodnik przed Grand Prix Meksyku

Przed nami 18. wyścig w tegorocznym kalendarzu Formuły 1 - Grand Prix Meksyku. Runda powróciła do mistrzostw w sezonie 2015, jednak wcześniej kierowcy stawali tu do rywalizacji 15-krotnie. W przewodniku przyjrzymy się historycznemu aspektowi Autódromo Hermanos Rodríguez oraz zawrzemy kilka ciekawostek oraz statystyk wraz z harmonogramem weekendu.

Tor: Autódromo Hermanos Rodríguez – 4,304 km, 17 zakrętów
Dystans: 71 okrążeń / 305,354 km
Zwycięzca 2018: Max Verstappen (Red Bull Racing)
Pole position 2018: Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) – 1:14,759
Rekord toru: 1:18,741 – Valtteri Bottas (Mercedes), 2018

1. trening: piątek o 17:00
2. trening: piątek o 21:00
3. trening: sobota o 17:00
Kwalifikacje: sobota o 20:00
Wyścig: niedziela o 20:10

Informacje przed weekendem

  • Poza standardowym przygotowaniem obiektu na nadchodzący wyścig Formuły 1, na torze nie przeprowadzono żadnych zmian względem ubiegłego roku.
  • Na torze w Meksyku kierowcy będą mieć do dyspozycji aż trzy strefy DRS. Punkt detekcji do pierwszej z nich zostanie ulokowany 70 metrów po wyjeździe z zakrętu nr 9, a strefa aktywacji rozpocznie się 80 metrów za zakrętem nr 11. Kolejne dwie strefy dzielą między sobą punkt detekcji, który znajdzie się na wyjściu z zakrętu nr 15. Strefy aktywacji znajdować się będą 323 metry po wyjeździe z wierzchołka zakrętu nr 17, a także 116 metrów za zakrętem nr 3.

Najważniejsze fakty

  • Będzie to 20. wyścig Formuły 1 o Grand Prix Meksyku. Pomiędzy sezonami 1963 i 1970 włącznie rozegrano osiem wyścigów podczas pierwszej tury zmagań w tym kraju. Kolejne siedem odbyły się w okresie 1986-1992, a następnie po 23-letniej przerwie F1 powróciła do Meksyku w 2015 roku. Wszystkie rundy odbyły się na torze, który najpierw nazywał się Magdalena Mixhuca, a następnie Autódromo Hermanos Rodríguez.
  • Po więcej niż jedno zwycięstwo w Meksyku sięgało czterech kierowców. Jim Clark wygrywał tu w sezonach 1963 i 1967, Alain Prost stanął na najwyższym stopniu podium w 1988 i 1990 roku, a Nigel Mansell triumfował w 1987 i 1992 r. Ostatnim kierowcą, który zwyciężał dwukrotnie, jest Max Verstappen – Holender jako pierwszy przekraczał linię mety w dwóch ostatnich wyścigach w barwach zespołu Red Bull Racing.
  • Verstappen znajdował się na czele ubiegłorocznego wyścigu na wszystkich – za wyjątkiem czterech – okrążeniach. Dodając do tego 71 kółka z sezonu 2017, Holender pod względem statystyki liczby przejechanych okrążeń na czele na torze w Meksyku jest gorszy jedynie od Clarka. Szkot prowadził podczas 191. okrążeń w wyścigach w sezonach 1963, 1964 i 1967. Verstappen znajduje się na drugiej pozycji z dorobkiem 138 kółek, zaś trzeci jest Ayrton Senna, który przewodził stawce podczas 133 okrążeń.
  • Lotus, McLaren i Williams to zespoły, które odnosiły w Meksyku największe sukcesy – wszystkie z nich triumfowały w tym kraju po 3 razy. Lotus wygrywał dzięki Clarkowi w 1963 i 1967 r., a dodatkowe zwycięstwo wywalczył Graham Hill w sezonie 1968. McLaren okazał się być zwycięski w 1969 r. za sprawą Denny’ego Hulme’a, a potem w 1988 r., kiedy triumfował Prost, zaś rok później na najwyższym stopniu podium stanął Senna. Trzy triumfy Williamsa zdobyli Mansell (1987 i 1992 r.), a także Riccardo Patrese (1991 r.)
  • Od powrotu Meksyku do kalendarza F1, za każdym razem na pole position stawał inny kierowca. Nico Rosberg odniósł triumf w kwalifikacjach w 2015 r. w barwach Mercedesa, a rok później najszybsze okrążenie w czasówce uzyskał jego zespołowy kolega Lewis Hamilton. Sebastian Vettel z Ferrari okazał się być najszybszy w 2017 roku, a w ubiegłym sezonie z przodu stawki startował Daniel Ricciardo z Red Bull Racing.
  • Pole position Vettela z 2017 roku było jego 50. w Formule 1. Od tego czasu Niemiec dorzucił do tego dorobku kolejnych siedem triumfów w czasówce – po raz ostatni podczas minionego weekendu wyścigowego w Japonii.
  • Oprócz pole position, również najszybsze okrążenie w wyścigu było zdobywane za każdym razem przez innego kierowcę. Rosberg sięgnął po tę statystykę w 2015 roku, Ricciardo w 2016 r., Vettel w sezonie 2017, a podczas ubiegłorocznych zmagań najlepszy na pojedynczym okrążeniu w niedzielę był Valtteri Bottas.
  • Mistrzostwo Formuły 1 wśród kierowców było rozstrzygane w Meksyku pięciokrotnie. Pewni zdobycia tytułu po tym wyścigu byli: John Surtees w 1964 r., Denny Hulme w 1967 r., Graham Hill w sezonie 1968, a także Hamilton w latach 2017 i 2018.
  • Spośród czterech tegorocznych pełnoetatowych debiutantów, dwóch z nich ma pewne doświadczenie związane z torem Autódromo Hermanos Rodríguez. W ubiegłym roku podczas pierwszej sesji treningowej udział wzięli Antonio Giovinazzi i Lando Norris. Giovinazzi pokonał wówczas 25 okrążeń, plasując się na 12. miejscu, zaś Norris przejechał 23 kółka i znalazł się na 15. pozycji. Dla innych debiutantów, czyli George’a Russell’a i Alexandra Albona najbliższy weekend będzie pierwszą okazją do zapoznania się z torem, ale sprawa będzie wyglądać podobnie również w przypadku Roberta Kubicy.
  • Od momentu powrotu do kalendarza F1, jedynie kierowcy z pierwszego rzędu byli w stanie wygrywać w Meksyku. Rosberg i Hamilton zwyciężali tu po starcie z pole position odpowiednio w 2015 i 2016 roku, zaś Max Verstappen triumfował w dwóch kolejnych sezonach po wywalczeniu drugiego pola.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej FIA

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze