OAK znów najlepszy, #91 mistrzami GT

Załoga OAK Racing zgarnęła pełną pulę punktów sezonu 2014 AsLMS. Mistrzami w kategorii GT zostali kierowcy BMW nr 91, zajmując miejsce za Ferrari ekipy Cleanwater.

Czerwona flaga zamknęła ostatni tegoroczny wyścig Azjatyckiej Serii Le Mans, kiedy to 20 minut przed regulaminowym końcem rywalizacji, nad torem zaczął padać rzęsisty deszcz. W przeciwieństwie do finałowego starcia WEC w Brazylii, neutralizacja w końcówce nie odebrała poszczególnym załogom szans na zwycięstwa w swoich kategoriach – a wręcz przeciwnie, sprawiła, że oddaleni od siebie konkurenci zakończyli wyścig dużo bliżej liderów. W przypadku obu kategorii prototypów, wynik nie wpłynął również na ostateczny układ sezonu 2014 – w kategorii GT, wyścig w Malezji potwierdził, że mistrzami tegorocznego sezonu są kierowcy z BMW nr 91 od AAI.

Mistrzostwo całej Azjatyckiej Serii Le Mans, już wcześniej zapewnili sobie Ho-Pin Tung i David Cheng z OAK Racing – wyścig na Sepang był tu tylko formalnością. W kwalifikacjach, Eurasia po raz kolejny pokazała jednak, że chce w AsLMS wygrywać – niektórzy sądzili więc, że choć raz w tym sezonie, załoga Morgana LMP2 zostanie pokonana. Nic z tych rzeczy – rozpoczynający wyścig David Cheng szybko wypracował przewagę nad Junem Jin Pu z Oreca nr 27 – a goszczący w załodze OAK Bo Yuan utrzymał ją, około godziny po starcie wyjeżdżając na tor przed Johnem Hartshornem. Wynik przypieczętował Ho-Pin Tung, który w swojej zmianie zwiększył przewagę OAK Racing do dwóch okrążeń.

Triumf w CN zatwierdzili za to kierowcy Craft-Bamboo – tu również, ich ostateczna przewaga nad konkurentami z Avelon Formula wyniosła ponad okrążenie. W przypadku tej kategorii, rywalizacja rozpoczęła się jednak od przejęcia prowadzenia przez Denisa Liana – i dopiero feralna awaria i 6-minutowy postój dał szansę ekipie z Hong Kongu na odrobienie strat. Po powrocie na tor Liana (który dopiero kilkanaście minut później zmienił się z Seanem Hudspethem), na czele był już Kevin Tse – przy czym Hudspeth nie oddalał się ani od niego, ani od ostatniego kierowcy załogi Craft-Bamboo, Jonathana Ventera. Dopiero końcówka wyścigu przyniosła większą różnicę – ostatecznie zapisując zwycięstwo na konto załogi nr 77.

Jedyną kategorią, w której mistrzostwo wciąż było nierozstrzygnięte, była GT – i tu liczono na największe emocje. O ile jednak różnice były niewielkie – układ w stawce praktycznie się nie zmienił – i tylko goszczący w Sepang zespół Cleanwater namieszał w stawce, niedługo po starcie wychodząc na prowadzenie dzięki Hiroshiemu Hamaguchi. Japończyk wyprzedził wszystkie pojazdy GT, jak również dwa prototypy CN – a jego zmiennicy nie dali załogom AAI najmniejszych szans na zwycięstwo.

Kierowcy BMW nr 91, wyjątkowo równo utrzymywali natomiast kilkudziesięciosekundową przewagę nad kolegami z BMW nr 92 – i nie pomógł tu nawet Marco Seefried, który jadąc w ostatniej części wyścigu naprzeciw Tatsuyi Tanigawie, zwiększył swoją stratę z 10 sekund do niemal pół minuty. Jedynym pocieszeniem jest tu fakt, że z kategorii GT, prawo do startu w Le Mans otrzymują dwie pierwsze załogi – toteż również i ci z BMW nr 92 będą mogli pojawić się na de la Sarthe.

Sezon 2014 już za nami – teraz czas na działania i próbę doprowadzenia Azjatyckiej Serii Le Mans do kształtu takiego, w jakim widzieli ją organizatorzy dwa lata temu. Jak już wiemy, ACO podjęło decyzję o przejęciu władzy nad organizacją serii, przyszły sezon przeznaczając na trzy jesienne wyścigi i prace nad zainteresowaniem startami większej grupy zespołów – efekty tych prac poznamy więc zapewne dopiero w roku 2016.

P Nr   Kierowca   Klasa   Zespół   Rezultat
1 1

David Cheng
Ho-Pin Tung
Yuan Bo
1 LMP2 OAK Racing Team Asia 77 okr.
2 27

James Winslow
John Hartshorne
Pu Jun Jin
2 LMP2 Eurasia Motorsport +2 okr.
3 33

Mok Weng Sun
Richard Wee
Hiroshi Hamaguchi
1 GT Cleanwater Racing +4 okr.
4 91

Jun San Chen
Ollie Millroy
Tatsuya Tanigawa
2 GT AAI Motorsports +5 okr.
5 92

Morris Chen
Marco Seefried
Ryohei Sakaguchi
3 GT AAI Motorsports (+35.492)
6 77

Jonathan Venter
Wing Kin (Kevin) Tse
Frank Yu
1 CN Craft Bamboo Racing (+1:57.272)
7 21


Denis Lian
Sean Hudspeth
 -
2 CN Team Avelon Formula +6 okr.
8 90

Yu Lam
Takamitsu Matsui
Takeshi Tsuchiya
4 GT AAI Motorsports (+8.906)

 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze