Porsche na czele, choć nie bez problemów

Mimo problemów, załoga Porsche nr 1 zdobyła pole position do niedzielnego wyścigu Długodystansowych Mistrzostw Świata w Chinach. W klasie GTE, nie do pokonania okazały się dwa Fordy.

Startująca z 20-minutowym opóźnieniem sesja kwalifikacyjna przyniosła kilka zaskakujących rozstrzygnięć i sytuacji. Do najważniejszych należała ta z czołowej klasy LMP1 – początkowo prowadził Brendon Hartley przed przed Sébastienem Buemim i Mikem Conwayem z dwóch Toyot. Załogi z czasami poniżej 1:45 dość szybko zjechały do boksów – i wówczas okazało się, że Hartley uzyskał swój czas wyjeżdżając poza tor, a szósty wówczas Marc Lieb z drugiego 919 przekroczył limity konsumpcji paliwa. Z tabeli zniknęły więc wyniki obu Porsche, które musiały ponownie wyprowadzić na tor pierwszych kierowców. Nałożyło to presję na drugich kierowców, którzy musieli szybko uzyskać dobre czasy, jeśli chcieli liczyć na dobry wynik załogi.

Sukces w tym zadaniu odniosła tylko załoga #1, dzięki czemu Hartley powrócił na czoło tabeli. Za nim, do końca toczyła się natomiast walka między Toyotą i Audi #8, w których po Kazukim Nakajimie i Loïcu Duvalu, na tor powrócili Buemi i Oliver Jarvis. Niemal do końca wydawało się, że szala przechyli się na korzyść Audi, lecz dobry rezultat Buemiego pod koniec sesji dał miejsce w pierwszej linii Toyocie. Audi pozostało trzecie, za nim znalazła się druga Toyota. Audi #7 wystartuje z trzeciej linii obok Porsche #2, a stawkę LMP1 zamknęły dwa auta prywatne.

Małą niespodzianką okazał się również rezultat w klasie LMP2, gdzie początkowo na czele widniał Mathias Beché w Manorze #45, po chwili przebity jednak przez Nicolasa Lapierre z Signatech. Dwa kolejne miejsca zajmowali kierowcy ESM – Ryan Dalziel przed Seanem Gelaelem. Daleko w tyle był konkurent od RGR Morand, Ricardo Gonzalez – a także Alex Brundle z G-Drive, który jednak pod koniec swojej zmiany wykręcił trzeci czas. Po zmianach, do głosu doszedł Alex Lynn z Manora #44, czasem 1:53.7 wyprowadzając go na pozycję lidera – drugi pozostawał Signatech z Gustavo Menezesem, a Tom Blomqvist utrzymał wysokie miejsce dla ESM, ponownie pojawiając się przed G-Drive prowadzonym już przez Romana Rusinowa. Najlepszy wynik sesji należał jednak do Bruno Senny z RGR Morand, dzięki czemu meksykańska ekipa awansowała na miejsce piąte – słabo pojechali natomiast Chris Cumming z ESM #31 i Roberto Gonzalez z Manora #45, spadając odpowiednio na miejsca 8. i 6.

Kwalifikacje klasy GTE Pro drugi raz z rzędu zdominowali kierowcy Forda. Już na początku sesji Stefan Mücke i Andy Priaulx zeszli poniżej granicy 2:02, wyraźnie odstając od Marco Sørensena czy Davide Rigona – tego drugiego przebijając kolega z drugiego Ferrari, Gianmaria Bruni. Po zmianach, koledzy z Fordów okazali się być jeszcze szybsi, obaj zaliczając czasy na poziomie 2:01.2-3 – granicę 2:02 przekroczył jeszcze tylko Nicki Thiim, zapewniając „duńskiej” załodze Aston Martina trzecie miejsce. Ferrari #51 było czwarte, drugi z Aston Martinów wygrał z drugim 488 GTE – a tradycyjnie już, na końcu znalazło się Porsche.

