Załoga Porsche nr 1 wygrała wyścig WEC w Szanghaju. Drugie miejsce Toyoty nr 6 nie przekreślały jej szans na ostateczne mistrzostwo – mistrzów poznaliśmy natomiast w dwóch innych klasach.
Starania Toyoty i słaby występ Audi to dwa elementy, które zapamiętamy po tegorocznym wyścigu w Chinach. Choć ostatecznie Porsche udało się dowieźć prowadzenie do mety – dwie kolejne pozycje zagarnięte przez TS050H pokazywały, że jeszcze wiele może się zdarzyć – szczególnie, że za załogą nr 1 na mecie zjawili się główni kontrkandydaci do mistrzostwa. Załoga nr 6, obecnie traciła do liderów z Porsche nr 2 już nie 23, ale 17 punktów – co jest stratą sporą, ale jak najbardziej możliwą do odrobienia. Niemożliwą stała się za to ta z klasy LMP2, gdzie załoga Signatech Alpine już w Szangaju może cieszyć się z tegorocznego mistrzostwa – a niewiele większe szanse na zdobycie pucharu mają już także wiceliderzy w klasie GTE Am.
Na godzinę przed metą, czwartego Anthonego Davidsona dzieliło od wicelidera Neela Janiego zaledwie 7 sekund, co w połączeniu z taktyką obraną przez jadącą między nimi załogę nr 6 już sugerowało możliwe dwie Toyoty na podium. Kobayashi szybko wykorzystał sytuację, trzy kwadranse przed końcem odbierając Janiemu drugie miejsce – a sytuację Szwajcara pogorszyło 911 od Gulf, które utrudniło mu dublowanie i pozwoliło zbliżyć się Davidsonowi. 7 minut później Jani zjechał na ostatni pit-stop – opóźniali je natomiast Davidson i prowadzący Hartley, z każdą minutą zmniejszając szanse Kobayashiego na wygraną. W boksach, Nowozelandczyk pojawił się 28 minut przed końcem wyścigu, podobnie jak kolega z załogi nr 2 zmieniając opony – i wyjeżdżając na tor za Japończykiem. Taktyka dwóch wyjątkowo długich stintów ostatecznie się jednak nie udała – niedługo po Harlteyu w boksach pojawił się Kobayashi, krótkim dotankowaniem spadając za Porsche nr 1 – a po chwili rutynowy pit-stop zaliczył Davidson, którego zadaniem było powrócić na tor przed załogą nr 2. To mu się udało, na 20 minut przed końcem Neel Jani tracąc już 30 sekund do konkurenta i ostatecznie kończąc wyścig na miejscu czwartym.
W walce o podium nie liczyły się tym razem Audi, tylko w pierwszej połowie mając szansę na miejsce na podium. Po dyskwalifikacji załogi nr 7 w Silverstone, ekipa tym samym zaliczyła drugi wyścig bez podium w tym sezonie – i w nienajlepszym stylu prezentowała się pod koniec ostatniego sezonu udziałów w WEC. Kierowcy Audi ostatecznie stracili również szanse na tegoroczne mistrzostwo – teoretycznie miała je jeszcze załoga Porsche nr 1, choć w jej przypadku wymagało to nieukończenia wyścigu w Bahrajnie przez obu konkurentów.
Wśród prywatnych LMP1, pierwszy tegoroczne zwycięstwo odniósł zespół CLM, który dojeżdżając do mety bez większych problemów wykorzystał te u załogi Rebelliona. A tu, już na początku ostatniej godziny załoga musiała znów zjechać do boksów, tym razem samochód na chwilę gasnąc na torze z wydobywającym się z wydechu ogniem – choć auto po chwili wróciło do życia, trzeba było sprawdzić, co jest grane. Choć Rebellion na tor powrócił, od drugiego miejsca w klasie, jego sytuację lepiej prezentowała pozycja na poziomie samochodów GTE Am.
Pierwszych tegorocznych mistrzów WEC poznaliśmy natomiast patrząc na klasę LMP2 – tu, mimo pozycji poza podium, kierowcy Signatech Alpine utrzymali przewagę niemożliwą do odrobienia przez konkurencję w pojedynczym wyścigu. Ostatnia godzina rozpoczęła się od wcześniejszego pit-stopu załogi ESM, która na pewien czas wypadła poza czołówkę, ustępując miejsca ekipom RGR i Signatech – a wśród nich, mimo lepszej sytuacji punktowej, Lapierre nie do końca zamierzał oddawać pozycji Filipe Albuquerquemu. Naciski tylko na chwilę przerwał ostatni pit-stop obu załóg, po powrocie na tor oboje już do mety walcząc o najniższy stopień podium – zwycięsko wyszedł tu jednak Portugalczyk, utrzymując trzecie miejsce w klasie. Z drugiego z rzędu zwycięstwa cieszyła się załoga G-Drive, a z drugiego miejsca nowi kierowcy Ligiera nr 30 od Extreme Speed Motorsports.
W klasie GTE Pro, ostatnia godzina przypieczętowała drugi z rzędu dublet Fordów – ponownie w układzie nie do końca takim, jaki sugerowałaby klasyfikacja generalna. Duet Mücke-Pla znów zdobył „tylko” 18 punktów, co bardzo zubażało ich szanse na tegoroczne mistrzostwo – nawet gdyby Duńczycy z Aston Martina nie zdołali dogonić załogi nr 51 i wspiąć się na podium. W praktyce, Fordowi pozostała realna walka o drugie miejsce na koniec sezonu, tracąc 9 punktów do piątego w wyścigu Ferrari nr 71 – choć nie raz już przekonywaliśmy się, że 21-punktowa strata do liderów nie przekreśla szans na ostateczny triumf.
Z tego, w praktyce mogliby się cieszyć za to kierowcy Ferrari nr 83 w klasie GTE Am – choć Ruí Águas ostatecznie przegrał walkę o drugie miejsce z napierającym przez ostatnią godzinę Wolfem Henzlerem z Porsche od KCMG. Odrobione 11 punktów dawało prowadzącemu od startu do mety Aston Martinowi szanse na mistrzostwo podobne, co w przypadku Forda w klasie GTE Pro – 22 punkty straty wymagały zwycięstwa i nieobecności przeciwnika na mecie.
Ostatnia runda WEC odbędzie się w dniach 17-19 listopada w Bahrajnie.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 1 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | M | 195 okr. | |||
2 | 6 | Stéphane Sarrazin Mike Conway Kamui Kobayashi |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | + 59,785 | |||
3 | 5 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | + 1:06,038 | |||
4 | 2 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | M | + 1:40,855 | |||
5 | 8 | Lucas Di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | + 3 okr. | |||
6 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | + 14 okr. | |||
7 | 4 | Simon Trummer Oliver Webb Pierre Kaffer |
LMP1 | ByKolles Racing Team | D | + 15 okr. | |||
8 | 26 | Roman Rusinow Alex Brundle Will Stevens |
LMP2 | G-Drive Racing | D | + 16 okr. | |||
9 | 30 | Antonio Giovinazzi Tom Blomqvist Sean Gelael |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | M | + 16 okr. | |||
10 | 43 | Ricardo González Filipe Albuquerque Bruno Senna |
LMP2 | RGR Sport by Morand | D | + 16 okr. | |||
11 | 36 | Gustavo Menezes Nicolas Lapierre Stéphane Richelmi |
LMP2 | Signatech Alpine | D | + 16 okr. | |||
12 | 31 | Ryan Dalziel Luis Felipe Derani Chris Cumming |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | M | + 18 okr. | |||
13 | 27 | Nicolas Minassian Maurizio Mediani Michaił Aloszyn |
LMP2 | SMP Racing | D | + 18 okr. | |||
14 | 37 | Witalij Pietrow Kirył Ładygin Wiktor Szajtar |
LMP2 | SMP Racing | D | + 18 okr. | |||
15 | 35 | David Cheng Ho-Pin Tung Paul-Loup Chatin |
LMP2 | Baxi DC Racing Alpine | D | + 19 okr. | |||
16 | 44 | Richard Bradley Alex Lynn Matthew Rao |
LMP2 | Manor | D | + 21 okr. | |||
17 | 67 | Andy Priaulx Harry Tincknell |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | + 25 okr. | |||
18 | 66 | Olivier Pla Stefan Mücke |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | + 25 okr. | |||
19 | 51 | Gianmaria Bruni James Calado |
LMGTE Pro | AF Corse | M | + 25 okr. | |||
20 | 95 | Marco Sørensen Nicki Thiim |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | + 25 okr. | |||
21 | 71 | Davide Rigon Sam Bird |
LMGTE Pro | AF Corse | M | + 27 okr. | |||
22 | 77 | Richard Lietz Michael Christensen |
LMGTE Pro | Dempsey-Proton Racing | M | + 27 okr. | |||
23 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | M | + 29 okr. | |||
24 | 13 | Mathéo Tüscher Dominik Kraihamer Alexandre Imperatori |
LMP1 | Rebellion Racing | D | + 29 okr. | |||
25 | 78 | Christian Ried Wolf Henzler Joël Camathias |
LMGTE Am | KCMG | M | + 29 okr. | |||
26 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
LMGTE Am | AF Corse | M | + 29 okr. | |||
27 | 88 | Khaled Al Qubaisi David Heinemeier-Hansson Patrick Long |
LMGTE Am | Abu Dhabi-Proton Racing | M | + 29 okr. | |||
28 | 50 | Romain Brandela Pierre Ragues Ricky Taylor |
LMGTE Am | Larbre Competition | M | + 31 okr. | |||
29 | 86 | Michael Wainwright Adam Carroll Benjamin Barker |
LMGTE Am | Gulf Racing UK | M | + 31 okr. | |||
30 | 97 | Darren Turner Richie Stanaway |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | + 194 okr. | |||
31 | 45 | Tor Graves Roberto González Mathias Beche |
LMP2 | Manor | D | + 195 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.