W ten weekend, Mistrzostwa Świata Endurance po raz pierwszy wystartują w rundzie poza Europą. Impreza ponownie łączyć będzie wyścigi WEC i lokalnej USCC.
Po pracach na Interlagos i przez to przesunięciu rundy z Brazylii do Niemiec, tegoroczny sezon dopiero w jego połowie wyprowadza się poza Europę. Co ciekawe, zmiana jest tu nie tylko kontynentalna – ze słynnych, a właściwie nawet kultowych Silverstone, Spa-Francorchamps, Nürburgring i oczywiście Circuit de la Sarthe, ekipy przenoszą się do zbudowanego zaledwie trzy lata temu Circuit of the Americas, jednego z najnowocześniejszych obiektów świata przygotowanego m.in. pod Grand Prix Formuły 1. Czy te rzeczy przyniosą nam zmianę w obecnej rywalizacji? Tego nie wiemy – wiadomo jednak, że ta wciąż daleka jest od rozstrzygnięć.
Z pewnością, ostatnie rundy przyniosły korzyści dla Porsche, przy czym sytuacja w LMP1 wcale nie jest tak prosta, jakby się tego wydawało. Nieukończenie pierwszego wyścigu, przy dwóch zwycięstwach liderujących konkurentów, stawia załogę Bernhard-Webber-Hartley wciąż wyraźnie za prowadzącymi Lottererem, Fässlerem i Tréluyerem – a z nimi trzeba się liczyć, nawet, jeśli w Niemczech nie potrafili oni pokonać Porsche mimo kar nałożonych na jedną z załóg 919. Co prawda, kierowcy Audi muszą uważać na swoje silniki, gdyż do końca sezonu mają już tylko jeden nowy motor – ale nawet i samo Porsche studzi optymizm fanów, przypominając, że w ubiegłym roku Austin nie zakończyło się dla marki tak, jakby tego chciała.
W przypadku Toyoty, już niewiele osób wróży im tegoroczny sukces w walce z z niemieckimi konkurentami – niemniej, załoga nie zamierza odpuszczać, przypominając, że zdarzyć może się tu wiele. Poprawiony samochód, razem z bezawaryjnością i pewną jazdą, dają tu szanse na choćby podium – większość kibiców patrzy już jednak na to, co przyniesie decyzja o skupieniu się na nowym prototypie, nowym silniku turbo i większym budżecie w sezonie 2016.
Dość dziwnie wygląda sytuacja wśród zespołów niefabrycznych – tym razem to nie ByKolles, ale Rebellion miewa problemy z pojazdami, a austriacka ekipa może już pochwalić się zwycięstwem w tej klasie. Choć do przejęcia pałeczki jest tu jeszcze bardzo, bardzo daleko – Szwajcarzy powinni jednak uważać, aby sezon nie zakończył się czymś zdumiewającym...
Teoretycznie, najbardziej interesującą dla Amerykanów powinna być klasa LMP2 – ale tylko teoretycznie, gdyż obecny w niej Extreme Speed Motorsports w praktyce nie jest w stanie wywalczyć nawet podium. Gospodarze nie zamierzają jednak odejść i już zapowiadają walkę w sezonie 2016 – a jak na razie, o tegoroczne zwycięstwo rywalizuje wciąż Oreca od KMCG z Ligierami zespołu G-Drive. Warto zauważyć, że partnerem liderujących w klasyfikacji Matthew Howsona i Richarda Bradleya, po raz trzeci w tym sezonie zostanie Nicolas Lapierre – znany z Silverstone i Nürburgring Nick Tandy skupi się tym razem na walce w amerykańskiej serii USCC, w której będzie się ścigał dla Porsche w klasie GTLM. Inną zmianą będzie obecność Archiego Hamiltona w Morganie ekipy SARD-Morand.
Klasą, o której już wcześniej było wiadomo, że w tym roku nie zainteresuje bardziej, niż zwykle, była GTE Pro. Rok temu, pośród Porsche, Ferrari i Aston Martinów pojawiła się tu pojedyncza, fabryczna Corvette – niestety w tym sezonie, walka będzie miała miejsce tylko między tymi trzema producentami. Po wyścigu w Niemczech, sytuacja wyraźnie się jednak skomplikowała – pech czołowej załogi AF Corse odebrał jej masę punktów, które przeszły przede wszystkim na rzecz Richarda Lietza z Porsche. Obecnie to właśnie on lideruje klasyfikacji, o punkt wyprzedzając drugą załogę włoskiej ekipy – a mistrzów z Ferrari wyprzedzając o całe 10 punktów. Jeśli ci chcą to mistrzostwo obronić, muszą działać – w końcu, po zwycięstwie na Silverstone, Nürburgring był już trzecim wyścigiem z Brunim i Vilanderem poza podium...
Najbardziej interesującą dla Amerykanów klasą może być za to GTE Am – przede wszystkim za sprawą Patricka Dempseya i ekipy Dempsey Racing-Proton. Choć w Niemczech znów poza podium, jego załoga ma ambicje walczyć z SMP, AF Corse i AMR – a obecność Dempseya na podium będzie z pewnością jego celem na wyścig w Austin. Celami pozostałych załóg będzie natomiast: dla SMP kolejne, trzecie zwycięstwo, dla AF Corse pierwsze i odrobienie choć części strat do liderów z Rosji – a dla Aston Martin Racing kolejne punkty, które gdyby nie pech w Le Mans, stawiałby załogę Lana-Lamy-Lauda o wiele wyżej. W przypadku tego zespołu, jest jeszcze jedna, warta uwagi rzecz – w drugim pojeździe startującym w tej klasie, w miejsce Roalda Goethego pojawi się Benny Simonsen, młodszy brat tragicznie zmarłego w 24h Le Mans Allana.
Niezbyt miłą informacją jest fakt, że tegoroczny wyścig odbędzie się w sobotę. Sesje treningowe rozpoczną się więc już w czwartek o 21:45 – kolejna, nocna, odbędzie się w piątek o 3:00 rano, a ta rzeczywiście piątkowa o godzinie 17:30 czasu polskiego. Tego samego dnia, 45 minut po północy rozpoczną się kwalifikacje – wyścig wystartuje natomiast dokładnie o północy z soboty na niedzielę.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | |||||
1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | M | |||
2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
LMP1 HY | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | M | |||
4 | Simon Trummer Pierre Kaffer |
LMP1 | Team ByKolles | CLM P1/01 AER | M | |||
7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | M | |||
8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | M | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beché |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | M | |||
13 | Alexandre Imperatori Dominik Kraihamer Daniel Abt |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | M | |||
17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
26 | Roman Rusinov Julien Canal Sam Bird |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Honda | D | |||
31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Honda | D | |||
36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
LMP2 | Signatech-Alpine | Alpine A450b Nissan | D | |||
42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | Gibson 015S Nissan | D | |||
43 | Pierre Ragues Oliver Webb Archie Hamilton |
LMP2 | Team SARD Morand | Morgan LMP2 Evo SARD | D | |||
47 | Matthew Howson Richard Bradley Nicolas Lapierre |
LMP2 | KCMG | Oreca 05 Nissan | D | |||
51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
71 | Davide Rigon James Calado |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
91 | Michael Christensen Richard Lietz |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
97 | Darren Turner Jonathan Adam |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing V8 | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
LMGTE Am | Larbre Compétition | Corvette C7.R | M | |||
72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
LMGTE Am | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
LMGTE Am | Dempsey Proton Racing | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
LMGTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
88 | Earl Bamber Khaled Al Qubaisi Christian Ried |
LMGTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | Porsche 911 RSR (991) | M | |||
96 | Benny Simonsen Francesco Castellacci Stuart Hall |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.