W przypadku GTE Am, walka o prowadzenie była mniej jednostronna. Początkowo liderem był Pedro Lamy z Aston Martina, który wyprzedzał Emmanuela Collarda z Ferrari. Wyraźnie przeważając nad konkurencją, ci szybko zjawili się w boksach – po zmianach, liderem zostało Ferrari – François Perrodo przebił Paula Dalla Lanę różnicą większą, niż ta między Lamym i Collardem. Kanadyjczyk nie pozostawał jednak dłużny przeciwnikowi, po kilku minutach schodząc poniżej granicy 2:06 – i przywracając Aston Martina na czoło. Taki układ pozostał bez zmian już do końca sesji – trzecie miejsce wywalczyło Porsche od Abu Dhabi Proton.

P Nr Kierowca Klasa Zespół     Rezultat
1 1

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche Team M 1:44,462
2 5

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M + 0,060
3 8

Lucas Di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
LMP1 HY Audi Sport Team Joest M + 0,148
4 6

Stéphane Sarrazin
Mike Conway
Kamui Kobayashi
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M + 0,348
5 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
LMP1 HY Audi Sport Team Joest M + 0,406
6 2

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
LMP1 HY Porsche Team M + 0,589
7 13

Mathéo Tüscher
Dominik Kraihamer
Alexandre Imperatori
LMP1 Rebellion Racing D + 5,366
8 4

Simon Trummer
Oliver Webb
Pierre Kaffer
LMP1 ByKolles Racing Team D + 6,823
9 44

Richard Bradley
Alex Lynn
Matthew Rao
LMP2 Manor D + 9,763
10 36

Gustavo Menezes
Nicolas Lapierre
Stéphane Richelmi
LMP2 Signatech Alpine D + 9,920
11 30

Antonio Giovinazzi
Tom Blomqvist
Sean Gelael
LMP2 Extreme Speed Motorsports M + 9,936
12 26

Roman Rusinow
Alex Brundle
Will Stevens
LMP2 G-Drive Racing D + 10,297
13 43

Ricardo González
Filipe Albuquerque
Bruno Senna
LMP2 RGR Sport by Morand D + 10,383
14 45

Tor Graves
Roberto González
Mathias Beche
LMP2 Manor D + 10,437
15 27

Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
Michaił Aloszyn
LMP2 SMP Racing D + 11,292
16 37

Witalij Pietrow
Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
LMP2 SMP Racing D + 11,967
17 31

Ryan Dalziel
Luis Felipe Derani
Chris Cumming
LMP2 Extreme Speed Motorsports M + 11,977
18 35

David Cheng
Ho-Pin Tung
Paul-Loup Chatin
LMP2 Baxi DC Racing Alpine D + 12,649
19 67
Andy Priaulx
Harry Tincknell
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M + 16,929
20 66
Olivier Pla
Stefan Mücke
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M + 17,066
21 95
Marco Sørensen
Nicki Thiim
LMGTE Pro Aston Martin Racing D + 17,578
22 51
Gianmaria Bruni
James Calado
LMGTE Pro AF Corse M + 17,853
23 97
Darren Turner
Richie Stanaway
LMGTE Pro Aston Martin Racing D + 17,970
24 71
Davide Rigon
Sam Bird
LMGTE Pro AF Corse M + 18,404
25 77
Richard Lietz
Michael Christensen
LMGTE Pro Dempsey-Proton Racing M + 19,305
26 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing M + 20,535
27 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
LMGTE Am AF Corse M + 20,872
28 88

Khaled Al Qubaisi
David Heinemeier-Hansson
Patrick Long
LMGTE Am Abu Dhabi-Proton Racing M + 21,004
29 78

Christian Ried
Wolf Henzler
Joël Camathias
LMGTE Am KCMG M + 21,882
30 86

Michael Wainwright
Adam Carroll
Benjamin Barker
LMGTE Am Gulf Racing UK M + 23,250
31 50

Romain Brandela
Pierre Ragues
Ricky Taylor
LMGTE Am Larbre Competition M + 23,395

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze